پیام آذری

آخرين مطالب

واردات خودروی اقتصادی؛ به‌نام مردم، به‌کام سرمایه‌داران!/ خودرو‌های وارداتی نه گارانتی دارند، نه خدمات پس از فروش اقتصادي

واردات خودروی اقتصادی؛ به‌نام مردم، به‌کام سرمایه‌داران!/ خودرو‌های وارداتی نه گارانتی دارند، نه خدمات پس از فروش
  بزرگنمايي:

پیام آذری - طبق آمار وزارت صمت، 85درصد قدرت خرید مردم ایران برای خودرو بین 150 تا 550میلیون است ولی اغلب خودروهای وارداتی بیش از یک میلیارد تومان در کشور مبدا قیمت داشته و حداقل بین 1.5 تا 2میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. قدس آنلاین نوشت: مردادماه امسال سخنگوی دولت اعلام کرد قرار نیست خودروی لاکچری وارد شود بلکه خودروی اقتصادی ویژه قشر متوسط وارد خواهد شد و 17بهمن معاون وزیر صمت از تخصیص 950میلیون یورو ارز به واردات خودرو خبر داد. اکنون قیمت قطعی خودروهای وارداتی توسط سامانه خودرو اعلام و به‌عنوان مثال تویوتا کرولا 1200سی‌سی، یک میلیارد و 800 میلیون تومان نرخ‌گذاری شده است. این خودرو در بازار آزاد حداقل 4میلیارد تومان است. یعنی یک فرد تنها با کمتر از 2 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، بیش از 2 میلیارد تومان سود خالص نصیبش می‌شود! آیا قشر متوسط جامعه چنین توان مالی‌ برای خرید دارد؟ طبق آمار وزارت صمت، 85درصد قدرت خرید مردم ایران برای خودرو بین 150 تا 550میلیون است ولی اغلب خودروهای وارداتی بیش از یک میلیارد تومان در کشور مبدا قیمت داشته و حداقل بین 1.5 تا 2میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. وقتی دست مردم و طبقه متوسط جامعه به این خودروها نمی‌رسد، چرا باید سالی یک میلیارد یورو ارز کشور به واردات خودرو داده شود که نه تنها تاثیری بر بازار خودرو ندارد، بلکه یک رانت بزرگ برای قشر مرفه و ثروتمند «از ما بهتر» به حساب می‌آید. مردم چه نفعی می‌برند جز اینکه با محدودیت‌های ارزی، این کار سبب بالاتر رفتن قیمت ارز و همنشینی تورم با سفره‌های آنها می‌شود. آیا مجوز واردات خودرو به خودروسازها معنایی جز انحصارگرایی بیشتر آنها بر بازار خودرو دارد؟ راهکار حل مشکلات صنعت خودرو، آزادسازی تولید برای همه نخبگان و متخصصینِ توانمند به تولید خودروی باکیفیت است، نه واردات خودروهای لوکس! روزنامه دولت: خودرو‌های وارداتی نه گارانتی دارند، نه خدمات پس از فروش روزنامه ایران نوشت: در آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو که توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد، آمده است که صدور ثبت سفارش خودرو اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت صمت و رعایت ماده10 اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401 است. برخی از منابع خبری اعلام کردند که یکی از نکات مهم درباره واردات خودرو بحث خدمات پس از فروش و نمایندگی در شهر‌های مختلف است که برخی از واردکنندگان شرایط مناسبی ندارند. شرکت راساموتور خاورمیانه به عنوان واردکننده محصولات GAC تنها 2 نمایندگی در کشور دارد. شرکت دیار خودرو نیز 5 نمایندگی و نامی خودرو تنها 6 نمایندگی در کل کشور دارد. برخی شرکت‌ها مانند معین خودرو حتی سایت اینترنتی درستی ندارند. از همین رو تأکید می‌شود که در کنار واردات خودرو باید نظارت بیشتری در بحث خدمات پس از فروش صورت گیرد. موضوع خدمات پس از فروش را برخی از مدیران شرکت‌هایی که به آن اشاره شد، به گونه‌ای دیگر توضیح می‌دهند که جای سؤال و ابهام دارد. یکی از آن‌ها می‌گوید که خودرو‌های خارجی مانند خودرو‌های ایرانی نیاز به تعمیرات ندارد و لذا با نمایندگی‌های محدود هم می‌توان خدمات را ارائه کرد و قطعاً مشتری راضی خواهد بود. اما طبق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، هر شخص حقیقی یا حقوقی که به طور مستقیم یا از طریق واسطه فروش، مبادرت به فروش خودرو‌های نو ساخت داخل کشور یا وارداتی خود می‌کند، تأکید شده است که مجموعه خدمات تعمیرات، تأمین و تعویض قطعات و پشتیبانی خدمات که در یک دوره زمانی مشخص (مطابق ماده 15 آمده است که مدت زمان تعهد خدمات شامل تعمیرات و تأمین قطعات، 10 سال بعد از فروش آخرین دستگاه خودرو از همان نشان تجاری و نوع خودرو، توسط عرضه کننده است.) این آیین‌نامه در قبال دریافت اجرت از سوی عرضه کننده برای مصرف کننده انجام می‌شود. نکته مهم دیگر در موضوع خدمات پس از فروش این است که ماده 21 عرضه کننده در دوره تعهد موظف است از طریق واسطه خدمات پس از فروش یا نمایندگی‌های مجاز، نسبت به پذیرش تمام خودرو‌های تحت مسئولیت خود و همچنین سایر خودرو‌های مشابه وارداتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت اقدام کند. با توجه به ماده 21 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، شرکت‌های واردکننده خودرو اگر نتوانند خدمات پس از فروش را ارائه کنند، بایستی از سایر مجموعه‌ها کمک بگیرند و نمی‌توانند واردات خودرو بدون ارائه گارانتی داشته باشند؛ البته در این حوزه هم ابهام‌هایی وجود دارد چرا که بعضاً شرکت سوم هم در ارائه گارانتی تعلل می‌کند. حسین رنجبر از فعالان بازار خودرو درباره خودرو‌های وارداتی به «ایران» گفت: کیفیت خودرو‌های خارجی در قیاس با خودرو‌های ساخت داخل، بسیار بهتر است و اکنون خودرو‌های خارجی در بازار، خرید و فروش می‌شود که از عمر آن‌ها بیش از 15 سال می‌گذرد و هزینه آن‌ها به غیر از بنزین، تعویض لاستیک، روغن و لنت نیست. اما در خودرو‌های داخلی از موتور تا فرمان و سایر بخش‌های خودرو مشکل وجود دارد لذا در خودرو‌های داخلی گارانتی اهمیت قابل توجهی دارد، اما در خودرو‌های خارجی با ایجاد تعمیرگاه‌های کوچک و زنجیره‌ای می‌توان خدمات در سراسر کشور ارائه کرد. او ادامه داد: از آنجا که بازار مشتاق خودرو‌های خارجی است، حتی اگر گارانتی هم محدود باشد، همچنان مشتری برای خودرو‌های وارداتی وجود دارد، اما این امر نباید عاملی برای سوء‌استفاده شرکت‌های واردکننده خودرو باشد. واردکنندگان ملزم به ارائه خدمات هستند. رنجبر اذعان داشت: برای اینکه موضوع خدمات پس از فروش خودرو‌های خارجی سروسامان پیدا کند، ضرورت دارد که سازمان حمایت در این حوزه ورود کند و اجازه ندهد که واردکنندگان خودرو نسبت به خودرو‌های وارداتی بی‌تعهد باشند.

طبق آمار وزارت صمت، 85درصد قدرت خرید مردم ایران برای خودرو بین 150 تا 550میلیون است ولی اغلب خودروهای وارداتی بیش از یک میلیارد تومان در کشور مبدا قیمت داشته و حداقل بین 1.5 تا 2میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
قدس آنلاین نوشت: مردادماه امسال سخنگوی دولت اعلام کرد قرار نیست خودروی لاکچری وارد شود بلکه خودروی اقتصادی ویژه قشر متوسط وارد خواهد شد و 17بهمن معاون وزیر صمت از تخصیص 950میلیون یورو ارز به واردات خودرو خبر داد.
اکنون قیمت قطعی خودروهای وارداتی توسط سامانه خودرو اعلام و به‌عنوان مثال تویوتا کرولا 1200سی‌سی، یک میلیارد و 800 میلیون تومان نرخ‌گذاری شده است. این خودرو در بازار آزاد حداقل 4میلیارد تومان است. یعنی یک فرد تنها با کمتر از 2 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، بیش از 2 میلیارد تومان سود خالص نصیبش می‌شود!
آیا قشر متوسط جامعه چنین توان مالی‌ برای خرید دارد؟ طبق آمار وزارت صمت، 85درصد قدرت خرید مردم ایران برای خودرو بین 150 تا 550میلیون است ولی اغلب خودروهای وارداتی بیش از یک میلیارد تومان در کشور مبدا قیمت داشته و حداقل بین 1.5 تا 2میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
وقتی دست مردم و طبقه متوسط جامعه به این خودروها نمی‌رسد، چرا باید سالی یک میلیارد یورو ارز کشور به واردات خودرو داده شود که نه تنها تاثیری بر بازار خودرو ندارد، بلکه یک رانت بزرگ برای قشر مرفه و ثروتمند «از ما بهتر» به حساب می‌آید. مردم چه نفعی می‌برند جز اینکه با محدودیت‌های ارزی، این کار سبب بالاتر رفتن قیمت ارز و همنشینی تورم با سفره‌های آنها می‌شود.
آیا مجوز واردات خودرو به خودروسازها معنایی جز انحصارگرایی بیشتر آنها بر بازار خودرو دارد؟ راهکار حل مشکلات صنعت خودرو، آزادسازی تولید برای همه نخبگان و متخصصینِ توانمند به تولید خودروی باکیفیت است، نه واردات خودروهای لوکس!
روزنامه دولت: خودرو‌های وارداتی نه گارانتی دارند، نه خدمات پس از فروش
روزنامه ایران نوشت: در آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو که توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد، آمده است که صدور ثبت سفارش خودرو اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت صمت و رعایت ماده10 اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401 است. برخی از منابع خبری اعلام کردند که یکی از نکات مهم درباره واردات خودرو بحث خدمات پس از فروش و نمایندگی در شهر‌های مختلف است که برخی از واردکنندگان شرایط مناسبی ندارند.
شرکت راساموتور خاورمیانه به عنوان واردکننده محصولات GAC تنها 2 نمایندگی در کشور دارد. شرکت دیار خودرو نیز 5 نمایندگی و نامی خودرو تنها 6 نمایندگی در کل کشور دارد. برخی شرکت‌ها مانند معین خودرو حتی سایت اینترنتی درستی ندارند. از همین رو تأکید می‌شود که در کنار واردات خودرو باید نظارت بیشتری در بحث خدمات پس از فروش صورت گیرد. موضوع خدمات پس از فروش را برخی از مدیران شرکت‌هایی که به آن اشاره شد، به گونه‌ای دیگر توضیح می‌دهند که جای سؤال و ابهام دارد. یکی از آن‌ها می‌گوید که خودرو‌های خارجی مانند خودرو‌های ایرانی نیاز به تعمیرات ندارد و لذا با نمایندگی‌های محدود هم می‌توان خدمات را ارائه کرد و قطعاً مشتری راضی خواهد بود.
اما طبق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، هر شخص حقیقی یا حقوقی که به طور مستقیم یا از طریق واسطه فروش، مبادرت به فروش خودرو‌های نو ساخت داخل کشور یا وارداتی خود می‌کند، تأکید شده است که مجموعه خدمات تعمیرات، تأمین و تعویض قطعات و پشتیبانی خدمات که در یک دوره زمانی مشخص (مطابق ماده 15 آمده است که مدت زمان تعهد خدمات شامل تعمیرات و تأمین قطعات، 10 سال بعد از فروش آخرین دستگاه خودرو از همان نشان تجاری و نوع خودرو، توسط عرضه کننده است.) این آیین‌نامه در قبال دریافت اجرت از سوی عرضه کننده برای مصرف کننده انجام می‌شود.
نکته مهم دیگر در موضوع خدمات پس از فروش این است که ماده 21 عرضه کننده در دوره تعهد موظف است از طریق واسطه خدمات پس از فروش یا نمایندگی‌های مجاز، نسبت به پذیرش تمام خودرو‌های تحت مسئولیت خود و همچنین سایر خودرو‌های مشابه وارداتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت اقدام کند.
با توجه به ماده 21 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، شرکت‌های واردکننده خودرو اگر نتوانند خدمات پس از فروش را ارائه کنند، بایستی از سایر مجموعه‌ها کمک بگیرند و نمی‌توانند واردات خودرو بدون ارائه گارانتی داشته باشند؛ البته در این حوزه هم ابهام‌هایی وجود دارد چرا که بعضاً شرکت سوم هم در ارائه گارانتی تعلل می‌کند.
حسین رنجبر از فعالان بازار خودرو درباره خودرو‌های وارداتی به «ایران» گفت: کیفیت خودرو‌های خارجی در قیاس با خودرو‌های ساخت داخل، بسیار بهتر است و اکنون خودرو‌های خارجی در بازار، خرید و فروش می‌شود که از عمر آن‌ها بیش از 15 سال می‌گذرد و هزینه آن‌ها به غیر از بنزین، تعویض لاستیک، روغن و لنت نیست. اما در خودرو‌های داخلی از موتور تا فرمان و سایر بخش‌های خودرو مشکل وجود دارد لذا در خودرو‌های داخلی گارانتی اهمیت قابل توجهی دارد، اما در خودرو‌های خارجی با ایجاد تعمیرگاه‌های کوچک و زنجیره‌ای می‌توان خدمات در سراسر کشور ارائه کرد.
او ادامه داد: از آنجا که بازار مشتاق خودرو‌های خارجی است، حتی اگر گارانتی هم محدود باشد، همچنان مشتری برای خودرو‌های وارداتی وجود دارد، اما این امر نباید عاملی برای سوء‌استفاده شرکت‌های واردکننده خودرو باشد. واردکنندگان ملزم به ارائه خدمات هستند. رنجبر اذعان داشت: برای اینکه موضوع خدمات پس از فروش خودرو‌های خارجی سروسامان پیدا کند، ضرورت دارد که سازمان حمایت در این حوزه ورود کند و اجازه ندهد که واردکنندگان خودرو نسبت به خودرو‌های وارداتی بی‌تعهد باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/675469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضبط 180 راس دام زنده قاچاق در میاندوآب

توبیخ پزشک متخلف در ارومیه

محکومیت قاچاقچی پوشاک در ماکو

ضبط 45 هزار نخ سیگار قاچاق در میاندوآب

ساخت 55 کلاس درس در شهرستان اشنویه

مجازات متصدی دارو خانه دامپزشکی متقلب در اشنویه

47 هزار آمپول قاچاق در تبریز کشف شد

40 عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب

40 عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب

قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس

برگزاری رویداد جایزه جوانی جمعیت در آذربایجان غربی

آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش باران در 18 استان

جوابیه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه

یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است

قهرمانی تنیسور آذربایجان غربی در تور جهانی تنیس J 30

بازیگر مشهور ترکیه مدرسه کودکی‌اش را با خاک یکسان کرد/ عکس

سالن چند منظوره ورزشی در سنگان اشنویه احداث میشود

بازگشت 1500 حاجی از خانه خدا

حضور 4 تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد

خلیفه ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد

ایجاد بیش از یکهزار و 600 فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی

والدین نباید به جای نوجوانان تصمیم بگیرند

تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی

برپایی یادواره شهید شاخص شهرستان کوار

انتظار 5 ساله مردم شهر جدید سهند برای احداث بیمارستانی مجهز

ابلاغ احکام مسئولین کمیته ها و دبیران ستاد یادواره شهدای ارومیه

حضور استاندار آذربایجان غربی در برنامه صف اول شبکه خبر

هشدار زرد هواشناسی در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور

خلیفه‌ کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد

صدور مجوز ساخت‌وساز در قلعه اولتان پارس‌آباد تکذیب شد

اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد

کنترل جمعیت حیوانات بلا صاحب در ارومیه

1500 زائر عمره‌گزار وارد کشور شدند

برگزاری آیین نکوداشت روز مراغه

تجلیل از معلمان نخستین مدرسه در زندان تبریز

برگزاری مراسم یادواره شهدا به همت بسیجیان در خوی + فیلم

هشداز نارنجی سازمان هواشناسی برای برخی از مناطق کشور

تولید 5 میلیون و 280 هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش عضو داوطلب هلال احمر شد/ "کیشوندان در فعالیت‌های داوطلبانه، پیشرو هستند"

تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل

بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟

پخش مناظره انتخاباتی دو کاندیدای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای اردبیل

برخورد دستگاه قضا با ترک فعل انجام شده در حادثه امامزاده ابراهیم

بازداشت در انتظار مدیرانی که در آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت ترک فعل کرده‌اند

هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده

رگبار باران و رعدوبرق در 6 استان کشور طی امروز / بارش‌ها در کدام مناطق تشدید می‌شود؟

برگزاری چهارمین همایش معاونان و رؤسای شورا‌های حل اختلاف شمالغرب کشور در تبریز

هشدار نارنجی هواشناسی برای دوشنبه و سه شنبه | کدام استان‌ ها هشدار بارندگی گرفتند؟

جذب حدود 9 میلیارد ریال حمایت مالی و تشویقی از تعاونی‌های آذربایجان‌غربی