پیام آذری

آخرين مطالب

نخستین پردیس سینمایی شمال غرب کشور همچنان در صف اجرا فرهنگي

نخستین پردیس سینمایی شمال غرب کشور همچنان در صف اجرا
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه - نخستین پردیس سینمایی شمال غرب کشور که روند احداث آن در ارومیه ادامه دارد، روند کندی را در مرحله اجرا پشت سر می‌گذارد و همچنان در حال احداث است؛ امری که به اختصاص اعتبار آن به بخش بهداشت و درمان ناشی از شیوع کرونا بی ارتباط نیست.

به گزارش ایرنا، در ایام دهه فجر سال گذشته بود که کلنگ احداث نخستین پردیس سینمایی شمال غرب کشور در محل سینما آزادی ارومیه با حضور مسوولان استانی و ‌ملی بر زمین زده شد تا این پردیس سینمایی که بزرگترین پردیس شمال غرب کشور نیز به شمار می رود، در دهه فجر امسال افتتاح شده و فضایی متفاوت در حوزه زیرساخت های پخش سینمایی در آذربایجان غربی ایجاد کند.
با گذشت 11 ماه هنوز تا روز موعود برای افتتاح این طرح فاصله زیادی وجود دارد که دلیل این تغییر زمان و افتتاح‌ نشدن در دهه فجر امسال، تغییر شرایط کشور در سایه شوم کرونا و اختصاص بخش زیادی از اعتبارات کشور و استان برای حوزه درمان و بهداشت و سلامت به منظور نجات بیماران و ‌به تبع آن بی نصیب ماندن این پردیس سینمایی از اعتبار در نظر گرفته شده است.
تعطیلی سینماها در سایه کرونا و بی نصیب ماندن از درآمد آنها نیز مانعی دیگر در برابر ادامه روند احداث این پردیس سینمایی ایجاد کرده و فرصت نداد تا روح شادی بر کالبد صنعت سینمای استان دمیده شود.
هشت میلیارد و 500 میلیون تومان مبلغ تعیین شده برای این پردیس سینمایی بود که بخشی از آن استانی بوده و قرار بود چهار میلیارد تومان از سوی استان آذربایجان غربی پرداخت شود که هنوز این اتفاق نیفتاده زیرا اعتبارات استانی نیز بی تاثیر از شرایط کرونایی نبودند.
پردیس سینمایی باید شهریور امسال افتتاح می شد
رییس حوزه هنری آذربایجان غربی در خصوص وضعیت نخستین پردیس سینمایی ارومیه و شمال غرب کشور به خبرنگار ایرنا گفت: روند تعیین شده برای پردیس سینمایی ارومیه هشت ماه بود، یعنی از بهمن سال گذشته تا شهریور ماه سالجاری؛ ولی عوامل مختلفی روند احداث این پردیس سینمایی را با مشکل مواجه‌ساخت که یکی از آنها شیوع بیماری کووید 19 بود.
احد هوشمند ادامه داد: همان طورکه شیوع کرونا باعث بروز مشکلات در بخش های مختلف کشور شده و ‌آسیب های زیادی وارد کرد در روند ساخت پردیس سینمایی ارومیه نیز تاثیر زیادی گذاشته و موجب توقف ساخت وساز و همچنین برهم خوردن ساختار مالی در ساخت این پردیس سینمایی شد.
وی افزود: تعطیلی سینماها و کاهش چشمگیر مخاطبان سینما در ایام کرونا موجب کم‌شدن درآمدها و تاخیر در پروژه های ساخت و بازسازی در کل کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی و ‌ارومیه شده و موجب کند شدن روند احداث نخستین پردیس سینمایی شمال غرب کشور شد.
30 میلیارد تومان هم برای اتمام پروژه کافی نیست
رییس حوزه هنری آذربایجان غربی با بیان اینکه ار سال گذشته تاکنون اقدامات اولیه از جمله نقشه مطالعاتی، تخریب دیواره های مزاحم درونی بنا، فونداسیون داخلی انجام شده و همچنین مرحله مقاوم سازی به اتمام رسیده و وارد مرحله ستون بندی و دیوار بندی شده، افزود: طبق برآورد میدانی اعتبار لازم برای احداث پردیس سینمایی هشت ونیم میلیارد تومان بود که افزایش قیمت مصالح این رقم را به 30 میلیارد تومان افزایش داده و شاید این هم کفایت نکند.
درصورت تامین اعتبار پردیس سینمایی ارومیه بهار یا تابستان آینده به اتمام می رسد
هوشمند به نشست چند هفته گذشته صورت گرفته با مقامات استانی از جمله مقام عالی استان، سازمان برنامه وبودجه و فرمانداری ارومیه اشاره کرد و گفت: دراین نشست مقام عالی استان وعده داده درصورت تامین اعتبار بخشی از مبلغ مورد نظر به این طرح اختصاص یابد که پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار پردیس سینمایی ارومیه بهار یا تابستان سال آینده به اتمام برسد.
وی با بیان اینکه افزایش سرانه سینما و صندلی از نتایج مثبت فعالیت نخستین پردیس سینمایی ارومیه است، افزود: با آغاز به کار این پردیس سینمایی مشارکت مردمی نیز برای احیای سینماها افزایش یافته وآنها نیز وارد عرصه خواهند شد.
وی افزود: احیای سینماها نهضتی است که در کل کشور آغاز شده و در آذربایجان غربی نیز از سینما ایران ارومیه شروع شده و در مراحل بعدی سینما نقده، ماکو، خوی و دیگر سینماها توسط حوزه هنری وبخش خصوص احیا می شوند.
یک میلیارد و 440 میلیون تومان اعتبار برای پردیس سینمایی ارومیه در نظر گرفته شده است
در روند احیای سینماهای استان دیگر دستگاه ها نیز وارد عمل شده و دست یاری به سوی حوزه هنری دراز کرده اند، چنان که "محمدباقر بابایی اصل" معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این باره اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مرمت و بازسازی سینماها یاری گر است همانطور که برای پردیس سینمایی ارومیه، یک میلیارد و 440 میلیون تومان در نظر گرفته ایم.
وی ادامه داد: در ادامه کمک رسانی به مرمت سینماها، فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی به سینما امید مهاباد که با سه سالن و طبق تفاهم نامه صورت گرفته، بین شهرداری مهاباد با سازمان سینمایی کشور احداث خواهد شد، قول کمک یک میلیارد و 200 میلیون تومانی داده ایم.
علیرضا ملا محمدی زاده فرماندار ارومیه هم در این باره اظهار داشت: در جلسه ای که با حضور مقام عالی استان، رییس سازمان برنامه وبودجه ورییس حوزه هنری استان برگزار شد، استاندار آذربایجان غربی به رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که اقدامات لازم، معمول و مبلغ درخواستی به پردیس سینمایی ارومیه اختصاص داده شود.
نخستین پردیس سینمایی شمال غرب کشور و ارومیه با مجهز ترین دستگاه های دیجیتال روز و با منبع نورلیزری احداث می شود.
سالن اصلی این پردیس سینمایی به سیستم صوتی "دالبی" مجهز وبقیه سالن ها با سبستم صوتی استریو به نمایش فیلم های روز دنیا خواهند پرداخت.
یکی از ویژگی های مهم این پردیس وجود سالن سینما ویژه کودکان است که برای نخستین بار در سطح استان و شمال غرب کشور در این مکان دایر خواهد شد.
تمام‌ صندلی های سالن های این پردیس از نوع وی آی پی خواهد بود و فضای این پردبس با امکانات رفاهی مختلف تجهیز و به علاقمندان به سینما خدمات ارایه خواهد داد.
نماهای درونی و بیرونی این پردیس نیز به لحاظ معماری و دکور تغییر یافته و با مجموع ظرفیت 900 صندلی در هفت سالن به بهره برداری خواهد رسید
در گذشته 19 سینما در استان وجود داشت که امروز از این تعداد سه سینما در ارومیه و 2 سینما متعلق به بخش خصوصی در شهرستان های خوی و تکاب فعالیت می کند.
اولین سینمای استان در سال 1310 هجری شمسی در خوی با نام سینما ایران راه اندازی شد و تاریخ نمایش نخستین فیلم در آذربایجان غربی به سال 1310 برمی گردد؛ زمانی که سینما ایران خوی با 315 صندلی به عنوان نخستین سینمای استان آغاز بکار کرد.
شهرستان ارومیه هم 30 سال پس از این تاریخ صاحب سینما شد به طوری که سینما آزادی ارومیه درسال 1340 شمسی با نام تخت جمشید، سینما انقلاب درسال 1342 و سیتما ایران درسال 1330 فعالیت خود را آغاز کرد.
بعدها سینماهای فرهنگ و تربیت درارومیه، قدس در اشنویه، وحدت در بوکان، فرهنگ در پیرانشهر، میهن و آسیا در خوی، قدس در سردشت، سعدی در سلماس، بهمن در شاهین دژ، قدس در ماکو، تربیت در مهاباد، انقلاب در میاندوآب و سینما فرهنگ و ایران در نقده کار خود را با ظرفیت بالای 11 هزار نفر صندلی آغاز کرد.
برچسب‌ها
ویروس کرونا ارومیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی سینما
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/311819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی