پیام آذری

آخرين مطالب

اثری ملی در ارومیه که هر روز با وعده و وعید خاک می‌خورد مقالات

اثری ملی در ارومیه که هر روز با وعده و وعید خاک می‌خورد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ایرنا، روزگاری که "جهانگیر درویش" یکی از هفت معمار برتر جهان اقدام به طراحی و ساخت این اثر می کرد، تصور نداشت که روزی این اثر بی بدیل به جای ساختمان صداو سیما بودن به محل دیگری تبدیل شده و ستون هایش، در و دیوارش و حتی تمامی مصالح بکار رفته درآن خاک خواهند خورد.
این معمار بنام، چند سال پیش در کنگره معماری ارومیه از مراحل ساخت نخستین ساختمان صداوسیمای آذربایجان غربی که قدمتی 50 ساله دارد سخن به میان آورد و گفت چگونه در زمستان سال 1343 و ‌با چه شرایطی این اثر ساخته شد تا دردل تاریخ جاودانه بماند.
ولی زحمات این معمار برجسته اکنون به هدر رفته و روز به روز این مکان تاریخی افسرده تر، پیرتر و مخروبه‌تر شده است.
برخلاف روزهای زیاد گذشته، این بار هنگام عبور از کنار این اثر ملی در ابتدای جاده سرو، به گشت و گذاری در این اثر تاریخی پرداختم ولی با ورودم تلخ ترین تصویرها در برابرم صف کشیده و هرکدام دردناک ترین حکایت ها را بیان کردند.
در و دیوار فرو ریخته، لوله ها به غارت رفته، حفاری های زیادی توسط سودجویان انجام شده که همه آنها حکایت از بی توجهی به یک اثر ملی قابل توجه دارد.
با کمی گشت در اطراف با برخی از افراد و حتی اهالی فرهنگ و هنر ساکن در مناطق نزدیک به این مکان در شهر ارومیه مواجه شده و دوباره راز مظلومیت این اثر را از آنان جویا شدم.
مردم محلی بی پرده پاسخ دادند: اینحا آغل گوسفندان در زمستان و تابستان، محل اختفای اراذل و اوباش، معتادان و افراد شیادی است که از نقاط مختلف شهر و روستا وحتی دور افتاده ترین مناطق می آیند و علاوه بر ویران کردن این مکان فضای نا امنی برای ما ایجاد می کنند.
آنها ادامه می دهند: هراندازه تلاش کردیم پایشان را از این مکان قطع کنیم، نتوانستیم.
اهالی فرهنگ و هنر از جمله نویسنده و کارگردان تئاتر ارومیه ای نیز در این باره گفت: زمانی قرار بود اینحا به خانه تئاتر یا سالن تئاتر تبدیل شود ولی از آن هم خبری نشد.
محمد علیزاده ادامه داد: جای تاسف است در شهری که صاحب چنین مکان ارزشمندی است، نگاه های بی تفاوت نابودش کرده و به محلی برای احشام تبدیل می کند.
این دومین اثر تاریخی در استان آذربایجان غربی است که با جان و دل از احشام میزبانی می کند؛ پیش از این "غار تمتمان" با قدمت 40 هزار ساله مکانی برای احشام شده بود و شاید امروز نیز همچنان به میزبانی خود ادامه می دهد.
غربت این ‌اثر ملی داغی بر دل تاریخ و فرهنگ‌ این دیار
یک فعال فرهنگی و استاد دانشگاه ارومیه هم این اثر تاریخی را جزو اموال عمومی و سرمایه اجتماعی دانست و افزود: نباید چنین سرمایه ای بین تصمیمات نادرست مسوولان دست و ‌پا بزند و قربانی ندانم کاری ها شود.
موسی عزتی ادامه داد: این مکان می توانست محلی مناسب برای فعالیت هنرمندان و فعالیت های فرهنگی باشد و سود اقتصادی هم به همراه بیاورد.
پرونده تخریب این ‌اثر ملی به دادستانی فرستاده شده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم روزهای اخیر در گفت و گویی اظهار داشت: پرونده تخریب بنای صداوسیمای قدیمی استان به دادستانی و ‌اداره کل بازرسی استان‌ فرستاده شده است.
جلیل جباری ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تاکنون جلسات متعددی با نمایندگانی از دادستانی، شهرداری، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی واداره کل بازرسی استان در این خصوص برگزار کرده است.
شهرداری اقدام ‌به تخریب داخل این بنای تاریخی کرد
وی اظهار کرد: پس از ثبت ملی شدن این اثر، نامه ای مربوط به ثبت ساختمان قدیمی صدا و سیما در فهرست آثار ملی به شهرداری ابلاغ کردیم ولی شهرداری ارومیه بنا بر طرح هایی، اقدام به تخریب داخل این بنا کرده بود که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مانع ادامه تخریب شد.
وی ادامه داد: شهرداری قرار بود ساختمان قدیمی صداوسیما را به "تئاتر شهر" تبدیل کند ولی با توجه به نقشه مشاوره نیازمند تغییرات اساسی در ساختمان بود که طبق قانون هرگونه تخریب بخشی یا تمام بنای ثبت شده در فهرست آثار ملی ممنوع بوده و از آن جلوگیری می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: این اداره کل طبق قانون، اجازه تغییر کاربری یا استفاده از آن بنا را بدون در نظر گرفتن ماهیت و پیشینه تاریخی که همان فرهنگی و هنری است، نداده و نخواهد داد.
این بنا، سال آینده احیا می شود
جباری در جلسه ویژه ای درباره این بنا نیز گفت: ساختمان صدا و سیمای قدیمی ارومیه در سال 1400 بازسازی و احیا خواهد شد.
وی با اشاره به واکنش های فعالان فرهنگی و رسانه‌ای در فضای مجازی ادامه داد: دلسوزی و خیرخواهی فعالان فرهنگی و رسانه ای و عموم مردم در فضای مجازی نشانگر اهمیت موضوع به لحاظ هویتی برای شهر ارومیه و شهروندان آن است.
شورای شهر ارومیه با جدیت پیگیر بازسازی این ساختمان است
رییس شورای شهر ارومیه نیز در ابن باره اظهار داشت: در شورای شهر به جد پیگیر احیا و بازسازی این بنای ارزشمند هستیم.
حسین بخشایشی با تاکید بر اهمیت حراست و حفاظت از آثار تاریخی اظهار داشت: حفاظت، حراست و نگهداری آثار تاریخی باید در اولویت مسوولان شهری و ارشد استانی قرار گیرد.
وی افزود : شورای شهر و شهرداری ارومیه این آمادگی را دارد که اقدامات قانونی اعم از صدور مجوز و عوارض شهرداری و دیگر اقدامات لازم را به صورت رایگان یا با تخفیف 50 درصد در اختیار سرمایه گذارانی که خواستار احیا و بازسازی و تبدیل به احسن و استفاده کاربردی از بافت تاریخی شهر ارومیه را انجام دهد.
پیگیری ها در این باره از مرکز نتیجه ای نداشته است
معاون عمرانی شهردار ارومیه هم با اشاره به طرح ایجاد تالار شهر در ساختمان قدیمی صدا و سیما گفت: در سال 1397 طرحی با عنوان ایجاد تالار شهر به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده که بر اساس آخرین استعلامات انجام شده این نامه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ارسال شده که تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.
محمد کاظم زوار با اشاره به اهمیت و حفاظت از آثار تاریخی افزود: تاییدیه حصارکشی در 14 دی امسال براساس مصوبه شورای شهر ارومیه با بودجه 30 میلیارد ریالی در سال 1400 ارسال شده است که از فروردین سال آینده، اقدامات لازم در راستای دیوار کشی طبق طرح تایید شده توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اجرایی می‌شود.
به گزارش ایرنا، هرچند امیدواری ها بسیار کم است ولی با توجه ویژه رسانه ای به موضوع این ساختمان، امید می رود که ابن بار وعده های داده شده از سوی مسوولان، بار عملی به خود گرفته و زمینه جلوگیری از تخریب این ساختمان زیبا در ورودی شهر ارومیه فراهم شود.
گزارش تصویری از وضعیت این ساختمان نیز امروز، توسط ایرنا مرکز آذربایجان غربی منتشر شد.
نخستین ساختمان صداوسیمای محلی ایران در ارومیه توسط "جهانگیر درویش" یکی از هفت معمار برتر جهان در سال 1343 آغاز و درسال 1347 شمسی به بهره برداری رسید.
ساختمان قدیمی صداوسیمای آذربایجان غربی به شماره 31417 در تاریخ 26 بهمن 1394 شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
آذربایجان غربی دارای یک هزار و600 اثر تاریخی ثبت شده ملی وجهانی است که از این میان قره کلیسای چالدران وتخت سلیمان تکاب در فهرست آثار جهانی قرار دارند.
ارومیه با داشتن بناهای تاریخی چون مسجد جامع، سه گنبد، مسجد سردار، یخچال نه پله، مسجد جنرال، مسجد سردار، کلیسای ننه مریم، خانه انصاری، خانه هدایت و بازار تاریخی هرساله میزبان گردشگران داخلی وخارجی می شود.
برچسب‌ها صدا و سیما آذربایجان غربی ارومیه تخریب بنای تاریخی مرمت میراث فرهنگی معماری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/339889/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟