پیام آذری

آخرين مطالب

آذربایجان‌غربی همچنان تشنه آب و بارش نزولات آسمانی مقالات

آذربایجان‌غربی همچنان تشنه آب و بارش نزولات آسمانی
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


به گزارش ایرنا، ایران یکی از اقلیم های خشک دنیا را در خود جا داده و همین امر سبب شده تا متوسط بارش در این اقلیم به ندرت به 300 میلی متی برسد و در برخی نقاط حتی این رقم را بالاتر از 200 نمی توان تصور کرد.
اما در همین موارد خشک و البته گرم و بیابانی، استان ها و مناطقی وجود دارد که وضعیت بسیار بهتری داشته و حتی در برخی سال ها میزان بارش در آنها به بیش از 500 میلی متر نیز رسیده است.
یکی از این مناطق، آذربایجان غربی در شمال غربی ترین نقطه ایران است که همواره بارش های خوبی در آن دیده می شود؛ شاهد این مدعا هم، بارش 520 میلی متری در 2 سال گذشته البته با ذخیره برفی قابل توجه بوده که موجبات شکرگزاری همه مردم استان به ویژه کشاورزان و عاشقان محیط زیست را نیز در این خطه فراهم کرده است.
اما امسال یکی از کم بارش ترین سال ها در ایران و به تبع آن در آذربایجان غربی بوده و با وجود اینکه میزان کاهش آمارهای آبی در این سال در آذربایجان غربی کمتر از کشور به نظر می رسد ولی کاهش منابع آبی، معضلی جدی به شمار می‌رود.
در حالی که طی 2 سال گذشته ( سال آبی 1397-1398) آذربایجان غربی نظیر بسیاری از مناطق کشور، سال بسیار پربارشی را داشت و میزان بارش متوسط در آن به بیش از 520 میلی متر رسید، طی 2 سال گذشته نمودار نزولی بارش ها با شیب تند نصیب این استان شده است.
طی سال گذشته نیز هرچند بارش های خوبی را در آذربایجان غربی داشتیم ولی میزان آن به حدود 400 میلی متر رسید که خیلی کمتر از 2 سال پیش بود؛ در حالی که امسال نیز طبق برخی پیش بینی ها میزان بارش، نزدیک به آمارهای سال گذشته بود، در 9 ماه نخست سال آبی ( از اول مهر تا آخر خرداد) میزان بارش به حدی شده که به 300 میلی متر نیز نمی رسد.
این آمار نشان می دهد که در سال آبی جاری شاهد کاهش قابل توجه و بیش از 200 میلی متری بارش نسبت به 2 سال گذشته بوده ایم.
نگاه به آمارهای متوسط بلندمدت نیز همین مشکل کم آبی را به خوبی نشان می دهد و همه آمارهای بارشی در آذربایجان غربی نسبت به این متوسط نیز با رنگ قرمز بوده و کاهشی دارد.
بارش در آذربایجان‌غربی طی یک ماه گذشته، صفر بوده است
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: میزان بارش در استان طی یک ماه گذشته (از پنجم خرداد تا امروز، چهارم تیر)، صفر بوده است.
مسعود طالبیان افزود: این امر نشان دهنده وضعیت نامناسب بارشی طی سال آبی جاری در آذربایجان غربی است درحالی که طی سال های گذشته بارش هایی هرچند کم در این زمان در استان داشتیم.
وی اضافه کرد: میزان بارش‌ها در استان از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر سال گذشته) تاکنون 279.8 میلی‌متر ثبت شده درحالی‌که میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته آن حدود 381.4 میلی‌متر بود.
سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهار کرد: این آمار نشان دهنده کاهش 26.6 درصدی و 101.6 میلی متری نسبت به سال گذشته است.
وی از وجود سه حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه‌های زاب و ارس در آذربایجان غربی خبر داد و بیان کرد: به طور متوسط در هرکدام از این حوضه‌ها به ترتیب 276، 597 و 196 میلی‌متر بارش در سال آبی جاری گزارش شده که در هر سه حوضه بارش ها نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.
طالبیان اظهار کرد: این کاهش در حوضه زاب 30 درصد، حوضه دریاچه ارومیه 25 درصد و حوضه ارس 28 درصد است.
حجم آب پشت سدهای آذربایجان غربی 13 درصد کمتر از سال گذشته
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: حجم آب پشت سدهای آذربایجان غربی 13 درصد معادل 198 میلیون مترمکعب کمتر از سال گذشته است که برای بهترین استفاده از آنها برنامه ریزی می شود.
یاسر رهبردین افزود: طبق آخرین برآورد، یک میلیارد و 317 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای استان وجود دارد در حالی که این رقم در زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد و 515 مترمکعب بود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 14 سد شامل سدهای بوکان، مهاباد، حسنلو، ساروق، زولا، دریک، شهر چای، بارون، شهید قنبری، آغ چای، ارس 2، قیقاج، کرم آباد و سیلوه در آذربایجان غربی فعال است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اظهار کرد: میزان حجم آب ورودی رودخانه‌ها به دشت‌های استان نیز در هفت ماهه سال آبی جاری به میزان یک میلیارد و 716 میلیون متر مکعب بوده است.
رهبردین گفت: در سال آبی گذشته این حجم 2 میلیارد و 527 میلیون متر مکعب بود که امسال 32 درصد کمتر شده است.
وی افزود: کاهش 811 میلیون مترمکعبی آورد رودخانه نشانه کاهش جدی بارش های برف و باران طی سال آبی جاری در استان است.
در کنار این آمار کاهش بارش و ذخایر آبی، افزایش دما نیز از جمله مهمترین مشکلات حوزه آبی آذربایجان غربی به شمار می رود.
گرمای هوا در آذربایجان غربی به رکورد 40 درجه رسید
رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: گرمای تابستانه و روند افزایشی دما در استان همچنان ادامه دارد به طوری که به رکورد 40 درجه در استان نیز رسیده ایم.
مهدی صابری افزود: در برخی روزهای خرداد و تیر امسال، شهرهایی نظیر پلدشت در شمال آذربایجان غربی به عنوان گرم ترین شهر استان به 40 درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.
وی با بیان اینکه میانگین دمای هوای استان تا 22 خرداد امسال در مقایسه با متوسط بلندمدت، 1.1 درجه گرم‌تر شده، افزود: میانگین دمای هوای استان نسبت به پارسال نیز 0.09 گرم تر شده است.
این افزایش دما و کاهش بارش ها موجب شده تا میزان مصرف آب و برق نیز در آذربایجان غربی بالا برود و همواره شاهد قطعی آب و برق در این استان به ویژه در شهر ارومیه باشیم.
نیمی از مشترکان آب در آذربایجان غربی پرمصرف هستند
در حالی که بیش از 800 هزار مشترک آب در آذربایجان غربی وجود دارد، معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: نیمی از مشترکان آب در استان، پرمصرف هستند و فقط 50 درصد از شهروندان، الگوی مصرف را رعایت می کنند.
لطیف خوش سیرت افزود: در مرحله اول با اطلاع رسانی و مراجعه حضوری، آموزش های لازم برای صرفه جویی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف ارائه و در صورت تداوم مصرف بالا، بر اساس قانون انشعاب آنها قطع می شود.
وی اضافه کرد: تامین و توزیع آب شرب در شهرها و روستاها رسالت و وظیفه ذاتی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی است ولی شهروندان نیز باید ما را در این راستا همراهی کرده و از اسراف پرهیز کنند.
معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی اظهار کرد: در صورت رعایت نکردن مشترکان، هرقدر آب تولید و توزیع شود، مصرف خواهد شد و بازهم کمبود آب خواهیم داشت.
خوش سیرت با بیان اینکه ایران در منطقه خشک دنیا قرار گرفته و تنها از سه درصد آب شرب شیرین موجود در جهان برخوردار است، اظهار داشت: این درحالی است که از نظر برخورداری از آب شرب، هفت درصد از میانگین جهانی کمتر برخوردار هستیم.
با توجه به آمار و اطلاعاتی که ارائه شد، کاهش منابع آبی در آذربایجان غربی طی سال آبی جاری بسیار قابل توجه بوده و همین امر موجب شده که حتی بخشی از حق آبه دریاچه ارومیه نیز در اختیار این پهنه آبی قرار نگیرد.
همین امر نشان می‌دهد که توجه به مصرف بهینه آب هم در بخش شرب و هم در بخش کشاورزی که 2 بخش عمده مصرفی هستند، باید در هفته ها و ماه های پیش رو بیشتر در دستور کار شهروندان قرار گیرد تا این دوره مشکل دار را تا پاییز ادامه دهیم و آماده بارش های سال آبی آینده باشیم.
البته طبق پیش بینی ها، سال آبی آینده که از اول مهر آغاز می شود، سالی پرآب تر خواهد بود که امیدواری ها را برای بهره مندی بیشتر بخش های مختلف از جمله دریاچه ارومیه زنده نگه می‌دارد.
برچسب‌ها آذربایجان غربی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی ارومیه بارش برف بارش باران دریاچه ارومیه شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/388569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند

توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است

نشاکاری 25 درصد شالیزار‌های محمودآباد

بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان

4 فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد

برنامه پروازهای فرودگاه بین المللی ارومیه در چهارم فروردین

اجرای طرح آموزش ایمنی و ترافیک در مراغه

افتتاح فاز نخست پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر سهند

معرفی اطلس فام سهند؛ شرکت ایرانی تولید رنگ و رزین در سطح جهانی!

امیدواری بایرن: ستاره مصدوم بارسا مال ما!

توجه به گردشگری غذا در جشنواره‌های فرهنگی تبریز

هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم |برگردم فقط سرمربی یک تیم خواهم شد

(تصاویر) سفر تاریخی وزیر خارجه انگلیس به آسیای میانه

سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات «وعده صادق» خواندند

مهاجمان پرسپولیس می‌روند و پوشکاش می‌شوند!

الحاق 150 هکتار به محدوده شهر هشترود

گلدهی بیش از 85 هکتار از مزارع کلزا در جلفا

تجلیل از رئیس دادگاه بخش سراجو در مراغه

کنعانی: به توافق ارمنستان و آذربایجان احترام می‌گذاریم

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

به توافقات بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

ایران به توافقات انجام شده بین آذربایجان و جمهوری ارمنستان احترام می‌گذارد

نجات جان دو مفقودی ارتفاعات روستای نوروزلو شاهین دژ

پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی

کشف حدود 6 هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در آذربایجان شرقی

5 مصدوم درپی برخورد شاخ به شاخ دو پیکان در محور میانه خلخال

اضافه شدن حدود 500 هزار مترمربع به فضای ورزشی آذربایجان‌غربی

یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟

کنعانی: به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

برگزاری مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای در تبریز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

علی منصور، همسر ترانه ترانه علیدوستی کیست؟

نجات جان 2 مفقودی ارتفاعات روستای نوروزلوی شاهین‌دژ

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل در روز 6 اردیبهشت

فاز توسعه 60 هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است

سلیمی نمین : 99 درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم

نام‌گذاری یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد به نام ایران

تصادف در جاده حیران با 5 مصدوم

قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل

ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان

کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد

آزادی زندانی غیرعمد با کمک مالی دانش‌آموزان اردبیلی

بزرگراه قم - جعفرآباد بهسازی می‌شود

نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد

پتروشیمی ارومیه صدر نشین جدول افزایش درآمد سالانه در صنعت پتروشیمی

کشت‌کلزا در مهاباد 5 برابر افزایش یافت

ناوگان خدمات شهری شبستر به ماشین آلات جدید تجهیز شد

تجلیل از رئیس دادگاه خلاق بخش سراجو در مراغه