پیام آذری

آخرين مطالب

کولاک برف برفراز اردبیل؛ رانندگان احتیاط کنند اجتماعي

کولاک برف برفراز اردبیل؛ رانندگان احتیاط کنند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - باد که بیشینه سرعت کنونی آن به 45 کیلومتر در ساعت می‌رسد موجی از دانه‌های پودری برف را به هوا بلند کرده و سبب پدیده کولاک در جاده‌های بین شهری و گذرگاه‌های حاشیه ای شهر اردبیل و بیشتر جاده های استان شده است.
این پدیده در شهرستان‌ ‌نیر واقع در 40 کیلومتری غرب شهر اردبیل به مراتب شدت زیادتری دارد به گونه‌ای که از شامگاه دیروز جمعه وزش باد جنوب‌غرب با بیشینه سرعت 65 کیلومتر در ساعت و کولاک ‌شدید برف ساکنان این شهرستان را دچار مشکل کرده است.
در تمام شهرستان‌های استان اردبیل وزش باد طی ساعات آینده پیش بینی شده است اما این پدیده در شهرستان‌های واقع در پهنه مرکزی این استان شامل اردبیل، مشکین‌شهر ، نمین، سرعین، نیر و گرمی شدت بیشتر دارد که باتوجه به وجود برف سنگین سبب کولاک می‌شود.
نقشه‌های تراز میانی و نزدیک به زمین نشانگر کاهش تدریجی فشار ستون جو بر فراز پهنه آبی خزر و شمال‌غرب ایران است که ‌برآیند آن ‌وزش باد با جهت غالب جنوب تا جنوب غربی است. از اواسط هفته با ایجاد شیب فشاری چشمگیر در منطقه بر سرعت باد افزوده می‌شود.
باتوجه به وجود هوای سرد در تراز نزدیک ‌به زمین سرما و یخبندان تا سه‌شنبه پیش رو در استان اردبیل ماندگار است اما ‌پس از آن به ‌موازات تشدید سرعت باد چند درجه‌ای هم بر دما به ویژه در طول ساعات روز افزوده خواهد شد. 
مدیریت بحران استان اردبیل با اشاره به ادامه برودت هوا و پیش‌بینی تشدید کولاک‌ برف، به خصوص در جاده‌های کوهستانی این استان از ساکنان منطقه‌ خواست ضمن صرفه‌جویی در مصرف گاز شهری و برق موارد احتیاط را رعایت و در صورت ضرورت سفر زنجیر چرخ و تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته باشند.
اردبیل به‌خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. ساکنان منطقه از ابتدای پاییز تاکنون شاهد 6 بار حاکمیت سرمای شدید و ریزش سنگین برف در منطقه بوده اند.
تردد در جاده های کوهستانی با زنجیر چرخ
مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل با اعلام اینکه هم‌اکنون تمامی جاده‌های استان به جز جاده خلخال - پونل باز و تردد در آنها جریان دارد به رانندگان هشدار داد که در گذر از جاده های کوهستانی استان می بایست زنجیر چرخ و تجهیزات ایمنی زمستانی به همراه داشته باشند.
این مرکز افزود: هم اکنون در جاده های اردبیل - سرچم ، نیر- سراب ، رضی - گرمی و خلخال - سالم کولاک مقطعی وجود داشته و گذر از آنها با رعایت احتیاط کامل ممکن می‌باشد.
کولاک راه 68 روستای استان را مسدود کرد
همچنین در پی بارش سنگین برف در چند روز گذشته راه ارتباطی 896 روستا در استان مسدود شده بود که با تلاش شبانه‌روزی راهداران راه ارتباطی تمامی روستاها بازگشایی شد اما از دیشب بر اثر تند باد و وقوع کولاک برف دوباره راه ارتباطی 68 روستا در استان را مسدود کرد.
کلیم‌الله وثوقی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: با وجود قطع بارندگی برف در منطقه وزش باد شدید موجب بروز کولاک برف در سطح بیشتر راه‌های ارتباطی استان اردبیل شده و تلاش راهداران برای بازگشایی راه‌های ارتباطی روستایی بسته شده، همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه کولاک راه ارتباطی این روستاها در شهرستان های اردبیل، مشگین شهر، گرمی، خلخال و کوثر را مسدود کرده است، اضافه کرد: تلاش می شود راه ارتباطی این روستاها تا بعد از ظهر امروز بازگشایی شود.

پیام آذری

وی بیان کرد: بدنبال بارش برف ماموران راهداری نمک‌پاشی و برفروبی در جاده‌های استان را آغاز کرده‌اند و امسال برای بازگشایی جاده‌های استان 28 هزار تن شن و نمک خریداری و در انبارها و راهدارخانه‌ها ذخیره شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل ادامه داد: 230 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین با 420 نیروی انسانی در قالب 80 گروه راهداری جهت انجام عملیات برفروبی و بازگشایی در محورها و گردنه‌های استان اردبیل مستقر هستند.
وثوقی با تقدیر از همکاری و تلاش پلیس راه، هلال احمر، اورژانس جاده‌ای و سایر نیروهای امدادی از استقرار گروه‌های راهداری در تمام جاده‌های استان خبر داد و گفت: با تلاش همکاران این اداره کل تاکنون هیچ مورد خاصی از گرفتار شدن مسافران در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر گزارش نشده است.
او با بیان اینکه 139 سامانه هوشمند نظارت و کنترل در جاده‌های استان نصب شده است، از رانندگان خواست به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی از سفرهای غیرضروری پرهیز کرده و در صورت ضرورت با رعایت سرعت مطمئنه رانندگی کرده و وسایط نقلیه خود را مجهز به تجهیزات ایمنی از جمله زنجیرچرخ کنند تا سفر راحت و ایمنی داشته باشند.
وی از مردم و مسافران خواست با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان قبل از سفر با سامانه 141 مرکز مدیریت اطلاعات راه‌های اداره کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تماس گرفته و از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.
سرما همچنان در اردبیل حاکم است
سرمای طاقت فرسا که از عصر پنجشنبه در پی توقف بارش سنگین برف در اردبیل حاکم شده است همچنان در بسیاری از شهرستان‌های این استان بیداد می‌کند.
هرچندکه نسبت به دیروز 4 درجه بر گرمای هوا در ایستگاه فرودگاه اردبیل افزوده شده اما هوای منطقه همچنان ‌سرد است به‌گونه ای که سحرگاه امروز دمای منفی 24 درجه سانتیگراد در این ایستگاه و نیز شهر خلخال ثبت شد و در اردبیل جریان باد جنوب غرب از شدت سرما کاست و کمینه دما سحرگاه امروز با 10 درجه افزایش گرما نسبت به دیروز منفی 12 درجه ثبت شد.

پیام آذری

در 24 ساعت گذشته تمامی مناطق استان اردبیل دمای زیر صفر درجه را تجربه کرده و دما در آنها بین منفی چهار درجه در پارس آباد و بیله‌سوار مغان تا منفی 24 درجه در فرودگاه اردبیل در نوسان بود.
هواشناسی استان اردبیل اعلام کرد که بررسی نقشه های هواشناسی نشان دهنده تداوم حاکمیت جوی پایدار تا اواخر هفته جاری در استان است. بر این اساس آسمان صاف تا قسمتی ابری توام با وزش باد جنوبی (ملایم تا گاهی تند) پیش بینی می شود.
بنا به اعلام این اداره کل، با توجه به وزش باد جنوبی، دما در طول روز بتدریج افزایش خواهد یافت ولی اکثر نواحی استان طی ساعات شبانگاهی و صبحگاهی یخبندان و هوای سرد زمستانی را تا اواسط هفته جاری تجربه خواهند کرد و برودت در نواحی مرکزی و جنوبی استان از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.
برچسب‌ها روستائیان بارش برف اداره کل راهداری استان اردبیل اردبیل

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/316495/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟