پیام آذری

آخرين مطالب

تابستان گرم و قصه پرغصه غرق‌شدن در رودخانه‌های آذربایجان غربی مقالات

تابستان گرم و قصه پرغصه غرق‌شدن در رودخانه‌های آذربایجان غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- هشدارهای متعددی هرسال در مورد غرق شدن در رودخانه‌ها و دریاچه پشت سدها داده می شود اما همواره با آغاز فصل تابستان شاهد جان باختن شمار زیادی از افراد به‌ویژه جوانان و نوجوانان در منابع آبی آذربایجان‌غربی هستیم که امسال نیز با شروع فصل گرما، تعداد قابل توجهی گرفتار این حادثه تلخ شده اند.

به گزارش ایرنا، این روزها با گرم شدن ناگهانی هوا، عده‌ زیادی از خانواده ها برای فرار از گرما و تفریح به ویژه در ایام تعطیل با حضور در حاشیه رودخانه ها و دریاچه های پشت سدها برای خنک شدن به آب می‌زنند و با ورود به این منابع آبی خود را به دام فریبنده آن داده و با از دست دادن جان شان خانواده و اطرافیان را داغدار می کنند.
در نگاه نخست بسیاری از این دریاچه‌ها و رودخانه‌ها ظاهری آرام و بی خطر دارد اما در پشت این آرامش فریبنده خطرات فراوانی است که حتی شناگران خوب و ماهر هم گاهی نمی توانند از دام آن فرار کنند به طوری که ممکن است خطراتی چون ایست قلبی، گرفتگی عضلات، تشنج، افت فشار و افت قند خون آنان را تهدید سازد.
هرچند که به طور معمول در حریم سدها و برخی دریاچه ها، تابلوهایی با مضمون خطر غرق شدگی به چشم می خورد اما برخی افراد بدون توجه به این هشدارها و بی هیچ ترس و واهمه ای تن به آب زده و جان خود را به راحتی به خطر می اندازند.
دریاچه پشت سدهای مهاباد، حسنلوی نقده، شهرچایی ارومیه، شهید کاظمی بوکان، دریک سلماس، قجور و بابااحمد تکاب و رودخانه های زاب سردشت ، زرینه رود و سیمینه رود میاندوآب و ساروق تکاب ، آبشار شلماش سردشت و کانال های انتقال آب شهرهای مهاباد و میاندوآب از جمله مکان هایی است که گزارش های مختلف از غرق شدگی در آن هر سال در طول فصل گرما داده می شود.
بیشترین آمار غرق‌شدگی در آذربایجان غربی در ماه‌های تابستان تیر، مرداد و شهریور گزارش می شود و بیشتر غرق شدگان نیز در گروه سنی نوجوانان و جوانان و خطرناکترین نقاط رودخانه ها اعلام شده است.

پیام آذری


در یکی از آخرین شناهای بین مرگ و زندگی، 2 برادر 23 و 12 ساله بودند که‌ روز گذشته در پایین دست رودخانه سیمینه‌رود و در حوالی روستای "حیران" در شهرستان میاندوآب دچار حادثه شده و هیچگاه به آغوش خانواده‌اش بازنگشتند.
این 2 برادر در حال چرای دام بودند که برای فرار از گرما به قصد شنا وارد آب رودخانه شده و به علت عدم آشنایی با فنون شنا و زیاد بودن عمق آب گرفتار جریان آب رودخانه شده و غرق شدند.
به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری میاندوآب در لحظه‌های اولیه وقوع این حادثه جسد یکی از آنان توسط افراد محلی از آب بیرون کشیده شد و پس از حدود 2 ساعت تلاش و جست و جو پیکر بی‌جان برادر دوم هم با همکاری نیروهای مردمی از آب بیرون کشیده شد.
شنا در دریاچه پشت سدهای آذربایجان‌غربی ممنوع است
سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی گفت: شنا در دریاچه پشت سدهای استان ممنوع است و شهروندان در سراسر استان به این ممنوعیت توجه کنند تا حوادث ناگواری که براثر غرق شدگی هرساله به وقوع می پیوندد تکرار نشود.
مسعود طالبیان افزود: با توجه به آغاز فصل گرما، تعدادی از مردم بدون توجه به هشدارها و اطلاعیه های این شرکت، در سدها و تاسیسات آبی آذربایجان غربی شنا می کنند که این امر همواره با خطرهای جانی و احتمال غرق شدن همراه بوده است.
وی اضافه کرد: این تاسیسات تنها برای آبرسانی طراحی و احداث شده است و به هیچ وجه برای شنا کردن مناسب نیست.
سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه بروز حادثه در این دریاچه ها بسیار محتمل است، بیان کرد: در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی، این شرکت و واحدهای تابعه هیچ گونه مسوولیتی بر عهده نخواهد داشت.
وی افزود: هم اکنون 14 سد در آذربایجان غربی شامل سد شهرچای ارومیه، آغ چای چایپاره، زولا و دریک سلماس، حسنلوی نقده، شهید قنبری ماکو، ساروق تکاب، قیقاج و ارس 2 پلدشت، سد بوکان، سد مهاباد، سد سیلوه پیرانشهر، کرم آباد پلدشت و سد ماکو در حال بهره برداری است.
طالبیان تاکید کرد: شهروندان برای حفظ سلامتی خود و خانواده ها به تابلوهای هشداردهنده که با هدف اطلاع رسانی از ممنوعیت شنا و نزدیک شدن به این مکان ها نصب شده توجه بیشتری داشته باشند.
مخازن سدها برای شنا کردن مکان مناسبی نیست
مخازن و دریاچه های پشت سدها هرچند در ظاهر با چهره شفاف، زلال و آرام شبیه به استخرهای بزرگ است اما به دلایلی از جمله شرایط رسوبی درون مخزن، نبود دید کافی، مکش جریان آب و لغزندگی، مکان‌های مناسبی برای شنا نیست.
گاهی حتی کار به شنا کردن هم نمی‌رسد و به علت نرم و لغزنده بودن حاشیه مخزن، شناگر سُر می‌خورد یا در لایه‌های مختلف آب به خاطر تغییر ناگهانی دما دچار گرفتگی عضله و از دست رفتن توان و تعادل شده و در نهایت دچار سکته می‌شود.

پیام آذری


رییس امور آب مهاباد می‌گوید: برخلاف ظاهر آرام دریاچه و مخزن سد مهاباد، شرایط در داخل آب به مراتب بسیار خطرناک‌تر از دریاهای مواج است.
رضا جهین با تاکید بر وارد نشدن گردشگران و مسافران به حریم سدها و کانال‌های آبی، اضافه کرد: مردم هشدارها را جدی بگیرند و با بی‌توجهی به علایم و هشدارها خود را با حوادث مواجه نکرده و بهره‌برداری از منابع آبی را با اختلال روبرو نکنند. 
وی افزود: تابلوهای هشداردهنده متعددی در مناطق مختلف حاشیه دریاچه سد مهاباد نصب شده است ولی با این وجود با آغاز فصل گرما شماری از شهروندان و گردشگران بی توجه به این علایم اقدام به شنا کردن در این دریاچه می کنند.
وی با بیان اینکه از آب این سد برای مصارف شرب نیز استفاده می شود و شناکردن شهروندان موجب آلودگی آن می شود، گفت: متاسفانه تعطیلی استخرها به دلیل شرایط کرونا موجب شده تا بیشتر مردم برای شنا به دریاچه آب سدها هجوم آورند.
جهین تاکید کرد: در کنار آلوده شدن آب سد به دلیل شناکردن مردم ، فعالیت توربین های تولید برق باعث ایجاد کشش در آب دریاچه شده و ممکن است شناگرانی که نزدیک به تاج سد شنا می کنند را به طرف خود بکشد. 
14 نفر امسال بر اثر غرق شدن در منابع آبی جان خود را از دست داده اند
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 14 نفر بر اثر حوادث ناشی از غرق شدگی در منابع آبی از جمله رودخانه ها، مخازن آبی پشت سدها و کانال های آب در استان جان خود را از دست داده اند.
باقر بهرامی افزود: این تعداد قربانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 55 درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: با توجه به آغاز فصل گرما تعدادی از مردم بدون توجه به هشدارها و اطلاعیه ها در سدها و تاسیسات آبی آذربایجان غربی شنا می کنند و این امر همواره با خطرهای جانی و احتمال غرق شدن همراه بوده است.
والدین باید فرزندان نوجوان و جوان خود را با خطرات شنا در رودخانه ها آشنا کنند
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری میاندوآب گفت: با توجه به خنک بودن آب رودخانه ها، برخی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان برای فرار از دست گرما به آبتنی در چنین محل‌های خطرناکی روی می‌آورند که با توجه به احتمال خطر غرق شدگی، بهتر است از این کار خودداری کنند.
رحیم ناظم فامیان‌ اظهار داشت: از والدین انتظار می‌رود فرزندان نوجوان و جوان خود را با خطرات شنا در این مکان ها، آگاه سازند تا با غرق شدن عزیزان خود، یک عمر ندامت و پشیمانی به بار نیاید.

پیام آذری


وی افزود: عبور 2 رودخانه زرینه و سیمینه از حاشیه شهر میاندوآب موجب شده تا شمار زیادی از خانواده ها ایام تعطیل را به ویژه در فصل گرما و برخی از نوجوانان و جوانان برای سپری کردن اوقات فراغت خود به حاشیه این رودخانه ها رفته و اقدام به شنا کردن در آب آن کنند. 
وی تاکید کرد: به دلیل عمق زیاد آب در برخی از نقاط این رودخانه ها و عدم آشنایی کامل با فنون شنا برخی اوقات شاهد وقوع حوادث تلخ و غرق شدن هستیم به طوری که سالانه چندین نفر بر اثر بی‌احتیاطی و آشنا نبودن به فنون شنا جان خود را در رودخانه‌های زرینه‌رود و سیمینه‌رود میاندوآب از دست می‌دهند.
ناظم فامیان افزود: از ابتدای امسال تاکنون پنج نفر در این رودخانه ها جان خود را از دست داده اند که آخرین مورد آن 2 جوان 12 و 23 ساله بودند که روز گذشته غرق شدند. 
خطر غرق شدگی در مخازن سدها، بندهای انحرافی و سایر تاسیسات آبی بسیار زیاد است
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی نیز گفت: شنا در مخازن سدها، بندهای انحرافی و سایر تاسیسات آبی بسیار خطرناک و خطر غرق شدگی در این مکان‌ها بسیار بالاست.
شیرین پارس نژاد افزود: باتوجه به اینکه احداث سدها و تاسیسات آبی در بستر طبیعی و کوه‌ها و ارتفاعات منشعب از آنها صورت می‌پذیرد و با جمع شدن آب در پشت آنها، پستی و بلندی‌های طبیعی نمایان نیستند خطر غرق شدگی در این تاسیسات بسیار جدی است و افراد زیادی به خاطر علاقه‌مندی به شنا در این مکان‌ها قربانی شرایطی شده‌اند که تصور آن را هم نمی‌کردند.

پیام آذری


وی اضافه کرد: نبود آگاهی از شرایط حاکم بر مخازن این تاسیسات، حتی شناگران ماهر را به کام مرگ کشانده است.
وی ادامه داد: ورود و شنا کردن در مخازن سدها و بندهای انحرافی و تاسیسات آبی ممنوع است و از مردم انتظار می رود از شنا کردن در این اماکن پرهیز کنند زیرا در صورت بروز حوادث احتمالی با توجه به نصب تابلوهای هشداردهنده عواقب ناشی از آن به عهده شخص خاطی است.
آذربایجان‌غربی علاوه بر داشتن دریاچه ارومیه به عنوان نگین آبی غرب کشور با 16 سد در حال بهره‌برداری، به سرزمین سدها و رودخانه‌های پرآب شهرت پیدا کرده است.
این استان دارای سه حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه‌های زاب و ارس است که متوسط بارش‌ها در این استان در حدود 400 میلی‌متر برآورد شده و رودهای متعددی در آن در جریان است که تعداد آنها قریب به 30 رودخانه است و جریان امتداد اغلب رودها از غرب به طرف شرق استان بوده و به 2 دسته رودهای دائمی و فصلی تقسیم می شود؛ از مهمترین رودخانه های دائمی و عمده استان می توان به رود خانه زرینه رود، سیمینه رود، مهاباد رود، گدار چای، شهر چای، قطور چای، زولای چای، باراندوز چای، نازلو چای، اشاره کرد.
برچسب‌ها
مهاباد آذربایجان غربی سد مهاباد شرکت آب منطقه ای شنا رودخانه های کوهستانی وزارت نیرو شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/388086/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصادف تویوتا با پژو در محور مهاباد - سردشت با 2 مصدوم

رگبار باران و رعدوبرق در راه آذربایجان غربی

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

پرورش نیروهای انقلابی در برنامه‌ریزی‌های کلان مدنظر قرار بگیرد

زیرسازی منشعبات خیابان گلشن منطقه دو ارومیه

برخورد با مسافربرهای شخصی غیرمجاز در شهر ارومیه

تصادف در جاده نقده - مهاباد 11 مصدوم برجا گذاشت

سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

جشنواره بازی های بومی محلی بهزیستی شاهین دژ

برگزاری میز خدمت فرماندار چالدران با جامعه هدف بهزیستی

بازگشت جنجالی گشت ارشاد به خیابان‌ها در میانه تنش بین ایران و اسرائیل؛  این چه تدبیری است؟ چه کسی دستور داد؟

واگذاری واحدهای شهرک صنعتی چاراویماق به سرمایه گذاران

بهار در کوچه باغات سراب قنبر- کرمانشاه

بازآفرینی 5000 مترمربع از میدان ساعت تبریز

یک فوتی و 6 مصدوم در حادثه رانندگی صوفیان

احتمال وقوع سیل در این سه استان

افزایش 10 درصدی حمل بار توسط ناوگان جاده‌ای آذربایجان‌ شرقی

حادثه رانندگی در جاده صوفیان یک کشته و 6 مصدوم بر جای گذاشت

جشنواره بازی های بومی محلی در مدارس پارس‌آباد

مقاوم‌سازی واحد‌های روستایی استان اردبیل

رگبار باران و رعد برق آذربایجان غربی را فرا می گیرد

تداوم عملیات پخش آسفالت در معابر منطقه سه ارومیه

برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی مددجویان بهزیستی در بوکان

بررسی عملکرد مراکز مهر خانواده در سلماس

افزایش 10 درصدی حمل بار توسط ناوگان جاده‌ای آذربایجان‌شرقی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

ممنوعیت کشت برنج در پارس‌آباد مغان

طولانی‌‎ترین دوچرخه هوایی روی آب کشور در شورابیل راه‌اندازی می‌شود

1350 گواهی سلامت ورزشکاران در اردبیل صادر شده است

اجرای عملیات زیرسازی در منشعبات خیابان حکیم نظامی منطقه دو

11 مصدوم در تصادف محور نقده_ مهاباد

دیدار استاندار آذربایجان‌غربی با فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نزاجا

تجدید میثاق با آرمان های شهدادر سلماس

حذف پیچ های خطرناک جاده جلفا به سیه‌رود

لحظه تلخ و دردناک از پایان زندگی یک زن تُرک

انتخابات هیات بدنسازی و پرورش اندام آذربایجان شرقی تجدید می شود

روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

واژگونی کامیونت در محور خوی به چایپاره

کلنگ ساخت سالن ورزشی سردار شهیدزاهدی ارومیه به زمین‌ زده شد

وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است

رژه اقتدار نیروهای مسلح در ارومیه

افزایش دما در آذربایجان غربی

تشکیل 2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی

کودک خردسال میاندوآبی در کانال آب غرق شد

دادستان مهاباد: پدری که پسر خود را آزار داده بود، دستگیر شد

طرح رایگان فلورایدتراپی دانش‌آموزان در مراغه

تراکتور در کمین ستاره ملی‌پوش پرسپولیس