پیام آذری

آخرين مطالب

بدهی 30 هزار میلیاردی سایپا و ایران‌ خودرو اقتصادي

بدهی 30 هزار میلیاردی سایپا و ایران‌ خودرو
  بزرگنمايي:

پیام آذری - نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: شرکت‌های سایپا و ایران خودرو علاوه بر بدهی 30 هزار میلیاردی به بانک‌ها در اجرای تعهدات‌ شان به مشتریان تأخیر داشتند که در این میان تعهدات ایران خودرو 400 هزار دستگاه و سایپا 540 هزار دستگاه است
بدهی میلیاردی سایپا و ایران‌ خودرو
امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در جلسه امروز گزارش کمیسیون در رابطه با عدم اجرای تعهدات شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو در قبال مشتریان و مسائل مربوط به این دو شرکت با حضور معاون وزیر صنعت و مدیران عامل این دو شرکت خودروسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در این جلسه گزارشی در قالب 43 آیتم برای آخرین بار مطرح شد تا خودروسازان اگر نکته‌ای دارند مطرح کنند تا پس از این جلسه گزارش جمع‌بندی و برای قرائت در صحن علنی مجلس به هیأت رئیسه ارسال شود.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: در نهایت بنا شد تا خودروسازان و وزارت صنعت نقطه نظرات خود را ظرف 10 روز به کمیسیون ارائه کننتد و پس از آن گزارش در کمیسیون جمع‌بندی و به هیأت رئیسه ارسال شود.
خجسته خاطرنشان کرد: بیشتر آیتم‌های این گزارش مربوط به عدم اجرای خودروسازان نسبت به مشتریان بود و براساس این گزارش کلیه معوقات و تعهدات تا سال 98 خودروسازان همچنان به قوت خود باقی است و خودروسازان به هیچ‌ یک از تعهدات خود در سال جاری عمل نکردند.
وی افزود: در کمیسیون این بحث مطرح شد که مبالغی که از مردم تحت عنوان پیش‌فروش خودرو توسط خودروسازان اخذ شده به کجا رفته و در کجا هزینه شده که خودروسازان در پاسخ عنوان کردند برای مسائل مالی همچون هزینه‌های مربوط به پرسنل و... هزینه شده است که این مسئله با واکنش اعضای کمیسیون همراه شد و اعضای کمیسیون عنوان کردند که هزینه‌های خودروسازی نباید روی قیمت خودرو سرشکن شوند و مردم متحمل پرداخت این هزینه‌ شوند.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: در این جلسه خودروسازان عنوان کردند سرمایه‌گذاری‌هایی که در خارج از ایران توسط این شرکت‌ها انجام شده تنها برای آنها هزینه به همراه دارد. به عنوان مثال ایران خودرو در کشور سنگال حدود 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری داشته که این سرمایه‌گذاری هیچ تولید و هیچ سود و منفعتی برای این شرکت به همراه ندارد و حتی برای ایران خودرو متحمل هزینه‌های مالی نیز هست و این هزینه‌ها روی خودروهای تولیدی سرشکن می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود قیمت خودرو بالا برود که این مسئله مورد ایراد و اشکال اعضای کمیسیون قرار گرفت.
خجسته خاطرنشان کرد: مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد که خودروهایی که در انبارهای این شرکت بوده 180 هزار دستگاه بوده است که الان به 90 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و این در شرایطی است که ایران‌خودرو در حال حاضر برای 400 هزار خودرو تعهدات معوق دارد که باید به مردم تحویل دهد.
وی افزود:‌ در رابطه با شرکت سایپا نیز این شرکت 12 هزار میلیارد تومان بدهی تسهیلات به بانک‌ها داشته و همچنین این شرکت 16 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: شرکت سایپا 540 هزار دستگاه خودرو پیش‌فروش داشته که 300 هزار دستگاه آن معوق است و 240 هزار دستگاه را هم که در سال 98 پیش‌فروش کرده هنوز به قوت خود باقی است و به تعهداتش در قبال هیچ یک از این خودروهای پیش‌فروش شده عمل نکرده است.
خجسته خاطرنشان کرد: شرکت سایپا 50 میلیون دلار از دولت طلب دارد که نمی‌تواند این مطالبات را وصول کند و در حال حاضر زیان این شرکت از سرمایه‌اش بیشتر است و جالب اینجا است که مدیرعامل شرکت سایپا تقصیر را به گردن شورای رقابت می‌اندازد و می‌گوید که زیان‌هایی که به شرکت سایپا تحمیل شده باعث و بانی آن شورای رقابت است.
وی افزود: شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو پیش از این وعده داده بودند که تا 25 آذرماه سال 97 تمام تعهداتش‌شان را به‌روز کنند که تا کنون این کار انجام نشده است.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: تشکیل شرکت‌های اقماری در هیأت مدیره خودروسازان از دیگر موارد ذکر شده در این گزارش است که این شرکت‌های اقماری فقط هزینه مالی برای سایپا و ایران خودرو به همراه دارد و هیچ‌گونه تولید و سودی برای این شرکت‌ها به همراه نداشته و فقط پاداش و حقوق در این شرکت‌ها اقماری پرداخت می‌شده است.
خجسته خاطرنشان کرد: علاوه بر این از دیگر موارد ذکر شده در گزارش خرید قطعه از برخی از قطعه‌سازان به صورت انحصاری انجام شده است و از سوی دیگر این و شرکت خودروسازی حدود 20 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند.
وی افزود: همچنین در این گزارش آمده دو شرکت سایپا و ایران خودرو دارای زیان انباشته هستند که زیان انباشته سایپا 16 هزار میلیارد تومان است و مدیرعامل سایپا این مسئله را به گردن شورای رقابت انداخت و عنوان کرد که شورای رقابت باعث شده تا 18 هزار میلیارد تومان به ما ضرر وارد شود.
نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: موضوع دیگر پرداخت‌های تبعیض‌آمیز به برخی قطعه‌سازان است که برخی از قطعه‌سازان مطالبات خود را دریافت کرده‌اند و برخی قطعه‌سازان دیگر هنوز نتوانستند مطالبات خود را از خودروسازان دریافت کنند.
خجسته خاطرنشان کرد: علاوه بر این اقساط تسهیلات بانک‌ها به موقع پرداخت نشده و شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو بیش از 30 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار هستند.
منبع : farsnews.com


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

8 طرح سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس به بهره‌برداری رسید

تلاش می‌کنیم پروژه خط سه مترو تبریز را در بودجه سال جاری قرار دهیم

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 98/09/17

سقف معافیت مالیاتی حقوق‌ بگیران اعلام شد

کاهش قیمت گوجه‌ فرنگی به دی‌ ماه موکول شد

افزایش 100 درصدی تولید عسل از زنبورستان‌های بوکان طی سال جاری

کیفیت آب شرب 64 روستای آذربایجان غربی نامناسب است

افزایش 100 درصدی تولید عسل از زنبورستانهای بوکان طی سال جاری

کمک بلاعوض 46 میلیارد ریالی دولت به زلزله زده‌های میانه

قیمت خودرو با افزایش قیمت بنزین 10 درصد افزایش یافت

1414 میلیارد ریال طرح سرمایه‌گذاری در ارس افتتاح و کلنگ زنی شد

کشمش رتبه سوم صادرات غیرنفتی را دارد

سرانه مصرف ماهی در آذربایجان شرقی، 7 کیلوگرم است

اعتبار طرح های آبخیزداری در آذربایجان غربی 2 برابر می شود

اعتبار اختصاص‌یافته به آبخیزداری آذربایجان‌غربی در دولت دوازدهم بی‌نظیر است

هزینه 610 میلیارد ریالی دولت در بخش آبخیزداری آذربایجان‌غربی

آغاز فروش اقساطی 3 محصول ایران‌ خودرو از امروز

40 تن برنج تعاونی در چالدران توزیع می‌شود

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از پروژه‌های آزاد راه تبریز- مرند و تبریز- سهند

بخش عمده‌ای از منابع مالی مس سونگون به بانک‌های استان انتقال یافته است

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 98/09/16

آمادگی 32 شرکت اروپایی برای همکاری با ایران

شروع ثبت‌ نام مسکن ملی در پنج استان

مشکل صدور مجوز برای حمل و نقل کنسانتره در آذربایجان غربی سریعا حل شود

کاهش 75 درصدی اعتبارات ابلاغی به مشاغل خانگی در آذربایجان غربی طی سال جاری

هرچه سریع تر مشکل صدور مجوز برای حمل و نقل کنسانتره در آذربایجان غربی حل شود

جذب 381 میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال روستایی در آذربایجان غربی طی سال جاری

امسال نرخ اشتغال در آذربایجان غربی 91.4 درصد است

واعظی: دولت اعتقادی به پرداخت یارانه ندارد

افزایش 15 درصدی تولید پسته در آذربایجان شرقی

فرماندار اسکو: کاشت پسته اقتصاد منطقه را متحول کرده است

صادرات نزدیک به 500 میلیون دلار کالا از گمرک رازی خوی طی سال جاری

505 میلیارد ریال در بورس اردبیل معامله شد

تکمیل پل قدس نیازمند اعتبارات دولتی است

نباید برای توسعه همکاری‌های علمی تنها به کشورهای اروپایی چشم دوخت

تکاب باید به برند بین المللی تبدیل شود

مدیریت در متروی تبریز بهره وری بالایی را رقم زده است

21هزارتن عسل در آذربایجان غربی تولید می شود/کسب رتبه اول کشوری

تبدیل واردکننده به تولیدکننده در ارس ارزشمند است

صدور 2 مجوز مجموعه داری در آذربایجان شرقی

ایجاد تحول اقتصادی با احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان

قیمت خودروهای داخلی 98/09/12

قیمت خودروهای وارداتی 98/09/12

بازار خودرو به کدام سو حرکت می‌ کند؟

جزئیات راه‌ اندازی کانال مالی سوئیس - ایران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 98/09/13

اطلاعیه مهم ایران خودرو درباره ثبت‌ نام خودرو

آذربایجان غربی با تولید بیش از 21 هزار تن عسل رکوردار تولید در کشور است

بدنبال افزایش بهره وری تولید در آذربایجان غربی هستیم

بیش از 7 میلیارد تومان برای رفع مشکلات ترافیک آذربایجان غربی ابلاغ شده است