پیام آذری

آخرين مطالب

مسیر مخالف دولت با سیاست‌ جهانی در حمایت از محصولات استراتژیک کشاورزی اقتصادي

مسیر مخالف دولت با سیاست‌ جهانی در حمایت از محصولات استراتژیک کشاورزی
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امنیت غذایی در جهان به دلیل محدودیت در منابع آب و خاک و افزایش روز افزون جمعیت که تقاضا را بیشتر کرده بسیار اهمیت یافته است، تغییرات آب و هوایی ، گرم شدن کره زمین، فرسایش و فقیر شدن خاک‌ها منابع را محدودتر کرده، در دیگر سو رشد جمعیت و تغییر فرهنگ غذایی هم نیاز به تولید غذا را بیشتر کرده است.
اهمیت امنیت غذایی برای کشور ها بیشتر از هر زمانی مهم شده و در مناسبات سیاسی کشورها هم تاثیر گذار شده است و کشورهای سلطه‌گر از این طریق برای فشار به دیگر کشوره استفاده می‌کنند.
کشورها در شرایط شیوع ویروس کرونا که به اقتصاد آسیب زده تامین نیاز داخل را در اولویت قرار داده و صادرات خود را محدودتر کرده‌اند و دیگر کشورها تلاش می‌کنند که حداقل در محصولات استراتژیک تولید خود را افزایش دهند تا کمتر به واردات وابسته باشند.
*رشد 80 دلاری قیمت گندم در یک ماه
قیمت گندم در آخرین روز کاری این هفته بازارهای جهانی افزایش 8.5 دلار در یک روز را ثبت کرد و یکبار دیگر اهمیت توجه به این محصول استراتژیک را بیشتر کرد.
بر اساس آمارهای بلومبرگ قیمت گندم در تنها در ماه گذشته حدود 80 دلار در هر بوشل افزایش یافته است. دو عامل در افزایش قیمت بیشترین تاثیر را داشته نخست اینکه پس از شیوع بیماری کووید 19 کشورهای صادر کننده صادرات خود را محدود کرده‌اند تا امنیت غذایی داخل کشور را بیشتر در اولویت قرار دهند، دلیل دوم اینکه خشکسالی در کشورها تولید گندم را تحت تاثیر قرار داده است.
کشورها از جمله روسیه در سال‌های اخیر به تولید محصولات استراتژیک مانند گندم بیشتر توجه می کنند به طوری که از وارد کننده در دوران شوروی اکنون به صادر کننده بزرگ جهان تبدیل شده است، گندم 42 درصد پروتئین غذایی تامین می کند و در امنیت غذایی بیشترین تاثیر را دارد.
قیمت گندم در کشور ما دولتی است یعنی نرخ خرید آن را دولت تعیین می کند و امسال نرخ 5 هزار تومان تعیین کرده اما کشاورزان می گویند این نرخ با هزینه هایی که افزایش یافته کافی نیست. سال گذشته دولت ارز 4200 تومانی واردات نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم را حذف کرد و قیمت در بازار به 5 برابر افزایش یافت.
رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت:«دولت اگر نرخ خرید تضمینی گندم را افزایش ندهد نمی تواند بیش از 6 میلیون تن از کشاورزان خرید تضمینی بکند.»
به اعتقاد این مسئول قیمت گندم حداقل باید 800 تومان بیشتر باشد تا هزینه‌ها را جبران کند و کشاورز به ادامه تولید تشویق شود.
وزیر جهاد کشاورزی ماه پیش به خبرنگاران گفت: «امسال پیش بینی می کنیم که 10 میلیون تن از کشاورزان گندم بخریم و تولید گندم امسال هم 12 میلیون تن باشد.»
دولت سال گذشته حدود 8 میلیون تن از کشاورزان گندم خرید که این رقم حدود 2 میلیون تن کمتر از انتظار بود، دولت در این باره گفت: کشاورزان گندم را در انبارهای خود نگه داشته اند و به دولت ندادند.
کشاورزان خرده پا هستند و امکاناتی برای انبار و نگه داری طولانی مدت را ندارند و نیز برای تامین معاش و هزینه کشت سال بعد به نقدینگی نیاز دارند.
*دولت دو برابر قیمت داخلی از کشاورز خارجی گندم می‌خرد
نرخ گندم در کشورهای همسایه دو برابر کشور ما است و در سالهای گذشته هم قاچاق گندم وجود داشته و این نگرانی برای امسال هم وجود دارد که در این صورت مجبور به واردات می‌شویم، دولت دو برابر قیمتی که از کشاورز داخلی می‌خرد، به کشاورز خارجی می‌پردازد.
یونس اسدی رئیس تشکل‌های کشاورزی می‌گوید:« دولت به جای حمایت از کشاورز داخلی یارانه به جیب کشاورز خارجی می‌ریزد.» اما می‌تواند با حمایت از کشاورز داخلی و تعیین قیمت مناسب نرخ خرید تضمینی تولید را افزایش دهد و کشاورزان را ترغیب کند که گندم را به سیلوهای دولتی بفروشند.
دولت در سال 98 پیش بینی کرد 13.5 تا 14 میلیون تن گندم تولید می‌کند، اما خریدش از کشاورز 8.2 میلیون تن شد و در نهایت 3 میلیون تن هم وارد کرد یعنی گندم که در داخل تولید شده بود به سیلوهای دولتی نیامده بود.
گزارش هایی از قاچاق به کشورهای همسایه بود که استانداران برای جلوگیری تصویب کردند انتقال بین استانی گندم ممنوع شود، اما تجربه‌های دور زدن مصوبات و قوانین بسیار است و این مصوبات نتوانست قاچاق را کنترل کند.
بخشی از گندم هم خوراک دام ها شد زیرا قیمتش در برابر خوراک دام و طیور بسیار ارزانتر بود و برای دامدار به صرفه بود که به جای ذرت و جو یا سویا گندم جلوی دامها بریزد.
وزیر جهاد کشاورزی در نشست با خبرنگاران اعلام کرد: « 850 هزار تن گندم سال 98 از چرخه مصرف انسانی خارج و خوراک دام شد.»
پس از شیوع بیماری کرونا کشورهای صادر کننده در سیاست های صادراتی خود بازنگری کردند و صادرات خود را متوقف یا محدود کردند و به همین دلیل ارزش امنیت غذایی کشورها بسیار با اهمیت شده است.
گندم یک محصول استراتژیک است و امروزه در مناسبات سیاسی کشورها هم بسیار موثر است کشورها از نان و غذا هم برای سلطه و تحمیل قدرت بر دیگر کشورها استفاده می‌کنند.
در سالهای گذشته کشورها به امنیت غذایی خود بیش از هر زمانی توجه می کنند در این میان گندم از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.
کشور روسیه که زمانی در دوران اتحادیه جماهیر شوروی وارد کننده گندم بود اکنون به صادر کننده بزرگ جهان تبدیل شده است، تولید گندم در روسیه از 100 میلیون تن فراتر رفته و این رقم نزدیک به کل تولید محصولات کشاورزی کشور ما است.
در سالهای گذشته پوتین رئیس جمهور این کشور بسته های حمایتی برای تولید بخش کشاورزی پرداخت کرده و به امنیت غذایی بیش از هر زمانی اهمیت می‌دهد.
*آیا ابلاغ قیمت جدید پایانی بر افزایش دوباره نرخ گندم است؟
هفته پیش کاظم خاوازی رئیس شورای قیمت گذاری گندم و وزیر جهاد کشاورزی قیمت جدید گندم را به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد و سیگنالی بود که این شورا که با مصوبه مجلس مسئولیت قیمت گذاری گندم و محصولات استراتژیک را بر عهده دارد قصدی برای افزایش دوباره قیمت گندم ندارد با این حال اتحادیه‌های کشاورزی به اصرار خود برای بالا بردن قیمت ادامه می‌دهند.
آنها هشدار می‌دهند اگر نرخ واقعی نباشد تولید در سالهای آینده هم مختل می شود و کشاورزان به جای کشت گندم به سمت محصولاتی مانند هندوانه و خربزه و صیفی جات می‌روند که علاوه بر آب بری در امنیت غذایی هم به اندازه گندم تاثیر ندارد و دولت در سالهای آتی وارد کننده عمده خواهد شد.
بنابراین علیرغم هشدارها برای حمایت از تولید گندم و تثبیت خودکفایی باید دید که شورای قیمت گذاری که عمده اعضای آن از مسئولان دولت فعلی است در چند ماه باقیمانده از عمر خود در قمیت خرید تضمینی برای حمایت از تولید کننده تجدید نظر می‌کند؟
انتهای پیام/ب

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/368153/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از 15 هزار قطعه فلامینگو بود

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان هوراند و کلیبر

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

اختصاص 80 هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده

بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده

طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیلزده زرآباد آغاز شد

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

261 هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه

ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا

آبیاری 80 درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

نصب 25 کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر