پیام آذری
دمیر کورپو آئینه تمام نمای تاریخ پلدشت
دوشنبه 14 بهمن 1398 - 10:04:09 AM
ایسنا
پیام آذری -   رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماکو، شوط و پلدشت گفت: پل فلزی یا "دمیر کورپو"‌ میراث صنعتی و آئینه تمام نمای تاریخ پلدشت است.

علی خورابلو در گفت و گویی اظهار کرد: دمیر کورپو در منطقه آزاد ماکو، مابین پلدشت و جمهوری خودمختار نخجوان بر روی آرازچای نصب شده است و سال‌هاست پابرجاست و هویت و شوکت تاریخی منطقه را به نمایش می گذارد.
وی با تاکید براینکه پلدشت سرزمین پل‌های تاریخی، با دشت مزارع هندوانه و کلزا با طبیعت بکر و خوش آب و هوا، از خروش رودخانه ارس تا آرامش گلهای بهاری همواره آئینه زیبایی های تاریخ و فرهنگ در منطقه آزاد ماکو بوده است، افزود: سالانه هزاران مسافر داخلی و خارجی از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری و غیره این شهرستان مرزی بازدید می کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماکو، شوط و پلدشت در ادامه دمیر کورپو را میراث صنعتی این شهرستان یاد کرد و گفت: پل فلزی موسوم به "دمیر کورپو" که اصالتا برای عبور و مرور تجهیزات و نفرات برای ساخت سد بزرگ ارس ساخته شده بود، تماما فلزی است که پایه‌های زوج فلزی استوانه‌ای در 9 ردیف با قطر حدود 25 سانت و ضخامت حدود یک سانت بار پل را بر دوش می‌کشند و 5 زوج از این ستون‌ها در داخل آب رودخانه قرار دارد.
خورابلو تاکید کرد: به جز اتصال ضربدری نبشی‌های قطور با دهانه حدود 8 سانت برای حفظ و انسجام ستون‌های موازی حمال زیر پل که با پیچ چفت و بست شده‌اند مابقی اتصالات با جوش به همدیگر و پایه‌ها و تسمه‌های قطور متصل شده‌اند.
وی علوم به کار برده شده در ساخت این پل را کم نظیر یاد کرد و افزود: کاربرد نبشی‌ها به سبک قیچی ضربدری در استحکام عرشه پل موثر می باشد که نمونه آن‌را در دکل‌های برق هم می‌بینیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماکو، شوط و پلدشت قدمت این پل پهلوی دوم و در حدود 55 الی 60 سال قبل عنوان کرد و افزود: تیرهای باربر پل از تیرآهن 14 به فاصله حدود 25 سانتی متر از هم وظیفه تحمل عرشه آسفالتی را برعهده دارند که ارتفاع پل در پایین ترین عمق احتمالا تا 11 متر نیز می‌رسد و طول پل حدود 160 متر و عرض آن 6 متر و فاصله پل تا تاج سدارس نیز تقریبا 615 متر است.
خورابلو با اشاره به اینکه این پل ضمن استفاده کاربری کارگاهی سد در دوره‌ای بعنوان پل ارتباط گمرکی نیز مورد استفاده بوده که وجود ساختمان‌هایی در طرفین آن بر این امر صحه می‌گذارد، گفت: این پل سال‌هاست بلااستفاده بوده و ساختمان‌های طرفین آن فرسوده شده و درحال تخریب طبیعی هستند.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد ماکو با تاکید براینکه امروز میراث فرهنگی برخود رسالتی قرار داده است تا پرونده ثبت ملی "دمیر کورپو" را تهیه و بعنوان اثری صنعتی به ثبت برساند، افزود: با این اقدام امید داریم بتواند با کمک عمومی این هویت تاریخی معاصر را حفظ و معرفی کنیم.
 

http://www.Azari-Online.ir/fa/News/190748/دمیر-کورپو-آئینه-تمام-نمای-تاریخ-پلدشت
بستن   چاپ