پیام آذری

آخرين مطالب

ماسک بی توجهی بر چهره مردم/ مراکز تجاری اردبیل شلوغ و نگرانی‌ها چند برابر شد مقالات

ماسک بی توجهی بر چهره مردم/ مراکز تجاری اردبیل شلوغ و نگرانی‌ها چند برابر شد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شهر، حال و هوای دم عید را گرفته همه چی به روال قبل کرونا برگشته، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک کاهش یافته، گویی کرونا با پیک سوم خود تمام شده و مردم در خیابان‌ها و مراکز خرید به فکر عید و خرید هستند. 
خیابان‌ها و پیاده راه‌ها مملو از همشهریانیست که خطر درآغوش کشیدن کرونا را به جان می‌خرند؛ اغراق نمی‌کنم اما انگار همه به‌جای حفظ سلامتی به فکر خرید و پاساژگردی افتادند و با آغوشی باز از ورود پیک چهارم کرونا استقبال می‌کنند.

پیام آذری

به‌راستی چه چیزی مردم را به این حد بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی کرده است؟ آیا در پی سختگیری محدودیت‌ها و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و رسیدن به وضعیت آبی، مردم در خیال باز نگشتن اوضاع به وضعیت قرمز هستند یا خسته از خانه نشینی دل به دریا زده و چشم بر سلامتی خود و اطرافیان بسته‌اند؟
در هیاهوی خیابان‌ها وارد مجتمع تجاری الماس شهر واقع در میدان شریعتی می‌شوم در میان انبوه جمعیت چهره‌های پوشیده از ماسک معدود است و این نگرانی را دوچندان می‌کند روبه‌رو چهار خانم جوان را می‌بینم که گویی در پی بوتیک مانتو فروشی می‌گردند، با دیدن چهره‌های بدون ماسک نزدیکشان می‌شوم و سعی می‌کنم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنم سریع وارد بحث می‌شوم و از علت حضور در پاساژ و آن هم بدون ماسک می‌پرسم.

پیام آذری

یکی از این چهارنفر لبخندی تحویلم می‌دهد و می‌گوید: باور کنید دیگه خسته شدیم نزدیک یک‌سال هست که رفت و آمدها و خریدها را به صفر رساندیم ولی واقعا دیگه این وضع خسته کننده شده و حتی به روحیه آدم هم تاثیر گذاشته است.
این خانم جوان ادامه می‌دهد؛ اوایل خیلی مراعات کردم حتی ماهی یک‌بار هم خانه پدرم نمی‌رفتیم ولی حالا که آمار فوتی و بستری‌ها خداروشکر کاهش یافته و وضعیت خطرناک نیست تصمیم گرفتم یکم از کارهای عقب افتاده از جمله خرید را انجام دهم از طرفی نزدیک سال نو هم است اتفافا الان خرید را شروع کردیم که برای آخر اسفند و شلوغی بازار نماند.

پیام آذری

همین که صحبت‌هایش تمام شد بی پرده گفتم اما شما ماسک هم ندارید؛ درپاسخ سوالم گفت: ماسک را موقع خروج از خانه برداشتم ولی توی ماشین موند و چون خریدم کم بود گفتم زود برمی‌گردم و نیازی در استفاده از ماسک ندیدم.
یکی دیگر از همشهریان که ماسک استفاده کرده بود در حالی‌که از داروخانه خارج می‌شد، گفت: با این‌که همیشه ماسک داشتم ولی متاسفانه مبتلا به کرونا شده بودم و نزدیک 10 روز در قرنطینه خانگی ماندم، جدا خیلی بیماری سخت و طاقت فرسایی است و باید همه بیش از پیش رعایت کنند.
آقای بابک عباسی که مغازه تعمیرات کامپیوتری دارد نیز بیان کرد؛ بعد از اعلام وضعیت آبی و برداشتن محدودیت‌ها مراجعه مردم بیشتر شده و البته برخی‌ها هم رعایت نمی‌کنند، به‌نظرم مردم احساس می‌کنند که اعلام وضعیت آبی یعنی اینکه کرونا دیگر تمام شده است ولی واقعا از همشهریان می‌خواهیم که به فکر سلامت خود و خانواده خود باشند.

پیام آذری

با اعمال محدودیت‌های شدید طی آذر و دی ماه در سطح شهر اردبیل و تمامی شهرستان‌ها از 26ام دی ماه اردبیل وارد وضعیت آبی شد و خداروشکر رفته رفته شاهد کاهش تعداد مبتلا شدگان و فوتی‌های ناشی از کرونا هستیم به‌طوری که در روزهای 4 و 10 بهمن در استان فوتی ناشی از این بیماری صفر بود و همچنین تعداد بستری‌ها که در 8 آبان ماه به عدد 47 رسیده بود در 20 دی ماه و 2 بهمن ماه به 12 مورد رسید. 
باوجود لمس روزهای کرونایی بسیار سخت باز برخی افراد هستند که با سهل انگاری جان دیگران را هم به خطر می‌اندازند و صحبت‌های چند روز پیش عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا که گفت زنگ خطر پیک چهارم در کشور به صدا درآمده است گواهی روشن و بی ابهام بر سهل انگاری برخی افراد در جامعه دارد.

پیام آذری

نیمی از مردم اردبیل حداقل یک‌بار مبتلا شده‌‌اند
شهرام حبیب‌زاده نیز در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: بررسی‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نشان می‌دهد در حال حاضر 50 درصد مردم استان آنتی‌بادی کرونا دارند و در طول شیوع بیماری کرونا حداقل یک بار به کرونا مبتلا شده‌اند. 
وی ادامه داد: 2 سناریو برای روزهای باقی‌مانده از سال در رابطه با شیوع بیماری کرونا وجود دارد که در اولین سناریو گفته شده اگر تا اول اسفندماه سال‌جاری وضعیت آبی حفظ شود تا پایان سال شاهد موج چهارم نخواهیم بود. 
حبیب‌زاده در رابطه با سناریو دوم اذعان کرد: اما اگر تا اول اسفندماه شاهد رشد مجدد شیوع بیماری کرونا و تغییرات رنگ‌بندی باشیم به احتمال زیاد موج چهارم را تا پایان سال تجربه خواهیم کرد.

پیام آذری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: به جرات می‌توانیم بگوییم که در خصوص آمار کرونا، جزو استان‌هایی بودیم که حتی یک مورد هم غیرواقعی منتشر نشد که بر اساس اطلاعات رسیده، حدود 15 میلیون دوز واکسن خریداری شده و تا اواخر بهمن توزیع خواهد شد.
تغییر رنگ وضعیت اردبیل از قرمز به آبی باعث‌ شد تا هم استانی‌ها نفسی راحت بکشند و کمی خیالشان راحت شود اما باید دانست که هنوز هم ویروس کرونا با ما هست و با هر سهل انگاری کوچک برگشت به وضعیت قرمز را می‌تواند رقم بزند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اظهار داشت: احتمال مشاهده موج چهارم کرونا تا پایان سال وجود دارد که در صورت مشاهده موج چهارم کرونا به ناچار شاهد تعطیلی و اعمال محدودیت در آستانه عید نوروز خواهیم بود که این موضوع سبب ضرر اقتصادی زیادی خواهد شد لذا از عموم هموطنان خواهش می‌کنیم تا نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام بورزند.

پیام آذری

حبیب زاده تصریح کرد: احتمال دیگر در خصوص شیوع بیماری کرونا مربوط به گسترش و شناسایی نوع جدید از ویروس جهش‌یافته است که خوشبختانه تاکنون موارد مرتبط شناسایی شده بسیار اندک بوده اما در صورت گسترش این نوع ویروس کرونا دو سناریو ذکر شده تحقق نخواهند یافت و وضعیت خوبی نخواهیم داشت.
انتخاب با خود ماست، می‌توانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مهم شمردن سلامتی خود و اطرافیان روزهای پایان سال خوبی را سپری کنیم و در ادامه یک نوروز آرام و بدون استرس را کنار عزیزانمان تجربه کنیم و یا با عدم رعایت پروتکل‌ها و حضور در خیابان‌ها و مراکز شهر بدون ماسک در انتظار پیک چهارم و فاجعه‌ای دیگر باشیم.
انتهای پیام/3463/

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/321724/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سه سناریوی واردات خودرو

تولید پژو 206 متوقف می شود

با پولی که مردم برای قرعه کشی خودرو پرداختند، می توان کل ایران خودرو را خرید/ تعزیرات «بهمن موتور» را نقره‌داغ کرد

روسیه: خودرو‌های ایرانی برای واردات هنوز مورد تایید نیست

عرضه «خودروهای وارداتی» خارج از «بورس کالا» آزاد شد

ویرایش جدید واردات خودرو

سخنگوی وزارت صمت: نمی‌گوییم خودرو گران نمی‌شود/ با افزایش عرضه، میزان افزایش قیمت زیر نرخ تورم خواهد بود

خودروی نوستالژیک 650 میلیونی

دولت به دنبال افزایش قیمت خودرو در اسفند؟/ هیچ وقت نمی‌گذارند واردات خودرو آزاد شود!

وزارت صمت بازار را رها کرده؛ مردم خودرو نخرند

پژو ٢٠6 نرفته، برگشت!

تا دولت نخواهد، قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد/ چرا قیمت خودرو رقابتی نمی‌شود؟

پیش‌فروش خودروهای وارداتی؛ وزارت صمت رویا می‌فروشد

هفته 7درصدی بازار خودرو

آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی/ 500 میلیون بلوکه کنید

100هزار خودروی وارداتی عرضه می‌شود/ تا پایان سال قرعه‌کشی خودرو نداریم

ثبت‌نام خودروهای وارداتی چطور و چگونه؟

خالی‌فروشی در واردات خودرو

سراب وعده فروش اینترنتی مدیران خودرو/ دلار بالا کشید، سایت فروش اینترنتی از کار افتاد

جزئیات طرح فروش یکپارچه بدون قرعه‌کشی خودرو/ همه متقاضیان خودرو می گیرند؟

نماینده مجلس: کسی که خودروی 100 میلیونی خریده و امروز 4 میلیارد تومان شده، چه گناهی کرده؟

مخالفت مجلس با اخذ مالیات از خودروهای با قیمت بیشتر از 3 میلیارد تومان

قالیباف: به خاطر تحریم‌ها نمی‌توان اطلاعات را شفاف اعلام کرد اما نگران نباشید/عرضه 2 مدل چانگان قطعی است

اولین فروش خودرو "بدون قرعه‌کشی" برای همه خودروها/ تحویل سه ماه تا یکسال

مدیرعامل ایران خودرو برکنار شد/ عظیمی جایگزین خطیبی شد

تله خودروهای وارداتی

روش عجیب ثبت‌نام خودروهای وارداتی/ مانور بر واردات خودروها بیشتر کار تبلیغاتی است

هفت ابهام خودروی 1402

نیسان آبی نیم میلیاردی شد

نامه صداوسیما برای دریافت ماشین رانتی!

سود چند هزار میلیارد تومانی خودروسازان ازقرعه‌کشی/ ایران خودرو 84هزارو 588میلیارد تومان به جیب زد!

رقابت جدید بانک‌ها برای مسدود کردن پول‌های مردم/ ترفندی که می‌تواند 50 هزار میلیارد تومان را بلوکه کند

هفته تغییر قیمت خودرو

مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی تمدید شد

فرجام هشت فرمان خودرو

اعلام قیمت های جدید در هفته جاری | قیمت‌های کذایی از بین می‌رود؟

سواری‌های تولید 10 اسفند به بعد پلاک 1402 دریافت می‌کنند

قرعه کشی خودروهای وارداتی سه شنبه انجام می‌شود

مجوز واردات خودروهای کارکرده صادر شد

شارژ سریع قیمت خودرو

لاستیک در آستانه نوروز گران شد

فروش لاستیک با قیمت مصوب از فردا

پشت پرده «فروش آبشاری» خودرو

چرا خودروهای خارجی مبنای قیمت‌گذاری قیمت پایه خودروهای داخلی شدند؟

افزایش 30 تا 80 درصدی قیمت قطعات خودرو در سال آینده

کف و سقف قیمت‌گذاری خودرو

زمان قرعه‌کشی خودروهای وارداتی عقب افتاد/ چطور بانک‌ها 60 هزار میلیارد تومان مردم را گروگان گرفتند؟

وزارت صمت: قرعه‌کشی خودروهای وارداتی به خاطر بررسی دقیق استعلامات به تعویق افتاد/ «عرضه خودرو در بورس» از لایحه بودجه حذف شد

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو برای سه گروه متقاضیان

عرضه خودرو در بورس به دولت واگذار شد