پیام آذری

آخرين مطالب

تیغ شوم کرونا بر پیکر کم‌جان گردشگری آذربایجان‌غربی مقالات

تیغ شوم کرونا بر پیکر کم‌جان گردشگری آذربایجان‌غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن محدودیت‌های تردد بین استان‌ها و فاصله گذاری اجتماعی سبب شده تا گردشگران از بازدید بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری آذربایجان‌غربی امتناع ‌کنند و این صنعت درگیر یک رکود تاریخی باشد که این برهه، تیغی بر پیکر کم‌جان گردشگری استان به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، صنعت گردشگری با ویژگی جهانی سازی خود می‌تواند به رشد اقتصادی در مناطق کم توسعه یافته کمک کند و همزمان از نظر جغرافیایی ثروتی که ایجاد می شود، را پراکنده کند.
امسال کرونا به عنوان مهمان ناخوانده درجهان،‌ این امر سبب شده تا از امکانات گردشگری آذربایجان‌غربی نیز با حداقل ظرفیت استفاده شود و حتی در 2 ماه گذشته استفاده از این امکانات به صفر نزدیک برسد.
طی ماه های اخیر شیوع ویروس کرونا منجر به ایجاد موانع و مشکلاتی در جهت حضور مسافران در مراکز گردشگری و تعطیلی تمامی زنجیره خدمات گردشگری اعم از اقامت، غذا و نوشیدنی، تفریحی و سرگرمی، حمل ونقل و خدمات مسافرتی در آذربایجان‌غربی شده است.
کسب و کارهای حوزه گردشگری که یکی از موتورهای اشتغال، رشد و به عنوان صادرات نامرئی محسوب می‌شوند، در این وضعیت پیش آمده تعطیل شده و به عبارتی چرخ این صنعت اشتغال زا نیز متوقف شده است و واحدها و فعالیت‌های فراوانی در زنجیره وابسته به آن از جمله اقامت، حمل ونقل، غذا و خوراک، مجتمع های تفریحی و سرگرمی و سایر واسطه های بالادستی و پایین دستی آسیب دیده و حتی کار تا جایی پیش رفته که کارکنان آنها ممکن است کار خود را از دست بدهند.
هرچند دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به توسعه صنعت گردشگری داشته ولی شیوع یک بیماری همه گیر جهانی سبب شده تا این امر باعث ایجاد رکود و سیر قهقرایی صنعت درحال توسعه گردشگری در کشور و مدل کوچک‌تر در آذربایجان‌غربی شود.
خسارت بیش از 626 میلیارد ریالی کرونا به واحدهای گردشگری آذربایجان‌غربی
"نادر صادقی" معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا سبب وارد شدن خسارت626 میلیارد و 347 میلیون ریالی به واحدهای گردشگری در استان شده است، گفت: در این بین هتل‌ها و مراکز اقامتی بیشتری ضرر را متحمل شدند.
وی با اشاره به ضرر 462 میلیارد و 418 میلیون ریالی هتل‌ها و مراکز اقامتی طی سال جاری در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: دفاتر خدمات گردشگری نیز در این راستا با زیان نزدیک به 131 میلیارد ریالی در رتبه دوم واحدهای گردشگری متضرر قرار گرفت.
صادقی همچنین با بیان اینکه صنعت گردشگری بوم گردی نیز طی سال جاری بیش از 21 میلیارد ریال متضرر شده، افزود: میزان زیان غذاخوری‌های بین راهی نیز نزدیک 12 میلیارد ریال برآورد شده است.
حمایت از صنعت گردشگری آذربایجان‌غربی در سه فاز جداگانه
معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دولت در سه فاز در حمایت از صنعت گردشگری استان وارد عمل شده است، گفت: در فاز اول حمایتی برای31 پرونده به ارزش 41 میلیارد و 828 میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت شد و 22 فقره پرونده نیز به ارزش کلی سه میلیارد و 238 میلیون ریال در دست بررسی برای پرداخت تسهیلات است.
وی افزود: فاز اول این طرح حمایتی شامل 323 نفر شاغل در صنعت گردشگری آذربایجان‌غربی می‌شود.
"صادقی" گریزی به فاز دوم این طرح حمایتی نیز کرد و افزود: در این فاز نیز 104 پرونده امهال بیمه کارفرمایی، 107 پرونده امهال مالیاتی، 104 پرونده امهال هزینه انشعابات و 100 پرونده امهال بازپرداخت اقساط بانکی تشکیل و حمایت‌های لازم انجام شد.
وی، اقدامات انجام شده در فاز سوم طرح حمایت از صنعت گردشگری در آذربایجان‌غربی را مختص دفاتر خدمات مسافرتی و بوم گردی عنوان کرد و اظهار داشت: در همین راستا پنج پرونده تشکیل و 2 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی ادامه داد: البته در حالت کلی 95 پرونده دیگر در فاز سوم این بسته حمایتی به ارزش 70 میلیارد و 697 میلیون ریال تشکیل و در دست بررسی بانک‌ها برای پرداخت می‌باشد.
بهره مندی تنها 10.31 درصد از واحدهای اقامتی آذربایجان‌غربی از تسهیلات حمایتی
"جلیل جباری" مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه 64.27 درصد از واحدهای اقامتی استان در سامانه کارا- کرونا ثبت نام کردند، گفت: در کل 10.31 درصد از واحدهای اقامتی استان تاکنون موفق به دریافت تسهیلات بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا شدند.
وی افزود: 53.96 درصد از واحدهای اقامتی آذربایجان‌غربی با وجود ثبت نام در سامانه موفق به دریافت تسهیلات نشده اند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی همچنین به ثبت نام 69.39 درصد از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان در سامانه کارا- کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: 26.73 درصد از این دفاتر موفق به دریافت تسهیلات حمایتی شدند.
جباری اظهار داشت: این میزان خسارت از اوایل شیوع کرونا از اسفندماه سال گذشته تاکنون به مجموعه فعالان گردشگری اعم از هتل‌دارها، آژانس‌های مسافرتی، واحدهای بوم‌گردی، موسسات آموزشی و راهنمایان گردشگری که به نوعی در این حوزه فعالیت دارند وارد شده است.
وی افزود: دولت برای حمایت در این حوزه حمایت‌هایی را ابلاغ کرده است که شامل امهال تسهیلات بانکی، امهال پرداخت حق بیمه و مالیات و امکان استفاده از تسهیلات، که فعالان گردشگری می‌توانند از آن استفاده کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند برای مدیریت این شرایط با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از انجام سفرهای هوشمند به صورت کاملا مدیریت‌ و برنامه‌ریزی شده بهره ببرند.
جباری گفت: سال گذشته، سال خوبی از نظر برنامه‌های توسعه گردشگری در آذربایجان‌غربی بود به طوری که میانگین اشغال هتل‌های استان 60 درصد شد ولی امسال با شیوع کرونا خسارت‌های چشمگیری را در این بخش شاهد بودیم به‌طوری که این میزان به کمتر از 10 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: هم‌اینک در سطح این استان پنج هزار و 500 تخت اقامتی با بیش از 2 هزار و 500 اتاق اقامتی در درجه‌های مختلف و حدود 93 مرکز اقامتی فعال است که سالانه بیش از یک میلیون نفر مسافر در آنها اقامت می‌کنند.
کاهش 97 درصدی اقامت مسافران خارجی در آذربایجان‌غربی
"اکبر قاسمی" معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه میزان اقامت مسافران خارجی در استان بیش از 97 درصد کاهش یافته است، گفت: در 9 ماهه سال گذشته 297 هزار و 852 مسافر خارجی در آذربایجان‌غربی اقامت داشتند که این رقم در مدت مشابه امسال به کمتر از 6 هزار و 857 نفر رسیده است.
اقامت گردشگران داخلی در آذربایجان‌غربی 84.1 درصد کاهش یافت
وی با بیان اینکه میزان اقامت گردشگران داخلی نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و کاهش چشم گیری داشته است، افزود: طی 9 ماه سال جاری 62 هزار و 421 گردشگر داخلی در آذربایجان‌غربی اقامت داشته است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 84.1 درصد کاهش یافته است.
کاهش 92.7 درصدی اقامت گردشگران در آذربایجان‌غربی
معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی بیان کرد: میزان اقامت گردشگران در این استان نسبت به سال گذشته 92.7 درصد کاهش یافته است.
"قاسمی" با اشاره به اینکه میزان اقامت در هتل‌های آذربایجان‌غربی پس از شیوع ویروس کرونا در اوایل سال جاری 92 درصد کاهش یافته است، گفت: میزان اقامت در مهمانپذیرها 88.1 درصد، هتل آپارتمان‌ها 85.6 درصد، بوم گردی 67. 6 درصد، اقامت در واحدهای وابسته به وزارت میراث فرهنگی 89.9 درصد، اقامت در تاسیسات آموزش و پرورش و ادارت دولتی 92.7 درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به کاهش چشم گیر بازدید گردشگران از مراکز تفریحی و توریستی آذربایجان‌غربی مدعی شد که تعداد این بازدید ها در سال جاری درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته 85.4 درصد کاهش یافته است.
معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی همچنین با بیان اینکه طی سال جاری 95 هزار و 726 مورد بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی ارومیه به ثبت رسیده است، گفت: این تعداد بازدید در این مدت نشانگر کاهش 76.3 درصدی است که نشات گرفته از محدودیت‌های کرونایی می‌باشد.
افزایش بازدیدهای نظارتی از اماکن گردشگری آذربایجان‌غربی
وی با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا سبب شده تا بازدیدهای نظارتی از اماکن گردشگری آذربایجان‌غربی افزایش یابد، اظهار داشت: کل بازدیدهای نظارتی در 9 ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گدذشته 10.4 درصد افزایش یافته و به سه هزار و 128 مورد بازدید رسیده است.
هرچند شیوع ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی شیب ملایمی به خود گرفته ولی به نظر می‌رسد لازمه رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب می‌شود که صنعت گردشگری استان همچنان در رکود به سر ببرد.
با توجه به اینکه عمده آمار حضور گردشگران در آذربایجان‌غربی در سفرهای نوروز به ثبت می‌رسد، انتظار می‌رود در صنعت گردشگری این استان در سال آتی نیز روزهای سختی خواهد داشت.
آذربایجان‌غربی دارای بیش از هزار و 600 اثر طبیعی و تاریخی ثبت ملی بوده و 2 اثر تاریخی این استان شامل مجموعه میراث جهانی "تخت سلیمان" تکاب و "قره‌کلیسا" در چالدران در فهرست سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.
برچسب‌ها
ویروس کرونا آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید ارومیه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/316261/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز