پیام آذری

آخرين مطالب

برگی از تاریخ انقلاب اسلامی

ماجرای دیدار مرحوم حسنی با امام خمینی/حسنی نماد غیرت آذربایجان سياسي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه – مرحوم حجت الاسلام حسنی از مبارزان نستوه انقلاب اسلامی و نماد غیرت آذربایجان، نقش مهمی در مبارزات علیه رژیم طاغوت داشت که شامگاه روز یکشنبه 31 اردیشهت ماه دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی معروف به «ملاحسنی» در تیر 1306 در روستای «بزرگ‌آباد» در 30 کیلومتری شرق ارومیه دیده به جهان گشود. او از دوره نوجوانی یک روز هم دست از مبارزه برنداشته است بطوری که در زمان اشغال آذربایجان توسط ایادی حزب دموکرات و توده، به مبارزه با آنان اقدام، در دوران ستم‌شاهی با مزدوران رژیم پهلوی و ساواک درگیر شد و با امام خمینی(ره) و آرمان‌های او همگام بود .
زندگی‌نامه، فعالیت‌ها و مبارزات وی، بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی در آذربایجان را تشکیل می‌دهد به طوری که انقلاب اسلامی در این خطه، بدون نام و یاد ملاحسنی، معنا و مفهوم نخواهد داشت .
آقای حسنی در خطه‌آذربایجان شخصیت منحصر به فردی شد. او از اوایل دهه‌40 نماز جمعه را در زادگاه خود اقامه کرد و در پوشش این مراسم عبادی، مبارزات سیاسی ـ انقلابی خود را سازماندهی و عمق بیشتری بخشید. پس از پیروزی انقلاب، استان آذربایجان و کردستان را که مورد تاخت و تاز گروه‌هایی چون حزب دموکرات، کومله و خلق مسلمان قرار گرفته بود، نجات داد.
وی با بسیج مردم بر ضد تجزیه‌طلبان، یک تنه در برابر همه آن‌ها ایستاد و به همین سبب مورد حقد و کینه‌ دشمن واقع و چند بار نیز ترور شد، اما از همه‌ آن‌ها جان سالم بدر برد، او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده امام خمینی در ارومیه منصوب شد و همچنین نماینده مردم ارومیه در دوره اول مجلس بود. این عالم مبارز در شامگاه 31 اردیبهشت 1397 به دیار باقی شتافت.
ماجرای نخستین دیدار ملا حسنی با امام خمینی
حجت الاسلام حسنی خاطره اولین دیدار با امام خمینی را در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده اینگونه شرح می‌دهد: « در جریان انجمن‌های ایالتی و ولایتی جلساتی در شهر ارومیه با علمای اعلام و روحانیون منطقه داشتیم، که برای اعتراض به این لایحه‌ غیر قانونی و ضد شرعی، به عنوان نماینده‌ روحانیت شهرستان، به حوزه‌ علمیه‌ قم رفتم تا خدمت مراجع عظام وقت مشرف شوم و پشتیبانی و حمایت قاطبه‌ مردم و علمای اعلام استان و شهرستان ارومیه را به سمع و نظر آنان برسانم.
وقتی به قم رسیدم، نخست در معیت حضرت آیت‌الله مشکینی به خدمت حضرت امام خمینی که در آن ایام به عنوان «حاج آقا روح الله» مطرح بودند، مشرف شدم. پس از سلام، تعارف و ابلاغ حمایت مردم و روحانیت منطقه، آقای مشکینی به امام عرض کرد: « آقا مگر خون ما از خون حسین بن علی(ع) رنگین‌تر است؟» و... منظورش این بود که الآن بدعت‌های دوران یزید تکرار می‌شود و نیاز به افراد فداکار و ایثارگر دارد که مانند امام حسین(ع) جانش را فدای اسلام بکند. در این حال امام بشدت و با صدای بلند، های های گریه کردند. از شدت ناراحتی لحظه‌ای بلند شدند، ایستادند و دوباره نشستند.
در این سفر، پسرم، رشید، نیز همراه من بود و در این جلسه حضور داشت، او هم گریه کرد. چشمان همه اشک‌آلود شد از محضرشان اجازه خواستم و از بیت معظم‌له خارج شدیم. در ماجرای لوایح ششگانه و رفراندم هم ، جلسه‌ای با حضور علمای ارومیه تشکیل شد و آقای صاحب‌الزمانی از طرف آقایان جهت پشتیبانی از مراجع عظام تقلید به قم رفت. من از طریق وی به حضرت امام خمینی پیغام فرستادم و عرضه داشتم برای این‌که معظم‌له بهتر بتوانند پیام‌ها و رهنمودهای خویش را به مردم برسانند، مناسب است یک فرستنده‌ رادیویی در قم راه‌اندازی کنند.
اقامه‌ نماز جمعه در بزرگ‌آباد و پایین کشیدن عکس محمدرضا پهلوی
در سال 1341 ملا حسنی برای آگاهی‌بخشی بیشتر به مردم به فکر برپایی نماز جمعه در روستای بزرگ‌آباد افتاد و بار دیگر قبل از تبعید امام خمینی به ترکیه به محضر ایشان شرفیاب شد و با کسب اجازه از حضرت امام نماز جمعه را در بزرگ‌آباد برپا کرد، نماز جمعه‌ای که نقطه گرایش مردم این روستا و بعد ارومیه به انقلاب و آرمان‌های امام شد.
وی در این رابطه می‌گوید: پس از اخذ اجازه از امام خمینی ، این بار با پشتوانه‌ معنوی بیش‌تر و دل‌گرمی عمیق‌تر به اقامه‌ نماز جمعه همت گماردم. هر جمعه به طور مرتب این مراسم در بزرگ‌آباد اجرا می‌شد. مردم از روستاهای اطراف هم می‌آمدند و در نماز شرکت می‌کردند. حتی از خود ارومیه بعضی از بازاریان محترم و علمای اعلام می‌آمدند. حتی وقتی آقای سیدصادق مرندی به ارومیه وارد می‌شد، خود را به نماز جمعه‌ بزرگ‌آباد می‌رساند. هر چه اصرار کردم حداقل یک بار خطبه‌ها و نماز را به جا آورد، قبول نمی‌کرد و می‌گفت این نماز فقط متعلق به خودت است و نظیر هم ندارد.
اولین دستگیری و بازداشت ملا حسنی
ملا حسنی درباره اولین بازداشت خود می‌گوید: « ... فعالیتم بر ضد لوایح ششگانه و شخص شاه به اوج خود رسید. از سوی دیگر، رژیم نیز سنگ تمام گذاشت و با سرسختی و بی‌توجهی به اعتراضات علما و مردم، در روز مقرر با رفراندوم ساختگی اصول ششگانه را بر ملت ایران تحمیل نمود. فردای آن روز هم دستگیری علمای مبارز آغاز گردید. از آن جمله، من هم به جرم فعالیت مضره و ایجاد اغتشاش در منطقه دستگیر و روانه‌ زندان شدم. پس از چند روز بازداشت و بازجویی و تهدید و ارعاب در تاریخ 1341/11/21 یک التزام کتبی از من گرفتند مبنی بر اینکه در آینده مطلقآ در سخنرانی‌های خود به امور غیرمذهبی نپردازم و سپس آزادم کردند.
اما این تعهدنامه باعث نشد ملا حسنی دست از مبارزه بردارد و بار دیگر در جریان تبعید امام خمینی(ره) و اعتراض به شخص شاه توسط ساواک دستگیر شد و مورد آزار و اذیت و شکنجه زیادی قرار گرفت که خود خاطرات آن دوران را اینگونه بازگو می‌کند: چند روز از زندانم گذشت. تا این‌که نوبت بازجویی به من رسید. در این مرحله، قرائن و شواهد نشان می‌داد مثل این‌که پرونده‌ام خیلی قطور و سنگین است؛ برخوردها خیلی خشن و ناجوانمردانه و توهین‌آمیز بود. شکنجه، کتک‌کاری و فحش و ناسزاگویی به اوج رسیده بود.
سه نفر بازجو بودند که در تکمیل بازجویی به همدیگر کمک می‌کردند. بعضی فارسی صحبت می‌کردند، بعضی ترکی سؤال می‌نمودند. گاهی آن قدر شکنجه و کتک می‌زدند که خودشان خسته می‌شدند. چند لحظه‌ای به استراحت می‌پرداختند و چای می‌خوردند و سیگار آتش می‌زدند. من نیز که چند قرص مسکن به همراه داشتم جهت کاهش دردها از آن‌ها بهره می‌گرفتم .
هر چه تکاپو کردند و جان کندند، نتوانستند کوچک‌ترین اعتراف و انعطافی از من ببینند و چیزی را بر ضد من به اثبات برسانند، اما جرم من که یکی دو تا نبود. تازه این اول کار بود. آن ایام، مصادف با جشن‌های 2500 ساله‌ به اصطلاح شاهنشاهی بود. من علیه این برنامه در محافل عمومی و خصوصی صحبت کرده بودم و گزارش‌هایی به دست این‌ها رسیده بود، مبنی‌بر این ‌که به طور مرتب در مغازه حاج غلامعلی با آقایان: حاج سلمان، حاج اژدر، خلیل عابدین، محمود زینال‌پور اجتماع می‌کنیم و ضد مصالح مملکت از جمله جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی حرف‌هایی می‌زنیم. افزون بر این نوارهای مضره‌ای را، به اصطلاح آن‌ها، در میان مردم روستا پخش می‌کند.
حجت الاسلام غلامرضا حسنی نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه پس از یک عمر مجاهدت در راه اسلام و انقلاب شامگاه 31 اردیبهشت در سن 91 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/51143/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از 15 هزار قطعه فلامینگو بود

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان هوراند و کلیبر

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

اختصاص 80 هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده

بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده

طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیلزده زرآباد آغاز شد

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

261 هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه

ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا

آبیاری 80 درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

نصب 25 کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر