پیام آذری

آخرين مطالب

ترامپ چگونه کاخ سفید را ترک می کند؟ سياسي

ترامپ چگونه کاخ سفید را ترک می کند؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا به رغم «لکه ننگ»دو بار اقدام برای برکناری اش، برای«لحظه پایانی و آخر به عنوان رهبر» برای ترک کاخ سفید برنامه ریزی می کند.
صبح روز بیستم ژانویه و قبل از مراسم انتصاب « جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا انتظار می رود که کاخ سفید مراسم بزرگی برای خروج ترامپ برگزار کند که شامل رژه شماری از نیروهای محافظ و تیم نظامی ، شلیک 21 گلوله و فرش قرمز می شود.
برعکس ورود ترامپ به کاخ سفید وی کاری را که «میشل و باراک اوباما» رئیس جمهور سابق و همسرش کردند برای خانواده بایدن انجام نمی دهد زیرا وی در مراسم انتصاب بایدن حاضر نمی شود و در زمان رسیدن بایدن به کاخ سفید آن را ترک کرده است.
همپیمانان ترامپ می گویند که پس از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه بهتر است که کار به همین شکل و شیوه پیش برود.
از سوی دیگر، انتظار می رود که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور کنونی آمریکا در مراسم انتصاب بایدن شرکت کند. 
سی ان ان تأکید کرد که پنس اکنون سرپرست ریاست جمهوری آمریکا شده است زیرا وی با «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور منتخب تماس گرفته و به وی تبریک گفته است کاری که ترامپ حاضر نشد انجام دهد همچنین پنس با حضور در میان نیروهای گارد ملی به خاطر حمایت آنها از ساختمان کنگره تشکر کرد.
یک منبع که جزو تیم برنامه ریزان خروج ترامپ است گفت که رئیس جمهور پس از رسیدنش به «پالم بیچ» ،مقر اقامتش، در روز انتصاب بایدن هیچ التزامی به برنامه های کاری اش ندارد.
سی ان ان تأکید کرد که یکی از کارهایی که ترامپ می تواند انجام دهد توئیت کردن است زیرا یکی از مسئولان در شرکت توئیتر گفت که حساب ترامپ تا زمان خروجش از کاخ سفید و پایان ریاست جمهوری اش معلق می ماند.
این در حالی است که اقدامات ترامپ در نپذیرفتن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شکستش و نیز تحریک هوادارانش برای اعتراض به نتایج انتخابات در نهایت منجر به حمله آنها به ساختمان کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه یعنی همان روزی که کنگره باید در یک جلسه پیروزی بایدن را تأیید می کرد.
چهارشنبه ششم ژانویه و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.
در تیراندازی‌های رخ داده در جریان این شورش، دست کم 5 نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 68 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. یکی از کسانی که در جریان حمله به ساختمان کنگره کشته شد یک افسر پلیس محافظ ساختمان کنگره بوده است و یکی دیگر نیز یک نظامی سابق در نیروی دریایی آمریکا بود.جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریسم داخلی نامید.
بعد از حمله به کنگره آمریکا این کشور در وضعیت بی سابقه و ملتهبی قرار گرفته است.
در تحولی دیگر، جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا برنامه دارد در همان روز تحلیف، با صدور چندین دستورالعمل اجرایی، برخی از فرمان‌ها و اقداماتی که دونالد ترامپ در چهار سال اخیر صادر کرده را لغو کند.
رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع نزدیک به آقای بایدن گزارش می‌دهند این فرامین جدید به موضوعات مربوط به محدودیت‌های مهاجرتی، تغییرات اقلیمی و همچنین اقدامات اولیه برای مقابله با بحران ویروس کرونا اختصاص خواهد داشت.
از جمله اقداماتی که رئیس جمهوری آمریکا بعد از ادای سوگند در روز چهارشنبه انجام خواهد بود، لغو فرمان محدودیت مهاجرتی جنجالی دونالد ترامپ خواهد بود. رئیس جمهوری آمریکا، ژانویه 2017 در فرمان معروف به Muslim ban در نخستین روزهای حضورش در کاخ سفید دستور داد ورود شهروندان کشورهای عمدتا مسلمان ایران، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی برای دوره های نود روزه قابل تمدید معلق شود. این محدودیت برای سوری ها بدون محدودیت زمانی وضع شده بود. ترامپ بعدها نام شهروندان چاد و کره شمالی را هم به این فهرست اضافه کرد.
از دیگر اقداماتی که رئیس جمهوری جدید آمریکا در نظر دارد بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید اجرایی کند می‌توان به پیوستن دوباره به پیمان تغییرات اقلیمی پاریس، تمدید توقف اخذ اقساط وام‌های دانشجویی، توقف اخراج و توقیف اموال مستاجرانی که نتوانسته‌اند اجاره خود را پرداخت کنند و البته الزامی کردن استفاده از ماسک در سفرهای بین ایالتی و همچنین اماکن دولتی اشاره کرد.
با توجه به اینکه بیشتر این اقدامات با فرامین اجرایی رئیس جمهوری آمریکا صادر شده، بایدن هم می‌تواند با صدور یک فرمان دیگر آنها را لغو و بی‌اثر کند و برای اجرایی شدن آنها نیازی به تایید کنگره ندارد.
«ران کلاین» گزینه ریاست کارکنان کاخ سفید در دولت جو بایدن در نامه‌ای که روز شنبه در اختیار رسانه‌های آمریکایی قرار داده از برنامه‌های فراوان ده روز نخست جو بایدن در کاخ سفید رونمایی کرده است.
طبق این برنامه بایدن در روز دوم حضور خود در کاخ سفید بر اقدامات اجرایی متمرکز بر روی رسیدگی به بیماری کووید-19 تمرکز می‌کند و دستوراتی را صادر خواهد کرد که بر موضوعاتی چون پیشبرد و بهبود وضعیت مقابله با این ویروس خطرناک می‌پردازد.
بایدن در روزهای بعد اقداماتی در راستای آنچه آقای کلاین آنها را «پیشبرد عدالت و حمایت از جوامع رنگین پوستان» نامیده، انجام خواهد داد. از جزئیات این اقدامات می‌توان به اصلاح عدالت کیفری، گسترش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و تلاش برای ارتباط دوباره میان خانواده‌هایی که به دلیل سیاست‌های دولت ترامپ در مرزهای آمریکا از یکدیگر جدا شده‌اند، اشاره کرد.
در عین حال کلاین تایید کرده که اجرایی شدن برخی از این برنامه‌ها نیازمند تایید کنگره آمریکا خواهد بود. اتفاقی که پس از اعلام نتایج دور دوم مجلس سنا در ایالت جورجیا چندان برای دولت جو بایدن دشوار نخواهد بود. چرا که دموکرات‌ها حالا اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارند و کار برای پیشبرد برنامه‌های آقای بایدن ساده‌تر خواهد بود.
جو بایدن روز چهارشنبه 20 ژانویه با ادای سوگند رسما دوران ریاست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد و به جای دونالد ترامپ وارد کاخ سفید می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/312537/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

پیگیری و اجرای پروژه‌های شهرستان خلخال در اولویت مدیران باشد

اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

سهمیه یک‌هزار و 700 واحدی میاندوآب در طرح نهضت ملی مسکن

تاکید شهرداری بوکان بر استمرار طرحهای عمرانی و توسعه فضای سبز نالشکینه

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نحوه طبخ و سرو سیری پای توسط یک آشپز مشهور خیابانی (فیلم)

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز

2 نفر حین فروش دینار تقلبی در مراغه دستگیر شدند

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

پاکسازی ورودی شهر سراب به مناسبت هفته زمین پاک

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

اجرای آبیاری 2200 هکتاراز اراضی پایاب سد سهند

امحای 1539 کیلو گرم مواد عذایی غیر بهداشتی در هشترود

برگزاری گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز

تجلیل از فعالان و سفیران سلامت دانش آموزی آذربایجان غربی

دعوت 9 بازیکن از آذربایجان‌ غربی به تیم ملی والیبال

مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در 261 هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از 15 هزار قطعه فلامینگو بود

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان هوراند و کلیبر

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

اختصاص 80 هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری