پیام آذری

آخرين مطالب

سرپرست شرکت آبفار اردبیل:

تامین آب پایدار روستاییان در اردبیل و خلخال بسیار مشکل است اجتماعي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی اردبیل گفت: ما در حوزه تامین آب پایدار روستایی در شهرستان‌های خلخال و اردبیل با مشکلات جدی روبرو هستیم.
فرامرز بهنژاد در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: ما سال گذشته 65 میلیارد تومان در تکمیل مجتمع‌های آبرسانی و پروژه‌های تک‌روستایی اعتبار مصوب داشتیم که 80 درصد این اعتبار تخصیص یافت ولی امسال این رقم کمتر خواهد بود. 
وی با بیان اینکه وضعیت آبرسانی در روستاهای استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است، خاطرنشان کرد: در مجموع 75 درصد روستائیان ما از نعمت آب شبر بهره‌مند هستند که 56 درصد آن آب پایدار است. 
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی اردبیل احداث دو مجتمع سبلان و شهید سلیم‌زاده را در مشگین‌شهر یادآور شد و گفت: سالها بود که مجتمع آّبرسانی سبلان به دلایل مختلف تعطیل شده بود که قرار شد با تامین آب از سد سبلان به جای 90 روستا در قالب این مجتمع آبرسانی به 218 روستا به انجام برسد که 80 درصد روستاهای مشگین‌شهر را شامل می‌شود. 
بهنژاد تصریح کرد: مجتمع آبرسانی شهید کسایی و صدآفرین در اردبیل با پوشش 73 روستا، مجتمع آبرسانی امام حسن مجتبی (ع) با 28 روستا و وحدت با 5 روستا در نمین در حال اجراست و در شهرستان نیر مجتمع شهید محمدزاده با پوشش 38 روستا عملیات پایانی اجرایی را سپری می‌کند. 
وی به مجتمع کوثر با پوشش 90 روستا اشاره کرد و افزود: این پروژه نیز سال‌های سال با تاخیر و تعلل در اجرا روبرو بود که هم اکنون جان دوباره‌ای گرفته است. 
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی اردبیل احداث دو مجتمع خورش رستم و بفراجرد را در خلخال یادآور شد و بیان کرد: ما در دو شهرستن خلخال و اردبیل در تامین آب پایدار مشکل داریم به طوری که انتقال آب از حوزه قزل اوزن و سد شهریار برای حل این مشکل زمان‌بر خواهد بود. 
بهنژاد توسعه هر استان را متاثر از توسعه روستاها و عمران و آبادانی این مناطق در سایه وجود آب و امنیت غذایی توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه مبدا توسعه روستاها و تقویت اقتصاد آن است باید به سمتی حرکت کنیم تا روستائیان از لحاظ تامین آب دغدغه نداشته باشند. 
وجود انشعاب غیرمجاز تعرض به حقوق مردم است
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع هدررفت منابع آب در روستاها به دلیل مصرف بی‌رویه و نصب انشعابات غیرمجاز اشاره و خاطرنشان کرد: به طور متوسط در هر روستا 40 انشعاب غیرمجاز وجود دارد و گاه بدون اینکه ما خبری داشته باشیم به وفور از این انشعاب استفاده می‌شود و در حقیقت این کار نوعی تعرض در حقوق مردم و ایجاد بی‌عدالتی است. 
بهنژاد عامل این انشعابات غیرمجاز را فقر فرهنگی و گاه مسایل بروکراسی اداری اعلام کرد و بیان داشت: پائین‌ترین تعرفه آب و فاضلاب مربوط به روستائیان است و ما تنها 200 هزار تومان حق انشعاب دریافت کرده و روستائیان را از نعمت آب بهره‌مند می‌کنیم به طوری که ماهانه 3 تا 4 هزار تومان هزینه آب پرداخت می‌کنیم. 
وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز با توجه به این شرایط زیان‌ده محسوب می‌شود، اظهار کرد: ما ارقامی بسیار پائین‌تر از قیمت تمام شده از مشتریان خود هزینه آب دریافت می‌کنیم. 
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی اردبیل استهلاک و فرسودگی شبکه آبرسانی روستائی و ضرورت توجه به تامین هزینه‌های نگهداری را در جلوگیری از مصرف زیاد آب در روستاها یادآور شد و تصریح کرد: به دلیل آنکه روستائیان حتی باغات و احشام خود را از طریق این منابع آب سیراب می‌کنند به معنای واقعی ما در برخی روستاها تنها چندین ساعت آب پایدار را شاهد هستیم. 
سرانه مصرف آب روستائیان در اردبیل 264 لیتر است
بهنژاد در ادامه به بالا بودن سرانه مصرف آب در روستاهای استان اردبیل اشاره کرد و گفت: مردم الگوی مصرف را به هیچ وجه رعایت نمی‌کنند به طوری که استان اردبیل از سرانه مصرف متوسط 150 لیتر در روز فراتر رفته و به طور میانگین مصرف آب روستائیان ما در روز 264 لیتر است. 
وی ضرورت یک کار فرهنگی و اجتماعی را در کاهش مصرف آب در بین روستائیان یادآور شد و اظهار کرد: به دلیل آنکه قیمت آب و تعرفه مقرر شده برای آب روستائیان پائین است گاه این ارزانی به مصرف بی‌رویه نیز دامن می‌زند. 
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی اردبیل تصریح کرد: آب کالای ارزشمندی است که همه باید با وسواس در مصرف آن دقت کنند تا همچون شرایط موجود به دلیل خشکسالی با دغدغه جدی در تامین آب روبرو نشویم. 
بهنژاد خلا قانونی را در برخورد با انشعابات غیرمجاز یادآور شد و افزود: قوانین به گونه‌ای ضعیف و سست است که ما باید یک سال برای پیگیری شکایت از انشعابات غیرمجاز به این در و آن در بزنیم تا حکمی صادر شود که نافذ نیست. 
سالانه 30 میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری تاسیسات نیاز داریم
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی اردبیل در ادامه با اشاره اهمیت به موضوع نگهداری تاسیسات و به روزرسانی آنها اظهار کرد: ما به دلیل غفلت از این موضوع گرفتار استهلاک و فرسودگی شبکه شدیم در حالی که سالانه 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا با نگهداری و تعمیرات به موقع شبکه را سرپا نگهداریم. 
بهنژاد ادامه داد: در هر کشوری که به موضوع نگهداری و تعمیر تاسیسات توجهی نشده مشکلات و نارسائی‌ها در طی زمان ظهور و بروز پیدا کرده در حالی که اهمیت موضوع نگهداری به حدی است که ما امروز در ترمیم شبکه‌های مستهلک و فرسوده به شدت به منابع اعتباری نیازمندیم. 
وی با اشاره به اینکه 718 روستا در استان اردبیل فاقد تاسیسات آبرسانی است، افزود: از یک هزار و 16 روستای بالای 20 خانوار در استان 750 روستا تحت پوشش خدمات ما هستند و 266 روستا نیز غیرتحت پوشش می‌باشد. 
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی اردبیل بیان کرد: در بین روستاهای زیر 20 خانوار نیز به تعداد 680 روستا 228 روستا تحت پوشش آبفار بوده و 452 روستا نیز غیرتحت پوشش است. 
بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به 100 روستا تا پایان سال
بهنژاد میزان پرت آب را در شبکه‌های آبرسانی روستایی حدود 30 درصد اعلام کرد و گفت: میانگین کشوری نیز همین عدد را نشان می‌دهد. 
وی با بیان اینکه از سدهای در حال احداث سهم آبرسانی روستایی و تخصیص گرفته شده مشخص است، اظهار کرد: در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی ما سال گذشته آبرسانی به 130 روستا را افتتاح کردیم و امسال نیز آبرسانی به 100 روستا در هفته دولت و دهه فجر به انجام خواهد رسید. 
سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی اردبیل در پایان خاطرنشان کرد: در تحقق شعار سال ما نسبت به تهیه تجهیزات و امکاناتمان به شکل بومی و در قالب تولید داخلی اقدام کردیم و به یقین ما در تامین نیازمندی‌های خود از این تولیدات می‌توانیم به راحتی استفاده کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/51141/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همایش تجلیل از مفاخر موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در بوکان برگزار شد

کشف کالای قاچاق در مرز‌های آذربایجان غربی

گمرک ارومیه به عنوان گمرک تخصصی صادرات طلا انتخاب شد

مراحل پرورش 2 هزار اردک توسط یک کشاورز ویتنامی (فیلم)

آتش سوزی عطر فروشی در ارومیه مربوط به سال گذشته است

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت دکتر پرویز داودی

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی

تسلیت رهبرانقلاب در پی درگذشت پرویز داودی

رهبر انقلاب درگذشت پرویز داودی را تسلیت گفتند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

فیلم انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه قدیمی است

خانم گلی در 4 دقیقه!

متن خبر درگذشت سهراب سپهری در اطلاعات 44 سال پیش

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

پاکستان: سفر «رئیسی» به اسلام آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

شاه ماهی 300 کیلویی به رود ارس برگشت

توزیع بیش از سه هزار و 500 تن کود یارانه‌ای در شهرستان پلدشت در سال 1402

طلایی شدن مزارع کلزا در منطقه باراندوزچای ارومیه

سقوط سواری سمند به دره در محور چالدران _ خوی

پیمایش کاربری ها و فعالیت های پرآب بر غیرخانگی در آذربایجان غربی

تعویض و جایگزینی 152 دستگاه چراغ قدیمی روشنایی خیابان حیدر بابا در ارومیه با لامپ‌های ال‌ای دی

اجرایی شدن 81 درصد از مصوبات کارگروه تسهیل و یکشنبه‌های تولید در استان آذربایجان غربی

دیدار با خانواده شهید سلامت در تکاب

درگیری لفظی خواهر وبرادر سیرجانی قتل پدر را رقم زد

تیم اقدمی تبریزبر صدر بسکتبال زیر 14 سال دختران آذربایجان شرقی

جمع آوری باکس‌های زباله از سوم اردیبهست در تبریز

افزایش 93 درصدی کشف سرقت خودرو در سیرجان

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

تغییر چهرۀ بازیگر نقش «امپراتور یوری» در جدیدترین سریالش

هم‌نشست مجسمەسازی مفاخر در مهاباد آغاز شد

دستگیری عامل تنش در ورزشگاه سه هزار نفری ارومیه

جنجال فرودگاه تبریز، مربی خارجی تراکتور را فراری داد

تشدید نظارت بر مراکز تولید و بسته بندی کالا‌های اساسی آذربایجان شرقی

واکنش باشگاه تراکتور به حمله هواداران به بازیکنان

بیانیه باشگاه تراکتور درباره اتفاقات رخ داده در فرودگاه تبریز

حمایت تمام قد بازیکن پرتغالی تراکتور از شجاع خلیل زاده + عکس

ترک داروی مشهور لاغری چه عوارضی بر بدن دارد؟

بانوی 50ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

جدیدترین قیمت سکه، نیم سکه، ربع سکه و طلای 18 عیار در بازار | جدول قیمت ها

واکنش اسلام‌آباد به تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی پاکستان

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)

برتری آریان همدان برابر تیم نود در ارومیه

انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

پرداخت 5670 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحد‌های صنعتی آذربایجان غربی

(ویدیو) لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

ورزشکاران زنجانی 370 مدال رنگارنگ کسب کردند

ضبط 47 دستگاه ماینر قاچاق در ارومیه