پیام آذری

آخرين مطالب

2021؛ سال انتخابات و چالش‌های اقتصادی برای آسیای میانه اقتصادي

2021؛ سال انتخابات و چالش‌های اقتصادی برای آسیای میانه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری اوراسیانت، کشورهای قزاقستان و ترکمنستان بزودی انتخابات پارلمانی و کشورهای قرقیزستان و ازبکستان هم روز گذشته انتخابات ریاست جمهوری برگزار کردند. انتخابات مجلس و شوراهای منطقه ای 10 ژانویه (دیروز یکشنبه 21 دی) در قزاقستان برگزار شد. در همان روز، انتخابات ریاست جمهوری و یک همه پرسی درباره شکل حکومت در کشور قرقیزستان برگزار شد.
اینها اولین رویدادهای مهم سیاسی در کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی (سابق) در آسیای مرکزی هستند؛ کشورهایی که 30 سال پس از پایان نظام های کمونیسستی در این منطقه از جهان به مرحله‌ای حساس رسیده‌اند. 
قرقیزستان و ریل‌گذاری سیاسی در سال 2021
انتخابات یکشنبه 21 دی ماه برای انتخاب یک رئیس جمهوری جدید در قرقیزستان در پی ناآرامی‌های خیابانی ماه اکتبر برنامه‌ریزی شد. "سورونبای جینبکوف" رئیس جمهوری سابق قرقیزستان روز پنجشنبه 24 مهر ماه در پی ناآرامی‌های پس از انتخابات پارلمانی یکشنبه 13 مهر (چهارم اکتبر سال 2020 ) از مقام خود کناره گیری کرد و "سدیر جباروف" (Sadyr Zhaparov) که بتازگی عهده‌دار مسئولیت نخست‌وزیری شده بود،‌ کفالت ریاست جمهوری را بر عهده گرفت.
ناآرامی سیاسی در این کشور 6.5 میلیون نفری پس از انتخابات پارلمانی 13 مهر ماه آغاز شد که احزاب طرفدار دولت پیروز آن اعلام شدند و سایر احزاب حاضر در انتخابات حد نصاب 7 درصد آراء برای ورود به پارلمان را کسب نکردند که البته کمیسیون انتخابات قرقیزستان روز سه شنبه 15 مهر ماه درپی تظاهرات و ناآرامی ها نتایج انتخابات پارلمانی را ابطال کرد.

پیام آذری

دیروز در عین حال یک همه پرسی هم در قرقیزستان برگزار شد و از مردم سوال شد که نوع حکومت را بین ریاستی و پارلمانی انتخاب کنند که پس از اعلام نتیجه این همه پرسی مشخص شد مردم این کشور به نظام ریاستی رای دادند. در صورتی که گزینه اول یعنی حکومت ریاستی رای می آورد که آورد، انتظار می‌رود که دوره‌ای از حکومت فرد مقتدر یادآور دوره ریاست جمهوری "قهرمان بیگ باقی‌اف" ( Kurmanbek Bakiyev) تکرار شود. باقی‌اف دومین رئیس جمهوری قرقیزستان بود که از سال 2005 تا 2010 میلادی در قدرت بود، اما با اعتراض‌های گسترده آوریل 2010 مجبور به ترک کشور شد. 
با ابطال نتایج انتخابات پارلمانی مهر ماه 1399،‌ قرقیزستان در سال جاری میلادی همچنین قرار است مجددا انتخابات پارلمانی را برگزار کند. تحلیلگران از قبل معتقد بودند که اگر جباروف بر کرسی قدرت تکیه زند که زد،‌ انتظار می‌رود پارلمان بعدی قرقیزستان مطیع‌ترین پارلمان در تاریخ پس از استقلال این کشور باشد. 
قزاقستان و آغاز سال 2021 با انتخابات پارلمانی
انتخابات پارلمانی در قزاقستان هم دیروز یکشنبه 21 دی ماه (10 ژانویه) برگزار شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کازینفورم قزاقستان، قاسم جومارت توقایف رئیس‌جمهوری قزاقستان اخیرا اعلام کرده است که اقداماتی در مسیر تحول سیاسی، توسعه نظام چندحزبی و گسترش مشارکت مدنی در حیات سیاسی و اجتماعی قزاقستان انجام شده است. در این چارچوب،‌ انتخابات پارلمانی 2021 را می‌توان نمونه‌ای از این تحولات دانست. انتخابات دیروز علاوه بر اینکه بر خلاف دوره قبل یک انتخابات زودهنگام نبود، از این نظر نیز با گذشته تفاوت دارد که بر اساس اصلاحات جدید قانون انتخابات برگزار شد.

پیام آذری

مجلس قزاقستان دارای 107 نماینده است که 98 نفر از آنان بر اساس نظام نمایندگی تناسبی و طبق فهرست‌های انتخاباتی حزب‌ها برگزیده می‌شوند و 9 نفر عضو مستقل غیرحزبی نیز با رای مجلس خلق قزاقستان به آن راه می‌یابند. مجلس اکنون در کنترل سه حزب نور اوتان، خلق قزاقستان (حزب کمونیست سابق) و آک ژول است. بدین ترتیب سه حزب دیگری که در قزاقستان ثبت شده‌اند و اجازه فعالیت دارند یعنی حزب عدل، حزب آیول و حزب سوسیال دموکراتیک ملی، نماینده‌ای در مجلس ندارند.
اما این درحالی است که به نوشته اوراسیا نت، حتی حزب مخالف نجیب و سر به زیر سوسیال دموکراتیک هم اعلام کرده که تنها نظاره‌گر اجرا و پایان انتخابات خواهد بود. در چنین شرایطی تشکیل یک مجلس کاملا هودار دولت تضمین شده است. زمانی که قاسم جومارت توقایف رئیس جمهوری جدید قزاقستان در سال 2019 با استعفای نظربایف قدرت را به دست گرفت، برخی ناظران پیش بینی کردند که اصلاحات سیاسی ملایمی در این کشور اجرا خواهد شد، اما اینگونه طرح‌ها اگر هم وجود داشتند اکنون در شرایط شیوع کرونا کنار گذاشته شده‌اند.
با این حال نشریه "دیپلمات" در گزارشی نوشت که هرچند نتایج انتخابات قزاقستان زیاد مورد تردید نیست اما این انتخابات می‌تواند مشخص کننده مرحله بعدی در فرایند جاری انتقال قدرت در این کشور باشد. 
در صحنه اقتصادی، بانک ملی قزاقستان بتازگی پیش بینی کرد که اقتصاد این کشور در سال 2020 میلادی تا حد 2.7 درصد رشد منفی داشته است و انتظار می‌رود که تا سه ماهه دوم سال جاری (2021) اقتصاد به شرایط رشد بازگردد. تحلیلگران انرژی انتظار دارند که قیمت نفت تا اواسط سال جاری میلادی به شرایط عادی بازگردد و این مساله به بهبود وضع اقتصادی قزاقستان کمک خواهد کرد. قصور و ناکامی قزاقستان در متنوع سازی اقتصاد خود وبال گردن این کشور شده است. 
ازبکستان: بهبود اقتصادی و دو راهی اتحادیه اقتصادی اورسیا و سازمان تجارت جهانی
تاثیر شیوع کرونا در ازبکستان شدید بوده است هر چند حداقل انتظار می‌رود این کشور سال 2020 را با رشدی اندک حدود 1.5 درصد به پایان برده باشد که در این صورت هم کاهش شدیدی نسبت به رشد 5.5 درصدی در سال 2019 به شمار می‌رود.
این مشکلات در حالی رخ می دهد که این کشور همچنان درباره مسیر کلی خود موضع واحدی ندارد. زمانی مقامات این کشور پیش بینی می‌کردند که سال 2021 سال پذیرش ازبکستان در سازمان تجارت جهانی خواهد بود و در حالی که تاشکند در ماه دسامبر (آذر ماه) وضعیت عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیای (EAEU) تحت رهبری روسیه را به دست آورده، بحث‌های زیادی در این خصوص مطرح شده که عضویت در کدام سازمان بیشتر به نفع ازبکستان خواهد بود.

پیام آذری

در داخل کشور تاکید روی کاهش حضور دولت در اقتصاد خواهد بود. در سال 2021 خصوصی‌سازی در برخی صنایع و دارایی‌های دولتی ازبکستان از جمله "فرغانه ازت" و "کوکاکولا ایشیملیگی ازبکستان" و برخی هتل‌ها انجام خواهد شد. در صورتی که همه کارها طبق روال و بخوبی پیش برود، رشد اقتصادی ممکن است به پیش‌بینی رسمی حدود 5 درصدی بازگردد. 
انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان هم اواخر سال 2021 میلادی برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود میرضیایف بار دیگر و بدون دشواری این مقام را حفظ کند. با همه صحبت‌هایی که از اصلاحات در ازبکستان مطرح شد، اما رقابت سیاسی هنوز در این کشور جدی نشده است. تاکنون هیچ نامزدی حضور خود در انتخابات را اعلام نکرده است. 
ترکمنستان و تشکیل مجلس مصلحتی جدید
در ماه مارس (اسفند) انتخابات مجلس جدید ترکمنستان برگزار می‌شود . در حالی که قرقیزستان و قزاقستان نمایندگان جدید مجالس خود را انتخاب می‌کنند. ترکمنستان در سال 2021 شاخه کاملا جدیدی از مجلس را با نام "خلق مصحلتی" ( Khalk Maslahaty) یا شورای مردمی را ایجاد خواهد کرد که در واقع نوعی مجلس سنا است و تا پایان ماه مارس انتخاب خواهد شد. اوراسیانت در گزارش خود مدعی است که البته انتخاب این مجلس جدید خیلی ارتباطی با مساله تقویت نمایندگی مردم پیدا نمی‌کند. در سال 2020 مردم در این کشور با ارعاب بیشتری در خصوص تلاش برای مستند سازی برخی مسائل مانند کمبود مواد غذایی رو به رو شدند و دلیلی وجود ندارد که اعتقاد داشته باشیم این وضعیت تغییر خواهد کرد.

پیام آذری

بر اساس این گزارش، تشکیل مجلس جدید در ترکمنستان عمدتا یک مانور سیاسی پیش از طرح مکانیزم‌های انتقال قدرت در آینده است که قربان‌قلی بردی‌محمدوف رئیس جمهوری بخواهد قدرت را به شخصی مورد اعتماد واگذار کند یا زمانی که مانند رئیس جمهوری قبلی خود با مرگ صحنه را ترک کند. رئیس جمهور ترکمنستان شعار سال جدید میلادی را "ترکمنستان، سرزمین صلح و اعتماد" نامگذاری کرده است. زمانی که زمامداران این منطقه از مسائلی مانند اعتماد و صلح و ثبات صحبت می‌کنند تقریبا حتمی است که دولت قصد اعمال سیاست‌های ریاضتی را دارد و مردم باید تحمل کنند.
ترکمنستان تنها کشوری در جهان است که بطور رسمی هیچ موردی از ویروس کرونا را تایید نکرده است، اما در مجموع تمام کشورهای منطقه اطلاعات جزئی و غیرقابل اعتمادی درباره شیوع کرونا در دسترس قرار داده اند. مقامات ترکمنستان در نهایت پیشنهاد کردند که تمام پزشکان و متخصصان از کشورهای منطقه را (بصورت رو در رو یا مجازی) برای ارزیابی مبارزه با کرونا گردهم آورند که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال 2021 برگزار شود . 
ترکمنستان علاوه بر بحث‌های مربوط به کرونا،‌ همچنین قرار است سومین اجلاس سران دولت‌های آسیای مرکزی را در سال 2021 سازماندهی و برگزار کند. این اجلاس قرار بود سال گذشته در بیشکک قرقیزستان برگزار شود، اما به علت ناآرامی های سیاسی در خیابان‌های بیشکک به تعویق افتاد و سپس به ترکمنستان منتقل شد.
در شهر "نورسلطان" پایتخت قزاقستان هم قرار است مطابق برنامه نشست "انجمن شورای عالی اوراسیا" برگزار شود . پیش بینی می‌شود که نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری سابق قزاقستان و موسس این انجمن به عنوان "رئیس افتخاری" اعلام شود.
تاجیکستان نیز برای برگزاری یک اجلاس بین‌المللی آماده می‌شود که عبارت است از اجلاس سازمان شانگهای که چین و روسیه و همچنین هند و پاکستان در آن شرکت خواهند کرد. در نهایت، ابتکارهای مختلف بین‌المللی برای منطقه دریاچه خزر (کاسپین) شامل ایران و روسیه برنامه ریزی شده است. 
تاجیکستان در انتظار گشایش اقتصادی با گشوده شدن مرزهای روسیه به روی کارگران
در آسیای مرکزی کشور تاجیکستان دستکم اصرار زیادی بر نشان دادن تغییرات در ساختارهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ندارد . امامعلی رحمان رئیس جمهوری این کشور سال 2020 را با مباهات درباره شکست دادن کرونا به پایان برد. این موفقیت تنها با بستن درهای کشور حاصل شده است. چنانکه بسیاری کشورهای دیگر انجام داده اند. سال 2021 باید سال احیا و بازسازی باشد اما گمان نمی‌رود که این کشور طرح بنیادینی روشنی برای پیشبرد این امر را داشته باشد. 
عزم رحمان برای اعلام پیروزی در برابر کرونا احتمالا ناشی از خواست او برای بازگشایی مرزهای روسیه به روی کارگران تاجیک است، چرا که درآمدهای بازگشتی این کارگران مهاجر نقش مهمی در اقتصاد تاجیکستان دارد. این مساله احتمالا در سال 2021 روی خواهد داد، اما تا چند ماه دیگر به طول خواهد انجامید. 

پیام آذری

این در حالی است که بدهی خارجی هم فشار بیشتری بر تاجیکستان وارد می‌کند. وزیر دارایی در ماه نوامبر اعلام کرد که این کشور قصد دارد در سال 2021 نیز 562 میلیون دلار دیگر بدهی بین‌المللی ایجاد کند. این کشور هم اکنون در صف کشورهایی است که درخواست تعویق بازپرداخت وام‌های قبلی خود را دارد. 
این در حالی است که برخی کارشناسان اعتقاد دارند رحمان در سال 2021 ممکن است قدرت را به رستم امامعلی پسر خود منتقل کند. رستم هم اکنون رئیس مجلس علیا و شهردار شهر دوشنبه پایتخت این کشور است. انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان اواخر مهر ماه امسال برگزار شد و رحمان رئیس جمهوری کنونی این کشور با کسب 90.92 درصد آرا پیروز انتخابات شد و برای پنجمین بار عهده دار این مقام شد. 
همایش سرمایه‌ گذاری تاجیکستان و فرانسه
همایش سرمایه گذاری تاجیکستان و فرانسه قرار است در سال 2021 در پاریس برگزار شود. به این منظور هیاتی از سرمایه گذاران فرانسوی برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری به تاجیکستان سفر می کنند. این موضوع بتازگی در شهر دوشنبه در دیدار سعدی قادرزاده رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و اداره اموال دولتی جمهوری تاجیکستان با "میشل تارران" سفیر جمهوری فرانسه در تاجیکستان مورد بحث قرار گرفت. 
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی "خاور"، در این نشست موضوعات مربوط به گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی، به ویژه جذب سرمایه گذاری مستقیم فرانسه به اقتصاد تاجیکستان، چشم انداز همکاری بین محافل تجاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف در باره تقویت همکاری سودمند متقابل در زمینه سرمایه گذاری مشترک به توافق رسیدند.
بر اساس این گزارش ،‌ سرشماری نفوس قرار است در برخی کشورهای آسیای میانه برگزار شود؛ کشورهایی که در سال های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) تغییرات بسیاری را در 30 سال گذشته از سر گذرانده‌اند. در قزاقستان این سرشماری دو سال پیش تعیین شده بود، اما به علت استعفای نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری و سپس شیوع کرونا به تعویق افتاد و اکنون انتظار می‌رود در ماه اکتبر (آبان سال آینده) برگزار شود.
سرشماری در قرقیزستان نیز به علت شیوع کرونا به تعویق افتاد و در تاجیکستان انتظار می‌رود نتایج سرشماری سال گذشته در ماه‌های آینده اعلام شود. ازبکستان تنها کشوری است که از زمان استقلال در سال 1991 تاکنون سرشماری نکرده است، اما اکنون انتظار می‌رود که تا سال 2023 این کار را انجام دهد. در ترکمنستان نیز قرار است در سال 2022 سرشماری انجام شود. 
برچسب‌ها بیشکک قزاقستان آسیای مرکزی انتخابات پارلمانی تاجیکستان

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/309422/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از 15 هزار قطعه فلامینگو بود

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان هوراند و کلیبر

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

اختصاص 80 هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده

بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده

طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیلزده زرآباد آغاز شد

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

261 هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه

ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا

آبیاری 80 درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

نصب 25 کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر