پیام آذری

آخرين مطالب

قطعی آب و برق در آذربایجان‌غربی؛ مشکلی مضاعف بر گرمای تابستان مقالات

قطعی آب و برق در آذربایجان‌غربی؛ مشکلی مضاعف بر گرمای تابستان
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- قطعی آب و برق طی روزهای اخیر در شهرهای مختلف آذربایجان غربی نظیر بسیاری از مناطق کشور مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده؛ امری که البته در کنار توجه به بخش تولید، صرفه جویی شهروندان را نیز می طلبد تا کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، طی هفته های اخیر یکی از مهمترین مشکلاتی که شهروندان آذربایجان غربی گله زیادی از آن داشته اند، موضوع قطع مکرر برق و آب در نقاط مختلف شهر است.
در حوزه قطعی برق باید گفت که گرمای هوای امسال به حدی افزایش یافته که استفاده از کالاهای سرمایشی نظیر کولر را به اوج خود رسانده و این اقلام نیز به خاطر مصرف قابل توجه برق، فشار زیادی را بر روی شبکه آورده و میزان مصرف را بسیار بالا می برند.
هرچند برخی افراد و کارشناسان، استخراج رمزارز در بسیاری از نقاط کشور و همچنین بی توجهی به زیرساخت های تولید برق را یکی از مهمترین دلایل قطعی سراسری برق می‌دانند، ولی افزایش مصرف و رشد فزاینده استفاده از اقلام سرمایشی نیز در این خصوص یکی از مقصرها به شمار می روند.
در حوزه آب نیز، مسوولان قطعی های مکرر برق در مراکز تامین آب شهری و حتی روستایی درآذربایجان غربی را مهمترین دلیل عنوان می کنند و البته استفاده قابل توجه شهروندان از آب برای ایجاد سرمایش بیشتر و همچنین به خاطر گرمای هوا را مزید برعلت می شمرند.
برای بررسی علل این مشکلات علاوه بر دریافت نظر مسوولان حوزه های مربوطه، به بازار فروش محصولات سرمایشی نیز سری زدیم تا جویای میزان خرید کولر و وسایل سرمایشی توسط مردم ارومیه باشیم.
یکی از فروشندگان خیابان بعثت ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه از فروردین امسال به دنبال مصاحبه های مسوولان در خصوص گرمای بیش از حد تابستانی، شهروندان زیادی برای خرید کولر مراجعه کرده اند، گفت: امسال یکی از پرفروش ترین سال های فروش اقلام سرمایشی است.
احد اللهیاری افزود: کولرهای آبی و گازی و پنکه طی هفته های اخیر به پرفروش ترین اقلام در این راسته تبدیل شده و با وجود قیمت زیاد، همچنان فروش دارد.
یکی از شهروندان ارومیه ای نیز در این بین با ورود به بحث ما، با اشاره به اینکه گرمای هوا را دیگر نمی شود تحمل کرد، گفت: ما مجبور به خرید اقلام سرمایشی هستیم زیرا بدون آن نمی شود در این گرما زندگی کرد.
این شهروند در مقابل سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه موقع قطع برق چه کاری انجام می دهید، گفت: مهمترین کار استفاده از آب است که حداقل برای ساعتی ما را سرد نگه می دارد.
البته این شهروند، این را هم گفت که در صورت اجازه ندادن به استخراج رمزارز و همچنین استخرهای آنچنانی در محل هایی نظیر امامزاده و ویلاهای حومه شهرهای مختلف آذربایجان غربی، هم برق به اندازه کافی در ارومیه و دیگر شهرهای کشور می تواند باشد و هم آب به اندازه کافی برای مردم مهیاست.
بعد از آن به سراغ مسوولان رفتم تا جویای وضعیت تولید و توزیع برق و آب در آذربایجان غربی شوم.
ظرفیت روزانه نیروگاه‌های برق آذربایجان‌غربی 1500 مگاوات است
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌غربی گفت: نیروگاه‌های این استان با ظرفیت روزانه هزار و 534 مگاوات در حال فعالیت هستند.
ابراهیم یکانی مطلق اظهار داشت: در حال حاضر در آذربایجان‌غربی سه نیروگاه تولید برق فعالیت می کند.
وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه برق استان هزار و 117 مگاوات است، بیان کرد: مصرف برق روزانه ارومیه نیز در زمان اوج 417 مگاوات ثبت شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌غربی گفت: به دلیل اینکه تولید تمامی نیروگاه‌های برق کشور وارد شبکه توزیع برق شده و از آنجا بین استان‌ها توزیع می‌شود و هر استان سهمیه مشخص خود را دارد، با عبور از سهمیه مشخص شده، قطعی‌ها رخ می‌دهد.
یکانی بیان کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در تولید برق در نیروگاه های استان وجود ندارد.
10 هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در آذربایجان‌غربی در حال فعالیت است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی گفت: پیش بینی می شود حدود 10 هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در سطح استان از طریق برق سراسری در حال فعالیت است.
اکبر حسن‌بگلو اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 2 هزار و 500 دستگاه با همکاری نیروی انتظامی در سطح استان کشف و ضبط شده است.
وی با بیان اینکه روند نظارت و بررسی مرزعه های بدون مجوز استخراج ارز دیجیتال ادامه دارد: به افرادی که ما در شناسایی و کشف ماینرهای بدون مجوز کمک کند تا سقف 200 میلیون ریال پاداش اهدا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی اظهار داشت: یکی از مهمترین محورهای تعیین‌شده برای کاهش مصرف برق و خاموشی‌ها و کمک به تامین برق پایدار، جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز است.
حسن‌بگلو اضافه کرد: استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به مصرف بالای برق دارد و متاسفانه در این زمان حساس کمبود برق بسیاری از سودجویان به استخراج ارز دیجیتال با تعرفه برق یارانه‌ای اقدام می‌کنند.
مصرف برق در آذربایجان‌غربی رکورد زد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی گفت: با عبور اوج مصرف برق از هزار و 154 مگاوات رکورد مصرف در این استان شکسته شد.
اکبر حسن‌بگلو اظهار داشت: رکورد مصرف برق در آذربایجان‌غربی طی سال جاری یک ماه زودتر از سال قبل و در خرداد ماه به هزار و 154 مگاوات رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.
وی ادامه داد: ثبت پیک مصرف برق پارسال در همین میزان در روز 31 تیرماه به ثبت رسیده بود و این درحالی است که امسال این مصرف در بهار شکسته شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی با اشاره به جهش 15 درصدی مصرف برق استان نیز گفت: امسال در بخش کشاورزی شاهد افزایش 20 درصدی، در بخش صنعت افزایش 22 درصدی، در بخش عمومی با افزایش هشت درصدی، در بخش تجاری با افزایش 14 درصدی مواجه بودیم.
حسن‌بگلو اضافه کرد: آمار بخش خانگی نشان از کاهش مصرف برق دارد و انتظار داریم در سایر حوزه ها در راستای مصرف بهینه برق همکاری لازم را داشته باشند.
وی تاکید کرد: مشترکان برق مصرفی با کاهش حداقل 10 درصدی در ساعات اوج بار ضمن برخورداری از پاداش همکاری، می‌‍توانند از خاموشی برق جلوگیری کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به افزایش دمای هوا و به دنبال آن افزایش برق مصرفی، به منظور مدیریت بار شبکه و جلوگیری از مدیریت اضطراری بار، از عموم مشترکان در تمامی بخش‌ها درخواست می‌شود تا با مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعت‌های اوج بار 12 تا 16 و 20 تا 23 کارکنان صنعت برق را در ارایه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی بیان کرد: از شهروندان انتظار می رود هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف‌شویی و جاروبرقی به‌طور همزمان به‌ویژه در ساعات اوج بار استفاده نکنند.
کمبود ظرفیت مخازن ذخیره آب عامل اصلی افت فشار و قطعی آب در مواقع قطع برق است

پیام آذری


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی هم گفت: مطابق با استانداردهای صنعت آب به ازای هر مشترک یک مترمکعب ظرفیت مخزن مورد نیاز است تا نیاز یک شبانه روز مشترک در مواقع قطعی برق تامین شود.
لطیف خوش سیرت نیاز شهر ارومیه به مخازن ذخیره آب را 220 هزار مترمکعب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ظرفیت مخازن ذخیره آب 75 هزار متر مکعب است که با احتساب 10 هزار متر مکعب مخازن فدک و توحید یک این میزان به 85 هزار متر مکعب می رسد.
وی اضافه کرد: با اتمام عملیات اجرایی مخزن ذخیره آب توحید دو، پنج هزار متر مکعب به ظرفیت مخازن شهر ارومیه افزوده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با اعلام اینکه هماهنگی های لازم با مسئولین شرکت توزیع نیروی برق برای عدم قطع برق برخی نقاط اظهار کرد: با هماهنگی های بعمل آمده مقرر گردیده که چهار مرکز حساس تامین آب شرب از دامنه شمول قطعی برق خارج شود.
خوش سیرت گفت: در زمان قطع برق، حدود 45 لیتر کاهش تولید آب ایجاد می شود که با توجه به در مدار بودن 42 چاه، رقم کاهش تولید آب به صورت سرسام آوری افزایش می یابد.
وی افزود: نیمی از مشترکان آب در استان، پرمصرف هستند و فقط 50 درصد از شهروندان، الگوی مصرف را رعایت می کنند.
وی اضافه کرد: در مرحله اول با اطلاع رسانی و مراجعه حضوری، آموزش های لازم برای صرفه جویی در مصرف آب و رعایت الگوی مصرف ارائه و در صورت تداوم مصرف بالا، بر اساس قانون انشعاب آنها قطع می شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان غربی ادامه داد: تامین و توزیع آب شرب در شهرها و روستاها رسالت و وظیفه ذاتی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی است ولی شهروندان نیز باید ما را در این راستا همراهی کرده و از اسراف پرهیز کنند.
وی اظهار کرد: در صورت رعایت نکردن مشترکان، هرقدر آب تولید و توزیع شود، مصرف خواهد شد و بازهم کمبود آب خواهیم داشت.
با این اوصاف، در کنار تدبیر برای افزایش تولید و جلوگیری از اثرگذاری مولفه های دیگر در تولید و توزیع خدمات به شهروندان، رعایت انصاف توسط بسیاری از مردم و همچنین خودداری از اسراف در مصرف مهمترین موضوعی است که باید مورد نظر شهروندان باشد تا این تابستان گرم را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.
برچسب‌ها
شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی آذربایجان غربی ارومیه ارز دیجیتال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/391922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سهمیه‌بندی عرضه خودرو

لغو عرضه خودرو در بورس تکذیب شد

قائم مقام بورس کالا: برخی دستگاه‌ها بدون نوبت و قرعه کشی، برای کارکنانشان خودرو دریافت کرده‌اند

تعرفه‌ واردات خودرو کاهش یافت/ نرخ‌ها از 6 تا 31 درصد

موافقت با واردات خودرو‌های کارکرده کمتر از 5 سال

نیش‌ترمز تولید خودرو

معادله املاک خودروسازان

وزیر صمت: ورود خودروهای با پلاک مناطق آزاد به داخل کشور آزاد می‌شود

قیمت‌های فرانجومی در بازار خودرو

خودروهای 3 میلیاردی مشمول مالیات شدند

معمای ترمز تولید خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان: قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی می‌شود

فرش قرمز برای خودروی دست‌دوم؟

اعطای امتیاز خارج از نوبت خودرو به کارکنان حج

عرضه خودرو در بورس کالا متوقف می‌شود؟

شوک شورای رقابت به بورس و بازار خودرو | قیمت خودروهای داخلی چگونه محاسبه می شود؟

شیر کنترل رانت خودرو دست کیست؟

خودرو به بورس برگشت/ تصویب مصوبه واردات خودروهای دست دوم خارجی در کمیسیون تلفیق

فرمول سوم قیمت خودرو

واردات خودروهای دست‌دوم از مناطق آزاد تکذیب شد/ توافق مناطق آزاد با وزارت صمت برای واردات خودروهای صفر

مدیرعامل ایران خودرو: درخواست ما از مسئولان لغو قیمت گذاری دستوری است

فرمول «دست دوم» تنظیم بازار خودرو

رانت سینمایی خودروسازان/ پرواز شاهین در جشن سی‌مرغ

برنامه برای واردات خودرو؛ هر فرد بالای 18 سال یک خودرو وارد می کند؟

سه سناریوی واردات خودرو

تولید پژو 206 متوقف می شود

با پولی که مردم برای قرعه کشی خودرو پرداختند، می توان کل ایران خودرو را خرید/ تعزیرات «بهمن موتور» را نقره‌داغ کرد

روسیه: خودرو‌های ایرانی برای واردات هنوز مورد تایید نیست

عرضه «خودروهای وارداتی» خارج از «بورس کالا» آزاد شد

ویرایش جدید واردات خودرو

سخنگوی وزارت صمت: نمی‌گوییم خودرو گران نمی‌شود/ با افزایش عرضه، میزان افزایش قیمت زیر نرخ تورم خواهد بود

خودروی نوستالژیک 650 میلیونی

دولت به دنبال افزایش قیمت خودرو در اسفند؟/ هیچ وقت نمی‌گذارند واردات خودرو آزاد شود!

وزارت صمت بازار را رها کرده؛ مردم خودرو نخرند

پژو ٢٠6 نرفته، برگشت!

تا دولت نخواهد، قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد/ چرا قیمت خودرو رقابتی نمی‌شود؟

پیش‌فروش خودروهای وارداتی؛ وزارت صمت رویا می‌فروشد

هفته 7درصدی بازار خودرو

آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی/ 500 میلیون بلوکه کنید

100هزار خودروی وارداتی عرضه می‌شود/ تا پایان سال قرعه‌کشی خودرو نداریم

ثبت‌نام خودروهای وارداتی چطور و چگونه؟

خالی‌فروشی در واردات خودرو

سراب وعده فروش اینترنتی مدیران خودرو/ دلار بالا کشید، سایت فروش اینترنتی از کار افتاد

جزئیات طرح فروش یکپارچه بدون قرعه‌کشی خودرو/ همه متقاضیان خودرو می گیرند؟

نماینده مجلس: کسی که خودروی 100 میلیونی خریده و امروز 4 میلیارد تومان شده، چه گناهی کرده؟

مخالفت مجلس با اخذ مالیات از خودروهای با قیمت بیشتر از 3 میلیارد تومان

قالیباف: به خاطر تحریم‌ها نمی‌توان اطلاعات را شفاف اعلام کرد اما نگران نباشید/عرضه 2 مدل چانگان قطعی است

اولین فروش خودرو "بدون قرعه‌کشی" برای همه خودروها/ تحویل سه ماه تا یکسال

مدیرعامل ایران خودرو برکنار شد/ عظیمی جایگزین خطیبی شد

تله خودروهای وارداتی