پیام آذری

آخرين مطالب

ادامه داشتن رعایت شیوه نامه های بهداشتی با واکسینه شدن تمامی دانشجویان/ کلمه بازگشایی دانشگاه ها بار معنایی درستی ندارد اجتماعي

ادامه داشتن رعایت شیوه نامه های بهداشتی با واکسینه شدن تمامی دانشجویان/ کلمه بازگشایی دانشگاه ها بار معنایی درستی ندارد
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


فرهاد یزدان دوست رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضوری شدن آموزش‌ها از مهر اظهار کرد: از منظر علمی روی پدیده همه گیری ویروس کرونا تحقیقات زیادی صورت گرفته است.
او افزود: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در زمینه مدیریت منابع آبی و منابع طبیعی سرآمد بوده و فعالیت‌های زیادی انجام داده است.
یزدان دوست تصریح کرد: در بحث تاب آوری که به صورت جهانی زیاد استفاده می‌شود باید گفت که معمولا هنگام دریافت خسارت یا بحران، انتظار این نیست که بشود به گونه‌ای با آن برخورد کرد تا همه چیز را به شرایط اولیه برگرداند، بلکه آن چیزی که تاب آوری نام گذاری شده خیلی اطلاق به وجه مقاومت ندارد، بلکه اطلاق به وجه سازگاری دارد.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: تاب آوری به گونه‌ای تعریف می‌شود که در نتیجه بتوانیم به سطحی از کارآیی بعدی برگردیم که قابل قبول باشد و توانمندی‌های افراد و جامعه و محیط را معرفی کند.
او گفت: وقتی در مباحث اقتصادی با بحران مالی رو به رو می‌شویم فضای تاب آوری ما فضایی است که سیستم به کارایی بر می‌گردد، ولی دقیقا سیستم قبلی نیست، همچنین در شرایط بحران‌های طبیعی مانند سیلاب و خشکسالی هم شرایط همین است؛ بنابراین ویروس کرونا از نظر علمی یک موضوع تاب آوری است و به عبارتی باید از شوک‌های اولیه ویروس کرونا که زندگی خیلی از افراد را تباه کرد تا نگرانی‌های بعدی ناشی از این بیماری، به سمت فضای تاب آوری در حرکت باشیم.
یزدان دوست با بیان اینکه فضای تاب آور برای دانشگاه‌ها در محیط علمی یک تعریف مسجل کار شده و عملیاتی نیست، تاکید کرد: مراکز آموزشی، مدارس و خیلی از مکان‌های علمی دیگر که فضای اینگونه دارند با تولید واکسیناسیون امید بیشتری به بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها دارند.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: اگر فرض کنیم که بعد از پدیده کرونا تمامی آموزش‌ها یا شرایط همانند قبل از این پدیده خواهد شد، باید بگویم در اینصورت همان نگاه اشتباهی است که در نگاه مقاومتی خواهیم داشت. در یک سیستم تاب آور که باید تنظیم و طراحی شود همه پارامتر‌ها مانند: فضای واکسیناسیون، میزان کارایی، مدتی که برای ما اطمینان حداکثری می‌آورد و در نتیجه ظرفیت‌های ساخته شده از بعد کرونا مانند: روی آوردن به فضای مجازی به علت شوک اولیه با یک دیگر به صورت بهم پیوسته در نظر گرفته می‌شود.
یزدان دوست گفت: در صورتی که 50 درصد آموزش‌ها حضوری شوند یا مجازی در این اینصورت میزان آن‌ها مشخص نیست که دارای کدام شرایط وزنی، قامتی، طولی، موضوعی و محتوایی باشد؛ بنابراین تصمیم گیری روی این موضوع قطعا جای کار دارد و در دانشگاه بر اساس تجربه‌های کسب شده فکر می‌کنیم که یک پارامتر اصلی برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها بحث واکسن است.
شاید نتوانیم تمامی دانشجویان را واکسینه کنیم رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: وزارت بهداشت برای واکسیناسیون دانشجویان حتی در رشته‌های متناظر غیر بالینی یک قدم رو به جلو است و اگر بتوانیم امکانات اختصاص داده شده از سوی دولت را در فضای دانشگاهی بکار بگیریم، طبیعتا تمامی قشر دانشجویی در سطح کشور را شاید نتوانیم برای دریافت واکسن پوشش دهیم؛ بنابراین باید با گامی این موضوع را شروع کنیم تا تاب آوری ملحوظ شود.
یزدان دوست گفت: گفتنی است که بعد از شوک اولیه ویروس کرونا به سمت تاب آوری ورود پیدا کرده ایم، برای مثال در این زمینه حضور دانشجویان دکتری را در دانشگاه‌ها به خصوص خوابگاه‌ها و کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها فراهم کرده ایم تا به اینصورت از آموزش‌های خود عقب نمانند و در ادامه از تابستان 99 به حضور دانشجویان ارشد برای انجام فعالیت‌های خود اقدام کردیم.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: هم اکنون بسیاری از دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه مستقر هستند و دانشکده‌ها با رعایت تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی به پذیرش حضوری دانشجویان اقدام کرده اند و از آن جایی که هنوز توفیق زیارت دانشجویان ورودی 99 را نداشته ایم؛ بنابراین در گام بعدی برای حضور این دانشجویان در دانشگاه برنامه ریزی خواهیم کرد.
او افزود: خیلی از دانشجویان کارشناسی به خصوص ترم بالایی‌ها در دوران همه گیری کرونا به ما کمک کردند و دانشجویان ورودی امسال هم از طریق بستر مجازی آموزش می‌بینند و در زمان مناسب‌تر واکسینه می‌شوند تا بتوانیم به شرایط مطلوبی در این زمینه دست یابیم.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: حتی اگر واکسیناسیون تمامی دانشجویان هم به صورت کامل انجام نشود، باید گفت که فضای فعلی با حضور دانشجویان در دانشگاه می‌تواند مشکلات ما را تا حدودی مرتفع خواهد کرد.
یزدان دوست گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها اعتبار مفهومی صحیحی ندارد؛ چرا که دانشگاه‌ها تعطیل نشده بودند، بلکه تنها نوع آموزش‌های خود را تغییر داده بودند؛ بنابراین برای آموزش‌های حضوری از مهر ماه آمادگی کامل داریم.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: حتی بعد از واکسیناسیون تمامی دانشجویان باز هم شیوه نامه‌های بهداشتی را در خوابگاه‌ها و فضای کلاس و آزمایشگاه و ... رعایت خواهیم کرد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/386532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟