پیام آذری

آخرين مطالب

تاثیر سیگار بر سلامت روان مقالات

  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


وقتی فرد سیگار می‌کشد، حدود ده ثانیه نیکوتین به مغز می‌رسد. در ابتدا، نیکوتین باعث بهبود خلق‌وخو و تمرکز، کاهش عصبانیت و استرس، شل شدن عضلات و کاهش اشتها می‌شود. ناطقان: همه ما از خطرات جسمی مصرف دخانیات در سلامت جسمی می‌دانیم، اما آیا می‌دانید سیگار کشیدن بر سلامت روان افراد نیز تأثیر دارد؟

پیام آذری

اگر سیگاری هستید، اکنون افراد زیادی وجود دارند که برای ترک سیگار به شما کمک می‌کنند.
ترک سیگار هرگز دیر نیست و ترک سیگار سطح استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد.
چرا سیگارکشیدن این‌قدر اعتیاد‌آور است؟
وقتی فرد سیگار می‌کشد، حدود ده ثانیه نیکوتین به مغز می‌رسد. در ابتدا، نیکوتین باعث بهبود خلق‌وخو و تمرکز، کاهش عصبانیت و استرس، شل شدن عضلات و کاهش اشتها می‌شود.
سیگارکشیدن
دوز‌های منظم نیکوتین منجر به تغییراتی در مغز می‌شود که در صورت کاهش عرضه نیکوتین منجر می‌شود مغز شما دستور به دریافت نیکوتین دهد. سیگارکشیدن به طور موقت این تقاضا را برطرف می‌کند و بنابراین این کار تبدیل به عادت می‌شود. این چرخه نحوه وابستگی بیشتر افراد سیگاری به نیکوتین است.
سیگارکشیدن و استرس
برخی از افراد به‌عنوان "خوددرمانی" سیگار می‌کشند تا احساس استرس را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که سیگارکشیدن در واقع اضطراب و تنش را افزایش می‌دهد. نیکوتین احساس آرامش فوری ایجاد می‌کند، بنابراین افراد با این باور سیگار می‌کشند که سیگار استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. این احساس موقتی است و به‌زودی جای خود را به افزایش ولع مصرف بیشتر سیگار می‌دهد.
سیگارکشیدن و افسردگی
بزرگسالان مبتلا به افسردگی دوبرابر بیشتر از بزرگسالان بدون افسردگی سیگار می‌کشند. بیشتر افراد قبل از بروز علائم افسردگی شروع به سیگارکشیدن می‌کنند، بنابراین مشخص نیست که آیا سیگارکشیدن منجر به افسردگی می‌شود یا افسردگی افراد را به شروع سیگارکشیدن ترغیب می‌کند. به‌احتمال زیاد رابطه پیچیده‌ای بین این دو وجود دارد.
نیکوتین ترشح ماده شیمیایی دوپامین در مغز را تحریک می‌کند. دوپامین در ایجاد احساسات مثبت نقش دارد. اغلب اوقات میزان دوپامین در افراد که افسردگی دارند کم است که ممکن است از سیگار به عنوان راهی برای افزایش موقت میزان دوپامین استفاده کنند.
با این حال، سیگارکشیدن مغز را ترغیب می‌کند تا دوپامین دیگر تولید نکند بنابراین در طولانی‌مدت میزان عرضه دوپامین کاهش می‌یابد که به نوبه خود مردم را به سیگارکشیدن بیشتر ترغیب می‌کند. افراد مبتلا به افسردگی هنگامی‌که سعی در ترک سیگار دارند و علائم ترک شدیدتری دارند.
به یاد داشته باشید که اگر تصمیم به ترک سیگار دارید افراد زیادی وجود دارند که به شما کمک کنند - مجبور نیستید آن را به‌تنهایی انجام دهید.
سیگارکشیدن و جنون
افراد مبتلا به جنون سه برابر بیشتر از افراد دیگر سیگار می‌کشند. احتمالاً دلیل این امر این است که افراد مبتلا به جنون از سیگار برای کنترل یا کنترل برخی از علائم مرتبط با بیماری خود و کاهش برخی از عوارض دارویی استفاده می‌کنند.
یک مطالعه اخیر نشان داده است که سیگارکشیدن ممکن است خطر ابتلا به اسکیزوفرنی یا جنون را افزایش دهد. با این حال، برای درک کامل چگونگی ارتباط این دو، تحقیقات بیشتری لازم است.
راه‌هایی برای کمک به شما در ترک
قطع ناگهانی سیگار فقط از طریق اراده کردن بی‌اثر‌ترین روش ترک اعتیاد است. اگر از قبل برنامه‌ریزی کنید، و افرادی باشند که هوای شمارا داشته باشند و زمان مناسبی را برای ترک انتخاب کنید، احتمال موفقیت شما بیشتر است. اگر احساس بی‌ثباتی می‌کنید، دچار بحران شده‌اید یا در زندگی خود تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اید، احتمال ترک آن کم است.
اگر از دارو‌های ضدافسردگی یا دارو‌های ضد روان‌پریشی استفاده می‌کنید، قبل از قطع سیگار با پزشک عمومی یا روانپزشک خود صحبت کنید. دوز مصرفی شما ممکن است نیاز به کنترل داشته باشد و مقدار موردنیاز شما کاهش یابد. به این دلیل که سیگارکشیدن می‌تواند سطح برخی از دارو‌ها را در خون کاهش دهد، بنابراین ممکن است هنگام ترک آن به دوز کمتری نیاز داشته باشید.
برای تغییر آماده شوید
به رابطه خود با سیگار فکر کنید. آنچه را که با عدم سیگارکشیدن به دست می‌آورید، مانند سلامتی جسمی بهتر، نفس تازه‌تر، تمرکز بهتر و پول بیشتر برای صرف چیز‌های دیگر، بنویسید.
از خانواده و دوستان خود حمایت بخواهید
قطع مصرف سیگار با حمایت خانواده و دوستان می‌تواند آسان‌تر باشد. اگر با افرادی که سیگار می‌کشند زندگی می‌کنید یا دوستانی دارید که سیگار می‌کشند، به آن‌ها پیشنهاد کنید که با هم کنار بگذارید. اگر سایر اعضای خانه سیگار می‌کشند، آن‌ها را تشویق کنید که در اطراف شما سیگار نکشند یا سیگار، زیر سیگاری یا فندک خود را در جایی که می‌بینید نگذارند.
راه‌های دیگری برای کنار آمدن با استرس پیدا کنید
اگر برای کنار آمدن با استرس از سیگار استفاده می‌کنید، باید راه‌های دیگری برای مقابله با آن پیدا کنید. برخی از مواردی که افراد مفید می‌دانند، عبادت و تمرینات تنفسی، ورزش منظم، کاهش الکل، رژیم غذایی متعادل، طب سوزنی و هیپنوتیزم است. مشاوره یا صحبت‌کردن با یک دوست حامی، عضو خانواده یا رهبر مذهبی یا روحانی نیز می‌تواند کمک کند.
سیگارکشیدن
به کمپ ترک سیگار بروید
اگر از کمپ ترک سیگار استفاده کنید، سه برابر شانس شما برای ترک سیگار بیشتر می‌شود. آن‌ها پشتیبانی نفربه‌نفر یا گروهی را به همراه دارو‌های ترک سیگار در اختیار شما قرار می‌دهند. قبل از ترک سیگار معمولاً چند هفته می‌روید، سپس چهار هفته بعد از آخرین سیگار هفته‌ای یک‌بار به کمپ باید مراجعه کنید.
با پزشک عمومی خود صحبت کنید
بسیاری از افراد متوجه نیستند که پزشک عمومی می‌تواند به آن‌ها کمک کند سیگارکشیدن را ترک کنند. آن‌ها ممکن است شما را در یک کلینیک ترک سیگار ثبت‌نام کنند، یا درمان جایگزینی نیکوتین را تجویز کنند یا دارو‌های برای ترک سیگار به شما بدهند.
درمان جایگزین و دارو با نیکوتین
درمان جایگزینی نیکوتین یا به‌اختصار (NRT)، دارو‌های ضدافسردگی و سایر دارو‌ها نشان داده است که به افراد سیگاری که دارای مشکلات روحی و روانی نیستند می‌تواند کمک کند و همچنین برای افراد مبتلا به افسردگی یا جنون نیز می‌تواند مفید باشد. به نظر می‌رسد جایگزین‌کردن نیکوتین هنگامی که با گفتاردرمانی ترکیب شود، مؤثرتر است.
همچنین می‌توانید سیگار‌های الکترونیکی را در نظر بگیرید. آن‌ها بسیار ایمن‌تر از سیگار هستند و می‌توانند به افراد در ترک سیگار کمک کنند. با پزشک، داروساز یا ویزیتور بهداشت در مورد اینکه کدام روش‌های درمانی برای شما مناسب است صحبت کنید.
گفتگوی درمانی
مشاوره فردی، گروهی یا تلفنی می‌تواند به افراد در ترک سیگار کمک کند. گفتگو درمانی می‌تواند با تفکر و عملکرد مثبت‌تر، رفتار افراد را تغییر دهد. بسیاری از برنامه‌های مشاوره‌ای از تکنیک‌های درمان شناختی رفتاری (CBT) و رشد مهارت‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که CBT به‌ویژه در افراد سیگاری با مشکلات روانی یا بدون آن مؤثر است
از عوامل محرک مرتبط با استعمال دخانیات خودداری کنید،‌ حذف کلیه محصولات دخانیات از خانه می‌تواند به کاهش ولع مصرف نیکوتین کمک کند. یاد بگیرید عوامل محرک سیگارکشیدن خود را بشناسید. ارزیابی کنید چه زمانی هوس سیگار می‌کنید، مثلاً در یک مهمانی یا بعد از غذا، سعی کنید در مواردی که ممکن است از آن موقعیت‌ها اجتناب کنید، یا راه‌های مقاومت در برابر محرک‌هایی را که نمی‌توانید از آن‌ها جلوگیری کنید، را پیدا کنید
بیشتر هوس‌ها فقط چند دقیقه طول می‌کشد. اگر بتوانید آن‌ها را بیرون کنید، برای همیشه به ترک آن نزدیک‌تر خواهید شد.
آماده علائم ترک باشید
ممکن است دچار سردرد، حالت تهوع، تحریک‌پذیری، اضطراب، ولع مصرف سیگار، احساس بدبختی، مشکل در تمرکز، افزایش اشتها و خواب‌آلودگی شوید. نوشیدن آب‌میوه یا آب تازه، خوردن غذا‌های حاوی فیبر بیشتر و کاهش کافئین و قند تصفیه شده در رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا با علائم ترک کنار بیایید.
در صورت عود مجدد منصرف نشوید
بسیاری از افرادی که سیگار را ترک می‌کنند در برخی موارد عود می‌کنند. دوباره سعی نکنید از آن به‌عنوان فرصتی برای تأمل در مورد اشتباهات استفاده کنید، در مورد خود بیاموزید و بفهمید چه چیزی به موفقیت شما در آینده کمک می‌کند.
منبع: عصر ایران برچسب ها: سیگار ، ناطقان ، سلامت ، روان ، نیکوتین

لینک کوتاه:
https://www.azari-online.ir/Fa/News/370519/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حکم شهردار ارومیه صادر شد - پرتال شهرداری ارومیه

50 هکتار از تالاب "گروس" مهاباد در آتش سوخت

انتخاب سالروز بزرگداشت شهریار به عنوان روز شعر و ادب آگاهانه بود

حسین مهدی‌زاده شهردار ارومیه شد

شمشیرباز آذربایجان‌غربی به مسابقات جام جهانی ازبکستان اعزام می‌شود

حکم شهردار جدید ارومیه توسط وزیر کشور صادر شد

آیت‌الله جنتی درگذشت نماینده اردبیل در مجلس خبرگان را تسلیت گفت

پیام امام جمعه و استاندار اردبیل در پی درگذشت آیت الله موسوی ننه‌کران

251 تبعه خارجی تحت پوشش تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی است

هفت کیلوگرم مواد مخدر در اردبیل کشف شد

154 عنوان برنامه طی هفته دفاع مقدس در آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود

واکسیناسیون شبانه روزی در ارومیه

جوان 19 ساله‌ در استخر ائل گلی تبریز غرق شد

4کیلوگرم تریاک از یک توزیع کننده مواد در بوکان کشف شد

سد چپرآباد اشنویه دهه فجر امسال افتتاح می شود

38 درصد واجدان شرایط در اشنویه علیه کرونا واکسینه شدند

حوادث رانندگی در آذربایجان‌شرقی چهار فوتی برجا گذاشت

مرکز درمان بستر خداآفرین در صورت صدور سند تجهیز می‌شود

دفاع مقدس شناسنامه انقلاب اسلامی است

مدارس روستایی و عشایری اردبیل حضوری دایر می‌شود

برنامه احتمالی مدیریت اضطراری برق اردبیل در روز شنبه

عامل حفاری غیرمجاز در تبریز دستگیر شد

مراکز دفن پسماند شبستر ساماندهی می‌شود

نماینده اردبیل در مجلس خبرگان رهبری درگذشت

آذربایجان‌غربی همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد

واکسینه شدن 44 درصد از واجدین شرایط در آذربایجان‌غربی

نیمی از جمعیت بالای 18 سال سردشت واکسن کرونا دریافت کردند

375 نفر دیگر با ابتلا به کرونا در آذربایجان‌غربی بستری شدند

تمامی مرزهای زمینی ایران و ترکیه بازگشایی شد

وسعت دریاچه ارومیه به کمتر از 2000 کیلومتر مربع رسید

تست کرونا برای کارمندان واکسینه نشده اپل اجباری شد

احتمال ساخت بازی واقعیت مجازی در جهان Horizon

ابراز نگرانی ایرلند درباره عینک فیس‌بوک

پیاده روی جاماندگان اربعین در تبریز برگزار می‌شود

وقوع تصادف مرگبار پژو با تریلی در جاده هشترود-مراغه

بارش رگباری باران، رعد و برق و کاهش نسبی دما طی امروز در آذربایجان‌شرقی

نحوه شستن مو در فضا/ ویدئو

نگاه تفسیری و انتقادی به ابن سینا

آخرین آمار کرونا در اردبیل؛ خروج 4 شهرستان از وضعیت قرمز و نارنجی

قیمت چای بسته بندی شده در بازار +جدول

آیت الله موسوی دار فانی را وداع گفت

درخشش ووشوکاران اردبیلی در لیگ برتر کشور

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری دار فانی را وداع گفت

افزایش مجدد قیمت کره/حذف برخی اقلام از سبد غذایی خانوار

کلنگ زنی 10هزار واحد مسکن محرومین در استان اردبیل

روز شعر و ادب فارسی در تبریز گرامی داشته شد

هررا: ام باپه به من گفت که می ماند

نقطه عطف قرن جدید آسیایی/ ترک فعل بانک ها و دستگاه ها زیر ذره بین

رعایت الزامات زیست محیطی در مس سونگون ضروری است

واژگونی پراید در محور مهاباد- پیرانشهر 3 فوتی برجای گذاشت