پیام آذری

آخرين مطالب

توسعه کسب‌وکارهای خانگی؛ عامل مؤثر بهبود وضعیت اقتصاد معاونت امور زنان و خانواده

توسعه کسب‌وکارهای خانگی؛ عامل مؤثر بهبود وضعیت اقتصاد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد.

نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد. نشست رویکرد پایدار به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف اشتراک‌گذاری الگوی موفق جمهوری اسلامی ایران در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و معرفی دستاورد‌های حاصل از این برنامه جامع برگزار شد. سرپرستی حدود 12 درصد از خانوار‌های کشور از سوی زنان و راهکار کسب و کار‌های خانگی برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بود.
سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این نشست طی سخنانی درباره اقدامات و فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: معاونت زنان و خانواده در ریاست جمهوری مأموریت‌هایی در حوزه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و دنبال کردن اهدافی مانند بهبود وضعیت زنان در جامعه و خانواده و ارتقای حقوق و مسئولیت‌های اعضای خانواده و ارتقای دسترسی عادلانه به منابع و ... دارد.

پیام آذری


باستانی ادامه داد: معاونت بر اساس مأموریت‌های تعیین شده، اقدام به تشکیل گروه‌های مختلف زنان و خانواده کرد که یکی از این گروه‌ها، کارگروه ملی طرح جامع زنان سرپرست خانوار است و شامل زنان و بانوانی می‌شود که مسئولیت تمام یا بخشی از تأمین هزینه‌های خواروبار خود و خانواده را بر عهده دارند، یا همسر آنان فوت کرده، زنانی که از همسرشان جدا شده‌اند یا زنانی که همسر دارند، اما معیشت خانواده به دوش آنهاست و نیز دخترانی که دارای تجرد قطعی هستند.
وی افزود: در اسناد بالادستی طی دوره‌های متوالی، زنان سرپرست خانوار جزء گروهی بوده‌اند که در برنامه‌های توسعه مورد توجه قرار داشته‌اند. اگر نگاهی به آمار وضعیت زنان سرپرست خانوار بیاندازیم، خواهیم دید که حدود 12 درصد از خانوار‌های کشور را خانوارهای زنان سرپرست تشکیل می‌دهند و متوسط سن آنان 57 سال است. همچنین 40 درصد از زنان سرپرست خانوار در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند و درآمد متوسط زنان سرپرست خانوار حدود 65 درصد میانگین درآمد مردان سرپرست است.
معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: تهیه و اجرای طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طبق قوانین و مصوبات شورای اجتماعی تا پایان اجرای قانون برنامه از سوی ریاست جمهوری و معاونت امور زنان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های همکار انجام می‌شود و در عین حال مسئله مهم هم‌افزایی بین دستگاهی اهمیت دارد و بر این اساس چند کمیته شامل بهداشت، حقوقی، اجتماعی فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی و کمیته مساعدت‌ها، بیمه و تأمین مسکن ایجاد شد. به نظر می‌رسد تجربه‌های موفق در این حیطه می‌تواند به عنوان الگویی در زمینه توسعه پایدار توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مورد استفاده قرار بگیرد.
محمدصادق بیجندی، معاون آموزش جهاددانشگاهی نیز در این نشست در سخنانی درباره این موضوع که امروزه کسب و کار‌های خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار به شمار می‌آید، اظهار کرد: در تمام دنیا زنان در رأس فعالیت در حیطه مشاغل خانگی هستند.

پیام آذری


وی ادامه داد: توسعه کسب و کار‌های کوچک و‌ متوسط، رمز توسعه اقتصادی در 10 سال آینده است. ایجاد کسب و کار‌های کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی، نقش اساسی در فرایند توسعه جوامع دارد. کسب و کار‌های کوچک و متوسط از طریق پنج کانال کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تأثیرگذارند.
تنوع عمل در حوزه مشاغل خانگی
بیجندی افزود: شاغلان در کسب‌وکار‌های خانگی به صورت‌های متفاوتی کار می‌کنند؛ ممکن است فعالیت آن‌ها به صورت کارمندی برای یک کارفرما باشد. ممکن است فعالیت آن‌ها مستقل باشد و محصول یا حتی مواد اولیه‌ای را برای ارائه به خارج از محیط منزل شامل می‌شود. ممکن است فعالیت آن‌ها در قالب نام یک برند، شبکه تعاونی، اتحادیه و ... باشد.
مزایا و محاسن کسب و کار‌های خانگی
معاون آموزش جهاددانشگاهی بیان کرد: برخی از مزیت‌های کسب‌وکار‌های خانگی شامل آزادی و استقلال عمل، ساعات کاری انعطاف‌پذیر، پایین بودن هزینه راه‌اندازی و پایین بودن میزان ریسک است. اگر قرار است وضعیت اقتصادی خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد، لزوماً نباید تحت حمایت‌های مالی دولت قرار گیرند. باید ماهیگیری و کسب درآمد صحیح و هدفمند را به این خانواده‌ها آموزش داد.
به گفته بیجندی؛ فصول 28 و 43 قانون اساسی کشورمان و در سند چشم‌انداز کشور به حوزه مشاغل خرد و خانگی توجه شده است. در مجلس شورای اسلامی حدود 12 سال قبل، قانون حمایت از مشاغل خرد و خانگی تصویب شده است. مشاغل خانگی به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی خانواده و افزایش پس‌انداز خانواده است.
وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای در کشور ایران، در 28 استان و با ناظرانی که تعیین شده و وجود داشته، گام‌های مهمی در زمینه توسعه مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار برداشته است. در این زمینه حتی نیاز است همه نهاد‌ها و دستگاه‌هایی که قادرند در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند، ورود کرده و با سایر دستگاه‌ها همکاری کنند.
بر اساس این گزارش، در نوبت بعدازظهر این نشست، حاضران و صاحب‌نظران شرکت‌کننده از کشورهای منطقه، از نمایشگاه دستاوردهای زنان سرپرست خانوار کشور که در محدوده دریاچه خلیج فارس برپا شده بود، بازدید به عمل آوردند.
منبع: ایکنا

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/382827/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

پیروزی 15 بر صفر تیم شرکت گاز آذربایجان غربی در زنجان

تولید سالانه بیش از 100 هزار تن یونجه در شهرستان میاندوآب

14 سیلو برای خرید گندم مازاد بر نیاز زارعین در آذربایجان غربی آماده سازی شده است

پرداخت 24 میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت در اشنویه

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

آب شرب روستا‌های کیله و بالابان پیرانشهر تأمین شد

ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

دستگیری سارقان سیم و کابل‌های برق در مراغه

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

تغییر چهره «گلنار» سریال گلیدخت بعد 3 سال

اولتیماتوم یک ماهه به تکمیل تصفیه خانه پساب مشگین شهر

رفع تصرف 50 هکتار از اراضی ملی در بوکان

امسال 93 هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود

رفع نشتی مخزن هوائی روستای گلمرز شهرستان ارومیه

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

تصاویری از سیلاب در شهرستان زرآباد

تامین آب شرب روستا‌های کیله و بالابان شهرستان پیرانشهر

بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهرستان میاندوآب

بازدید شبانه از واحد‌های شبکار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی: هیچ نفوذ ریزپرنده یا غیره رخ نداده

دستگیری سارقان سیم کابلهای برق در مراغه

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت‌به رگبار باران و رعدوبرق هشدار داد

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

جلوه گری شکوفه‌های درختان در طبیعت شهر قطور + تصاویر

دستگیری عامل ایجاد مزاحمت در بوکان

حادثه رانندگی در محور ارومیه_سلماس

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

حادثه رانندگی در محور مرگنلر _ چایپاره

لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

شلیک پدافند در پی مشاهده شئ مشکوک در آسمان تبریز

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟

لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

قاب هایی جالب از تیپ و چهره «محمد» سریال ستایش در کنار همسرش

پیش بینی برداشت بیش از 90 هزار تن گندم در میاندوآب

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟ /توضیحات معاون سیاسی استاندار درباره فعال شدن پدافند هوایی

(ویدیو) اولین تصاویر تبریز بعد از شنیده شدن صدای چند انفجار

فیلمی از وضعیت امروز شهر تبریز پس از برخی اخبار در مورد حادثه امنیتی

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

تبریز در امنیت و آرامش کامل است

شلیک پدافند هوایی در تبریز