پیام آذری

آخرين مطالب

بمناسبت روز دختر

دخترانی که دغدغه‌هایشان کم نیست مقالات

دخترانی که دغدغه‌هایشان کم نیست
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان غربی چند سالی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی روز میلاد حضرت معصومه(س) را به عنوان روز دختر نام گذاری کرده است.

دخترانی که آرزو ها و دغدغه‌هایشان کم نیست و برای رسیدن به این آرزوها و خواسته ها با وجود موانع و مشکلات ، تبعیض ها و محدودیت ها تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا با موفقیت در تمامی عرصه ها به جامعه نشان دهند اگر به دختران اعتماد شوند و نگاه ها به جامعه دختران تغییر کند، بسیاری از مشکلات حل شدنی هستند.
بسیاری از دختران جامعه ما دوست داشتند پسر بودند
شبنم احمد زاده یک معلم 28ساله در گفت وگو با ایسنا درخصوص اینکه از دختربودن خود راضی است یا نه، افزود: اگر شرایط برخورداری از امکانات اجتماعی یکسان باشد ، دختر بودن خیلی هم خوب است.
وی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه ما به دلیل شرایط و ناعادلانه بودن برخورداری از امکانات اجتماعی، تفریحی و ورزشی بسیاری از دختران دوست داشتند که پسر بودند.
احمد زاده با تاکید به اینکه نباید توانایی دختران را دست کم بگیریم، اظهار کرد: متاسفانه حمایت ها واعتماد به توانایی دختران بسیار کم است تا جایی که در برخی استخدام ها دولتی و خصوصی نیز به این تبعیض ها دامن می زنند و بیشتر مرد استخدام می کنند که باید این تبعیض ها از بین بروند.
این معلم با اشاره به اینکه باید با فرهنگ سازی به خانوادها آموزش داد که بین فرزند دختر و پسر هیچ تفاوتی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: والدین باید دختران خود را باور داشته و باحمایت از آنها اعتماد به نفس دختران را بالا ببرند.
وی ادامه داد: خانواده ها نباید دختران را به زندگی تکراری تشویق کنند و به دلیل برخی تصورات غلط آنهارا از حضور درجامعه محروم کنند بلکه باید دختران خود را برای حضوری پررنگ در جامعه و حوزه های ورزشی و فرهنگی حمایت کنند.
سختگیری ها برای دختران بیشتر ازپسران است
هانیه دختر 20 ساله که دانشجو است در گفت وگو با ایسنا افزود: با توجه به آنچه که مادر بزرگم از زمان خودشان تعریف می کند شرایط فعلی دختران نسبت به گذشته بهتر شده ولی بااین وجود؛ شرایط فعلی جامعه و امکاناتی که دراختیار دختران است در شان دختران ما نیست.
وی یاد آور شد: نبود امکانات تفریحی، پارک های باامکانات مناسب برای دختران از مشکلات دختران جامعه مااست.
هانیه با اشاره به اینکه در برخی خانواده ها بین فرزند دختر وپسر تبعیض قائل می شوند وسخت گیری هایی که برای دختران خود دارند برای پسران خود ندارند، اظهار کرد: متاسفانه برخی باورهای غلط باعث شده انجام برخی فعالیت ها، ورزش ها رابرای دختران مناسب ندانند.
این دختردانشجو با تاکید به اینکه دختران با وجود موانع و مشکلات در بسیاری موارد هم پای مردان موفق بوده اند، تصریح کرد: دستگاه ها و مسئولان باید نه در شعار بلکه در عمل شرایط حضور دختران را در جامعه فراهم کنند و گام های درجهت رفع تبعیض ها بردارند چرا که دختران نشان داده اند با کمترین امکانات می توانند مثمر ثمر باشند.
مسئولان در حد شعار دم از حمایت از زنان میزنند
فریده 23 ساله لیسانس حسابداری که در یک تولیدی کار می کند در گفت وگو با ایسنا افزود: تنها نام گذاری یک روز به عنوان روز دختر هیچ دردی از مشکلات و دغدغه‌های دختران را درمان نمی کند.
وی تصریح کرد: در کشور ما وقتی دختران از حق ورود به ورزشگاه محروم هستند یا در ورود به دانشگاه و استخدام ها سهمیه پسران بیشتر از دختران است،چگونه احساس رضایت داشته باشیم؟
فریده با اشاره به اینکه کاش سطح فرهنگ مردم بالاتر برود و به این نتیجه برسند که هیچ فرقی بین زن ومرد وجود ندارد ، اظهار کرد: دختران امروز مادران فردا هستند اگر الان به خواسته ها و دغدغه های آنها رسیدگی نشود و امکانات تفریحی و ورزشی؛ اجتماعی مناسب دراختیارشان قرار نگیرد نباید انتظار داشت نسل موفق و با اعتماد بنفس در آینده تربیت کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان جامعه به مشکلات و دغدغه های نیمی از جامعه بی توجه هستند و گاها فقط در شعار و حرف درحمایت از زنان و دختران حرف می زنند و درعمل همچنان نگاه تبعیضی دارند.
خانواده ها خواسته های دختران را سرکوب نکنند
منصوره ایزدی یک جامعه شناس در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هیچ تمایزی بین دختر و پسر وجود ندارد، افزود: آنچه موجب تمایز افراد از نظر هوش و استعداد می شود ویژگی های ذاتی و میزان برخورداری از امکانات و اختیاراتی است که برای رشد و شکوفایی دراختیار کودک چه دختر چه پسر قرار می گیرد.
ایزدی درخصوص علت حضور کمرنگ دختران در حوزه های مختلف اجتماعی و ورزشی نیز یاد آور شد: تابوهای فرهنگی ومدل های متفاوت رفتاری در قبال دختران در جامعه موجب شده احساس ارزشمندی و اعتماد بنفس از دختران ما گرفته شود.
این جامعه شناس با تاکید به اینکه متاسفانه برخی خانواده ها به دلیل حساسیت های گاها بی دلیل و نا آشنایی با دنیای دختران بااعمال محدودیت ها بین فرزندان خود تمایز قائل می شوند،اظهار کرد: قبل از تغییرنگاه و فرهنگ جامعه باید نگاه خانواده ها را تغییر داد بنابراین درمرحله اول خانواده هاباید ویژگی های دختران را بشناسند و اورا به کارهایی که تمایل ندارند مجبور نکنند و به جای سرکوب خواسته ها و هیجانات دختران با مشورت و راهنمایی به رشد استعداد های آنها کمک کنند.
این جامعه شناس با تاکید به اینکه در سال های اخیر دیدگاه جامعه نسبت به دختران تغییر کرده؛ هرچند نابرابری های وجود دارد، خاطر نشان کرد: بااین وجوددختران دراین سال ها با تکیه بر استعداد ها ی بالقوه خود هم پای مردان، درجامعه حضور موفق داشته اند.
ایزدی ادامه داد: برخی از زنان و دختران براین باورند که درجامعه ما آزادی وجود ندارد برای پاسخ به این سوال باید درمرحله اول معنی و مفهوم آزادی را درک کنیم که آزادی به چه معناست ؟ آیا آزادی فقط در نداشتن حجاب خلاصه می شود یا شامل موارد دیگر هم هست که این پرسش ها باید واکاوی شود.
وی با اشاره به اینکه جامعه و خانواده ها باید بدانند عدم توجه به دغدغه‌ها و مشکلات دختران و داشتن نگاه مرد سالارانه مشکلی را حل نمی کند، تصریح کرد: داشتن نگاهی مردسالارانه در جامعه و محروم کردن دختران از امکانات اجتماعی نیمی از جامعه را گرفتار مشکلاتی بنیادی و غیر قابل جبران خواهد کرد.
وی در خصوص راه کارهای در جهت کاهش مشکلات و حل برخی از دغدغه‌های دختران نیز گفت: فرهنگ سازی در جامعه، تصحیح برخی قوانین استخدامی و بهره مندی دختران از امکانات، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی در جهت خود باوری و خود آگاهی دختران و رفع تبعیض ها در جامعه ، ایجاد امنیت شغلی ، روانی اجتماعی از جمله راهکارهای کمک به جامعه دختران و کاهش مشکلات آنها است.
به گزارش ایسنا؛ آنچه بیش از همه مهم است این است که دختران این سرزمین باید به آن توجه کنند اینست که برای تغییر دیدگاه جامعه نسبت به دختران و رفع محدودیت ها باید خودشان نیز با حضور فعال در جامعه، آگاهی سازی، مطالعه و شرکت در جلسات و گروه های فعال اجتماعی تلاش کنند تا نگرش ها را تغییر و تبعیض ها را ازبین ببرند و در کنار آن مسئولین باید برای حل مسائل و مشکلات دختران نه در حرف و شعار بلکه درعمل نیز گام برداشته و به دختران این سرزمین که پر از استعداد و خلاقیت هستند اعتماد کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/382067/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟