پیام آذری

آخرين مطالب

تسهیل مسیر صادراتی، نیاز اساسی سیب تولیدی آذربایجان‌غربی اقتصادي

تسهیل مسیر صادراتی، نیاز اساسی سیب تولیدی آذربایجان‌غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- آذربایجان‌غربی با یک میلیون و 200 هزار تن، جایگاه نخست تولید سیب در کشور را داراست و از این میزان، هم اکنون 300 هزار تن همچنان در انتظار عرضه در بازارهای داخلی و خارجی بوده که تسهیل مسیر صادراتی مهمترین راه برای حل این مشکل به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، 300 هزار تن سیب درختی در سردخانه های استان انباشت شده که 100 هزار تن بیشتر از پارسال بوده که این امر بیانگر روند کند صادراتی و بازار رسانی این محصول در آذربایجان غربی است.
هرچند تمهیدات بسیاری در سطح کشور و با پیگیری مسوولان استانی در این راستا اخذ شده است و موضوع تهاتر سیب و موز و رفع تعلیق کارتهای بازرگانی صادرکنندگان در دستور کار مسوولان استانی و کشوری در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به آذربایجان غربی قرار گرفت ولی مشکل اصلی هنوز رفع نشده است و بازرگانان و تولیدکنندگان همچنان درگیر صادرات به موقع محصولات و بازار رسانی آن در این سو و متقاضیان سیب درختی استان در آن سوی مرزها در انتظار ایستاده اند.
کارشناسان اقتصادی آذربایجان غربی تعریف مسیر سبز برای محصولات صادراتی را خواهان هستند تا سیب درختی استان در بنادر جنوبی در انتظار صادرات نماند چرا که از کیفیت محصول کاسته شده و بر کرایه های حمل و نقل نیز افزوده می شود.
بکارگیری روشهای دیپلماسی و گفت و گو با کشورهای همسایه در تسریع و روانسازی صادرات هم موضوعی است که در ردیف درخواست های فعالان اقتصادی استان است تا در فرصت های طلایی باقی مانده بتوانند به اهداف صادراتی دست یابند چرا که این موضوع به کندی در مرزهای شمال کشور در آستارا در استان گیلان انجام می شود.
مشکل بازاریابی، موانع تعرفه‌ای در برخی از بازارهای هدف، مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، نبود یارانه‌ها و مشوق‌های صادراتی به‌‍موقع و در حد کفایت و تجهیز ناوگان حمل و نقل به کامیون‌های یخچال دار از مهمترین چالش‌های پیش رو در جهت توسعه صادرات محصول سیب درختی آذربایجان غربی است که موجب شده هر ساله تولید کنندگان این محصول ارزشمند نگرانی ناشی از عدم فروش به موقع محصول را در کنار سایر مشکلات داشت و برداشت یدک بکشند.
به گفته کارشناسان، آشنا نبودن تولیدکنندگان با سلیقه بازارهای هدف، تغییرات اقلیمی، سرمازدگی از دیگر چالش‌های بخش تولید سیب درختی است که نیاز است برای عملکرد بهتر در سال‌های آینده این چالش‌های قدیمی و مکرر رفع شود.
با توجه به اینکه آذربایجان غربی تولید کننده 30 درصد سیب درختی سالانه کشور است و 60 هزار هکتار باغ سیب دارد و در مجاورت کشورهایی مانند ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان واقع شده است، انباشت محصولات کشاورزی و به خصوص سیب در سردخانه ها موضوعی است که جای تامل دارد و نیازمند بررسی بیشتر موضوع و تحول آفرینی در این زمینه از نحوه برداشت تا بسته بندی و حمل و نقل و بازاریابی است.
در این زمینه شاید به جرات می توان گفت که نقش جهاد کشاورزی بیشتر و مهمتر از تمام عوامل دخیل است چرا که مدیریت تولید و بازار و معرفی سلایق متقاضیان به تولید کنندگان می تواند کمک شایسته ای به بازار پسند تر شدن محصول کند.
از سویی دیگر رایزنی با مسوولان داخلی در راستای تسهیل صادرات نیز موضوعی است که باید با پیگیری های شبانه روزی متولیان به موقع انجام می‌شد و موکول به آخرین فرصتهای باقی مانده سال نمی‌شد تا در روزهای پایانی فشار اقتصادی و روانی برجامعه کشاورزی و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی وارد شود.
سیب آذربایجان غربی همچنان منتظر صادرات
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه که دغدغه صادرات سیب را از فصل تابستان امسال در سخنانش می‌توان به وفور شنید، در این باره گفت: سیب استان در مرزها و پایانه های صادراتی مختلف کشور در انتظار صادرات است و برای بهبود وضعیت، نیازمند روان سازی تشریفات گمرکی و همکاری هر چه بیشتر کشورهای همسایه در صادرات هستیم.
بهنام تاج الدینی در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا با بیان اینکه لازم است جمهوری آذربایجان همکاری بیشتری در روان‌سازی صادرات سیب درختی از آستارا داشته باشد، افزود: کامیون های حامل سیب آذربایجان غربی به مقصد روسیه و سایر کشورها هم اکنون 15 روز در این مرز معطل هستند که دچار خسارت های مالی می شوند.
وی راهکار استفاده از دیپلماسی اقتصادی را برای تسهیل صادرات در مرز آستار مهم بیان کرد و ادامه داد: روزانه 100 کامیون حامل سیب در مرز آستارا امکان تردد به جمهوری آذربایجان را می یابند که در فرصت باقی مانده یکی دو ماهه برای صادرات این روند بسیار کند و نیازمند بکارگیری دیپلماسی اقتصادی برای تسریع در این امر است.
نایب رییس کمیسیون کشاورزی آذربایجان غربی گفت: هم اکنون فرم سالم و استاندارد بودن تولیدات و تراریخته نبودن به تاجران از سوی گمرگ ارائه نمی شود تا این فرم را ضمیمه محصولاتشان کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به افزایش صادرات، کانتینر های سیب استان در بنادر جنوب کشور نیز به صف هستند که مسیر و کشتی خاصی هنوز برای حمل آنها به مقصد معرفی نشده و نیازمند تعریف مسیر سبز برای این امر هستیم.
تاج الدینی با اشاره به حوادث اخیر در مرز دوغارون در استان خراسان رضوی به عنوان یکی از مرزهایی که سیب درختی آذربایجان غربی از آن مکان صادر می‌شود، افزود: هم اکنون با توجه به معطلی های انجام شده در این مرز افزون بر 100 کامیون سیب درختی حامل 25 تن بار در این مرز از ابعاد مختلف اعم از کرایه حمل و نقل و سایر مسایل متضرر شده اند.
وی با اشاره به آغاز تهاتر سیب و موز ادامه داد: طبق اظهارات تاجران، هر تاجر استان می تواند در بحث تهاتر فقط 500 هزار دلار ثبت سفارش داشته باشد در حالی که برای سایر تاجران این محدودیت وجود ندارد.
نایب رییس کمسیون کشاورزی آذربایجان غربی خواستار رفع تعلیق کارتهای بازرگانی تاجران استان شد.
295 هزار تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی رسوب کرده است
آذربایجان غربی سالانه بین 800 تا 1.2 میلیون تن سیب درختی تولید و روانه بازار داخلی و خارجی می کند، این موضوع باعث شده تا به عنوان یکی از قطبهای مهم تولید این محصول در کشور شناخته شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طبق آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی اتحادیه سردخانه داران این استان، 295 هزار تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی انبار شده و لازم است تا در امر صادرات آن تسریع شود.
رسول جلیلی با اشاره به اینکه هم اکنون با تلاشها و پیگیری انجام شده ثبت سفارش موز آزاد شده است، گفت: در زمینه درجه بندی سیب درختی نیز قیمت ها تا حدودی تعدیل شده است که می تواند گام مفیدی برای تاجران در انجام به موقع تعهدات ارزی به دولت باشد.
وی با اشاره به اینکه در مبحث درجه بندی و قیمت گذاری هر تن سیب درختی 430 دلار و سیب درجه 2 هر تن 320 دلار بود، ادامه داد: هم اکنون قیمت ها به 370 دلار در ازای سیب درجه یک و 220 دلار در ازای هر تن سیب درختی درجه 2 تقلیل یافته که موجب می شود تا با کاهش ارز بازگشتی به کشور بخشی از مشکلات پیمان سپاری ارزی صادر کنندگان رفع شود.
البته در میان صحبت های جلیلی نمی توان از قیمت بالای کرایه های حمل و نقل و و کمبود کامیونهای یخچال دار در این زمینه در راستای ارسال محصول با کیفیت به دست مشتریان داخلی و خارجی به سادگی رد شد چرا که از مشکلات دیرینه در صادرات محصولات کشاورزی است.
450 میلیارد ریال یارانه صادراتی به صاردکنندگان سیب درختی داده می شود
ارائه مشوق های صادرات یک از مهمترین راههای تشویق و ایجاد رغبت در فعالان اقتصادی و تاجران است تا به قول رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بتوان مشکل صادرات سیب درختی را رفع کرد و باری سنگین از دوش کشاورزان برداشت و دوباره امید به تولید را در آنان زنده کرد.
جلیلی با اشاره به اهمیت مشوق صادراتی برای تسریع در رفع مشکل صادرات سیب درختی آذربایجان غربی ادامه داد: 450 میلیارد ریال یارانه صادراتی به صادرکنندگان سیب درختی داده می شود.
ارائه پنج هزار ریال مشوق صادراتی در ازای هر کیلوگرم صادرات سیب درختی راهکار دیگری است که به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی با همکاری دولت و پیگیری مسوولان استانی برای تسریع در امر صادرات سیب انجام شده است.
براساس گزارش رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکنون یک هزار و 800 ریال به صادرکنندگان پرداخت شده و برای سه هزار و 200 ریال باقی مانده نیز موافقتنامه ای با سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبادله شده است و تا پایان سال پرداخت می شود.
صدور فرم "جی ام او" یا همان فرم استاندارد و سالم بودن محصولات کشاورزی و تراریخته نبودن آنها نیز برای صادرات سیب درختی به کشور هندوستان طبق گفته های وی هم اکنون در حال انجام است و با مکاتباتی که بین وزارت جهاد کشاورزی با وزارت امور خارجه انجام شده‌است با یک توافق کلی مشکل رفع شده ولی اگر صادرکنندگانی به صورت موردی هم در این راستا مراجعاتی داشته باشند رسیدگی می شود.
صادرات روزانه سه هزار تن سیب درختی از آذربایجان غربی انجام می شود
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طبق توافق اوراسیایی، روزانه سه‌هزار تن سیب از این استان به کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، روسیه و برخی از دیگر کشورهای همسایه صادر می‌شود.
جلیلی اضافه کرد: باغداران آذربایجان‌غربی امسال یک‌میلیون و 100 هزار تن سیب درختی با هدف عرضه در بازارهای داخلی و خارجی تولید کرده‌اند که از این میزان، حدود 350 هزار تن به مصرف صنایع تبدیلی رسیده و 50 هزار تن به صورت تازه‌خوری مصرف شده‌است.
وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی جایگاه نخست تولید سیب درختی کشور را به خود اختصاص داده‌است، ادامه داد: امسال در حدود 700 هزار تن از محصول تولیدی در سردخانه‌های استان ذخیره‌ شده بود که به‌تدریج برای فروش روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می شود و تا کنون بیش از 50 درصد ان صادر شده است.
250 کامیون سیب در بندرهای جنوب کشور در انتظار صادرات است
طبق گفته های رییس هیات مدیره اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی، 250 کامیون از محصول سیب درختی استان به مقصد کشورهای خارجی در بندر جنوب در انتظار صادرات است.
مراد آقا بالا زاده با بیان اینکه اتفاقات رخ داده در مرز دوغارون در شرق کشور خسارت های بسیاری برای تاجران آذربایجان غربی داشته است، افزود: هر میزان تاخیر در صادرات در مرزهای مختلف کشور برای سیب رخ دهد فعالان اقتصادی در این زمینه بیشتر متضرر می شوند.
طبق گفته وی، در مدت زمان مشابه سال گذشته میزان سیب انباشت شده در سردخانه های آذربایجان غربی 200 هزار تن بود که امسال این میزان 300 هزار تن است.
وی ادامه داد: قیمت خرید سیب درختی از کشاورزان در سردخانه سال گذشته 40 هزار ریال به ازای هر کیلو گرم بوده که هم اکنون با 100 درصد افزایش به 90 هزار ریال رسیده است که راضی کننده است.
رییس هیات مدیره اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی با بیان اینکه 370 سردخانه در استان با ظرفیت یک میلیون و 100 هزار تن فعال است که اغلب در زمینه انباشت سیب و انگور فعال هستند.
آذربایجان غربی دارای حدود 60 هزار هکتار باغ سیب است که در سال جاری بیش از یک میلیون تن سیب از این باغات برداشت شده است.
با توجه به بازار خوب صادرات سیب درختی در سال گذشته، باغداران امسال هم تصمیم به ذخیره محصولات خود گرفتند تا در روزهای پایانی سال نتیجه زحمات را برداشت کنند که به دلایل یاد شده این موضوع به رغم بازارهای خوب صادراتی محقق نشد و اینک صادرکنندگان در یک سو و باغ داران در سویی دیگر منتظرتلاشهای مسوولان و سیاستهای دولت در راستای رفع این مشکل هستند.
با توجه به اینکه فرصت طلایی برای صادرات سیب برای باغداران و صادر کنندگان استان رو به پایان است تصمیم فوری مسوولان کشوری برای رفع این مشکل اساسی در بخش اقتصادی آذربایجان غربی می تواند دوباره لبخند رضایت برلبان باغداران بنشاند و نگرانی آنان را از بابت بازار سیب درختی رفع کند.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی صادرات سیب رسول جلیلی آذربایجان غربی ارومیه دولت ترکیه

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/341097/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند

نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد

ساخت گرمخانه شهرداری ارومیه در حال اجرا است