پیام آذری

آخرين مطالب

تسهیلات 163 میلیارد ریالی دولت برای بهبود زندگی عشایر آذربایجان‌غربی اقتصادي

تسهیلات 163 میلیارد ریالی دولت برای بهبود زندگی عشایر آذربایجان‌غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- عشایر، جامعه مولد و نقش آفرین در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بوده که برای قدردانی از این ایفای مثبت، دولت تدبیر و امید نیز ارتقای شاخص‌های توسعه زندگی این قشر را هدف قرار داده و در این راستا فقط طی امسال 163 میلیارد ریال تسهیلات به این قشر در آذربایجان غربی پرداخت کرده است.

به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید از آغاز فعالیت خود برای پاسخ به نیازها و کاستن از مشکلات فرآروی عشایر اهتمام داشته و طبق آمار سال های گذشته میزان این خدمات رسانی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 2 برابر شده، موضوعی که به نوبه خود بسترساز جهش تولید توسط این قشر مولد است.
عشایر به عنوان بخشی از بازیگران اصلی عرصه اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار به شمار می‌روند و رویکرد حمایتی دولت تدبیر و امید نسبت به رفاه و معیشت این قشر نشان از توجه دولت تدبیر و امید به جامعه عشایری است.
روستاییان و عشایر باید خود را در همه امور کشور سهیم و شریک بدانند و ساز و کارهای مناسب در تمام نقاط کشور برای این شراکت باید فراهم شود؛ بر همین اساس رویکرد حمایتی دولت را نه در حد حرف بلکه در عمل باید احساس کنند.
خدمات‌رسانی به جامعه عشایری از ارائه خدمات و تسهیلات حمایت از زنجیره افزایش تولید گوشت، گیاهان دارویی، محصولات زراعی و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی تا توزیع نهاده‌های دامی، تنها بخشی از تدابیر حمایتی دولت است و این جهت‌گیری اصولی با همکاری دستگاه‌های مختلف در سطح کشور و در ابعاد کوچکتر در استان آذربایجان غربی اجرایی می‌شود.
در این راستا طی امسال توزیع نهاده‌های دامی در بین عشایر آذربایجان‌غربی با قوت و اهتمای ویژه‌ای دنبال شده و 25 هزار تن نهاده بین عشایر این استان توزیع شده است.
توزیع 25 هزار تُن نهاده‌ دامی بین عشایر آذربایجان‌غربی
رییس امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: 25 هزار تن انواع نهاده‌های دامی از جمله جو، ذرت، سبوس و انواع کنسانتره طی امسال توسط تشکل‌های عشایری این استان در بین عشایر توزیع شده است.
غلامرضا سرخوانی افزود: با توجه به نقش تعاونی عشایری در راستای بهبود امکانات قابل دسترس این قشر و در راستای حمایت از آنان، 10 تعاونی عشایر و یک اتحادیه در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است.
وی افزود: 15 هزار و 599 خانوار عشایری با حدود 104 هزار نفر جمعیت از خدمات این تعاونی‌ها در آذربایجان غربی بهره‌مند می‌شوند.
وی اضافه کرد: این اتحادیه‌ها در بخش‌های دامپروری، پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، تولید گیاهان دارویی، تولید صنایع دستی، فرآورده‌های دامی و تولیدات مختص عشایر فعالیت می‌کنند.
اما در کنار توزیع نهاده‌های دامی باید به وضعیت اقتصادی عشایر نیز توجه شود و در این راستا تسهیلات ویژه‌ای در اختیارشان قرار گیرد که برای جامع عمل پوشاندن به این بخش تاکنون 163 میلیارد ریال تسهیلات به عشایر این استان پرداخت شده است.
پرداخت ١6٣ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر آذربایجان‌غربی
رییس اداره بهسازی امور تولید سازمان امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: ١6٣ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش با بازپرداخت یکساله و سود ١٠ درصد به عشایر متقاضی در این استان پرداخت شد.
نادر پرویشی افزود: این تسهیلات از طریق شرکت تعاونی عشایری برای تامین علوفه و بهسازی اماکن نگهداری دام به آنها پرداخت شده است.
وی ادامه داد: لیست متقاضیان دریافت تسهیلات همچنان در حال تکمیل است که پس از اتمام این بخش، پرونده‌ها برای پرداخت به بانک کشاورزی ارسال می‌شود.
وی اضافه کرد: این سازمان آمادگی دارد تا به بخش‌های بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی عشایر و تامین سرمایه در گردش تسهیلات پرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه عشایر 25 درصد از تولیدات دامی و پروتئینی آذربایجان غربی را تولید می‌کنند، ادامه داد: با این آمار عشایر این استان 15 هزار تن گوشت قرمز، 50 هزار تن شیر و سه هزار تن پشم را تولید و وارد چرخه مصرف می‌کنند.
رییس اداره بهسازی امور تولید سازمان امور عشایری آذربایجان‌غربی ادامه داد: عشایر این استان با تولید سالانه 15 هزار و 700 متر مربع انواع قالی و قالیچه، 10 درصد تولیدات عشایری کشور در بخش داری را نیز به خود اختصاص داده‌اند.
پرویشی بیان کرد: تولید سالانه 19 هزار جفت انواع کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه از دیگر محصولات غیرداری است که توسط عشایر آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.
جدا از تامین علوفه و پرداخت تسهیلات به عشایر، تامین رفاه و ارتقای شاخص‌های زندگی این قشر در کانون توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفته و در این راستا پکیج‌های خورشیدی را در نقاط مختلف کشور تهیه و در اختیار عشایر قرار می‌دهند و آذربایجان‌غربی نیز از این قائله مستثنی نیست و 75 پکیج خورشیدی بین عشایر در این استان توزیع می‌شود.
توزیع 75 پکیج خورشیدی بین جامعه عشایری آذربایجان غربی
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی با اشاره به تجهیز مناطق عشایری این استان به انرژی‌های خورشیدی، گفت: 75 پکیج خورشیدی برای تامین روشنایی و برق مناطق تا پایان امسال تحویل عشایر داده می‌شود.
علی ناجی با اشاره به برنامه های دولت برای حمایت از عشایر افزود: توسعه استفاده از امکانات و دستگاه‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند، از مهمترین برنامه های اداره کل در راستای خدمت رسانی مناسب به عشایر است.
وی ادامه داد: همچنین تاکنون ١4 دستگاه حمام خورشیدی برای استفاده ١٨٢ خانوار عشایر این منطقه در استان توزیع و نصب شده است.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه رسیدگی به عشایر در کانون توجه دولت قرار دارد، بیان کرد: راه‌اندازی حمام‌ و پکیج خورشیدی با هدف تامین رفاه و آسایش عشایر انجام می‌شود.
در کنار حمایت‌ها مادی دولت تدبیر و امید از عشایر آذربایجان‌غربی، دولت اراضی مورد نیاز عشایر را در اختیار آنها قرار داده تا این قشر بدون مشکلی به ییلاق و قشلاق بروند.
1.6 میلیون هکتار از منابع طبیعی آذربایجان‌غربی در اختیار عشایر است
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: از مجموع 2 میلیون و 670 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و مراتع، یک میلیون و 615 هزار هکتار قلمرو زیستی عشایر استان را تشکیل می‌دهد و در اختیار آنهاست.
ناجی اظهار داشت: این میزان حدود 60 درصد عرصه‌های منابع طبیعی را تشکیل می‌دهد.
وی ادامه داد: علاوه بر آن 60 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم آذربایجان‌غربی در اختیار عشایر این استان است.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: 2 میلیون واحد دامی در اختیار عشایر این استان است و این دام‌ها از مراتع و اراضی استفاده کرده و انواع محصولات لبنی و پروتئینی را تولید و و روانه بازار مصرف می‌کنند.
ناجی اظهار داشت: این تعداد واحد دامی سالانه 50 هزار تن شیر، 15 هزار تن گوشت و سه هزار تن پشم را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
وی اظهار داشت: عشایر آذربایجان‌غربی با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.
عشایر آذربایجان‌غربی در سامانه "سماک" ثبت‌نام کنند
مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: عشایر این استان برای دریافت کارت هوشمند در سامانه مجوز الکترونیکی کشاورزی "سماک" ثبت نام کنند.
ناجی اظهار داشت: ثبت درخواست صدور کارت هوشمند برای تردد دام عشایر این استان از جمله اهداف این سامانه است.
وی ادامه داد: تمام عشایر این استان می‌توانند با مراجعه به سامانه https://www.maj.ir و ثبت اطلاعات خود نسبت به دریافت کارت تردد دام خود اقدام کنند.
حدود 104 هزار نفر جمعیت با 15 هزار و 599 خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار 9 درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند.
از این تعداد حدود 600 خانوار به خارج از آذربایجان غربی کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.
برچسب‌ها
زندگی عشایری آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید جهش تولید اقتصاد مقاومتی ارومیه

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/313911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اولین جلسه شورای اداری شهرستان تبریز

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

شکست خانگی پاس همدان برابر تهران یاسا

خرداد امسال 121 روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

افتتاح بخش آی.سی.یو و سی.آرم بیمارستان طالقانی تبریز

نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی 1403-1404