پیام آذری

آخرين مطالب

برگزاری دومین نشست استانی بررسی پیشرفت سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده در آذربایجان شرقی معاونت امور زنان و خانواده

برگزاری دومین نشست استانی بررسی پیشرفت سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده در آذربایجان شرقی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - معصومه ابتکار روز شنبه در ارتباط تصویری با شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی، از پیگیری ها در این استان برای تحقق سند ارتقای زنان و خانواده تشکر و خواستار حرکت برنامه ای جدی در این زمینه شد.

معصومه ابتکار روز شنبه در ارتباط تصویری با شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی، از پیگیری ها در این استان برای تحقق سند ارتقای زنان و خانواده تشکر و خواستار حرکت برنامه ای جدی در این زمینه شد. محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی در این نشست با اشاره به تمرکز دستگاه‌های اجرایی، نهادهای مدنی و مراکز پژوهشی استان برای ارتقاء جایگاه بانوان در استان، بر اجرای سیاست‌های ابلاغی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید و نیز از افتتاح مرکز ماده 16 بانوان در تبری طی هفته‌های پیش رو خبر داد.
وی افزود: در آذربایجان‌شرقی آنچه که شایسته و بایسته توجه به بانوان است، معطوف آموزش، پژوهش و عمل بوده و همه اقدامات بر اساس تعامل مثبت دستگاه‌های اجرائی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی است.
پورمحمدی با اشاره به تاکید معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور بر تکمیل اطلاعات سامانه رصد و پایش سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده، اعلام کرد: بحث برنامه‌محوری دولت در حوزه بانوان و توانمندسازی و تاب‌آوری خانواده‌ها ایجاد شده و پایش و رصد برنامه‌ها و اقدامات حوزه امور بانوان در ارتقاء جایگاه این قشر بسیار موثر خواهد بود.
وی اظهار امیدواری کرد: آذربایجان شرقی اولین استانی باشد که در این سامانه ورود یافته و اطلاعات را تکمیل کند.
در این جلسه رقیه صادق زاده مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری به ارائه گزارش طرح‌ها و پروژه‌های مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و استانداری آذربایجان‌شرقی پرداخت که تدوین و تصویب سند همکاری اساتید دانشگاه تبریز و جامعه شناسان و احصاء شاخص‌های ارتقاء وضعیت زنان و خانواده از جمله آنها بود.‌
وی همچنین از توانمندسازی زنان روستایی و عشایری براساس زنجیره ارزش گیاهان داروئی، سازماندهی مشاغل خرد و خانگی از طریق حمایت از تشکیل و توسعه تعاونی‌های زنان و تعاونی‌های تامین نیاز مشاغل خانگی، آموزش مهارت‌های گفت‌وگو و ارتباط موثر دانش‌آموزان با همسالان، خانواده مدرسه و جامعه و طرح توانمندسازی زنان و دختران عشایری یاد کرد.
بهناز موحدی مدیرکل دفتر برنامه ریزی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در این جلسه یادآور شد: سند ارتقا وضعیت زنان وخانواده استان آذربایجان شرقی جزو سندهای اولیه ای بود که به تصویب رسید.
وی با اشاره نگاه معاونت امور زنا و خانواده در این حوزه، و تاکید بر مدل برنامه ریزی مشارکتی که مدلی از بالا به پایین است، گفت: سعی شد از چارچوب محتوایی استفاده کنیم که شامل بهره مندی از ظرفیت های خود استان برای تدوین سند باشد.
موحدی تصریح کرد: بر این مبنا و براساس چارچوبی که به استان ها ارایه کردیم، خواستیم تا مشکلات را فهرست بندی و اولویت ها دقیقا مشخص شود و پس از تجزیه و تحلیل علمی مسایل، نتایج مورد انتظار و راهکارهایی که شاخص های استان را تغییر دهد پیش بینی شود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده افزود: سپس تهیه برنامه عملیاتی و ماتریس نتایج استان جزو مواردی بود که خواسته شد در سند در نظر گرفته شود و در ماتریس نتایج، یک مدل برنامه ریزی نتیجه محور پیش بینی شد تا براساس داده ها و ظرفیت های موجود در استان فعالیت هایی انجام شود که منجر به خروجی های عملی و با دستاوردهای مشخص باشد، مثلا آموزش راه اندازی کسب و کارهای جدید برای زنان باید منجر به ایجاد واحدهای تولیدی جدید شود و دستاوردهایش کاهش بیکاری زنان و اثرش افزایش مشارکت زنان در سطح استان باشد.
معصومه ابتکار نیز با اشاره به ضرورت پیشبرد برنامه های دولت تدبیرو امید، سیاست های ابلاغی ریاست جمهوری در موضوع زنان و خانواده و سیاست هایی که رهبر معظم انقلاب در موضوعاتی مانند خانواده ابلاغ کرده اند، گفت: در این دوره موفق شدیم یک حرکت برنامه محور برای تحقق عدالت جنسیتی مبتنی بر پژوهش و داده های علمی داشته باشیم.
وی افزود: برنامه ها به صورت علمی و مستند در هر استان تنظیم و به تصویب شورای برنامه ریزی آن استان رسیده است و همه دستگاه های دولتی و غیردولتی برای برطرف کردن کاستی ها در این حوزه هم پیمان شدند.
ابتکار اظهار داشت: برخی پروژه ها و طرح های مختلف در آذربایجان شرقی با اعتبارات ملی و برخی با اعتبارات استانی با جدیت اجرا و دنبال می شوند که از جمله این طرح ها می توان به طرح های ارتقای تاب آوری اجتماعی، استانداردسازی محصولات، ارتقای سطح سواد آموزی دختران روستایی و عشایری، توان افزایی تشکل ها و توان افزایی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد که همگی در جهت اجرا و تحقق سند ارتقای زنان و خانواده است.
وی در ادامه افزود: در راستای اجرا و تحقق طرح سند ارتقاء جایگاه خانواده و توان افزایی زنان سال گذشته الگوی مشاغل خانگی را ارائه و همزمان استاندارد مشاغل خانگی را در شورای عالی استاندارد تصویب کردیم و امسال دستور العمل استانداردسازی مشاغل خانگی را رونمایی شد.
وی با بیان اینکه استانداردسازی مشاغل خانگی یک فرصت استثنایی محسوب می شود، افزود: حدود 80 درصد مشاغل خانگی را زنان اداره می‌کنند که باعث می شود هم خانواده و هم مسائل اقتصادی را مدیریت کنند.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور افزود: برای کمک اقتصادی به زنان سرپرست خانوار با بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مذاکره کردیم که در آذربایجان شرقی 2 هزار و 83 زن سرپرست خانوار از این تسهیلات استفاده کردند و 50 نفر از زنان روستایی نیز برای استفاده از تسهیلات قرض الحسنه جدید معرفی شده اند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه زنان سرپرست خانوار امکان وثیقه گذاری سند را نداشتند با همکاری بانک مرکزی تدابیری اندیشیده شد تا بانک ها سهام عدالت آنان را به عنوان وثیقه زنان سرپرست خانوار بپذیرند.
ابتکار همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکای با ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طرح هایی در سطح ملی و استانی در راستای پیشگیری از اعتیاد و با مشارکت تشکل های مردم نهاد در تمام استان ها اجرا خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه سامانه رصد و پایش سند ارتقای زنان و خانواده طراحی و راه اندازی شده است، گفت: این کار برای اولین بار در حوزه زنان و خانواده رخ می دهد تا حرکت برنامه ای در این حوزه و شاخص های عدالت جنسیتی و شاخص های خانواده ای که داریم را رصد و پایش کنیم تا نتایج موثری در بهبود و تغییر وضعیت زنان و خانواده داشته باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/328490/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز