پیام آذری

آخرين مطالب

تازه خوری به بهای چشم پوشی از سود فرآوری میوه مقالات

تازه خوری به بهای چشم پوشی از سود فرآوری میوه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - آذربایجان غربی سومین استان تولید کننده محصولات باغی است و با تولید بیش از یک میلیون تن سیب رتبه اول تولید این محصول را نیز در کشور دارد، در سالیان گذشته با وجود اینکه سیب ارومیه از جایگاه خوبی در بازار‌های جهانی برخوردار بوده اما متأسفانه این استان از ظرفیتش برای فرآوری میوه بویژه سیب خشک، چای سیب و.
.. بهره‌ای نبرده است.
این اتفاقی است که در دیگر قطب‌های تولید محصولات باغی هم می‌افتد در حالی که بسیاری از کشورها مانند چین و ترکیه سهم تازه خوری محصولات باغی را به حداقل رسانده اند تا ازصادرات میوه خشک یا فرآوری آنها ارزش افزوده بیشتری را به‌دست آورند.
آب و هوای چهار فصل کشورمان بی‌شک شرایط ایده آلی برای تولید میوه خشک فراهم کرده است و از طرفی با توجه به ارزان بودن انرژی در ایران، باغداران می‌توانند محصولات تولیدی خود را با هزینه کم خشک کنند و این اقدام می‌تواند از ضرر و زیان آنها در برهه‌هایی که بازار یک محصول با رکود مواجه می‌شود، جلوگیری کند.
توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یکی از به صرفه‌ترین راهکار‌های اشتغال پایدار و بومی در مناطق روستایی است که باعث عدم مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهرها، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات باغی و توسعه روستایی می‌شود.
فروش فرآوری شده محصولات باغی مغفول مانده است
«عزیز امامی» مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به «ایران» گفت: استان ما سالانه یک میلیون و 600 هزار تن انواع محصولات باغی تولید می‌کند که 1.1 میلیون تن آن سیب است و ما رتبه اول تولید سیب کشور را داریم. انگور نیز با سطح زیر کشت 22 هزار هکتار و تولید 244 هزار تن دومین محصول باغی این استان است.
امامی تصریح کرد: آذربایجان غربی از نظر تولید محصولات باغی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
58 هزارو 800 هکتار از اراضی این استان به باغ‌ها ی سیب اختصاص دارد. مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تأکید کرد: سیب محصول آب بری است و ما هم به‌دلیل حفاظت از دریاچه ارومیه نمی‌خواهیم سطح زیر کشت آن را افزایش دهیم و در نظر داریم با تعویض پایه‌های باغ‌های سیب از بذری به رویشی همین میزان تولید را با کاهش سطح زیرکشت تثبیت کنیم. عملکرد در هکتار این محصول از این طریق دوبرابر می‌شود ضمن اینکه ظرفیت سردخانه‌های استان برای نگهداری از سیب بیش از یک میلیون تن است و ظرفیت ما برای فرآوری سیب حدود 400 هزارتن است که نباید از آن غافل شد.
وی خاطرنشان کرد: با این اصلاح در باغ‌های سیب می‌توانیم زمین‌های آزاد شده را به انگور یا پسته اختصاص دهیم.
وی در پاسخ به اینکه چرا از ظرفیت تولید سیب استان بجز در تازه خوری استفاده‌ای نمی‌شود و کشاورزان کمتر به‌سمت فرآوری محصولات باغی بویژه سیب می‌روند، گفت: واقعیت این است که هنوز بازاریابی سیب در آذربایجان غربی به شکل سنتی انجام می‌شود و شاید کمتر به ارزش افزوده آن بعد از فرآوری توجه می‌شود و این مهم مغفول مانده است.
در دنیا در مجموع 40 میلیون تن سیب تولید می‌شود که حدود نیمی از آن در کشور چین تولید می‌شود ولی این کشور میزان کمی از تولید سیب خود را به شکل تازه خوری به فروش می‌رساند و بیشتر آن را فرآوری و صادر می‌کند و این می‌تواند الگوی موفقی برای ما باشد. به‌گفته وی آذربایجان غربی صنایع تبدیلی برای کنسانتره سیب دارد ولی این صنایع به روز نیست و مربوط به 4 دهه گذشته است.
صنایع به روز شود اتاق بازرگانی قول صادرات سیب فرآوری شده را می‌دهد
در همین حال «بهنام تاج الدینی» نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، اتاق بازرگانی صنایع و معادن آذربایجان غربی به «ایران» گفت: در حال حاضر سیب ارومیه به‌عنوان یک برند در دنیا شناخته شده است و امسال با وجود محدودیت‌های کرونایی سیب ما به‌کشورهای حوزه خلیج فارس، هندوستان، گرجستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و آسیای میانه رفت. وی تأکید کرد: اگر صنایع تبدیلی به‌روز و مناسبی داشته باشیم من به‌عنوان یکی از اعضای اتاق بازرگانی قول ارزش افزوده بالا از طریق صادرات میوه‌های فرآوری شده را به باغداران می‌دهم. وی تأکید کرد: در حال حاضر چای سیب، برگه خشک شده سیب، پوره سیب و دیگر فرآورده‌های آن از اقبال خوبی در بازارهای جهانی برخوردار است.
تاج الدینی گفت: با توجه به تولید بیش از یک میلیون تنی سیب در استان آذربایجان شرقی پتانسیل مناسبی برای ایجاد صنایع تبدیلی آن وجود دارد.
به‌گفته وی در حال حاضر زیر ساخت‌های لازم برای فرآوری محصولات باغی بویژه سیب در استان نیست ولی با رایزنی‌هایی که با استانداری شده امیدواری‌هایی به‌وجود آمده است. نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن آذربایجان غربی تأکید کرد: بخش خصوصی آماده سرمایه‌گذاری در این بخش است ولی دولت هم باید حمایتی از این سرمایه‌گذاران داشته باشد تا کار روی غلتک بیفتد.
پیشنهاد ما این است که دولت با توجه به ظرفیت یک میلیون تنی سردخانه‌ها در آذربایجان غربی تسهیلاتی را به سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری بدهد تا انگیزه آنها بیشتر شود.
وی گفت: متأسفانه همچنان تحریم‌ها مانع بزرگی بر سرراه صادرات محصولات کشاورزی استان است و با وجود قول دولتی‌ها برای حل مشکل تعهد ارزی، این مشکل همچنان پا برجاست و صادرکنندگان برای باز گرداندن ارز با مشکلاتی مواجه هستند.
بازار کشش خرید میوه فرآوری شده را ندارد
از سوی دیگر «پرویز تومرایی» معاون صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم به «ایران» گفت: سالانه 5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که بازار داخلی تنها توان جذب 30 درصد آن را داشته و مابقی آن باید به خارج از کشور صادرات شود. یکی از مهم‌ترین راهکار‌های ما برای بازار‌یابی مابقی تولید، ایجاد صنایع تکمیلی در کنار مراکز تولید محصولات کشاورزی است که می‌تواند از زیان تولیدکنندگان جلوگیری کرده و بستر مناسب برای امر صادرات این محصولات را فراهم کند.
وی در خصوص چرایی عدم استقبال باغداران سیب از فرآوری محصول خود گفت: بازار تعیین می‌کند که کشاورز به چه سمتی حرکت کند خب کشاورز سیب تازه خوری را با کیلویی 6 تا 7 هزار تومان می‌فروشد که کنسانتره آن را با کیلویی 1200 تومان می‌خرند که البته بیشتر کشاورزان متأسفانه در حال حاضر محصول بی‌کیفیت‌شان را به این بخش تحویل می‌دهند که برایشان صرف دارد.
از سوی دیگر معمولاً هر 6 کیلو سیب به یک کیلو برگه تبدیل می‌شود که اگر فرض کنیم قیمت آن 80 هزار تومان باشد بازهم به صرفه است که با صنایع تبدیلی 6 کیلو سیب را که بایست حداکثر 40 هزار تومان بفروشد با تبدیل به برگه 80 هزار تومان بفروشد ولی مسأله اینجاست که بازار درحال حاضر کشش فروش میوه فرآوری شده را ندارد و صادرات هم که مشکلات و موانع خود را دارد.
نیم نگاه
واقعیت این است که هنوز بازاریابی سیب در آذربایجان غربی به شکل سنتی انجام می شود و شاید کمتر به ارزش افزوده آن بعد از فرآوری توجه می شود و این مهم مغفول مانده است . در دنیا در مجموع 40 میلیون تن سیب تولید می شود که حدود نیمی از آن در کشور چین تولید می شود ولی این کشور میزان کمی از تولید سیب خود را به شکل تازه خوری به فروش می رساند و بیشتر آن را فرآوری و صادر می کند و این می تواند الگوی موفقی برای ما باشد .آذربایجان غربی صنایع تبدیلی برای کنسانتره سیب دارد ولی این صنایع به روز نیست و مربوط به 4 دهه گذشته است
منبع: ایران آنلاین

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/302352/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟