پیام آذری

آخرين مطالب

معتادی که «صادرکننده» شد/ از کارآفرینی تا نجات 50 خانواده از اعتیاد مقالات

معتادی که «صادرکننده» شد/ از کارآفرینی تا نجات 50 خانواده از اعتیاد
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


خبرگزاری فارس - همدان: «روزهای سیاهی بود؛ همه‌اش دود و دود و دود؛ خستگی و غم؛ درد و رنج؛ دلم پروازی می‌خواست تا آن سوی ابرها؛ اما رهایی از این همه سیاهی دور از انتظار بود.
روزها می‌گذشت و من همچنان به خودم می‌پیچیدم تا جیره مواد آن روزم را پیدا کنم غافل از اینکه این عمر نوجوانی من است که در پس دودها گم شده است! نوجوان 13 ساله‌ای بودم که باید تمام افکار و انرژی‌اش برای شور و نشاط این دوران زندگی‌اش باشد، اما در سیاهی‌ غرق شده بودم و نمی‌دانستم پایانش کجاست.
آنقدر اوضاع خراب بود که پدرم طردم کرد و دیگر خانه که امن‌ترین جای جهان است جای من نبود، روزها با کارگری سر می‌کردم و شب‌ها در همان جا می‌خوابیدم هر چند هنوز سایه مهر مادری با من بود و دورادور حمایتم می‌کرد»

پیام آذری

این مطلب، داستان فردی است که در چهلمین سال‌ عمرش روزهای خوبی را سپری می‌کند و اکنون نور امید بر زندگی‌اش تابیده است، نوری که آن را با شهد عسل شیرین می‌کند.
گفت‌وگوی کامل خبرگزاری فارس با این بهبودیافته از اعتیاد که اکنون دیگر آن فرد گذشته نیست و به گفته خودش، روزهای خوش و اتفاقات مثبت زندگی‌اش بعد از ترک اعتیاد به او روی آورده است را در زیر بخوانید.
محسن صفایی در مورد اعتیادش می‌گوید: سنم کم بود، از 13 سالگی که مبتلا شدم به قدری درگیر اعتیاد بودم که پدرم مرا طرد کرد و از خانه بیرون انداخت.
او دلیل اعتیادش را رفقای بد می‌داند و ادامه می‌دهد: اعتیادم از دوران مدرسه شروع شد تحصیلاتم دیپلم است؛ تا سن 24 سالگی روزها و شب‌هایم با اعتیاد گذشت که خانواده نیز با من رفتار خوبی نداشتند اما مادرم تنها کسی بود که هوایم را داشت، همین اعتیاد و اوضاع بدی که داشتم باعث شد خانواده مرا از خانه بیرون بیاندازند، شاید تقصیر هم نداشتند چون بچه بزرگ کرده بودند تا عصای دستشان باشد اما بلای جانشان شده بودم.

پیام آذری

صفایی عنوان کرد: در دوران اعتیادم وضع مالی خانواده‌ام متوسط بود اما به خاطر طرد از خانه، پول خرید مواد را از جوشکاری و ...تامین می‌کردم.
او ادامه می‌دهد: چندین بار می‌خواستم خودکشی کنم؛ به ته خط رسیده بودم اما فایده‌ای نداشت تا اینکه از طریق رفقایم با انجمن ترک اعتیاد آشنا شدم و عزمم را برای ترک از این بلای خانمانسور گرفتم.
صفایی با بیان اینکه اکنون زنبورداری می‌کنم و در عرصه فروش عسل فعالیت می‌کنم می‌گوید: بعد از ترک اعتیاد ازدواج کردم و 12 سال است که ترک کرده‌ام، معتقدم بعد از ترک اعتیاد همه شانس‌های خوب به من رو کردند.
از او سوال کردم همسرش از اعتیاد او مطلع است یا نه که عنوان می‌کند: به همسرم از ترک اعتیادم گفته‌ام و خودم هم وقتی می‌بینم روزی حلال به خانه می‌آید خوشحالم و شکر خدا را می‌کنم.
این بهبودیافته اعتیاد از چگونگی اشتغال در زنبورداری اینگونه بیان می‌کند: زنبورداری شغل پدری‌ام بود ولی چون در دوره اعتیاد پدرم مرا از خانه بیرون انداخت و چیزی به من نمی‌داد بعد از ترک، آرام آرام وارد کارگری در زنبورداری شدم.

پیام آذری

او که سرمایه زیادی برای شروع کارش نداشت از سرمایه‌گذاری‌‌اش اینگونه گفت: با وجود اینکه خانواده ترک کردن مرا باور نداشتند اما شروع کردم و سعی کردم کارم برای خودم باشد، بنابراین وام 20 میلیونی گرفتم و راه دوباره‌ای را شروع کردم.
این تولیدکننده عسل با بیان اینکه اکنون با 10 نفر کارگر کار می‌کنم و مغازه فروش عسل هم دارم می‌گوید: اکنون حدود 800 میلیون تومان سرمایه دارم که موفقیت من طی چندین سال عمرم پس از ترک اعتیاد است.
او از ارسال عسل تولیدی خود به استان‌ها و کشورهای خارجی اینگونه توضیح می‌دهد: عسل تولیدی ما علاوه بر همدان در استان‌های تبریز، اصفهان، کرمانشاه و کشورهای عراق و لبنان به فروش می‌رسد.
صفایی از عشق به این کار و عنایت خداوند برای ادامه این کار می‌گوید و ادامه می‌دهد: در حال حاضر علاوه بر عسل تولید ملکه‌های آلمانی، زنبورعسل و ژل رویال برای غذای ملکه و درمان بیماری دیابت نیز دارم.
از دوستانش که هنوز اعتیاد دارند و حاضر به ترک نیستند هم پرسیدم و اینگونه پاسخ داد: بله هنوز دوستانی دارم که ترک نمی‌کنند و من همچنان از مزایای ترک برای آنها می‌گویم تا شاید روزی راضی شده و از این گرفتاری رهایی یابند.
او می‌گوید: اطلاع رسانی من در خانواده و در انجمن ادامه دارد؛ در انجمن چگونگی رفتار با معتادان و چگونگی برخورد با معتاد در خانواده را پیام‌‌رسانی می‌کنم و از راه‌های ترک با خانواده‌ها صحبت می‌کنم.
صفایی از کارهایی که به غیر از زنبورداری می‌کند می‌گوید و ادامه می‌دهد: همکاری در انجمن ترک اعتیاد دیگر فعالیتی است که طی این سال‌ها دارم تا بلکه بتوانم به بقیه کمک کنم و آنها نیز نجات یابند.

پیام آذری

از او پرسیدم تاکنون موفق به ترک چند نفر از اعتیاد شده‌اید که می‌گوید: افراد زیادی بودند؛ حدود 40 یا 50 خانواده را کمک کردیم که به زندگی عادی برگشتند، چند نفر از آنها هم در حال حاضر پیش خودم کار می‌کنند.
او در پیام ترک اعتیاد برای جوانان و نوجوانان اینگونه عنوان می‌کند: به جوانان و نوجوانان باید راه انجمن را نشان داد از طریق رسانه‌ها اطلاعات لازم در اختیار آنها قرار گیرد هرچند فقط ترک کردن مهم نیست و در ترک ماندن مهم است، مشکل اصلی این است که برخی بعد از ترک دوباره برمی‌گردند و در ترک نمی‌مانند.
این بهبودیافته اعتیاد از برنامه‌های فرهنگی که برای ترک معتادان دارند بیان می‌کند: جلسات زیادی برای ترک اعتیاد داشتیم که با شیوع کرونا کمتر شده است اما در مجموع برنامه‌هایی همچون چگونگی برخورد خانواده‌ها با معتادان و چگونگی مصرف و ترک برای معتادان از برنامه‌های مدنظر است هرچند کتاب‌های بسیار مفیدی نیز در انجمن وجود دارد.
صفایی از درگیر بودن برادرش در دام اعتیاد نیز اینگونه می‌گوید: برادرم هم درگیر اعتیاد بود که 11 سال است ترک کرده، در این راه من تاثیر زیادی در او داشتم هر چند تا کسی خودش نخواهد نمی‌توان به او کمک کرد.
او با چهره‌ای بسیار راضی از اتفاق خوش زندگی‌اش اینگونه می‌گوید: مادرم به قدری حالش از ترک من خوب است که همین برایم کافیست هرچند حال کل خانواده خوب است و در مجموع وقتی در خانواده‌ای بیمار نباشد، حال همه خوب خواهد بود زیرا یک معتاد اولین نفری است که می‌تواند خانواده‌اش و جامعه‌اش را تخریب کند.
او می‌گوید: این روزها و ایام بعد از ترکم تفریحاتم بودن با خانواده و پارک بردن بچه‌هاست که بیشترین و بهترین لذت دنیا را دارد.
او در پایان ضمن درخواست از رسانه‌ها برای پرداختن بیشتر به مقوله اعتیاد عنوان می‌کند: این روزها کمتر از اعتیاد در رسانه‌ها بحث می‌شود در حالی که باید به روش‌های چگونگی پیشگیری و درمان اعتیاد بپردازند.
باید خانواده‌ها بدانند با پسر 16 ساله معتاد چطور برخورد کنند چراکه با کتک زدن و زندانی کردن و حبس چیزی تغییر نمی‌کند بلکه باید آگاهی فرد را بالا برد.
باید خانواده و اجتماع باهم باشند چون یکی از دلایل معتاد شدن یکی از اعضای خانواده این است که با یکدیگر مهربان نیستند، راستش پدر من هم مهربان نبود که از خانه گریزان شدم، از خانواده‌ها به خصوص پدرها می‌خواهم باید با فرزندان مهربان و صمیمی باشند و این مسئله باید آگاهی داده شود تا درگیر آسیب‌های اجتماعی نشویم.
انتهای پیام/89003/

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/390541/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه ریزش برندهای وارداتی خودرو؟

پیشنهاد عجیب یک خودروساز مطرح | به این دلیل اتومبیل نو نخرید!

بخشنامه جدید مالیاتی برای لوکس سواران | نحوه رسیدگی به اعتراض مالکان اعلام شد

آدرس غلط از رانت خودرویی

واردات این 6 خودرو به ایران استارت خورد | جایگزین رنو مشخص شد

عکس| عجیب و باورنکردنی؛ وقتی پراید هم قیمت یک دوچرخه بود!

خودروهای وارداتی به مزایده گذاشته خواهد شد

رانت‌پاشی از باک خودرو

پیش‌بینی واردات 100 هزار خودرو در سال 1401

سخنگوی وزارت صمت: تعدادی از خودروهای وارداتی به پشت مرز رسیدند

تولید پنج خودرو به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم متوقف شد / برند خودروهای وارداتی مشخص شد

رضایت بالای مشتریان از حذف قرعه‌کشی محصولات سایپا

خودروهای وارداتی در مسیر گمرک/ تویوتا کرولا 2022 در راه بازار ایران

حذف خودروی پاک از واردات

وزیر صنعت: یکی از خودروسازها به زودی واگذار می‌شود

اگر دوباره دلار گران شود، قیمت خودرو باز هم بالا می رود

برنده اول واردات خودرو کیست؟/ قیمت پایه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

سایپا مجوز افزایش قیمت گرفت/ کوییک پلاس اتوماتیک 10 میلیون تومان گران شد

واردات خودروی چینی ممنوع می‌شود؟

وزیر صمت: نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود

لاتاری برای قرعه‌کشی خودرو راه افتاده است/ ثبات قیمت چه شد؟

نصف خانوارها بدون خودرو

خودروی چینی 500 میلیونی «دیگنیتی پرستیژ» در بورس کالا 2.4 میلیارد تومان معامله شد

با این شرایط قیمت پژو 206 به 500 میلیون تومان هم می‌رسد/ خودروهای مونتاژی به اسم واردات تمام می‌شود

پژو پارس 600 میلیون تومان شد!

فروش ماشین های چینی با دلار150 هزار تومانی! | خودرو، سوار بر رانت های دوگانه می تازد

درخت رانت در بازار خودرو

هیچ خودرویی به گمرک نرسیده است

یوسفی: واردات خودروهای یک میلیاردی، بازار را تنظیم نمی‌کند/وزیر صمت برای کنترل قیمت ورود کند

واکنش صمت به اظهارات پلیس درباره واردات خودروی بی‌کیفیت

واردات خودرو یا خم رنگرزی؟

خبرگزاری ایسنا: افزایش بالای 100 میلیونی قیمت برخی خودروها در عرض یک‌ماه!

بازگشت مشروط 2 خودروساز فرانسوی به بازار خودروی ایران

وعده عجیب معاون وزیر صنعت درباره ریزش قیمت خودرو/ افزایش 28 تا 185 میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار

واردات خودرو به سبک جدید

دلیل افزایش قیمت خودرو از نظر وزیر صنعت؛ دلار مقصر است

مُسکّن درمانی بازار خودرو

سخنگوی وزارت صمت: با معاملات صوری در بازار خودرو قیمت‌سازی می‌کنند

سه محل عرضه خودروسازان/ قرعه کشی خودرو برای متقاضیان عادی متوقف شد؟

واردات 22 خودروی کره‌ای این همه خوشحالی دارد؟

فروش خودروهای وارداتی از هفته سوم دی ماه/ قرعه کشی خودرو حذف نشده است

واکنش رئیس پلیس راهور به واردات خودروهای چینی و هندی: باعث نگرانی است

سراب ارزانی با خودروی وارداتی؟

عرضه 900 هزار خودرو در بازار طی 6 ماه آینده/ وزیر صنعت: خودروهای کمتر از 10 هزار دلار وارد کردیم

انتظار قیمت‌ مناسب برای خودروهای وارداتی‌ محال است/ گره بازار خودرو باز می‌شود؟

وزیر صمت گرانی خودرو را به گردن مردم انداخت: به خاطر تلاش مردم برای حفظ ارزش پول شان است

چرا نباید از گرانی سرسام‌آور خودرو تعجب کرد؟/ متهم اصلی افزایش قیمت‌ها لو رفت

قطع رابطه بی سروصدای خودروسازان با چین

شرط جدید برای خرید خودرو از بورس شد

واردات خودرو سال آینده 2 برابر می‌شود