پیام آذری

آخرين مطالب

آزادراه تبریز - سهند بعد از افتتاح رها نشود مقالات

آزادراه تبریز - سهند بعد از افتتاح رها نشود
  بزرگنمايي:

پیام آذری - شش روز از افتتاح آزادراه تبریز- سهند می‌گذرد، آزادراهی که ساخت آن 12 سال به طول انجامید و چشم‌های بسیاری به افتتاح آن دوخته شده بود، آغازین روزهای کار خود را زیر بمبارانی از نقد و هجمه آغاز کرد.
بخشی از این هجمه‌ها به همزمانی شروع به کار این آزادراه و برف و سرمای چندروزه تبریز و لغزنده و برفی بودن مسیر گره خورد و تصادف زنجیره‌ای چند خودرو در همان آغازین روز افتتاح، آن را نقل محافل خبری کرد؛ بزرگراهی که شائبه‌ها و سؤال‌هایی را درباره تکمیل نبودن این پروژه به میان کشید.
ناگفته پیداست که 12 سال به طول انجامیدن ساخت یک اتوبان 20 کیلومتری، خود به تنهایی بستری از حاشیه‌ها و نقد‌ها را متوجه یک پروژه عمرانی می‌کند، با این حال خبر افتتاح چنین پروژه‌ای نباید تلخ‌تر از 12 سال رکود برای آزادراه تبریز- سهند قلمداد شود؛ این روز‌ها برخی محافل خبری به گونه‌ای از افتتاح این آزادراه ناخرسندی نشان می‌دهند که گویی 12 سال رکود در ساخت آن، خاطر آنها را مکدر نمی‌کرد.
عباس مصطفوی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز در این باره گفت: مخالف نقد و مسائل مهندسی نیستم، اما این حد از هجمه علیه یک پروژه‌ای که تنها چند روز از افتتاح آن می‌گذرد، عجیب است!
وی با بیان اینکه افتتاح این آزادراه، اتفاق بی‌نظیری بوده و دروازه توسعه را به روی شهر جدید سهند و شهرک‌های پیرامون باز می‌کند، گفت: مثبت‌نگر باشیم و برای رفع کاستی‌های این آزادراه نیز به مسئولین فرصت بدهیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بحث روشنایی این آزادراه را مطرح می‌کنند، در حالی که شب نماها در این آزادراه به‌طور کافی استفاده شده و برای روشنایی این آزادراه نیز باید به شرکت‌های متولی فرصت داد. بخصوص با توجه به سرمای هوا در این منطقه و آغاز بارش برف، کار کمی سخت شده است.
53 درصد از تملک اراضی واقع در محدوده طرح در 2.5 سال گذشته محقق شد
وی در ادامه با اشاره به تنگناهای مالی و مشکل تملک مسیر این آزادراه گفت: از یاد نبریم که اجرای این پروژه 12 سال به طول انجامید و 53 درصد از تملک اراضی واقع در محدوده طرح در 2.5 سال گذشته محقق شد. کسانی که پروژه عمرانی کار کرده باشند، متوجه هستند بحث تملک تا چه اندازه مهم و موتور محرکه است. وی ادامه داد: در چندسال اخیر وظیفه سنگینی برعهده متولیان امر و برخی نمایندگان مجلس بود که با تلاش مستمر، این پروژه را به نتیجه رساندند.
وی یادآور شد: ایراد خاص فنی، به این آزادراه نمی‌توان وارد کرد و اگر هم مسائلی مطرح شود، به مرور زمان این مشکلات رفع می‌شوند. در بحث ورودی و خروجی‌های این اتوبان مثل ورودی شهرک اندیشه یا شهرک شهید سلیمانی بحث‌هایی مطرح است، راه دسترسی مصوب این مناطق باید مشخص شود و شهرداری‌های آن مناطق نسبت به احداث استاندارد این ورودی‌ها و خروجی‌ها اقدام کنند.
وی در‌خصوص کاستی‌های جانبی این اتوبان گفت: به این دلیل، در ورودی‌های به این آزادراه ایراداتی مشاهده می‌کنیم که شاید مسئولین شهری این مناطق فکر نمی‌کردند اتوبان به سرانجام برسد و آماده بهره‌برداری شود.
مصطفوی ادامه داد: حداکثر شیب این آزادراه 6 درصد و متوسط شیب آن 2/5 درصد است، ایراد فنی به این مورد نمی‌توان وارد کرد و اگر هم بحثی در این خصوص باشد، کارشناسان مربوطه و متخصص در این باره باید نظر بدهند.
بایدهای زمستانی یک مسیر پرتردد
وی با بیان اینکه نگهداری 15 کیلومتر از آزادراه برعهده شریک و پیمانکار پروژه و نگهداری از 5 کیلومتر آن برعهده شرکت عمران شهر جدید سهند است، گفت: همزمانی افتتاح این پروژه با بارش برف در تبریز، مسائلی را در فضای مجازی مطرح کرد، برف‌روبی و نمک پاشی 5 کیلومتر از آن، در حوزه شهر جدید سهند قرار دارد و با توجه به عدم آمادگی فعلی پیمانکار در برف روبی و نمک پاشی 15 کیلومتر باقی مانده، این مهم با تصویب مدیریت بحران استان، بر‌عهده اداره کل راهداری قرار داده شده است.
مسائل ایمنی و حفاظتی برای بهره‌برداری از این آزادراه انجام شده است
مدیرعامل شرکت احداث و نگهداری و بهره‌برداری آزادراه تبریز - اندیشه - شهر سهند که متولی نگهداری از 15 کیلومتر از آزادراه است، نیز در این باره گفت: تمام مسائل ایمنی و حفاظتی برای بهره‌برداری موقت از این آزادراه انجام شده است و مشکل زیرساختی وجود ندارد و کاستی در برخی امکانات و تجهیزات نیز، مشابه بسیاری از پروژه‌های این چنینی، به مرور زمان رفع خواهد شد.
اسماعیل برزگر با بیان اینکه مشکل اصلی درخصوص رمپ و لوپ‌های ورودی و خروجی به این اتوبان است، گفت: به عنوان مثال ورودی شهرک اندیشه و ورودی شهرک شهید سلیمانی مشکلاتی دارند، اما پاسخگوی این مسائل آزادراه نیست! مسئولین مربوطه باید به این موارد رسیدگی کنند.
وی یادآور شد: مسیر زمستانی است، همانند تردد در دیگر مسیرهای کوهستانی، رانندگان باید با تمهیدات لازم در روزهای برفی از این مسیرها استفاده کنند.
آزادراه سهند که از جمله طرح‌های مهم راه‌سازی آذربایجان‌ شرقی است که عملیات اجرایی آن حدود 12 سال قبل آغاز شد و به‌رغم تنگناهای مالی و مشکل تملک مسیر آن که مانع اصلی اجرای طرح بود، هفته گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
عذرخواهی استاندار آذربایجان شرقی از مردم
خرده ایرادهایی که از آغاز افتتاح این پروژه عمرانی نقل خبری برخی محافل رسانه‌ای شده، بیشتر از اینکه فنی باشد، سیاسی بوده و این ایرادها نباید به گونه‌ای مطرح شود که کام مردمی را که سال‌ها در انتظار افتتاح این اتوبان بوده‌اند ، تلخ کند. ایراداتی که استاندار آذربایجان‌شرقی بابت آن عذرخواهی کرد و گفت: به خاطر مشکلات پیش آمده در این آزادراه از مردم عذرخواهی می‌کنیم.
محمدرضا پورمحمدی ضمن پذیرفتن برخی کاستی‌ها گفت: شدت بارش برف و برودت هوا در این منطقه، باعث برخی مشکلات و رنجش مردم شد که ضمن عذرخواهی از تمام مردم، اعلام می‌کنیم که این آزادراه به شکل کاملاً استاندارد احداث شده است.
هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند، پروژه‌ای بشری خالی از ایراد باشد، به عنوان مثال ایراد روشنایی که به این آزادراه وارد می‌کنند، در آزادراه‌ها و جاده‌های بین شهری و درون شهری دیگر هم که سال‌هاست از افتتاح آن گذشته است، به چشم می‌آید.
نگهداری از جاده‌ها و آزادراه‌ها در استان آذربایجان‌شرقی چندان مطلوب نیست به گونه‌ای که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری آذربایجان شرقی ضمن عذرخواهی از مردم این استان بابت وضعیت بد روکش جاده‌ها و آزادراه‌های آذربایجان شرقی اظهار داشت: آزادراه تبریز-زنجان مشکلاتی دارد که متعلق به بانک‌هاست اما ترمیم و بهسازی آزادراه را انجام ندادند و دیدیم پیگیری جواب نمی‌دهد و نهایتاً کار را به سازمان راهداری سپردیم که بهسازی و روکش آسفالت آزادراه را آغاز کرده است.
امید است مشکلات این آزادراه، در چندین ماه پس از بهره‌برداری رسمی کاهش یابد، وظیفه نگهداری و تعمیر آزادراه در مدت زمان بهره‌برداری‌ بر عهده سرمایه‌گذار یا همان ‌«شرکت آزادراه» است که از محل دریافت عوارضی هم استهلاک سرمایه داشته باشد و هم نسبت به نگهداری مسیر و رفع ایرادات حین استفاده، اقدام کند.
منبع: ایران آنلاین

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/304377/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند