آزادراه تبریز - سهند بعد از افتتاح رها نشود
مقالات
بزرگنمايي:
پیام آذری - شش روز از افتتاح آزادراه تبریز- سهند میگذرد، آزادراهی که ساخت آن 12 سال به طول انجامید و چشمهای بسیاری به افتتاح آن دوخته شده بود، آغازین روزهای کار خود را زیر بمبارانی از نقد و هجمه آغاز کرد.
بخشی از این هجمهها به همزمانی شروع به کار این آزادراه و برف و سرمای چندروزه تبریز و لغزنده و برفی بودن مسیر گره خورد و تصادف زنجیرهای چند خودرو در همان آغازین روز افتتاح، آن را نقل محافل خبری کرد؛ بزرگراهی که شائبهها و سؤالهایی را درباره تکمیل نبودن این پروژه به میان کشید.
ناگفته پیداست که 12 سال به طول انجامیدن ساخت یک اتوبان 20 کیلومتری، خود به تنهایی بستری از حاشیهها و نقدها را متوجه یک پروژه عمرانی میکند، با این حال خبر افتتاح چنین پروژهای نباید تلختر از 12 سال رکود برای آزادراه تبریز- سهند قلمداد شود؛ این روزها برخی محافل خبری به گونهای از افتتاح این آزادراه ناخرسندی نشان میدهند که گویی 12 سال رکود در ساخت آن، خاطر آنها را مکدر نمیکرد.
عباس مصطفوی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز در این باره گفت: مخالف نقد و مسائل مهندسی نیستم، اما این حد از هجمه علیه یک پروژهای که تنها چند روز از افتتاح آن میگذرد، عجیب است!
وی با بیان اینکه افتتاح این آزادراه، اتفاق بینظیری بوده و دروازه توسعه را به روی شهر جدید سهند و شهرکهای پیرامون باز میکند، گفت: مثبتنگر باشیم و برای رفع کاستیهای این آزادراه نیز به مسئولین فرصت بدهیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بحث روشنایی این آزادراه را مطرح میکنند، در حالی که شب نماها در این آزادراه بهطور کافی استفاده شده و برای روشنایی این آزادراه نیز باید به شرکتهای متولی فرصت داد. بخصوص با توجه به سرمای هوا در این منطقه و آغاز بارش برف، کار کمی سخت شده است.
53 درصد از تملک اراضی واقع در محدوده طرح در 2.5 سال گذشته محقق شد
وی در ادامه با اشاره به تنگناهای مالی و مشکل تملک مسیر این آزادراه گفت: از یاد نبریم که اجرای این پروژه 12 سال به طول انجامید و 53 درصد از تملک اراضی واقع در محدوده طرح در 2.5 سال گذشته محقق شد. کسانی که پروژه عمرانی کار کرده باشند، متوجه هستند بحث تملک تا چه اندازه مهم و موتور محرکه است. وی ادامه داد: در چندسال اخیر وظیفه سنگینی برعهده متولیان امر و برخی نمایندگان مجلس بود که با تلاش مستمر، این پروژه را به نتیجه رساندند.
وی یادآور شد: ایراد خاص فنی، به این آزادراه نمیتوان وارد کرد و اگر هم مسائلی مطرح شود، به مرور زمان این مشکلات رفع میشوند. در بحث ورودی و خروجیهای این اتوبان مثل ورودی شهرک اندیشه یا شهرک شهید سلیمانی بحثهایی مطرح است، راه دسترسی مصوب این مناطق باید مشخص شود و شهرداریهای آن مناطق نسبت به احداث استاندارد این ورودیها و خروجیها اقدام کنند.
وی درخصوص کاستیهای جانبی این اتوبان گفت: به این دلیل، در ورودیهای به این آزادراه ایراداتی مشاهده میکنیم که شاید مسئولین شهری این مناطق فکر نمیکردند اتوبان به سرانجام برسد و آماده بهرهبرداری شود.
مصطفوی ادامه داد: حداکثر شیب این آزادراه 6 درصد و متوسط شیب آن 2/5 درصد است، ایراد فنی به این مورد نمیتوان وارد کرد و اگر هم بحثی در این خصوص باشد، کارشناسان مربوطه و متخصص در این باره باید نظر بدهند.
بایدهای زمستانی یک مسیر پرتردد
وی با بیان اینکه نگهداری 15 کیلومتر از آزادراه برعهده شریک و پیمانکار پروژه و نگهداری از 5 کیلومتر آن برعهده شرکت عمران شهر جدید سهند است، گفت: همزمانی افتتاح این پروژه با بارش برف در تبریز، مسائلی را در فضای مجازی مطرح کرد، برفروبی و نمک پاشی 5 کیلومتر از آن، در حوزه شهر جدید سهند قرار دارد و با توجه به عدم آمادگی فعلی پیمانکار در برف روبی و نمک پاشی 15 کیلومتر باقی مانده، این مهم با تصویب مدیریت بحران استان، برعهده اداره کل راهداری قرار داده شده است.
مسائل ایمنی و حفاظتی برای بهرهبرداری از این آزادراه انجام شده است
مدیرعامل شرکت احداث و نگهداری و بهرهبرداری آزادراه تبریز - اندیشه - شهر سهند که متولی نگهداری از 15 کیلومتر از آزادراه است، نیز در این باره گفت: تمام مسائل ایمنی و حفاظتی برای بهرهبرداری موقت از این آزادراه انجام شده است و مشکل زیرساختی وجود ندارد و کاستی در برخی امکانات و تجهیزات نیز، مشابه بسیاری از پروژههای این چنینی، به مرور زمان رفع خواهد شد.
اسماعیل برزگر با بیان اینکه مشکل اصلی درخصوص رمپ و لوپهای ورودی و خروجی به این اتوبان است، گفت: به عنوان مثال ورودی شهرک اندیشه و ورودی شهرک شهید سلیمانی مشکلاتی دارند، اما پاسخگوی این مسائل آزادراه نیست! مسئولین مربوطه باید به این موارد رسیدگی کنند.
وی یادآور شد: مسیر زمستانی است، همانند تردد در دیگر مسیرهای کوهستانی، رانندگان باید با تمهیدات لازم در روزهای برفی از این مسیرها استفاده کنند.
آزادراه سهند که از جمله طرحهای مهم راهسازی آذربایجان شرقی است که عملیات اجرایی آن حدود 12 سال قبل آغاز شد و بهرغم تنگناهای مالی و مشکل تملک مسیر آن که مانع اصلی اجرای طرح بود، هفته گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
عذرخواهی استاندار آذربایجان شرقی از مردم
خرده ایرادهایی که از آغاز افتتاح این پروژه عمرانی نقل خبری برخی محافل رسانهای شده، بیشتر از اینکه فنی باشد، سیاسی بوده و این ایرادها نباید به گونهای مطرح شود که کام مردمی را که سالها در انتظار افتتاح این اتوبان بودهاند ، تلخ کند. ایراداتی که استاندار آذربایجانشرقی بابت آن عذرخواهی کرد و گفت: به خاطر مشکلات پیش آمده در این آزادراه از مردم عذرخواهی میکنیم.
محمدرضا پورمحمدی ضمن پذیرفتن برخی کاستیها گفت: شدت بارش برف و برودت هوا در این منطقه، باعث برخی مشکلات و رنجش مردم شد که ضمن عذرخواهی از تمام مردم، اعلام میکنیم که این آزادراه به شکل کاملاً استاندارد احداث شده است.
هیچکس نمیتواند ادعا کند، پروژهای بشری خالی از ایراد باشد، به عنوان مثال ایراد روشنایی که به این آزادراه وارد میکنند، در آزادراهها و جادههای بین شهری و درون شهری دیگر هم که سالهاست از افتتاح آن گذشته است، به چشم میآید.
نگهداری از جادهها و آزادراهها در استان آذربایجانشرقی چندان مطلوب نیست به گونهای که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری آذربایجان شرقی ضمن عذرخواهی از مردم این استان بابت وضعیت بد روکش جادهها و آزادراههای آذربایجان شرقی اظهار داشت: آزادراه تبریز-زنجان مشکلاتی دارد که متعلق به بانکهاست اما ترمیم و بهسازی آزادراه را انجام ندادند و دیدیم پیگیری جواب نمیدهد و نهایتاً کار را به سازمان راهداری سپردیم که بهسازی و روکش آسفالت آزادراه را آغاز کرده است.
امید است مشکلات این آزادراه، در چندین ماه پس از بهرهبرداری رسمی کاهش یابد، وظیفه نگهداری و تعمیر آزادراه در مدت زمان بهرهبرداری بر عهده سرمایهگذار یا همان «شرکت آزادراه» است که از محل دریافت عوارضی هم استهلاک سرمایه داشته باشد و هم نسبت به نگهداری مسیر و رفع ایرادات حین استفاده، اقدام کند.
منبع: ایران آنلاین
-
دوشنبه ۸ دي ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۱:۱۳
-
۱۲۰ بازديد
-
-
پیام آذری
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/304377/