پیام آذری

آخرين مطالب

ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش قدس خراسان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از شروع جنگ تحمیلی از سوی صدام، دولت بعث عراق اقدام به اخراج ایرانی‌ها از این کشور کرد؛ کسانی که هنوز پس از گذشت 45سال، نه ایران آن‌ها را به عنوان ایرانی قبول دارد و نه کشورعراق آن‌ها را عراقی می‌داند.
قصه ایرانی‌های ساکن شهر حلّه استان بابل که حالا در گوشه‌ای از شهر مشهد ساکن هستند نیز از این جنس است.
ساجده و لعیمه خواجه نعمت دخترعموهایی هستند که پس از اخراج از عراق با کمک یک خیر مشهدی در این شهر صاحب خانه شدند؛ اما با وجود داشتن پدر و مادر ایرانی، هنوز پس از 45 سال مدرک هویتی ایرانی ندارند.
ساجده خواجه نعمت که 67 سال دارد و مادرزادی کم‌بیناست، هشت سال از ازدواج با پسرعمویش یعنی شهید مفقودالاثر وهاب خواجه نعمت گذشته بود که حکومت بعث عراق خودش و همسر 30 ساله‌اش را دستگیر کرد. او پس از هشت روز آزاد شد؛ اما هنوز پس از 45 سال هیچ خبری از همسرش ندارد.
وی در این باره می‌گوید: صدام، شوهرم را به دلیل تابعیت ایرانی دستگیر کرد. گفتند تو برو ایران او خودش می‌آید؛ اما پس از 45سال هنوز هیچ خبری از او ندارم.
زایمان در زندان حزب بعث
ساجده خواجه نعمت با بیان اینکه صدام جوانان شیعه و متدینی را که تابعیت ایرانی داشتند، دستگیر کرده تا با سفر به ایران در جبهه علیه حزب بعث نجنگند، می‌افزاید: من را هشت روز در زندان انداختند، 150 زن و بچه را در یک مکان کوچک زندانی کرده بودند، غذای خوبی نمی‌دادند و تنها دو ساعت در روز اجازه داشتیم از سرویس بهداشتی استفاده کنیم که با این جمعیت زیاد خیلی سخت بود. زندانبان‌ها به ما توهین می‌کردند و رفتار خیلی بدی داشتند، در این وضعیت بسیار بد، یکی از زنانی که حامله بود، در زندان زایمان کرد و اصلاً به او رسیدگی نکردند.
وی ادامه می‌دهد: با یک خودرو از جلو زندان، ما را به مرز ایران بردند و از آنجا سه روز پیاده در زیر باران و در سرما راه رفتم تا به سرپل‌ذهاب رسیدم. از سرپل‌ذهاب با خودرو نیروهای ایرانی به اردوگاه آوارگان جهرم آمدم و سه ماه در این اردوگاه ساکن بودم.
ساجده خواجه نعمت که به تنهایی روزگار می‌گذراند، عنوان می‌کند: دخترعمویم که پیش از ما به ایران آمده و در مشهد ساکن بود، من را تحت تکفل خود قرار داد و از اردوگاه جهرم به مشهد آورد.
وی که از نداشتن شناسنامه ایرانی با وجود داشتن نسب ایرانی گلایه می‌کند، می‌افزاید: برادرم در عراق متولد شده و با ما به ایران آمده است. با پیگیری‌هایی که انجام داد، کمتر از یک سال است شناسنامه ایرانی گرفته؛ اما هنوز به ما شناسنامه نداده‌اند.
صدام 60 پسر بچه و مرد در بستگان ما را دستگیر کرد
لعیمه خواجه نعمت؛ همان دخترعمویی است که پیش از ساجده به ایران آمده و به کمک او ساکن مشهد شده است. درباره قصه اخراجش از عراق می‌گوید: همسرم شهید مفقودالاثر صالح خواجه نعمت 29 سال داشت و چهار سال بود ازدواج کرده بودیم و دو دختر سه ساله و دو ساله داشتیم. ساعت 9 شب مأموران آمدند در خانه ما در شهر حلّه و به تمام خانواده گفتند پنج دقیقه بیایید چند تا سؤال داریم. وقتی رفتیم، من را سه روز با دخترانم به زندان انداختند و سپس در مرز ایران رهایم کردند. پیاده به سمت ایران آمدم و ایرانی‌ها با خودرو من را تا اردوگاه خرم‌آباد رساندند.
وی می‌افزاید: من یک سال پس از پیروزی انقلاب و سه ماه پیش از آغاز جنگ تحمیلی به ایران آمدم. صدام همسرم را دستگیر کرد و تاکنون هیچ خبری از وی ندارم و مفقودالاثر شده است.
لعیمه خواجه نعمت با اشاره به اینکه صدام خیلی ما را اذیت کرد و به ما که تابعیت ایرانی داشتیم، خیلی ظلم کرد، بیان می‌کند: 60نفر از مردان اقوام ما را که سنشان از 14 تا 42 سال بود، در شهر حلّه عراق دستگیر کردند. تنها به دلیل اینکه تابعیت ایرانی داشتیم و شیعه متدینی بودیم و تاکنون هیچ خبری از سرنوشت آن‌ها نداریم. از مسئولان عراقی که پیگیری کردیم، اطلاع دقیقی از سرنوشت آن‌ها نداشتند. برخی هم می‌گویند صدام همه آن‌ها را در گور دسته‌جمعی دفن کرده است.
وی با بیان اینکه بیشترین زمان نگهداری زنان اقوام آن‌ها در زندان 25 روز بود، ادامه می‌دهد: صدام خانه، خودرو و اموال این افراد را مصادره و زنان و خانواده آن‌ها را از عراق اخراج کرد. چهار نفر از فامیل ما را در زندان شکنجه دادند و پسردایی 14 ساله‌ام را با برق شکنجه کردند و به شهادت رسید.
لعیمه خواجه نعمت درباره ماجرای آمدنش به مشهد می‌گوید: 17روز در اردوگاه آوارگان عراقی خرم‌آباد بودیم که یک تاجر مشهدی به نام آقای اخوان، ما و 15 خانواده دیگر را کفالت کرد و به مشهد آورد. ابتدا نزدیک یک سال در هتل زندگی کردم و سپس این تاجر مشهدی خانه‌ای برای ما تهیه کرد.
وی درباره سایر اعضای خانواده‌اش خاطرنشان می‌کند: بقیه افراد خانواده ما در عراق ساکن هستند و ما به دلیل اینکه در ایران مهاجر هستیم، تنها می‌توانیم در ایام اربعین حسینی پاسپورت موقت برای سفر به عراق بگیریم و پس از اتمام آن مدت که کمتر از دو ماه است، باید به ایران برگردیم.
پدر و مادرم شناسنامه و کد ملی ایرانی دارند؛ اما به ما نمی‌دهند
لعیمه خواجه نعمت که در ابتدای صحبت گفته بود مادرش اصفهانی و پدرش شوشتری است، می‌گوید: نزدیک 45 سال است در ایران ساکن هستیم؛ با وجود اینکه پدر و مادرمان ایرانی هستند و شناسنامه و کدملی دارند؛ اما هنوز به ما شناسنامه ایرانی نداده‌اند. به همین دلیل بنیاد شهید به ما مانند ایرانی‌ها حقوق پرداخت نمی‌کند.
وی با بیان اینکه صدام ما را به دلیل ایرانی بودن، پیش از شروع جنگ تحمیلی از عراق اخراج کرد، متذکر می‌شود: برای گرفتن شناسنامه ایرانی خیلی اقدام کردیم حتی دادگاه رفتیم و دادگاه نسب ما را پذیرفته؛ اما به ثبت احوال که مراجعه کردم، موافقت نکردند و شناسنامه ندادند. دلیلش را نمی‌دانم. 
لعیمه خواجه نعمت با اشاره به سختی‌های زندگی به عنوان یک مهاجر در ایران می‌گوید: پس از 45 سال سکونت در ایران، بلاتکلیف مانده‌ایم. در ایران به ما می‌گویند عراقی هستید و در عراق هم به ما می‌گویند شما ایرانی هستید. ما فقط هویت و شناسنامه می‌خواهیم.
بی‌هویتی پس از 45 سال سکونت در ایران با وجود نسب ایرانی، زندگی سختی را برای این افراد رقم زده است. با وجود اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران، همسران این افراد را به عنوان شهدای سپاه بدر پذیرفته؛ اما با حقوق کمتر از 2میلیون تومان به سختی روزگار می‌گذرانند. امیدواریم این خلأ قانونی در کشور بازبینی شود و کسانی که هویت ایرانی در اجدادشان بوده به عنوان یک هموطن مورد پذیرش قرار گیرند تا برای همسران شهدای مفقودالاثری که ظلم صدام به جرم ایرانی بودن، زندگیشان را به اینجا رسانده، روزگار بهتری رقم بخورد.
خبرنگار: فریده خسروی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/678938/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لیلا حاتمی بر سر مزار مادر/ قاب هایی از مراسم تشییع پیکر «زری خوشکام» همسر زنده‌یاد علی حاتمی/ تصاویر

زوج جنجالی از هم جدا شدند

استایل خاص «لیلا بلوکات» و «بهرنگ علوی» در پشت صحنه یک نمایش/ عکس

آبشار زیبای سوله‌دوکل در آذربایجان غربی

آسمان برفی آذربایجان‌ شرقی در شصتمین روز بهار

افتتاح سد قیزقلعه‌سی فردا در خداآفرین

خواب به پاکسازی سموم مغز کمک نمی‌کند

پانسمان گران است؛ «سوخته»‌ها می‌میرند!

اعلام بسته‌های پیشنهادی برای مرمت 15 بنای تاریخی و فرهنگی

ساخت پنج هزار و 800 واحد طرح ملی مسکن در استان اردبیل

تهیه مستند آهوی دشت مغان در حال اتمام است

تهیه مستند آهوی دشت مغان در حال پایان است

پنج هزار و 800 واحد طرح ملی مسکن در دست ساخت

از فناوری‌های کاهش خسارت سرمازدگی تا تولید بذر مصنوعی گیاهان مقاوم

تخصیص اعتبار 35 میلیارد ریالی برای توسعه زیرساخت‌های پل معلق پیرتقی شهرستان کوثر

تخصیص 5 میلیارد ریال برای برگزاری جشنواره زمستانی سرعین

رویکرد اصلی بنیاد هدایت توانمندسازی امامان محله است

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 29 اردیبهشت

تیاگو خواهان ادامه بازی در بالاترین سطح؛ ردکردن پیشنهادهای خارجی با هدف ماندن در اروپا

تماشاگران «مست عشق» چه نظری درباره این فیلم دارند؟

پلمب یک مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد در فردیس

حل شدن مشکل چندین ساله سند مالکیتی بیش از 150 خانوار در محله «خواجه عطا» بندرعباس

مشکل اسناد مالکیت محله خواجه عطا بندرعباس مرتفع شد

قالیباف در حال اسباب‌کشی به حیاط مجلس؛ قالیباف اتاق ریاست را ترک می‌کند!

درخشش خبرنگاران صداوسیمای آذربایجان غربی در پنجمین جشنواره ابوذر

سد قیزقلعه سی، مهمترین طرح مرزی آذربایجان شرقی

قیزقلعه‌سی؛ سدی برای شکوفایی اقتصادی شمالغرب +‌‌ اینفوگرافی

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 29 اردیبهشت

واژگونی یک دستگاه پرشیا در محور ماکو به شوط

جزئیات افتتاح و بهره‌برداری از دو سد مرزی

سد «قیزقلعه سی» بزرگ‌ترین طرح آبی مرزی شمال غرب کشور + جزئیات

استقرار میز پاسخگویی امتحانات نهایی در مناطق 24گانه آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی

تهیه اقلام ضروری برای کودکان بی‌سرپرست جایگزین حبس در اشنویه

برگزاری یادواره شهدای فرهنگی و 355 شهید استان لرستان در تمرچین پیرانشهر

گرامیداشت شهید تازه شناسایی شده در تبریز

افتاح 25 طرح مخابراتی در شهرستان میانه

جزئیاتی از آغاز به کار نخستین «رویداد صدرا» در دانشگاه آزاد تبریز

رونمایی از ده اثر میراث فرهنگی و باستان شناسی مازندران

استفاده از نانو حباب برای درمان هدفمند سرطان

سازمان‌ها تحت تاثیر واقعیت‌های نوظهور در بحث مدیریت هستند

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «دهشت»

برقراری عدالت در اطلاع رسانی رسالت مهم حوزه روابط عمومی‌ است

شهدا و ایثارگران در همه عرصه‌ها از کیان اسلامی‌ حراست و دفاع کرده‌اند

دو عکس منتشرنشده از زری خوشکام و علی حاتمی؛ چرا زری خوشکام به دادگاه احضار شد و نرفت؟

آسمان بیشتر مناطق اردبیل نیمه ابری تا ابری

همایش خودروهای اسپرت و کلاسیک در اردبیل برگزار شد

قیمت دلار، سکه، طلا و یورو شنبه 29 اردیبهشت 1403/ کاهش قیمت طلا و سکه

فعالیت مدارس فوتبال بدون مجوز ممنوع

پرشورترین همایش پیاده روی بعد از کرونا در اردبیل برگزار شد

قیمت دلار، سکه، طلا و یورو شنبه 29 اردیبهشت 1403