پیام آذری

آخرين مطالب

80 درصد از برنامه دانشگاه‌ها در زمینه علم و فناوری در سند اولیه تحقق یافته است سياسي

80 درصد از برنامه دانشگاه‌ها در زمینه علم و فناوری در سند اولیه تحقق یافته است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی علم و پژوهش را پایه محوری و راهبرد اساسی در زمینه کسب قدرت و پیشرفت کشور دانست و گفت: 80 درصد از برنامه‌های مد نظر برای دانشگاه‌ها در زمینه علم و فنآوری در سند اولیه تحقق یافته است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و سید سعید رضا عاملی با روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برخی ازمدیران صنایع مادر استان آذربایجان شرقی در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد.
در این نشست میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز ضمن خیر مقدم و اشاره اجمالی به تاریخ درخشان آذربایجان و تبریز در عرصه‌های مختلف علمی و فنآوری و نقش دانشگاه تبریز در رویداد‌های اجتماعی و سیاسی کشور در هشت دهه اخیر افزود: آذربایجان، تبریز و دانشگاه تبریز همواره منشا خدمات خیر به مردم ایران و جهان بوده اند و آنچه امروزه در جهان با عنوان دانشگاه کارآفرین و جامعه محور مطرح است حدود هفتصد سال پیش در ربع رشیدی تبریز بعنوان دانشگاه بین المللی اجراء می شد و اکنون دانشگاه تبریز بعنوان دومین دانشگاه ایران و مشهد الشهدای دانشگاه‌های کشور با بیش از هفتصدعضو هیئت علمی، دانشکد‌ها و پژوهشکده‌های مختلف در راستای حل مشکلات علمی وفنآوری در عرصه‌های ملی و بین المللی فعالیت می نماید و در برخی از رشته‌های فنی و مهندسی جزو سیصد دانشگاه برتر دنیا است.

پیام آذری

فعالیت 133 هزار دانشجو و 4355 عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های استان مجیدی همکاری پژوهشی دانشگاه تبریز با مراکز علمی و پژوهشی کشور ترکیه در قالب طرح توبیتاک را از طرح‌های بین المللی دانشگاه تبریز برشمرد و گفت: دانشگاه تبریز بعنوان کانون و مرکز ارتباطی پژوهشگران ایرانی با دانشگاه‌های ترکیه از طرف وزارت علوم معرفی شده است. همچنین انعقاد تفاهمنامه با بیش از دویست دانشگاه موجب بوجود آمدن دیپلماسی علمی گسترده اساتید این دانشگاه با اساتید دانشگاه‌های جهان شده است.
رئیس دانشگاه معین استان با اشاره به توانمندی‌های علمی و آموزشی دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی و فعالیت 107 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در استان گفت: 133 هزار دانشجو و 4355 عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های استان در رشته‌های مختلف فعال هستند و با توجه به پتانسیل‌های غنی، معادن، صنایع، کشاورزی، اجتماعی و فرهنگی در استان میتوان با برنامه ریزی صحیح و تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها در افق 1420 شاهد پیشرفت علمی و فناوری در کشور و گسترش دیپلماسی علمی بشویم.

پیام آذری

عاملی با اشاره به اینکه تاریخچه تدوین، تصویب و اجرای سند نقشه جامع علمی کشور افزود: برای اجرای طرح در سطح کشور 10 استان بعنوان پایلوت انتخاب شده است که استان بوشهر بعنوان اولین استان بخشی از برنامه‌ها را تا حدودی اجراء نموده است واستان آذربایجان شرقی دومین استانی است که فرآیند اجرائی در آن آغاز می‌شود و لازم است که همه دستگاه‌های مرتبط از جمله استانداری و سازمان مدیریت برنامه و بودجه و دانشگاهها، صنایع، شرکت‌های دانش بنیان ضمن بررسی طرح اولیه و رفع نکات منفی با همکاری و تعامل با یکدیگر زمینه توسعه علم و فناوری، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را فراهم کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه برنامه ریزی مدیریت بالا به پایین و دستور از مرکز دارای اشکالات اساسی در اجراء است و همواره در مرحله اجراء با شکست توام می گردد افزود: برنامه ریزی که بر مبنای منطقه و از طرف ذینفعان شکل می‍‌ گیرد موجب پیشرفت کشور و استان می‌شود که مآموریت گرائی، تمرکز بر برخی از حوزه‌های مهم، تقسیم کار استانی، سامان دهی از درون عناصر فعال و بهره برداری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طبیعی، اولویت دادن به سرمایه انسانی و اجتماعی استان از ویژگی‌های مهم این طرح است.
حجت الاسلام عاملی با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی کلی و بدون توجه به ویژگی‌های خاص هرمنطقه نمی‌توان زمینه پیشرفت رافراهم کرد خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که برای بوشهر مدنظر است متناسب با ظرفیت‌های آن استان است و نمی‌توان آنرا به سایر استان‌ها تعمیم داد چنانچه استان آذربایجانشرقی دارای ظرفیت‌های بزرگ در زمینه کشاورزی، صنایع مختلف، معادن زیر زمینی، فنآوری پیشرفته، ظرفیت‌های صادرات وحوزه مرزی با سه کشور، نیروی انسانی ماهر و متخصص، پیشینه‌های مهم اجتماعی و انسانی، دانشگاه‌های معتبر و اساتید برجسته هست که بایستی در برنامه ریزی مسئولین مد نظر باشند و متناسب با این ظرفیت‌ها برنامه ریزی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی علم و پژوهش را پایه محوری و راهبرد اساسی درزمینه کسب قدرت و پیشرفت کشور دانست و تاکید کرد: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته موفق به کسب مدارج بالای علم و فنآوری در جهان شده ایم چنانچه ایران در زمینه مقاله نویسی و علم نانو به عنوان یکی از کشور‌های دارای اعتبار وپیشرفته در سطح جهان مطرح است وحدود هشتاد درصد از برنامه‌های مد نظر برای دانشگاه‌ها در زمینه علم و فنآوری در سند اولیه تحقق یافته است این موفقیت‌ها مرهون برنامه ریزی است و لازم است با توجه به تغییر برخی از شرایط در حوزه‌های مختلف نسبت به بروز رسانی سند جامع علمی کشور متناسب باشرایط اقدام کرد.
عاملی تدوین سند بصورت استانی و مد نظر قرار دادن شرایط خاص استان را از اولویت‌های اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و افزود: در گذشته بدلیل نبودن برنامه ریزی هدفمند و متناسب با شرایط استان‌ها متاسفانه تعداد زیادی ازدانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بعنوان قشر بیکار جامعه درمی آیند و لازم است هماهنگی بین همه سازمان‌های اجرائی و آموزشی و حوزه‌های مرتبط جهت جلوگیری از تکرار این مسئله صورت بگیرد و تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاهها، مدیریت هیئت امنائی دانشگاهها، پذیرش دانشجو بر اساس ظرفیت‌ها بعنوان اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دوران کرونا و دیجیتالی شدن بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، آموزشی را از ویژگی‌های خاص و ظرفیت نو برای این دوره توصیف کرد و افزود: دنیای دیجیتالی و امکانات استفاده از آن نامحدود است و این امر معنای بزرگی در جهان امروز بوجود آورده است و لازم است پژوهشگران کشور در زمینه تولیدات دیجیتال و فنآوری‌های مرتبط با آن فعالیت جدی بعمل آورند.

پیام آذری

باید در خصوص رشته‌های آموزشی در سند جامع علمی بازنگری شود استاندار آذربایجان شرقی در این نشست، با اشاره به نیاز منطقه‌ای دانشگاه‌ها به رشته‌های مورد پذیرش، گفت: باید در خصوص رشته‌های آموزشی و مقاطع تحصیلی موجود در سند جامع علمی بازنگری شود.
محمدرضا پورمحمدی در نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با روسای دانشگاه‌ها و مدیران صنایع آذربایجان شرقی در خصوص سند آمایش علم و فناوری، اظهار داشت: این طرح که در ابتدا به صورت سند جامع علمی کشور ترسیم شده و سپس به عنوان آمایش علمی و فناوری هر استان بررسی شده است، در راستای جهت گیری‌های پژوهش و فناوری می‌تواند به عنوان یک معماری خوب مطرح شود.
وی با اشاره به نیاز منطقه‌ای دانشگاه‌ها به رشته‌های مورد پذیرش در این سند، افزود: باید در خصوص رشته‌های آموزشی و مقاطع تحصیلی موجود در این سند بازنگری شود، زیرا نقش دانشگاه در واقع تربیت نیروی انسانی برای کل کشور است و دانشگاه‌های استان دانشجویان خود را تنها برای نیاز منطقه خود تربیت نمی‌کنند.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: ما نباید به فکر ایجاد بیکاری ساختاری باشیم و اگر دانشگاه دانشجوی خود را پذیرش می‌کند، باید بر اساس نیاز کشور باشد.
پورمحمدی با بیان این‌که هر برنامه‌ای نواقصی دارد، گفت: این نواقص را می‌توان در طول زمان تکمیل کرد و فناوری‌ها را با نیاز‌ها مطابقت داد.
وی گفت: هر یک از دانشگاه‌های استان با دانشگاه‌های معتبر دنیا در حال رقابت هستند و باید انواع مقالات را در حد بین الملل و برای آی اس آی چاپ کنند و در کنار آن هم باید به نیاز‌های صنعت و جامعه بپردازیم و نیروی کار مورد نیاز را برای جامعه تربیت کنیم.
پورمحمدی افزود: این حرکت دو سویه ما را با مشکل رو به رو کرده است و بنابراین ما در اقتصاد همراه با محدودیت‌ها زندگی می‌کنیم و منابع را باید به جایی هدایت کنیم که اولویت و نیاز ما است؛ البته اگر این محدودیت‌ها را نداشتیم، می‌توانستیم آموزش را تنها به عنوان یک تقاضای اجتماعی در جامعه مطرح کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در خصوص بررسی سند علمی و فناوری استان، گفت: سند آمایش فناوری که در سند آمایش سرزمینی آورده شده است را به صورت تقسیم کار در نهاد‌های مرتبط پیش می‌بریم و در ادامه این وظایف، ارزیابی و بررسی سند توسعه فناوری نیز با همکاری دانشگاه تبریز پیگیری می‌شود.
در ادامه جلسه برخی از روسای دانشگاه‌ها و مدیران صنایع مادر استان به ارائه پیشنهادات و نکاتی در خصوص نقشه جامع علمی کشور و استان پرداختند که از مهمترین آن‌ها می توان به اتخاذ سیاست‌های تشویقی، ایجاد و گسترش زیرساخت‌های توسعه و تحقیق در استان و توجه بیشتر به بودجه پژوهشی، توجه بیشتر به پتانسیل‌های صنعتی استان اشاره نمود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/339473/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند