پیام آذری

آخرين مطالب

هر سال 11 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی در آذربایجان‌شرقی افتتاح شد اقتصادي

هر سال 11 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی در آذربایجان‌شرقی افتتاح شد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - محمدرضا پورمحمدی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: به دلیل ماهیت انقلاب شکوهمند اسلامی بیشترین توجهات در مقوله توسعه در کشور متوجه توسعه انسان محور بوده و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، به خصوص در سال های گذشته، تلاش شده با باور اینکه انسان محور توسعه است، در حوزه های مربوط به آموزش، بهداشت و دسترسی به خدمات زیربنایی به خصوص در مناطق محروم سرمایه گذاری شود.
وی با بیان اینکه امروز در آذربایجان شرقی، پوشش آموزشی یعنی سطح سواد به بیش از 97 درصد رسیده است، ادامه داد: در واقع جاماندگان از تحصیل بسیار کم شده و حتی در دور افتاده ترین نقاط آموزش و تربیت نیروی انسانی در اولویت قرار گرفته است.
پورمحمدی اظهار کرد: در بحث پوشش درمان، بیمه و سلامت افراد دستاوردهای بسیاری در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته ایم، به طوری که اکنون پوشش بیمه ای 100 درصد اتفاق افتاده و حتی در دورافتاده ترین نقاط آذربایجان شرقی دسترسی به خانه بهداشت، مرکز سلامت، درمانگاه و بیمارستان به نحوه شایسته ای وجود دارد.
وی گفت: در دولت تدبیر و امید طرح تحول نظام سلامت، اجرا و به زیرساخت های بهداشتی توجه ویژه شد، به گونه ای که با شیوع بیماری کووید 19 در کشور از لحاظ زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان دچار مشکل نشدیم و تمام بیماران خدمات مورد نیاز درمانی را دریافت کردند.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه دنیای امروز، دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات است، خاطرنشان کرد: روستاهای ما در گذشته از نعمت مخابرات محروم بودند اکنون پوشش مخابراتی و اینترنت در بیش از 90 درصد روستاها تحقق یافته است .
پورمحمدی افزود: پیش از انقلاب تعداد معدودی دانشگاه با حدود 150 هزار نفر جمعیت دانشجویی در کشور وجود داشت، ولی اکنون 4 میلیون جمعیت دانشجویی در کشور داریم که از این تعداد حدود 200 هزار نفر در 156 دانشگاه و یا شعبه دانشگاهی در آذربایجان شرقی مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: در حوزه پژوهش قبل از انقلاب چند مقاله در سال با همراهی اساتید هندی و پاکستانی چاپ می شد، ولی اکنون ایران در تولیدات علمی رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داده و دانشگاه های ما به خصوص دانشگاه تبریز جز دانشگاه های برتر دنیا هستند.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در سال های پس از انقلاب به خصوص در دولت تدبیر و امید، اهتمام جدی به بحث فناوری و ایجاد مراکز رشد و پارک های علم و فناوری معطوف شده، به طوری که اکنون حدود 240 شرکت فناور با 17 شرکتی که دانش بنیان بوده و محصولات شان تجاری شده، در استان فعال هستند که محصولات شان در سطح بین المللی عرضه می شود.
افتتاح چهار هزار و 625 میلیارد تومان طرح در دهه فجر 1399
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش شبانه روزی دولت برای عمران و آبادانی کشور افزود: در دهه فجر امسال 3 هزار و 695 پروژه عمرانی، خدماتی و اقتصادی با چهار هزار و 625 میلیارد تومان اعتبار ریالی و 30 میلیون و 971 هزار یورو و 200 هزار دلار اعتبار ارزی در آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید.
پورمحمدی با اشاره به افتتاح سدهای مختلف در دولت تدبیر و امید در استان، اظهار کرد: سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی در اردیبهشت ماه سال آینده با حضور روسای جمهوری ایران و آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در 2 سال گذشته در حوزه انرژی آذربایجان شرقی ، ادامه داد: نیروگاه بادی آق کندی در میانه و فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی هریس به بهره برداری رسیده و فاز دوم نیروگاه هریس نیز به زودی به اتمام می رسد، ضمن اینکه عملیات اجرایی نیروگاه سهند آغاز شده است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود 60 درصد آب تبریز از زرینه رود تامین می شود، گفت: خط انتقال قدیمی یک کانال بتنی بود که مرتبط دچار مشکل می شد و اکنون خط جایگزین با لوله های فولادی به طول 100 کیلومتر اجرا شده است.
وی اضافه کرد: یکی از پروژه های مهم استان در حوزه آب، انتقال آب ارس است که 35 کیلومتر آن از محل اعتبارات آب های مرزی اجرا شده و پمپاژ آن تا هرزندات مرند انجام شده و قرارداد 105 کیلومتر باقی مانده نیز به زودی منعقد خواهد شد.
پورمحمدی افزود: در بخش فاضلاب نیز مدولار دوم تصفیه خانه تبریز در مراحل نهایی است و نصب برخی از تجهیزات باقی مانده که آن را تا پایان دولت به پایان می رسانیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام یافته در حوزه احیای دریاچه اورمیه نیز گفت: اصلی ترین پروژه ای که در این دولت انجام شد، بحث انتقال آب از رودخانه زاب می باشد که 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها 800 متر از طول این کانال باقی مانده که تا قبل از پایان دولت به بهره برداری خواهد رسید.
افتتاح 600 واحد تولیدی جدید در آذربایجان شرقی
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه صنعت ، موتور محرکه توسعه در جامعه است، گفت: در سال های گذشته با وجود شرایط ناشی از تحریم های ظالمانه، اقدامات خیلی اساسی و بنیادین در بخش صنعت استان صورت گرفته است.
پورمحمدی ادامه داد: تراکتور سازی و صنایع پایه استان ما با فناوری دهه های 40 و 50 فعال بودند که در سال های گذشته چند خط تراکتور سازی بهینه سازی و به روز شد و در صنایع دیگر نیز نوسازی و بهسازی انجام گرفت، ضمن اینکه بیش از 600 واحد جدید در سال گذشته در بخش های مختلف در استان افتتاح شد.
وی افزود: در صنعت شیرینی و شکلات به 80 کشور صادرات داریم و تبریز به عنوان پایتخت شیرینی و شکلات کشور شناخته شده است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه 35 درصد قطعات خودروی کشور در این استان تولید می شود، گفت: اخیراً کنسرسیومی متشکل از شرکت های ایدم، چرخشگر، سیبا موتور و انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه های صنعتی و خودرو آذربایجان شرقی ایجاد شد تا کشنده ها و خودروهای تجاری با توجه به ظرفیت های موجود در داخل استان تامین شود.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر معادن بسیار غنی بوده و رتبه دوم کشوری را داراست، افزود: از این ظرفیت در گذشته کمتر استفاده شده، اما اکنون در بخش معدن اهتمام جدی وجود دارد و فاز دوم تغلیظ مجتمع مس سونگون عملیاتی شد و فاز سوم را شروع می کنیم و بحث ذوب و پالایش نیز در مرحله نهایی شدن است.
پورمحمدی ادامه داد: معدن نفلین سینیت سراب نیز بیش از 5 میلیارد تن ذخایر مکشوفه دارد که سال گذشته عملیات اجرایی آن با دستور ریاست جمهوری شروع شد و اکنون در مرحله نهایی کردن قرار داد با قرارگاه خاتم الانبیا هستیم.
وی اظهار کرد: مزایده 350 معدن در استان انجام شده و در مرحله انتخاب سرمایه گذار هستیم.
استاندار اذربایجان شرقی گفت: به جز معدن مس سونگون، معادن مس متعددی در سطح استان از جمله در شهرستان های اهر، هشترود و بستان آباد داریم.
وی ادامه داد: تلاش می کنیم در کنار استخراج معادن شهرک های صنعتی مرتبط با آن معدن و در واقع صنایع پایین دستی هر کدام از معادن را ایجاد کنیم تا هم ایجاد اشتغال و درآمد کرده و هم از ارزش افزوده این منابع بهره مند شویم.
پورمحمدی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی در حوزه کشت گلخانه ای، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده ایم، اظهار کرد: در تولید محصولات باغی و گلخانه ای از لحاظ سطح زیر کشت و بازده محصول در واحد سطح افزایش بسیار خوبی داشته ایم.
وی افزود: در بخش کشاورزی فقط وسعت زیرکشت را افزایش نداده ایم، بلکه علم، دانش و تکنولوژی را وارد این عرصه کرده ایم و با علم نوین، اصلاح بذر و شیوه های آبیاری نوین وارد گود شده ایم؛ به دلیل سرمایه گذاری های خوبی که صورت گرفته، اکنون در تولید مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ، مازاد تولید داریم.
خط آهن میانه - تبریز جزو حقوق معوق مانده مردم بود
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به توسعه راه های کشور، ادامه داد: راه آهن میانه- تبریز جز جقوق به تعویق افتاده مردم استان بود که سال گذشته تا بستان آباد به بهره برداری رسید و تلاش می کنیم قبل از تیرماه سال آینده به ایستگاه خاوران تبریز برسد.
وی اظهار کرد: در کشور یک هزار و 100 کیلومتر آزاد راه در حال اجراست که 450 کیلومتر از آنها در آذربایجان شرقی ساخته می شود.
پورمحمدی گفت: قطعه اول آزاد راه تبریز- بازرگان تا صوفیان پیشرفت خوبی دارد، تکمیل آزاد راه مراغه- هشترود در اولویت قرار دارد و 90 درصد بزرگراه تبریز- اهر نیز به اتمام رسیده است.
وی افزود: به دلیل تحریم های ظالمانه تامین مالی برای پروژه های عمرانی سخت شده و منابع درآمدی محدودی داریم، بنابراین سعی کردیم به جای شروع پروژه های جدید پروژه های قبلی را تکمیل کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: آزاد راه تبریز- خواجه-ورزقان را ادامه خواهیم داد تا به مرز نوردوز برسد؛ آزاد راه تبریز- اسپیران تا ورزقان جزو پروژه هایی است که پیشرفت خوبی داشت، ولی به دلیل محدودیت های منابع مالی با مشکل مواجه شده است.
بخش عمده فعالیت های اقتصادی در استان توسط بخش خصوصی انجام می شود
استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: بیشتر اقتصاد استان ما در بخش خصوصی است، در سال های سخت، بخش خصوصی همراه دولت بود و به همت بخش خصوصی شهرک کفش و چرم با 40 هکتار وسعت و بیش از یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال ساخت است تا تمامی صنایع مربوط به چرم در این شهرک مستقر شوند.
پورمحمدی افزود: آذربایجان شرقی جز استان هایی است که از لحاظ صنایع دستی زبانزد خاص و عام است، از این رو شهرک صنایع دستی نیز ساخته می شود که زیرساخت های آن ایجاد شده و به دنبال سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم.
وی با بیان اینکه پیش شرط توسعه در عرصه تولید، عرضه به بازارهای بزرگتر و صادرات است، اضافه کرد: مجموعه این تعاملات موجب شده است صادرات غیرنفتی استان از 2.2 میلیارد به 3.3 میلیارد جهش پیدا کند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری انتخابات پیشرو نیز اظهار کرد: یکی از دستاوردهای بی بدیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است که همه تصمیمات با انتخاب خود مردم و مهم ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری دینی است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در ویدیو کنفرانس اخیر با مردم غیرتمند، متدین و شجاع آذربایجان فرمودند که گره حل عمده مشکلات ما در گروی مشارکت در انتخابات و انتخاب افراد واجد شرایط و اصلح می باشد .
پورمحمدی گفت: پیش از انقلاب فقط 2 حزب در کشور وجود داشت، اما اکنون 120 حزب در کشور فعال است که از این تعداد 48 حزب و تشکل سیاسی در آذربایجان شرقی فعال است.
برای مشاهده فیلم گفت و گوی ایرنا با استاندار آذربایجان شرقی به پیوند (لینک) زیر مراجعه کنید: 
www.irna.ir/news/84245555/
برچسب‌ها توسعه ایران توسعه اقتصادی اختصاصی ایرنا استانداری آذربایجان شرقی حسن روحانی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/336711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آرامش کامل در آسمان تبریز

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد