پیام آذری

آخرين مطالب

آبخیزداری نسخه‌ای اثرگذار برای حفظ آب و خاک مقالات

آبخیزداری نسخه‌ای اثرگذار برای حفظ آب و خاک
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ایرنا، آبخیزداری که از دیرباز به عنوان یکی از اقدامات لازم برای ذخیره و استفاده بهینه از آب در دنیا مورد استفاده قرار می گرفت، در دهه‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته بود ولی طی سال‌های اخیر به عنوان راهکار طلایی برای تامین بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی در دستور کار قرار گرفته است تا ضمن مدیریت منابع حوضه‌های آبخیز، حال و روز دریاچه ارومیه نیز روز به روز بهتر شود.
طبق گفته کارشناسان، سهم طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در ذخیره‌سازی آب غیرقابل انکار است و مفهوم آن را می توان در بخش مدیریت منابع طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
صاحب‌نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان 500 مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از 6.5 تن فرسایش خاک و رسوب جلوگیری می‌کند.
آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های موفق در اجرای طرح‌های آبخیزداری کشور طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود و با اجرای این طرح‌ها در زمان‌بندی تعیین شده از وقوع سیل در بسیاری از نقاط سیل‌خیز استان جلوگیری می‌شود.
طی 2 سال گذشته دهها طرح آبخیزداری در آذربایجان‌غربی به بهره برداری رسید که موتور محرک این طرح‌ها، اختصاص بودجه مناسب از صندوق توسعه ملی بود.
آذربایجان‌غربی همچنان استان برتر کشور در اجرای طرح‌های آبخیزداری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی در گفت و گو با ایرنا گفت: این استان نظیر سال‌های گذشته، امسال هم استان برتر کشور در اجرای کامل طرح های آبخیزداری شده است.
هادی قاسمی افزود: امسال قرار بود 23 طرح آبخیزداری در نقاط مختلف آذربایجان غربی اجرایی شود که همه آنها با 280 میلیارد ریال اعتبار، اجرایی شده و به بهره برداری رسید.
وی اضافه کرد: با اجرای این تعداد طرح آبخیزداری، 150 هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی تحت پوشش این طرح ها قرار گرفت که زمینه بهبود وضعیت آبی آنها و همچنین افزایش باروری در این مناطق فراهم خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: برای اجرای این طرح ها بیش از 60 هزار مترمکعب عملیات عمرانی از جمله خشکه چینی، عملیات گابیونی و بتنی ملاتی انجام شده است.
قاسمی اظهار کرد: اجرای طرح آبخیزداری در بالادست شهر ارومیه که موجب رفع مشکل سیلاب در مناطق کوهستانی این منطقه از شهر می شد، یکی از مهمترین اقداماتی بود که انجام شد و نتایج آن، بسیار درخشان بود.
وی گفت: با اجرای این طرح، در بارش قابل توجه دهها میلی متری باران طی روزهای گذشته در ارومیه، هیچ مشکلی برای ساکنان شهر ارومیه ایجاد نشد.
وی با اشاره به دیگر مزیت های اجرای طرح های آبخیزداری در آذربایجان غربی افزود: با توجه به اینکه به ازای هر هکتار عملیات آبخیز، 530 میلیون مترمکعب استحصال آب صورت می گیرد، امسال حدود 80 میلیون مترمکعب استحصال آب زیرزمینی با اجرای طرح های مصوب سال جاری انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین عملیات آبخیزداری انجام شده طی سال جاری از بروز یک میلیون و 350 هزار تن فرسایش خاک در استان جلوگیری کرده است.
قاسمی با اشاره به اینکه در برخی سال های گذشته، فرسایش خاک در آذربایجان غربی بیشتر از متوسط کشوری بود، اظهار کرد: هم اکنون در حالی که متوسط کشوری فرسایش 16.4 تن در هر هکتار است، این میزان در استان به 15 تن رسیده که بخشی از آن به خاطر اجرای طرح های آبخیزداری بوده است.
اجرای طرح های آبخیزداری، عاملی اساسی در مقابله با آثار سیل در آذربایجان‌غربی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این باره گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری عاملی اساسی در جلوگیری از سیلاب طی سال‌های اخیر در استان بوده که باید در این خصوص قدردان زحمات انجام‌شده باشیم.
آیدین رحمانی افزود: اقدامات انجام‌شده در این بخش همچنین در حفاظت و احیای عرصه‌های ملی اثرگذاری زیادی داشته‌است.
وی اضافه کرد: افزایش آب‌های زیرزمینی از دیگر نتایج سرمایه‌گذاری دولت روی طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان‌غربی بوده که امیدواریم این امر با قوت بیشتر ادامه یابد.
وی بیان کرد: ما همچنان در کنار تلاشگران حفاظت از منابع طبیعی هستیم و امیدواریم با اتحاد و همدلی و با توسعه عرصه‌های ملی و منابع طبیعی میراث‌دار خوبی برای نسل‌های آینده باشیم و بتوانیم منابع طبیعی سرسبز و پویا به فرزندانمان تحویل دهیم.
اجرای طرح های آبخیزداری، راهکار اساسی در راستای توسعه استفاده بهینه از آب و خاک
کارشناس و صاحب‌نظر منابع طبیعی آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص اظهار کرد: اجرای طرح های آبخیزداری به ویژه در این برهه، مهمترین و اساسی ترین راهکار در راستای توسعه استفاده بهینه از آب و خاک به ویژه در مناطقی نظیر استان ماست.
هوشنگ داداش زاده با اشاره به اینکه آبخیزداری از جمله مواردی است که در سال‌های طولانی گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته بود، گفت: تداوم حرکت در این مسیر با هدف ذخیره‌سازی آب اجتناب‌ناپذیر است.
وی افزود: توجه ویژه صورت گرفته در ماه‌ها و سال‌های اخیر به این بخش و اختصاص بودجه از محل صندوق توسعه ملی به این امر بهترین فرصت برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان‌غربی بوده که از آن به خوبی استفاده شده‌است.
وی بیان کرد: با استفاده از توان کارشناسان، اساتید دانشگاهی، صاحب‌نظران و اجرای مطالعات به هنگام و گسترده، بهترین گزینه‌های آبخیزداری باید احصا و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود.
وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های زیادی در خصوص ذخیره آب از دست رفته و مشکل آب بسیار جدی است، اضافه کرد: همه نهادهای مسوول و فعالان حوزه کشاورزی باید برای اجرای طرح‌های ذخیره آب پیشقدم شوند و در مسیر بهبود یا حتی تثبیت وضعیت فعلی حرکت کنند.
آذربایجان غربی بیش از 2 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه ملی دارد که 106 هزار هکتار آن جنگل و افزون بر 2 میلیون و 600 هزار هکتار را مرتع تشکیل می دهد.
آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های نیازمند آبخیزداری به شمار می‌رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره‌سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.
برچسب‌ها صندوق توسعه ملی آذربایجان غربی منابع طبیعی و آبخیزداری ارومیه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی دریاچه ارومیه

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/340505/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از 15 هزار قطعه فلامینگو بود

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان هوراند و کلیبر

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

اختصاص 80 هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده

بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده

طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیلزده زرآباد آغاز شد

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

261 هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه

ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا

آبیاری 80 درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

نصب 25 کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر