پیام آذری

آخرين مطالب

رسانه‌ها در صف اول انتخابات فرهنگي

رسانه‌ها در صف اول انتخابات
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- رسانه‌ها چه از نوع مکتوب و چه آنهایی که در بستر اینترنت فعال هستند در هر دوره از انتخابات نقش ویژه‌ای در ترغیب عموم مردم به مشارکت در انتخابات و کمک به آنها در شناخت شخصیت، اهداف، توانمندی و برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی داشته و در برگزاری سالم و پر شور انتخابات تاثیرگذار هستند.

نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در خصوص حضور آگاهانه و حداکثری مردم در انتخابات نیز برکسی پوشیده نیست و همگان بر این امر تاکید دارند که وظیفه رسانه‌ها تشویق مردم به حضور آگاهانه و پرشور در عرصه انتخابات در این موقعیت حساس سیاسی است.
امروزه رسانه‌ به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی فردی و اجتماعی تبدیل شده و جزیی از ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه محسوب می‌شود؛ بر همین اساس رسانه‌ها در عرصه انتخابات از یک سو می‌توانند خواسته‌ها، انتظارها و دیدگاه سیاسی و اجتماعی آحاد جامعه را به نامزدها و مسئولان انتقال و از سوی دیگر تاثیر مردم در سیاست‌ها و فعالیت‌های کشور را نشان دهند تا حس اعتماد و اطمینان بین مردم و مسئولان افزایش یابد.
رسانه‌های استان اردبیل نیز در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا کم و بیش فعالیت‌های خود را شروع کرده و در تلاش برای گرم کردن تدریجی تنور انتخابات به طرق مختلف هستند.
در عین حال فعالان رسانه‌ای استان اردبیل با تاکید به تاثیر و نقش رسانه بر افکار عمومی، بر رعایت اخلاق حرفه‌ای در فضای پیش از انتخابات و خودداری از غبارآلود کردن فضا تاکید می‌کنند.
هادی صباغی مدیر مسئول نشریه سیمای اردبیل دراین باره به خبرنگارایرنا گفت: رسانه‌ها بعنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان دموکراسی, در حقیقت موتور محرکه مناسبات اجتماعی هستند و تا زمانیکه رسانه‌ها حرکت نکنند، جامعه به سمت توسعه، پیشرفت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و توسعه همه جانبه نخواهد رفت.
وی افزود:انتخابات هم بعنوان یکی از مولفه‌های توسعه اجتماعی و سیاسی همین جایگاه را دارد و رسانه قطعا نقش اساسی در ایجاد انگیزش اجتماعی خواهد داشت.

پیام آذری


صباغی اضافه کرد: متاسفانه وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، نگرانی‌هایی در جامعه برای مشارکت بالا ایجاد کرده است، مردم خواهان تبلور خواسته‌هایشان در منتخبان خود هستند و اگر این تحول را نبینند به صندوق رای بی‌اعتماد خواهند شد و رسانه‌ها باید کاری کنندتا ضمن جلب اعتماد مردمی مشارکت مردمی را بالا ببرند.
وی ادامه داد: باید نظر و خواسته غالب مردم که در پای صندوق رای بیان می شود در صحنه اجرا هم ملموس باشد و نمی‌شود در روی همان پاشنه بچرخد و مردم فقط رای دهند و هیچ تغییری در جامعه نبینند.
مدیر مسئول نشریه سیمای اردبیل با اشاره به نقش فضای مجازی در انتخابات افزود: فضای مجازی با توجه به توسعه تکنولوژی و نفوذ آن در عمق جامعه در حقیقت نقش یک تریبون آگاهی بخش را دارد و اگر درست و منطقی مدیریت شود می‌تواند هم در حوزه اطلاع رسانی و هم در حوزه آگاهی بخشی مفید فایده باشد.
وی افزود: متاسفانه این روزها شاهدیم که قضیه در برخی مواقع به بیراهه رفته و این فضا تبدیل به نوعی عامل انحراف افکار و هدایت غلط اندیشه‌ها می‌شود و این یک هشدار است که رسانه‌های جمعی می‌توانند فضای مجازی را در اطلاع رسانی دقیق و شفاف همراهی کنند.
صباغی ادامه داد: متاسفانه تجربه انتخابات گذشته نشان داده که نامزدهای انتخابات با استفاده از قدرت رانت و پول به نوعی فضای مجازی را در اطلاع رسانی دقیق و شفاف منحرف کرده و این سبب می‌شود جلو انتشار آزاد اطلاعات گرفته شود.
وی گفت:برخی از سودجویان و منفعت طلبان در انتخابات از رسانه‌ها و فضای مجازی سوء استفاده کرده و با ایجاد فضای مه آلود اجازه تبادل سالم اطلاعات و اخبار را نمی‌دهند و چنین روندی باعث می‌شود مردم به رسانه‌ها اعتمادی نداشته باشند و باید تلاش شود این فضا به یک فضای سالم تبدل شده تا در انتخابات و بالابردن مشارکت مردمی موثر واقع شود.
وی تاثیر رسانه‌ها در انتخابات را منوط به اطلاع رسانی درست و شفاف دانست و گفت: تنها راه سالم, شفافیت و سلامت در ایجاد فضای گردش آزاد اطلاعات و اخبار است و تا این فضا ایجاد نشود و اگر عرصه تنگ و تنگتر شود هیچ انتظار مثبتی نباید از آن داشت.
تیمور حسین نژاد مدیر مسئول نشریه شمالغرب هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نقش رسانه‌های جمعی و فضای مجازی در انتخابات پررنگ است و رسانه‌های مکتوب هم همچنانکه درگذشته اثرگذار بودند باید انفعالی برخورد نکنند و بی‌شک می توانند تاثیر بیشتری در تنویر افکار عمومی داشته باشند.
وی افزود: رسانه‌های جمعی باید به این نکته توجه داشته باشند که محور فعالیت‌های خود در عرصه انتخابات را قانون قرار دهند و با قانون مداری به سلامت انتخابات و پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی کمک کنند.
حسین نژاد بیان کرد: رسانه‌های جمعی باید شاخص‌های یک انتخاب مناسب را برای مردم روشن کنند تا مردم با بصیرت کامل فرد اصلح را از میان داوطلبان انتخاب کنند.
وی با اشاره به این مطلب که رسانه‌ها باید آیینه تمام‌نمای مطالبات مردم باشند، افزود: رسانه‌ها باید خواسته‌های عمومی را در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات، آشکارا و بدون واهمه انعکاس دهند.

پیام آذری


حسین نژاد گفت: رسانه‌هایی مورد وثوق و اعتماد مردم هستند که در انعکاس اخبار و اطلاعات؛ صداقت و درستی را مبنای کار خود قرار داده و از افراط و تفریط پرهیز می‌کنند و در این راستا باید تاکید کرد که رسانه‌های اخلاق محور یک سرمایه ارزشمند برای مردم و جامعه محسوب می شوند.
مدیر مسئول نشریه شمالغرب گفت: احترام به قوانین و مقررات انتخاباتی، اهتمام به آموزش، رشد آگاهی‌های عمومی در زمینه انتخابات و لوازم آن و تشویق مردم برای شرکت در انتخابات و ترویج فرهنگ، اصول و ارزش‌های اخلاقی انتخابات امر مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
حسین نژاد ادامه داد: انتخابات در دوره‌های مخنتلف با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده است و در هر دوره هم مشارکت مردم در انتخابات متفاوت بوده و در این دوره هم بسته به فضای حاکم مردم مشارکت خواهندکرد.
حبیب احمدی مدیر مسئول نشریه امید اردبیل هم در این باره به ایرنا گفت: رسانه‌ها به‌عنوان مهمترین ابزار اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آگاهی‌دهی نقش بسزایی در ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی شهروندان دارند و به همین جهت بهترین پل ارتباطی بین مردم و کاندیداها رسانه‌های جمعی هستند.
وی افزود: تاثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی بر هیچ کس پوشیده نیست و بناچار کاندیداها نیز جهت تبلیغ و معرفی خود به نحو احسن نیازمند رسانه‌های جمعی می باشند، این رسانه‌ها هستند که فضای انتخاباتی را پرشورتر و تنور انتخاباتی را گرم‌تر می‌کنند، آنها می‌توانند با ایجاد فضا و بستری برای گفتگو در قالب مصاحبه ،مباحثه ، مناظره ، گفتگو و میتینگ‌های انتخاباتی باعث تمییز و تشخیص کاندیداهای شاخص و اصلح از سایر کاندیداها شوند.
احمدی بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد فضای نقد منصفانه و پرهیز از مطالب تفرقه‌انگیز باعث ایجاد اتحاد و اتفاق ملی شوند، همچنین با تبیین اهمیت انتخابات و اقناع افکار عمومی در این باره موجب ایجاد شور و نشاط انتخاباتی شده و افزایش مشارکت را دامن زنند به خصوص در شرایط فعلی کرونایی که تبلیغات حضوری کمرنگ‌تر خواهد شد.

پیام آذری


احمدی گفت: احساس من این است که در درجه اول رسانه‌ها می‌توانند خلاءها را پر کنند و با ایجاد فضای امید و نشاط در جامعه و اقناع افکار عمومی مردم را به پای صندوق رای بکشانند و در بزنگاه های تاریخی به دلیل پیوند محکم رسانه با بدنه جامعه این موضوع کاملاً یک امر ثابت شده است.
وی ادامه داد: از طرفی برای بالا رفتن مشارکت مردمی در انتخابات تعدد و تکثر کاندیداها از سلایق و طیف‌های سیاسی مختلف می‌تواند باعث ایجاد رقابت گرم و نفس‌گیر شود و از طرف دیگر همزمانی انتخابات شورا و ریاست جمهوری مزید بر علت شده که حضور حداکثری در انتخابات را شاهد باشیم.
احمدی با اشاره به نقش فضای مجازی در انتخابات افزود: فضای مجازی در کنار سایر رسانه‌های جمعی با در نظر گرفتن مصالح و منافع ملی می‌تواند افکار عمومی را برای انتخاب اصلح سوق دهد.
وی افزود: ارائه اخبار و اطلاعات درست از منابع موثق و حفظ حریم و حرمت اشخاص، تقویت اتحاد و وفاق ملی از سوی شبکه‌های مجازی می‌تواند به ایجاد رقابت در فضای سالم کمک کند و نقش فضای مجازی در این بین مهم به نظر می‌رسد.
مدیر مسئول نشریه امید اردبیل بیان کرد: بدلیل سرعت بالای انتشار و انبوه مخاطبان در فضای مجازی اگر دقت لازم در صحت و سقم مطالب نشود می‌تواند فضای انتخاباتی را ملتهب کند و اگر این اتفاق از روی غفلت و یا خدای نکرده از روی تطمیع از سوی معاندین نظام باشد می‌تواند به بحران سیاسی تبدیل شود. ولی معمولاً رسانه‌های شناسنامه‌دار و مجاز در انتشار مطالب دقت لازم را دارند و این شایعات عمدتا از ناحیه رسانه‌های بی‌هویت صورت می‌گیرد.
احمدی گفت: متاسفانه عده‌ای نیز ناآگاهانه و یا تعمدا به بازنشر آن اقدام می‌نمایند که گاه ممکن است حیثیت و آبروی فرد یا افرادی لکه‌دار شده و از دور رقابت ناجوانمردانه حذف شود، پرهیز از انتشار اخبار جعلی و ساختگی، پرهیز از تخریب و بداخلاقی و تشویق کاندیداها به رعایت قانون میتوان جلوی تشویش اذهان عمومی را بگیرد.
وی نقش رسانه‌ها در انتخابات را یاداور شد و گفت: شان و جایگاه رسانه ایجاب می‌کند که درجهت شناسایی و معرفی کاندیداهای اصلح به مردم پیشقدم باشد و در این راستا می‌تواند با دادن اطلاعات درست و جامع و با شناساندن نقاط قوت و ضعف کاندیداها به دور از اغراض شخصی افکار عمومی را به سمت انتخاب اصلح سوق دهند .
احد بهکش سردبیر نشریه وقایع اردبیل و مدیر کانال اردبیل نیوز هم در این باره به ایرنا گفت: شاید بتوان با قاطعیت گفت که رسانه نقش اصلی در انتخابات را به صورت محسوس و نامحسوس ایفا می‌کند، یقینا افرادی که برای حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا پیش‌قدم می‌شوند با چهره‌ای که از عملکرد خود از طریق رسانه‌ها بین عموم مردم و در مدت زمان مشخص بر جای گذاشته‌اند به عرصه انتخابات ورود می‌کنند.

پیام آذری


وی افزود: رسانه‌ها در معرفی نامزدهای اصلح به مردم نقش بسیار موثری دارند و در حقییت این گذشته‌ درج شده افراد بر روی فضای رسانه است که در مدت زمان فشرده تبلیغات این بار هم توسط رسانه به کار برده می‌شود تا منجر به انتخاب گردد.
بهکش اضافه کرد: بدون وجود رسانه‌ها با دیدگاه‌های متفاوت امکان ایجاد مشارکت در بین مردم بسیار پایین است، ایجاد هیجان، رقابت و دوقطبی و چند قطبی کردن فضا و شور انتخاباتی، رسیدن به جو انتخابات از جمله کارکردهای تاثیرگذار رسانه‌ها است.
سردبیر نشریه وقایع اردبیل با اشاره به فضای سیاسی حاکم در انتخابات افزود: این روزها توجه افکار عمومی بیشتر معطوف به کرونا و عواقب اقتصادی آن است و به جز اندک فعالیت‌های غیررسمی کاندیداهای شورای شهر کمتر شوق انتخاباتی در سطح شهرها دیده می‌شود.
به گفته وی ، در باره انتخابات ریاست جمهوری نیز چون هنوز خروجی جلسات کلان تصمیم گیری احزاب به جز برخی اسامی اولیه مشخص نیست، فعالیت مسئولان ستادی و عملیاتی نامزدها در سطح استان چندان علنی نشده است اما با ترکیب دو انتخابات ریاست جمهوری و شورا حساسیت‌ها در روزها و هفته‌های آتی بیشتر خواهد شد.
بهکش با اشاره به نقش فضای مجازی در انتخابات افزود: در انتخابات امسال نیز فضای مجازی بازیگر اول میدان خواهد بود، سرعت تولید و انتشار محتوا در مقابل محدودیت‌های قانونی صداو سیما و حذف رسانه‌های مکتوب باعث می‌شود، فضای مجازی نقش غیرقابل واگذاری داشته باشد.
وی بیان کرد: رسانه‌های جمعی و فضای مجازی باید در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا خلاء و ونارسایی‌های موجود را بررسی کرده و برطرف کردن آنها را از نامزدها مطالبه‌گری کنند.
بهکش بیان کرد: هرچند احساس می‌شود مردم در این دوره به لحاظ تحقق نیافتن برخی از مطالبه‌های خود مشارکت پایین داشته باشند ولی رسانه‌ها و احزاب می‌توانند برای پر شورتر شدن انتخابات تاثیرگذار بوده و مردم را به پای صندوق های رای بکشانند.
در نگاهی کلی با توجه به نقش و کارکرد رسانه‌ها، آنها باید با توجه به وظایف و رسالت اصلی خود، در این دوره از انتخابات ضمن بالا بردن مشارکت مردمی، فضای سالم در انتخابات را رقم بزنند.
گزارش : یعقوب شاددل
برچسب‌ها
انتخابات 1400 شورای شهر رسانه انتخابات ریاست جمهوری مشارکت های مردمی اردبیل

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/335946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مردم قدرت خرید خودروی صفر ندارند

زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو تغییر کرد

منتظر خودروهای وارداتی نباشید/ وعده کاهش قیمت خودرو اشتباه بود

برگزاری دور جدید مزایده خودروهای خارجی رسوبی

وزیر صمت : واردات خودرو به طور قطع انجام می‌شود/ تایید شرایط دو شرکت برای واردات خودرو

پیشنهادهای قیمتی خودروسازان به صمت رسید/ اصلاح قیمت خودرو قطعی شد

پژو پارس رکورددار خرید شد/ ثبت نام حدود 3 میلیون نفر برای خرید 10 هزار خودرو

اعلام اسامی برندگان مزایده خودروهای خارجی | قیمت‌های پیشنهادی مشخص شد

مذاکره برای واگذاری خودروسازان در مراحل پایانی/ خروج تارا از گردونه قرعه‌کشی، به‌زودی

2 شرط حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

قیمتها در بازار خودرو همچنان صعودی؛ تعداد مشتری همچنان نزولی است

زمان دور دوم مزایده خودروهای خارجی اعلام شد

صدرایی: کاهش 20 درصدی قیمت خودرو تنها یک ادعا است/ شرکت‌های خودروسازی تمایلی برای حذف قرعه‌کشی ندارند

برداشتن قیمت‌های دستوری خودرو به 2 شرط

ضرب‌الاجل جدید واردات خودرو

واردات خودرو ظرف دو هفته آینده انجام می‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: واردات خودرو به این زودی‌ها بعید است

دور دوم مزایده خودروهای خارجی فردا آغاز می‌شود

واردات خودرو با یوآن؟

خبر مهم وزیر صنعت برای بازار خودرو/ مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد؟

منتظر نباشید؛ فعلا خودروهای وارداتی نمی‌آید/ جاده‌سازی برای ورود خودرو‌های چینی؟

عقبگرد خودرویی در خصوصی‌سازی

نتایج مزایده دوم خودروهای خارجی فردا اعلام می‌شود

سخنگوی وزارت صمت: آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و تصویب شد/ ثبت سفارش خودرو، به‌زودی

تمرین آزادسازی قیمت خودرو

60هزار برنده در مقابل 85 میلیون بازنده؟

تولید ولوو موقتا متوقف شد

جاده سرگردانی واردات خودرو

90 هزار خودرو تا پایان سال وارد می‌شود/ خودروهای کره‌ای، ژاپنی و چینی در راه ایران

واردات خودرو رسما کلید خورد

فروش 10 محصول ایران خودرو آغاز شد

آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات ایران خودرو از امروز به مدت 4 روز (+جدول و جزئیات)

یک مسئول: قیمت گندم و برنج سه برابر شد، چرا خودرو گران نشود؟!/ 8 فرمان خودرویی رئیسی که اجرا نشد

بانک مرکزی ارز واردات خودرو را تامین کرد/ ثبت سفارش نخستین خودروهای

واردات خودرو از کدام برندها؟

قیمت تیبا و ساینا 2 برابر می‌شود؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: دستورالعمل واردات خودرو به خودرو‌های چینی منتهی خواهد شد

اسامی خودرو‌های در محدوده 10 هزار یورو برای واردات اعلام شد

آغاز فروش فوری محولات سایپا از 11 آبان 1401 (+جزئیات ، قیمت و جدول فروش)

از برندهای اول دنیا چه خودروهایی وارد می‌ شوند؟ | پرونده ورود خودروهای اروپایی بسته شد

ویراژ خودروهای ممنوعه

رانت میلیاردی خودروی دیزلی

اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به رویه واردات

سهم مشتریان عادی از فروش خودروسازان چقدر است؟

واردات خودرو در دست‌انداز مجوزها/ ورود خودروها طی 2 ماه آینده بعید است

پنج تهدید «نسخه دولتی» واردات خودرو | تجربه «مورانو» تکرار می‌شود؟

خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی!/ اقتصادی‌ها لوکس می‌شوند؟

قیمت خودرو سه‌نرخی می‌شود

واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد

تحریم واردات خودروی فرانسوی به ایران، بازار خود را با مشکل روبرو می کند؟