پیام آذری
سهم من رسانه‌ای در مهار کرونا
سه شنبه 27 اسفند 1398 - 10:50:55
پیام آذری - اردبیل - تعدادی از فعالان رسانه‌ای در استان اردبیل می‌گویند که در این اوضاع و احوال کرونایی، رسانه و فعالان این حوزه بنوعی در خط مقدم پیشگیری این بیماری قرار داشته و اگر به وظیفه و مسوولیت خود خوب و متعهدانه عمل کنند، می‌توانند نقشی تاثیرگذار در مهار کرونا داشته باشند.

در هنگامه بحران کرونا ، رسانه‌ها می‌توانند از طریق افزایش آگاهی عمومی ، ارائه اخبار موثق، ایجاد پل ارتباطی بین مقام‌های مسوول و عامه مردم، ارائه آموزش همگانی و مدیریت و جهت‌دهی افکار عمومی به وظیفه خود در کنترل و مهار کرونا عمل کنند.
غلامحسین غاربی ،مدیر مسوول نشریه آرتا با بیان اینکه مهم‌ترین ابزار مقابله با کرونا بحث پیشگیری است ، گفت: اینکه چه کارهایی باید مردم برای در امان ماندن از این ویروس باید انجام دهند باید از طریق رسانه در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی بیان‌کرد: فرهنگ‌سازی بویژه در موضوع بهداشت و درمان صرفا از طریق رسانه‌ها امکان‌پذیر است و چه بسا رفتارهایی که در طول سالیان دراز برای مردم عادت شده ولی به لحاظ موازین بهداشتی مورد تایید نبوده و تغییر آن ضروری است، جز از طریق رسانه ممکن نیست.
وی افزود: رسانه به عنوان پل ارتباطی بین متخصصان و مردم هر آنچه را که به لحاظ رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است بیان کرده و بایدها و نبایدها را به گوش مردم می‌رساند و با عمل به این بایدها و نبایدها است که می‌توان از بحران‌های مختلف عبور کرد.
مدیر مسوول آرتا اظهارداشت: رسانه در زمان‌های بحران بیش از هر زمان دیگری تاثیرگذار است، البته به شرط آن که درست عمل کند. ضرورت دارد مردم در زمان‌های بحران نسبت به موضوع بحران حساس باشند و هر آنچه متخصصان امر می‌گویند عمل کنند و از طرف دیگر از امنیت و آرامش روانی برخوردار باشند تا بتوانند سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و در مواجهه با خطرات سنجیده‌تر عمل کنند.
وی اضافه‌کرد: آن‌چه که در این برهه اهمیت داشته و شایسته تحلیل است نوع برخود فعالان رسانه‌ای با موضوع کروناست ، شاید تعداد اندکی از فعالان رسانه‌ای ما روزنامه‌نگاری در زمان بحران را تجربه کرده و یا حتی مقاله‌ای در این خصوص مطالعه کرده باشند. به همین خاطر شاهد این هستیم که هر چه جلوتر می رویم رفتارهای رسانه‌ای پخته ترشده و رفتارهای هیجانی کم رنگ‌تر می‌شود.
وی بیان‌کرد: فعالان رسانه‌ای سهم مهم و بزرگی در ارتقای آگاهی مردم و بیان مشکلات و نارسایی‌ها داشته و می‌توان گفت اگر زحمات آنها نبود چه بسا وضعیت بسیار بدتر از شرایط موجود بود.
غاربی گفت: اعتمادسازی یکی از مباحث مهم در امر اطلاع‌رسانی بوده و به نوعی یکی از آسیب‌های جدی در سالیان گذشته در عرصه رسانه‌ای کشور ما به شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال از رسانه‌های بیگانه همین عدم اعتمادسازی است. رسانه رسالت دارد اخبار را به طور واقعی در اختیار مردم قرار دهد و اگر رسانه‌های ما بتوانند آن اعتماد لازم را ایجاد کنند بی‌شک در جذب مخاطب و تاثیرگذاری بر افکار عمومی موفق‌تر عمل می‌کنند.
مدیر مسوول آرتا ادامه‌داد: شایعه‌پراکنی از آسیب‌های جدی اعتمادسازی بوده و باید فعالان رسانه‌ای با حساسیت ویژه از آن اجتناب کنند چرا که یک شایعه کوچک علاوه بر اینکه امنیت روانی جامعه را دچار بحران می‌کند بلکه با مشخص شدن دروغ، اعتماد عمومی به رسانه لکه‌دار می‌شود.
سجاد ناصر آزاد ،مدیر مسوول آسمان اردبیل نیز درباره نقش رسانه‌ها در مقابله با بیماری کرونا گفت: پاسخ به این پرسش با درک عمیق روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها از وضعیت موجود رابطه دارد، رسانه‌ها باید با شناخت عمیق از شرایط حاضر و آنچه در علوم رسانه از آن به عنوان "روزنامه‌نگاری بحران" یاد می‌شود، منفعت کل جامعه را بر منافع گروهی مقدم دانسته و از تسویه حساب‌های حزبی یا شخصی به جد خودداری کنند.
وی افزود: رسانه‌ها باید با تمام ابزارهای خود آمار، اخبار و هشدارها را به صورت صحیح و دقیق اطلاع‌رسانی نموده ولی از ایجاد فضای یاس، ناامیدی و وحشت دوری گزینند.
ناصر آزاد ادامه‌داد: رسانه‌ها در این فضای غبارآلود به یقین در خط مقدم هستند و شاید به جرات بتوان گفت که این جریان، اولین نقش بزرگِ رسانه‌های نوین ارتباط جمعی در جهان است، نکته مهم دیگر این است که تمام کارکردهای این نقش نیز باید بدون خطا باشد، همانگونه که در یک حمله نظامی ممکن است اشتباه یک فرد کل یک عملیات را از بین ببرد در اینجا نیز خطای یک فرد یا یک رسانه می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد کند.
وی با طرح این پرسش که رسانه‌ها چگونه می‌توانند مردم را از زوایای مختلف بیماری کرونا مطلع کنند، افزود: پاسخ به این پرسش هم به واکاوی مفهوم روزنامه‌نگاری بحران برمی‌گردد، اما نه آنچه که به صورت وارداتی در علوم ما جای پیدا کرده است. آنچه که فعالیت رسانه‌ها در خصوص این بیماری را از شرایط دیگر جدا می‌کند ارزش‌های دربرگیری، برخورد و فراوانی آن است.
ناصر آزاد گفت: رسانه‌ها نباید صرفا به سخنان و اظهارات مقام‌های مسوول اکتفا کنند. رسانه‌ها باید با یک خط‌مشی امیدوارکننده بدون پیش‌داوری از آینده نزدیک یا دور، خطرهای مسیر این بیماری را بیان کنند. بنظر من کلیدواژه چگونگی فعالیت رسانه‌ها در مورد این بیماری اتحاد و امید است. رسانه‌ها با ایجاد فضای امید و دعوت به اتحاد می‌توانند در عبور جامعه از این بحران، نقش حماسی ایفا کنند.
وی بیان‌کرد: رسانه‌ها تا حدودی در اطلاع‌رسانی موفق بوده‌اند. در اینجا خوشبختانه با مقایسه رفتار کشورهای به اصطلاح رشد یافته در مواجه با این ویروس نیز می‌توان به فرهنگ متمدنانه عامه مردم ایران پی برد.
مدیر مسوول نشریه آسمان اردبیل افزود: می‌توان گفت رسانه‌ها در حال حاضر با توجه به شرایطی که از لحاظ محدودیت‌های تردد به وجود آمده تنها ابزار اطلاع‌رسانی و پیشگیری هستند.
مهدی جهاندیده ،مدیر مسوول مجله سی روز نیز در این باره به ایرنا گفت: شکاف اعتماد میان مردم و طبقه همیشه مدیر در موضوع کرونا دوباره خود را نشان داد، مردم کمتر اعتماد می‌کنند، توصیه‌ها را پشت گوش می‌اندازند. چرا که رسانه رسمی پیش‌تر در مواردی مشابه روایتگر صادق و بی‌طرفی در ارائه اخبار نبوده است. شاید بدین خاطر مردم با آغاز تعطیلی‌های اجباری به شمال و دیگر نقاط مسافرت کردند، یا حتی علی‌رغم هشدارهای پزشکی در خیابان‌ها مشغول خریدهای شب عید هستند، این از عدم اعتماد به رسانه رسمی نشات می‌گیرد. مردم در این موضوع بر این باورند که آنچه رسانه رسمی می‌گوید از واقعیت خیلی خیلی دور است.
وی افزود: کرونا را می‌توان به معنای دقیق و علمی در قاب یک بحران عمومی توصیف کرد، متاسفانه تکثیر اخبار مجعول از زبان رسانه‌های غیررسمی هیاهوی بیشتری داشته است، مردم از آنجایی که به رسانه رسمی کم‌ اعتمادتر شده اند، بحران دیگری را با همین عدم اعتماد آفریده‌اند.
جهاندیده بیان‌کرد: اگر در درمان کرونا نظام بهداشت، پزشکان و پرستاران در خط مقدم هستند، در پیشگیری از کرونا رسانه‌ها در خط مقدم هستند و بازیگران اصلی آن مردم هستند، متاسفانه ساختار مدیریتی فاقد یک نظام رسانه‌ای موثر است و می‌خواهد با کرونایی مواجه شود که درمان صرفا بخشی از آن است. در این حالت رسانه‌های اجتماعی نقش موثرتری ایفا می‌کنند. اما آنها نیز در گرداب تشخیص خبر صحیح از ناصحیح گرفتار شده‌اند و حجم بالایی از اخبار فیک را به مردم انتقال می‌دهند.
وی اظهارداشت: ما متاسفانه در بکارگیری رسانه جمعی یا شبکه اجتماعی به خود اجازه می‌دهیم اظهارنظر تخصصی و غیرتخصصی‌مان را نشر دهیم که چالش‌های جنجال‌برانگیز را در پی دارد.
مدیر مسوول نشریه سی روز بیان‌کرد: اخیرا بخشی از رسانه‌های اردبیل کمپین "اردبیل کرونا را شکست می‌دهد" را شکل داده‌اند که در قالب آن تولیدات رسانه‌ای موثر و صحیح در حوزه پیشگیری از کرونا را در حوزه اردبیل منتشر می‌کند. برای شکست کرونا و پیشگیری از شیوع آن، بیش از نگاه به آن به عنوان یک موضوع پزشکی باید به عنوان یک موضوع اجتماعی نگریست و با فرهنگ‌سازی اورژانسی به مقابله به آن بپردازیم.
در استان اردبیل تاکنون 184 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده و 20 نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.
همچنین 300 بیمار مشکوک بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا تارنماهای خبری اردبیل
پروندهٔ خبری
پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

http://www.Azari-Online.ir/fa/News/200473/سهم-من-رسانه‌ای-در-مهار-کرونا
بستن   چاپ