پیام آذری

آخرين مطالب

عادی انگاری شرایط کرونایی در اردبیل و احتمال بروز موج چهارم مقالات

عادی انگاری شرایط کرونایی در اردبیل و احتمال بروز موج چهارم
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- برخی از شهروندان استان اردبیل با وجود هشدارها نسبت به تداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، در چند روز گذشته به سوی عادی انگاری شرایط کرونایی سوق یافتند که به گفته کارشناسان استمرار رفتارهای پرخطر می‌تواند به بروز موج چهارم شیوع ویروس منجر شود.

به گزارش ایرنا، بنابر اعلام ستاد مقابله با کرونا در استان اردبیل آمارها روند کاهشی دارد، بیمارستان‌ها چندی است که روزهای آرام‌تری را پشت سر می‌گذارند و دیگر از هجوم بیماران دارای مشکلات حاد تنفسی مشکوک به کرونا در مرکزهای درمانی خبری نیست.
هفت هفته گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید- 19 در استان اردبیل با رکوردی کم‌سابقه به 22 نفر در یک شبانه‌روز افزایش یافته بود که به اذعان مسئولان امر با اعمال محدودیت‌ها، اجرای طرح شهید سلیمانی و غربالگری نزدیک به 95 درصد جمعیت بیش از یک میلیون و 200 هزاری استان در کنار اهتمام مردم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، شمار مبتلایان به تدریج کاهش یافت و حتی در 2 هفته گذشته 2 بار شمار فوتی‌ها به صفر رسید.
همین وضعیت موجب کاهش سطح محدودیت‌ها شد، در پی چنین شرایطی جریان زندگی تا حدودی به حالت عادی بازگشت اما چند گام مانده به پایان بحران کرونا، برآیند رفتارها و تعاملات اجتماعی بیانگر این واقعیت است که برخی شهروندان سهلانگاری می‌کنند و با وجود هشدارها نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بی‌تفاوت شدند.
همین چند شب پیش بود که خودروی سفیدی مزین به چند شاخه گل رنگی و روبان قرمز با همراهی چند خودروی دیگر در یکی از محله‌های مرکزی اردبیل جولان می‌داد و چند ساعت بعد هم آهنگ بزم و هلهله مجلس عروسی به گوش می‌رسید.
چند روز پیش از آن نیز حوالی ظهر در یکی از آرامستان‌های واقع در مرکز شهر بیش از 20 نفر تجمع کرده بودند که برای رهگذران و خودروهای عبوری غیرعادی جلوه می‌کرد و از این رو بعضی از روی کنجکاوی به تماشا می‌ایستادند تا شاید به چرایی برگزاری چنین تجمعی آن هم بدون رعایت فاصله‌گذاری پی ببرند.
اینها در شرایطی است که شیوع ویروس کرونا تا کنون آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، فردی و جمعی قابل توجهی برجا گذاشته که هنوز به طور دقیق از سوی کارشناسان امر ارزیابی نشده است و تنها برای نمونه دولت در 2 مرحله برای حمایت از واحدها و مشاغل آسیب دیده از کرونا در حوزه‌های گردشگری، فرهنگ و هنر، ورزش و ودیعه مسکن نزدیک به یک هزار و 570 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد.
یک هزار و 600 نفر تا کنون در منازل خود قرنطینه و از مرکزهای بهداشتی یا پایگاه‌های محلی خدمات‌رسانی شدند و 63 نفر نیز در نقاهتگاه‌ها بستری شدند که تامین هزینه آنها تنها بخش کوچکی از بار سنگین شیوع کرونا روی دوش دولت در استان اردبیل است؛ که با توجه به این شرایط و نزدیکی عید باستانی نوروز، انتظار می‌رفت مردم باید با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حساسیت بیشتر به خرید و سایر کارهای روزمره بپردازند.
به گفته اکبر بهنامجو استاندار اردبیل، کاهش دورهمی‌های شبانه و کاهش تردد در سطح شهرها با اعمال محدودیت‌ها موجب شده است آمار مرگ و میر و بستری به صورت قابل توجهی کاهش یابد و اگر مردم شرایط کنونی را همچنان حفظ کنند، می‌توانیم برای روزهای بهتر امیدوار باشیم.

پیام آذری


عادی انگاری، تهدیدی برای جامعه و کادر درمان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل گفت: شرایط استان از نظر شیوع ویروس کرونا در حال حاضر به نسبت پایدار است و بیشتر نقاط شهری در وضعیت زرد یا آبی قرار دارند اما خطری که مردم و کادر درمان را تهدید می‌کند، عادی انگاری شرایط و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.
شهرام حبیب‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه شیوع بیماری در استان اردبیل تا حدودی فروکش کرده است، متاسفانه تعدادی از همشهریان هشدارها را به فراموشی سپردند و با این تصور که بیماری کووید- 19 از منطقه رخت بربسته است، شیوه‌نامه‌ها از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را مورد توجه قرار نمی‌دهند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که تنها میزان انتشار و انتقال ویروس کرونا کاهش یافته و به همین دلیل شمار بیماران بستری در مرکزهای درمانی به نسبت هفته‌ها و ماه‌های گذشته کمتر شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل تصریح کرد: اگر مساله عادی انگاری کرونا در استان همه‌گیر شود، متاسفانه به‌زودی ممکن است شاهد بروز موج چهارم شیوع کرونا باشیم که تبعات بسیاری خواهد داشت.
وی ادامه داد: ممکن است دوباره با پر شدن تخت‌های بیمارستانی به ویژه بخش مراقبت‌های ویژه (ICU)، مرگ و میرهای 2 رقمی را در استان اردبیل تجربه کنیم که به هیچ وجه خوشایند نیست.
حبیب‌زاده با توجه به وضعیت موجود از شهروندان درخواست کرد که در این شرایط مراقبت بیشتری بعمل آورند؛ به صورت مداوم دست‌های خود را با آب و صابون شست و شو دهند و به ویژه هنگام خروج از خانه حتما از ماسک استفاده کنند.
وی همچنین تاکید کرد: انتظار می‌رود مردم در مکان‌های مسقف فاقد تهویه هوا کمتر حضور یابند، رعایت فاصله 2 متری از سایرین را مد نظر داشته باشند و تا جایی که امکان دارد، از برگزاری مراسم با ازدحام جمعیت خودداری کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل اظهار کرد: افراد مطلع همچنان به تشویق و ترغیب خانواده، فامیل، دوستان و آشنایان برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اهتمام داشته باشند که به نوعی امر به معروف و نهی از منکر به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: امید می‌رود با افزایش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جامعه تا سطح 95 درصد بتوانیم چرخه انتشار ویروس شکسته شود و با آغاز برنامه واکیسناسیون تا تابستان سال آینده از شر این ویروس منحوس خلاص شویم.

پیام آذری


موج چهارم شیوع کرونا در کمین
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در این زمینه اظهار کرد: موج سوم شیوع ویروس کرونا که بسیار هم سنگین بود، با همت کادر درمان، تمکین مردم از شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند توجه به فاصله‌گذاری و رعایت برخی محدودیت‌ها در چند ماه گذشته، پشت سر گذاشته شده است.
بابک نخستین به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه موج سوم در اردبیل سریع‌تر از سایر استان‌ها آغاز شده بود، اما سیر نزولی شمار مبتلایان بهتر شد و هم‌اکنون بیشتر شهرستان‌ها از نظر ارزیابی میزان شیوع ویروس کرونا در وضعیت زرد یا آبی قرار دارند.
وی افزود: استان‌های همجوار شامل گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی هنوز در وضعیت نارنجی هستند و در ارزیابی‌ها به نقطه آبی نرسیدند که با وجود چنین شرایطی احتمال انتقال بین استانی تهدیدی جدی به شمار می‌رود. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: این در حالی است که در شرایط کنونی شمار مبتلایان در استان نیز هیچ‌گاه به صفر نخواهد رسید، اگرچه مبتلایان موردی هم به شدت تحت کنترل سیستم بهداشتی و درمانی قرار دارند.
وی ادامه داد: در هر خانه‌ای که مورد مشکوکی شناسایی شود، با استفاده از تست سریع تا 15 دقیقه موضوع مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد، با این حال در بین اطرافیان بیماران هم به طور معمول یک یا چند مبتلا وجود دارد و چنین نیست که بتوانیم بگوییم از نظر شیوع کرونا در نقطه با ثبات هستیم.
نخستین تاکید کرد: مردم هر لحظه که موضوع را سهل بگیرند و از شیوه‌نامه‌های بهداشتی تمکین نکنند، احتمال افزایش موارد ابتلا و از سر گیری دوباره تعطیلی‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه حفظ وضعیت موجود سخت‌تر از شرایط ماه‌های گذشته است، اضافه کرد: همچنان رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک حتی در ارتباط‌های بین فردی باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که افراد ممکن است بدون بروز علایم بیماری، ناقل باشند و سایرین را مبتلا کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشریح کرد: ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا جهش یافته و سویه‌های آن نیز متفاوت است؛ از نظر علمی هم ثابت شده قدرت انتقال برخی از آنها از جمله ویروس انگلیسی افزایش یافته است که تهدیدی جهانی به شمار می‌رود و ایران هم از آن مستثنا نیست.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط نمی‌توان اذعان داشت که در کدام نقطه و چه زمانی با موج جدید شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شویم اما در نهایت احتمال بروز موج چهارم در مرحله نخست به رفتارهای بهداشتی مردم و سپس دسترسی به واکسن بستگی دارد و هر چه رعایت شیوه‌نامه‌ها سخت‌گیرانه‌تر و دسترسی به واکسن سریع‌تر باشد، احتمال بازگشت به شرایط عادی بیشتر می‌شود.
بنابر آخرین آمارها 161 نفر در مرکزهای درمانی استان اردبیل بستری هستند که از این تعداد 57 نفر مراقبت ویژه قرار دارند؛ همچنین در شبانه‌روز گذشته 25 نفر بیمار مبتلا به کووید- 19 در بیمارستان‌های استان اردبیل بستری شدند و 2 نفر جان باختند.
تاکنون بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کووید- 19 در استان اردبیل در هشتم آذر سال‌جاری با 22 فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان در 25 آبان‌ماه با 113 نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران با 503 نفر در روز دوم آذرماه ثبت شده است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا استان اردبیل فاصله گذاری اجتماعی بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/316281/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا