پیام آذری

آخرين مطالب

سپید پوشانی که تا پای جان ایستادگی می‌کنند معاونت امور زنان و خانواده

سپید پوشانی که تا پای جان ایستادگی می‌کنند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده: یکی از نامگذاری‌های زیبایی که در کشور ما اتفاق افتاد، نامگذاری روز تولد حضرت زینب به عنوان روز پرستار است. حضرت زینب(س) در فرهنگ ما جایگاه والایی دارد و به عنوان زنی مقاوم، صبور و مهربان شناخته شده است.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده: یکی از نامگذاری‌های زیبایی که در کشور ما اتفاق افتاد، نامگذاری روز تولد حضرت زینب به عنوان روز پرستار است. حضرت زینب(س) در فرهنگ ما جایگاه والایی دارد و به عنوان زنی مقاوم، صبور و مهربان شناخته شده است. نقش کسانی که در جامعه امروز می‌توانیم به این اسطوره بزرگ منتسب کنیم، همان پرستاران هستند، پرستارانی که همواره پناه بیماران هستند و علاوه بر جنبه‌های درمانی، وظایف عاطفی و انسانی را نیز برعهده دارند، از این‌رو یک پرستار با جنبه‌های روانی هم می‌تواند زودتر بیماران را به سمت بهبودی سوق دهد و نقشی تعیین‌کننده در جهت سلامت و روند بهبودی دارد. حدود 9 ماه است که در شرایط کرونا بسر می‌بریم، همه مردم سختی‌های زیادی را تحمل کردند، اما دیدیم که پرستاران چقدر دلسوزانه و با تعهد و از جان‌گذشتگی به خدمات خود ادامه دادند و هیچ‌وقت از این عرصه و این جبهه عقب‌نشینی نکردند و تا پای جان ایستادند. این افراد که مدافعان عرصه خدمت هستند، یادآور اسطوره‌های ما هستند و خاطره خدمات آنها هیچ وقت از ذهن‌ها پاک نمی‌شود.
سفیدپوشانی که رو در روی کرونا ایستاده اند
سفیدپوشان این روزها با اراده و روحیه مثال زدنی، رو در روی ویروس کرونا ایستاده اند و به بیماران رسیدگی می کنند.
خطر مبتلا شدن به انواع بیماری ها برای پزشکان و پرستاران، تهدید تازه ای نیست، اما آنها این روزها لباس و تجهیزات مخصوص به تن کرده و با تمام وجود سعی می کنند عشق و فداکاری شان را از کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده، یا آنهایی که با ترس و نگرانی از مبتلا شدن به این ویروس به بیمارستان ها مراجعه می کنند، دریغ نکنند.
در همین رابطه خبرگزاری ایسنا با سه پرستار و یک پزشک در بیمارستان هایی که مبتلایان به کرونا را بستری کرده اند، گفت وگو کرده است:
با عشق و افتخار، انجام وظیفه می کنم
سحر مرادی، کارشناس پرستاری، رتبه یک دانشگاه خوراسگان، پرستار بخش PICU و رابط آموزش به بیمار در بیمارستان امام حسین(ع)، مدرس پرستاری بخش ریه بیمارستان الزهرا(س) درباره شرایط کاری این روزهای پرستاران در بیمارستان ها به ایسنا، گفت: اول این که کمک به درمان بیماران و افراد مشکوک به کرونا، انجام وظیفه است و با عشق آن را انجام می دهیم، واقعا هم چیز دیگری نمی تواند باشد، به ویژه ما که پرسنل قراردادی هستیم و افزایش حقوقی که برای کرونا در نظر گرفته اند، شامل حال ما نمی شود.
وی با اشاره به این که همه پرستاران و پزشکان این روزها با عشق و افتخار کار می کنند، ادامه داد: غیر از این هم نمی تواند باشد، چون اگر هر پاداشی برای ما در نظر گرفته شود، جبران جان انسان و خانواده هایمان نمی شود، پس فقط عشق و افتخار است که باعث شده با انگیزه چند برابری نسبت به وظایفی که قبلا داشتیم، انجام وظیفه و خدمت کنیم.
مرادی درباره فشار کاری و افزایش شیفت پرستاران نیز گفت: فشار روانی خیلی بیشتر است، بسیاری از ما پرستاران هم مادر بیمار یا بچه ای با ایمنی ضعیف در خانه داریم و استرس شدید روانی را تحمل می کنیم که مبادا بیماری را به خانه انتقال دهیم. این اتفاق غیرمنتظره هم نیست و ممکن است هم برای خودمان و هم خانواده هایمان بیفتد. این فشار روانی که صد در صد وجود دارد، باعث می شود فشار کار سخت تر شود.
این پرستار با اشاره به سختی های مراقبت از بیمارانی که در قرنطینه هستند، نیز توضیح داد: برای اینکه زحمات همکارانمان کمتر شود، سعی می کنیم همه داروهای مورد نیاز را آماده کنیم و بعد با لباس حفاظتی وارد اتاق شویم، اما گاهی باز هم پیش می آید که مجبور شویم از اتاق بیرون بیاییم و باعث می شود که زحمات بیشتری روی دوش همکاران بیفتد. فشار روانی هم صد در صد بیشتر شده چون برای درمان مبتلایان از داروهای مختلفی استفاده می شود که آگاهی نسبت به آنها نداریم و این استرس، فشار کاری را بیشتر می کند.
عید جایی نروید وگرنه با جان پرستاران معامله می کنید
پرستار بخش PICU و رابط آموزش به بیمار در بیمارستان امام حسین(ع)، لغو مرخصی تمام نیروها و آنکال شدن پرستاران را از تدابیر اندیشیده شده برای درمان مبتلایان به این ویروس دانست و گفت: همه ما آنکال شده ایم، مرخصی ها لغو شده و با توجه به اینکه پذیرش بیمارستان زیاد شده است، باید هر لحظه منتظر تماس بیمارستان باشیم و هیچ برنامه ریزی برای دو روز تعطیلی مان نمی توانیم داشته باشیم.
وی از مردم خواست از دید و بازدیدهای سال نو خودداری کنند و ادامه داد: تمام ناراحتی ما همین است و امیدوارم مردم این موضوع را جدی بگیرند چون WHO اعلام کرده پیک شیوع بیماری در عید خواهد بود، در ایام عید مطمئنا پیک شیوع بیماری چندین برابر می شود و به هموطنانم توصیه می کنم عید جایی نروید وگرنه با جان پرستاران معامله می کنید.
این پرستار اضافه کرد: امیدوارم مردم این توصیه ها را بپذیرند و جایی نروند وگرنه مطمئنا پیک بیماری شدیدی خواهیم داشت. ما پرستاران و کادر درمانی هم باید سالم باشیم تا بتوانیم به مردم کمک کنیم، من گرافی مشکوک داشتم و تنگی نفس دارم اما وقتی رییس بیمارستان پرسید چه می کنی؟ گفتم فقط با انرژی مثبت به آن غلبه می کنم و با خوردن میوه و غذاهای مقوی خودم را سرپا نگه می دارم تا به بقیه کمک کنم.
مدرس پرستاری بخش ریه بیمارستان الزهرا(س) با اشاره به اینکه تمام پرسنل شبکه بهداشت و درمان خود را موظف به حفظ سلامت خانواده و مردم جامعه می دانند، گفت: این روزها به تمام افراد خانواده، اقوام و حتی افراد غریبه ای که در خیابان و مغازه های شهر می بینیم توصیه می کنم به هیچ عنوان مسافرت و به خانه اقوام نروند. اگر بتوانیم همین یکی دو ماه این توصیه ها را رعایت کنیم، خدا کمک می کند و پیک بیماری را پشت سر می گذاریم.
راننده تاکسی گفت پرستار سوار نمی کنیم
فریبا پورنصر، مترون بیمارستان خورشید نیز درباره شرایط این روزهای پرستاران در بیمارستان ها به ایسنا گفت: با شیوع بیماری کرونا، بدون اغراق باید گفت که پرستاران و خانواده هایشان ایثار می کنند، البته بعضی هم نگران انتقال بیماری به خود و خانواده هایشان هستند، از سوی دیگر مرخصی ها هم لغو شده و این فشار بیشتری را به پرسنل بیمارستان ها وارد می کند.
وی یکی از تدبیرهای مدیریت و کنترل شیوع بیماری در میان پرستاران را حضور 24 ساعته یا چند روزه آنها در بیمارستان دانست و افزود: قرار شد بعضی پرستاران، یک هفته همین جا بمانند و بعد به خانه بروند تا ارتباط آنها با دیگران کمتر شود. خواسته ما از مردم این است که وضعیت کنونی را درک کنند. دیروز یکی از پرستاران با تاکسی تلفنی تماس گرفته بود، اما راننده گفته بود ما نمی آییم پرستاران را ببریم به خاطر این که می ترسیم! به نظرم چنین موضوعاتی باید به مردم آموزش داده شود چون در شرایط کنونی باید همه در کنار هم باشیم.
مترون بیمارستان خورشید ادامه داد: تعداد زیادی از همکاران داوطلبانه آمده اند، ایستاده اند و کار می کنند و باید زحماتشان جبران شود.
وی در پاسخ به این پرسش که نگرانی مردم و مراجعات بیش از حد آنها چه مشکلی ایجاد می کند؟، اظهارکرد: بسیاری از مراجعان افرادی هستند که با یک عطسه یا بدن درد، به بیمارستان می آیند، در حالی که دانشگاه علوم پزشکی شماره تلفن 3113 را برای اطلاع رسانی اعلام کرده و بهتر است اگر مردم سوالی دارند به این شماره زنگ بزنند و مشاوره شوند.
خداقوت به کسانی که با متانت کار می کنند
پورنصر مراجعات بیهوده را باعث قفل شدن اورژانس بیمارستان ها و رسیدگی کمتر به بیمارانی دانست که نیاز به توجه و مراقبت بیشتر دارند و گفت: درخواست ما از رسانه ها این است که به مردم اطلاع رسانی کند تا بدون ترس و اضطراب در خانه بمانند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.
وی درباره امکانات بیمارستان برای کادر درمانی نیز توضیح داد: خوشبختانه وسایل حفاظت فردی اکنون تهیه شده و بر این اساس کسانی که سطح رویارویی بیشتری با بیمار دارند، باید لباس های محافظت شده بیشتری داشته باشند و آنهایی که دورترند ماسک طبی بزنند.
این پرستار روحیه پرستاران و کادر درمانی بیمارستان خورشید را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: کسانی که وحشت بی مورد دارند بهتر است در بخش ها نباشند، چون پرستاری که ترس داشته باشد نمی تواند مراقبت خوبی از بیمار کند، ولی خدا قوت به همه پرستارانی که آمده اند و ایستاده اند و با متانت و لبخند کار می کنند، چون می دانند همه چیز دست خداست.
پورنصر با تاکید بر اهمیت رعایت نکات بهداشتی برای کنترل بیماری کرونا، گفت: رعایت اصول بهداشتی، دوری از ترس و نگرانی های بی مورد مهمترین توصیه هایی است که باعث پیشگیری از انتشار کرونا می شود، فرستادن مطالب غیرعلمی در شبکه های اجتماعی هم فقط ترس و نگرانی را در جامعه بالا می برد و باعث ضعیف شدن ایمنی بدن و درگیر شدن با بیماری می شود.
پرستاران با جان و دل خدمت رسانی می کنند
از سوی دیگر، زهرا نادری، مدیر پرستاری بیمارستان عیسی بن مریم نیز به ایسنا گفت: همه پرستاران و نیروهای درمانی این روزها در ارتباط نزدیک با بیماران هستند و به آنها خدمات ارائه می دهند، البته یکسری از پرستارانی که سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری زمینه ای دارند و نمی توانند در بخش ها حضور داشته باشند، پشت صحنه کارهای پشتیبانی مثل آماده کردن وسایل حفاظت فردی، گرفتن دارو برای بخش ها و ... را انجام می دهند.
وی یادآور شد: بیشتر پرستاران و کادر درمانی با جان و دل کار می کنند و اعتراضی هم ندارند، برخی هم به خاطر مشکلات زندگی یا مراقبت از بچه کوچک و سالمند، یا حتی جو روانی که فضای مجازی ایجاد کرده، تحت تاثیر قرار گرفته و محدودیت هایی برای کار کردن دارند.
نادری ادامه داد: می توانم به جرات بگویم تاکنون تجهیزات حفاظت فردی در همه بخش ها به پرستاران رسیده و بخشی نیست که بدون تجهیزات کار کنند.
مدیر پرستاری بیمارستان عیسی بن مریم (ع)، آموزش چهره به چهره استفاده از وسایل حفاظت فردی را برای تمام نیروهای بیمارستان ها حتی کارکنان بخش خدمات ضروری دانست و گفت: پرستارانی داشته ایم که طرحشان تمام شده و یا بازنشسته اند و می گویند که داوطلبانه می خواهیم بیاییم و به بیماران خدمت کنیم.
این پرستار نیز از مردم خواست تا زمانی که ضرورت ایجاد نکرده از خانه ها بیرون نیایند و گفت: سرعت سرایت این بیماری خیلی زیاد است و هرچه سعی کنیم از خانه بیرون نیایم، خیلی بهتر است. دومین نکته رعایت بهداشت فردی است یعنی مرتب دست بشوییم، از تجمع خودداری و مهمانی های خانوادگی را فعلا تعطیل کنیم، اگر همه این نکات را رعایت کنند، اطمینان می دهم هیچ کس درگیر نمی شود تا انشاء الله این بیماری کنترل شود.
دردسرهای مراجعه بیهوده به بیمارستان ها
دکتر مقدم منش رزیدنت داخلی بیمارستان خورشید و الزهرا(س)، در گفت و گو با ایسنا، مشکل اصلی بیمارستان ها را مراجعه های بی مورد و از روی ترس بعضی شهروندان بیان کرد و گفت: این مراجعات هم احتمال آلودگی خود افراد را بیشتر می کند و هم بار کاری پزشکان و پرستاران را زیاد می کند و باعث می شود به افراد بیمار، رسیدگی کامل نشود.
وی همچنین مقایسه امکانات بیمارستان ها با شرایط کشورهای دیگر یا تصورات ذهنی افراد را نادرست دانست و افزود: انتظارات باید بر اساس امکاناتی که در کشور وجود دارد و شرایط سیستم بهداشتی که یک باره در عمل انجام شده قرار گرفته، باشد اما گاهی دیده می شود افرادی که مراجعه می کند به دلیل نگرانی، بار روحی و روانی کارکنان را سنگین می کنند، اما درخواستم این است که از این نظر هم مراعات کنند.
همه دست به دست داده اند تا مشکل ختم به خیر شود
این پزشک گفت: وقتی همکارانم بعد از دو سه روز به خانه بر می گردند، این نگرانی هم وجود دارد که مبادا خانواده را هم آلوده کنند به همین دلیل این روزها فشار روحی و روانی روی کارکنان بیمارستان ها بسیار زیاد است.
مقدم منش شرایط این روزهای شبکه بهداشت و درمان کشور را جهادی توصیف کرد و افزود: نوع کار اکنون بسیار متفاوت است، قبلا طور دیگری بیماران ویزیت می شدند، اما اکنون شرایط جهادی شده، از مدیر بیمارستان گرفته تا پزشکان، پرستاران و ...همه دست به دست هم داده اند که این مشکل ختم به خیر شود.
وی نگرانی انتقال ویروس به خانواده را مهم ترین دغدغه کارکنان بیمارستان ها دانست و گفت: خودمان به شرایط خاص این حرفه عادت داشته ایم، چون کسانی که در بیمارستان خدمت می کنند، همیشه احتمال ابتلا و رویارویی با بسیاری از بیماری ها وجود دارد، اما بیشتر نگران انتقال بیماری به خانواده و اطرافیانمان هستیم به همین دلیل بعضی از دوستان خانواده را مدت طولانی به خانه اقوام فرستاده اند تا دوره کمون بحران کمتر شود.
رزیدنت داخلی بیمارستان های خورشید و الزهرا با تاکید بر اهمیت رعایت بهداشت و قرنطینه خانگی، گفت: این اقدامات باعث شکستن سیکل معیوب بیماری می شود، کاری که فقط از طریق مردم ممکن است وگرنه بیماری کرونا، نه درمان و نه واکسن دارد، بنابراین اگر جلوی انتقال آن را در جامعه بگیریم، روند شیوع ویروس کند شده و افراد کمتری را درگیر می کند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/328514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا