پیام آذری

آخرين مطالب

نبض مرز تمرچین در گرو برگزاری یک مزایده! مقالات

نبض مرز تمرچین در گرو برگزاری یک مزایده!
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


به گزارش ایرنا، مرز "تمرچین" یکی از پنج مرز رسمی‌آذربایجان‌غربی و تنها مرز رسمی‌استان با شمال عراق است؛ در این مرز سالانه صدها میلیون دلار کالا مبادله می‌شود ولی زیرساخت‌های موجود در آن، به هیچ وجه مناسب ارزیابی نمی‌شود.
این عقب ماندگی توسعه در یکی از استراتژیک ترین مرزهای زمینی کشور در کنار انتقاد تند استاندار آذربایجان‌غربی از نحوه فعالیت‌های شرکت‌های خدمات رسان بخش خصوصی در این نقطه مرزی، به خودی خود کافیست تا حساسیت لازم نسبت به چرایی این عقب ماندگی ایجاد شود.
در همین راستا در سفری یک روزه به فاصله 110 کیلومتر از مرکز استان به شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی می‌رویم؛ تا از نزدیک و به صورت میدانی در آخرین وضعیت نقطه صفر مرزی در این منطقه و چگونگی فعالیت شرکت‌های خدمات رسان قرار بگیریم.
وضعیت نامناسب مرز تمرچین در خدمات رسانی مشهود است
از آخرین مغازه بازارچه مرزی پیرانشهر تا رسیدن به گمرک و نقطه صفر مرزی حدود پنج کیلومتر فاصله است؛ با وجود خودروی سازمانی علاقه‌مندم تا با یک خودروی مسافرکش محلی این مسیر پنج کیلومتری را طی کنم؛ احساس می‌کنم اگر شانس مرا یاری کند و یک راننده خوش صحبت گیرم بیاید می‌توانم در این مسیر چند دقیقه‌ای اطلاعات خوبی را جمع آوری کنم.
سوار یک سمند مشکی مدل پایین می‌شوم که راننده پا به سن گذاشته‌ای نیز داشت؛ سر صحبت را با وی باز می‌کنم؛ آری شانس با من یار بود چرا که "عبدالسلام" بازنشسته اداره صمت شهرستان پیرانشهر است و اطلاعات کم و بیشی از این وضعیت شرکت‌های خدمات رسان در این منطقه دارد.
هرچه قدر از حاشیه شهر دور و به مرز نزدیک‌تر می‌شویم؛ وضعیت این منطقه چهره‌ ناگوارتری به خود می‌گیرد؛ راستش را بخواهید با وجود کارهایی که انجام شده، این مسیر به عنوان یک ورودی مهم برای کشور، در شان جمهوری اسلامی و مردم این کشور نیست! از "عبدالسلام" درباره چرایی عقب ماندگی این منطقه مرزی می‌پرسم؛ با آن لهجه شیرین کردی‌اش می‌گوید: " به والله اگر فقط یک سال درآمد حاصل از این مرز را صرف آبادانی این منطقه بکنند، آبرویمان حفظ می‌شود"؛ در این لحظه نیم نگاهی به اطرافم می‌کنم؛ وضعیت نامناسب محل توقف کامیون‌های ترانزیتی و وضعیت جاده‌ای این منطقه واقعا هم خجالت آور است؛ "عبدالسلام" راست می‌گوید اگر یک توریست یا گردشگر از این مسیر وارد کشور شود، باعث آبرو ریزی است و ربطی هم به این شرکت آن شرکت ندارد؛ کم توجهی دستگاه‌های متولی در نظارت و پیگیری قطع یقین چنین چهره‌ای به این منطقه بخشیده است!
خدمات نامناسب در مرز تمرچین به رانندگان
پس از گفت و گویی کوتاه با آقای راننده از او در میان صف طولانی از کامیون‌های ترانزیتی خداحافظی کردم؛ جمعی از رانندگان این خودروهای ترانزیتی چند متر آن طرف‌تر دور هم جمع شده بودند؛ خودم را به آنان رساندم و معرفی کردم؛ همین که متوجه شدند خبرنگارم، به گونه‌ای مشتاق وار به بیان مشکلاتشان پرداختند که گویا سالیان سال در همین نقطه منتظر کسی بودند که حرف بزنند و خالی شوند.
اسماعیل اهل مرند است و از جنوب کشور، خودروهای لوکس را از طریق مرز تمرچین به عراق حمل می‌کند؛ می‌گوید برای تحویل محموله به کامیون‌های عراقی شاید چند روزی در این نقطه مرزی به صف می‌ایستد؛ هرچند از وضعیت اسفبار منطقه آشکار است ولی از او درباره نحوه خدمات رسانی در این منطقه به رانندگان می‌پرسم؛ می‌گوید: " قبلا حتی سرویس‌های بهداشتی این منطقه نیز خراب بود؛ از هرکامیون ترانزیتی برای توقف در پارکینگ بیش از 150 هزار تومان پول دریافت می‌کنند ولی خدمات ارائه شده راضی کننده نیست؛ یک بازدیدی از آن سوی مرز داشته باشید تا معنی امکانات را بفهمید!".
تمامی این گفته‌هایی که بخشی از آنان قابل انتشار است به همراه مشاهدات عینی خبرنگار از وضعیت این منطقه، کافیست تا به اوضاع آشفته و نابسامان آن در مقایسه با همسایه آن طرف‌تر، پی برد.
انتقاد تند استاندار آذربایجان‌غربی از نحوه فعالیت شرکت‌های خدمات رسان در مرز تمرچین
بیش از یک دهه است که ارائه خدمات در مرز تمرچین به یک شرکت خصوصی به نام " آغری بار" واگذار شده است؛ آنهم در شرایط ویژه‌ای که شاید تغییر آنچنانی در وضعیت این منطقه زخ نداده است؛ زوایای مبهمی وجود دارد و این موضوع تا جایی پیش رفته که صدای "محمد مهدی شهریاری" استاندار آذربایجان‌غربی را نیز درآورده است.
شهریاری در خردادماه گذشته که به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت سفری یک روزه به شهرستان پیرانشهر داشت؛ در یک جلسه رسمی و در بازتعریفی از نحوه فعالیت شرکت‌های بخش خصوصی در این منطقه ، از عنوان "مافیا" استفاده کرد!
وی در این جلسه به یک شرکت در پایانه مرزی پیرانشهر اشاره کرد و گفت: این شرکت بدون هزینه کرد و ایجاد هیچ زیر ساختی در این منطقه درآمد میلیاردی دارد و اقدام به قاچاق نیز می‌کند، ولی گمرگ آمده و امسال نیز حضور آن را در این منطقه تمدید کرده است.
استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سریعا باید مزایده‌ای در این زمینه توسط مسوولان دست اندرکار برگزار و شهرداری نیز در این مزایده شرکت داده شود، افزود: ادامه روند فعلی به هیچ وجه قابل قبول نیست و دستگاه‌های مربوطه نباید قرارداد این شرکت را تمدید کنند.
گمرک بدون هیچ تعهد و مزایده‌ای با این شرکت خصوصی قرارداد بسته است
در همین راستا "کمال حسین پور" نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه گمرک از سال 1390 بدون برگزاری هیچ مزایده‌ای اقدام به قرارداد با این شرکت کرده است، گفت: وقتی یک شرکتی با دولت در صدد همکاری باشد باید مدل سرمایه گذاری از جمله تعهدات دو طرف مشخص شود؛ متاسفانه در قرارداد بین گمرک با شرکت "آغری بار" نه تنها هیچ قرارداد مشخصی وجود ندارد بلکه مزایده‌ای نیز در این راستا برگزار نشده است.
وی ادامه داد: قرار بر این بوده که این شرکت زیرساخت مناسب و لازم را در این منطقه ایجاد کند؛ وضعیت خدمات دهی در مرز تمرچین اصلا مناسب نیست و طی 10 سال گذشته میزان سرمایه گذاری شرکت مربوطه در این منطقه حتی قطره‌ای در برابر دریایی از درآمدی که داشته است، نیست!
قرارداد غیرقابل باور سازمان امور اراضی و گمرک با شرکت خصوصی
"حسین پور" در رابطه با مبلغ قرارداد این شرکت خصوصی با برخی از دستگاه‌های دولتی، گفت: بیش از پنج هکتار از نقطه صفر و بازارچه مرزی تمرچین به مبلغ "سالانه" تنها 184 هزار تومان به این شرکت از سوی سازمان امور اراضی به اجاره واگذار شده است.
وی افزود: گمرک نیز طی قراردادی به میزان ماهیانه پنج میلیون تومان (سالانه 60 میلیون تومان) محوطه صادرات را به شرکت "آغری بار" به اجاره داده که در برابر درآمد این شرکت مبلغ بسیار ناچیزی است.
میزان سالانه مبلغ اجاره کمتر از نیم درصد درآمد این شرکت خصوصی است
نماینده پیرانشهر و سردشت در خانه ملت به آمار نجومی درآمد این شرکت خصوصی از مرز تمرچین اشاره کرد و اظهار داشت: این شرکت از هر کامیون ایرانی مبلغ 250 هزار تومان هزینه اخذ می‌کند؛ طبق آمار رسمی روزانه بیش از 300 خودرو از این مرز عبور می‌کند که میزان درآمد روزانه این شرکت فقط از این یک مورد 75 میلیون تومان است.
وی با بیان اینکه روزانه بیش از 300 کامیون عراقی نیز در این منطقه حضور می‌یابد که بیش از 75 میلیون نیز درآمد روزانه از همین ترددهاست، ادامه داد: سرجمع درآمد روزانه این شرکت فقط از طرق تردد خودروها بیش از 150 میلیون تومان است.
حسین‌پور افزود: این شرکت علاوه بر اینکه از کارگران، جرثقیل و لیفتراک‌های فعال در محل که اکثرا از نیروهای محلی هستند و در بارگیری و غیره نقش دارند، هزینه دریافت می‌کند بلکه یک جایگاه سوخت گازوئیل را نیز در اختیار دارد که سرجمع میزان کل درآمد روزانه آن 250 میلیون تومان و سالانه نیز نزدیک 90 میلیارد تومان برآورد شده است و تمامی این موارد در حالیست که سالانه تنها 60 میلیون و 184 هزار تومان به دولت اجاره پرداخت می‌کند و عملا زیرساختی نیز در محل ایجاد نکرده است.
وی گفت: با این همه درآمد در بیش از یک دهه‌ای که این شرکت در مرز تمرچین حضور دارد، تنها یک غذاخوری ساده 200 متری با یک سرویس بهداشتی و یک باسکول در این مرز تمرچین توسط این شرکت احداث شده است.
شبهات قاچاق سوخت توسط شرکت فعال در مرز تمرچین
این نماینده مجلس نیز همچون استاندار آذربایجان‌غربی با استفاده از عنوان قاچاق و با اشاره به اختلاف قیمت سوخت در ایران با جنوب عراق، مدعی شد که شبهاتی مربوط به قاچاق سوخت توسط این شرکت مطرح است.
وی از نیروهای و نهادهای امنیتی خواست تا نسبت به این شبهات وارده بی تفاوت نباشند.
فشار به نماینده مجلس برای عقب نشینی
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این رابطه نامه نگاری‌های متعددی با وزرا داشته است، گفت: فشارهای شدید و غیرقابل باوری در این رابطه برای بنده وارد شد تا پیگیر این پرونده نباشم؛ حتی به حراست مجلس شورای اسلامی نامه زدند که این نماینده می‌خواهد نفر منتصب به خودش در آن منطقه باشد؛ از نمایندگان سابق تا فعلی در مجلس شورای اسلامی با من تماس گرفتند تا از پیگیری این موضوع صرف نظر کنم؛ حتی در موردی نیز یکی از نمایندگان سابق جنوب آذربایجان‌غربی با بنده تماس گرفت و گفت که اگر بیخیال این پرونده شوم، او را مدیرعامل این شرکت معرفی خواهند کرد!
وی افزود: علیه بنده گزارش نوشتند که نماینده می خواهد این محل را به افراد خاص واگذار کند؛ بنده اعلام می‌کنم که برای واگذاری این منطقه به بخش خصوصی باید مزایده‌ای برگزار شود و در همین راستا آقای استاندار نیز معتقد است که باید شهرداری پیرانشهر نیز وارد این مزایده شود.
حسین پور در ادامه با اشاره به چرایی حمایت از ورود شهرداری به این مزایده، اظهار داشت: تمامی کامیون‌های ترانزیتی که به مرز تمرچین می‌روند از داخل شهر پیرانشهر عبور می‌کنند؛ فرض کنید روزانه بیش از 300 کامیون از داخل شهر تردد می‌کنند؛ همین یک مورد در حالی سبب کلی خسارت و آسیب به آسفالت شهری می‌شود که از درآمد حاصل از آن حتی یک ریال برای شهر پیرانشهر هزینه نشده است؛ اگر شهرداری مسوولیت این منطقه را بر عهده گیرد قطع یقین خیر و برات فراوانی برای توسعه شهری داشته و می‌توان به درآمدهای حاصل از آن به طور دقیق نظارت کرد؛ البته هنوز خبری از برگزاری هیچ مزایده‌ای نیست!
برگزاری مزایده ضروری است
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه برگزاری مزایده برای واگذاری مسوولیت خدمات دهی در این منطقه ضروری است، گفت: میزان سرمایه گذاری شرکت باید مشخص باشد و تعهدات لازم اخذ گردد؛ اینکه با وجود درآمد چند صد میلیونی روزانه، این شرکت نصف مبلغ آن کارگران محلی که محموله های صادرتی را کول می‌کنند، خودش دریافت کند و نزدیک به یک دهه به کار ادامه دهد و کسی پاسخو نباشد، خیانت به مردم است.
وی افزود: وقتی نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی یک تنه مقابل استکبار جهانی ایستاده است، اینکه مقامات عالی استانی نتوانند مقابل یک شرکت خصوصی ایستادگی کنند، جای تامل دارد.
وی ادامه داد: در همین راستا با وزیر اطلاعات، رییس سازمان اطلاعات سپاه و دستگاه قضایی نامه نگاری لازم انجام شده تا به این پرونده ورود کنند.
زیرساخت‌های اجرا شده توسط شرکت خصوصی در مرز تمرچین راضی کننده نیست
"سید علی ترابی" فرماندار پیرانشهر در گفت و گو خبرنگار ایرنا با بیان اینکه زیرساخت‌های اجرا شده توسط شرکت خصوصی در مرز تمرچین راضی کننده نیست، گفت: گمرک وظیفه دارد تا به چگونگی عمل به تعهدات این شرکت نظارت کند.
وی با بیان اینکه طبق دستور استاندار آذربایجان‌غربی هرگونه تمدید قرارداد در این منطقه باید طی مزایده انجام گیرد، اظهار داشت: باید میزان درآمد این شرکت مشخص باشد تا میزان سرمایه گذاری آن نیز شفاف شود.
وی همچنین اعلام کرد که فرمانداری هیچ قدرت بازدارندگی برای منع فعالیت این شرکت ندارد.
استفاده از توانایی شرکت‌های خدمات رسان در مرز تمرچین باید طی فراخوان عمومی باشد
"نادر صادقی" معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی در گفت و گو با ایرنا با تاکید به در دسترس بودن مراکز خدمات رسان در مرزها بیان کرد: شرکت‌های خدمات‌رسانی که در مرز تمرچین برای خدمت گمارده شده‌اند، باید وظایف خود را به درستی انجام دهند و اداره‌کل گمرکات این استان وظیفه نظارت بر این شرکت‌ها را بر عهده دارد.
وی با انتقاد از نحوه ارائه خدمات توسط شرکت‌های خدمات رسان بخش خصوصی در مرزها به‌ویژه مرز تمرچین اظهار کرد: در صورت عدم رضایت مردم و فعالان بازرگانی و حمل و نقل از خدمات شرکت‌های موجود، از توانایی شرکت‌های خدمات رسان دیگر طی فراخوان عمومی ‌در این مهم استفاده خواهد شد.
صادقی با اشاره به ضرورت کاهش حجم ترافیک جاده دسترسی به مرز تمرچین که جزو بهترین راه‌های دسترسی به گذرگاه‌های مرزی در سطح کشور است، افزود: بازنگری در جانمایی در برخی ابنیه و شرکت‌های خدمات‌رسان داخل پایانه در طرح جدید ساماندهی مرز تمرچین مدنظر خواهد بود.
گمرک موظف به رسیدگی به تخلفات احتمالی شرکت‌های خدمات رسان در مرز تمرچین است
حسین سیوانی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه معاونت اقتصادی مشخصا وظیفه‌ای در این رابطه ندارد، گفت: گمرک موظف به رسیدگی به تخلفات احتمالی شرکت‌های خدمات رسان در مرز تمرچین است؛ معاونت اقتصادی استانداری بیشتر وظیفه رفع موانع سرمایه گذاری و فعال کردن ظرفیت‌های موجود را دارد.
وی با بیان اینکه شرکت‌ فعال در مرز تمرچین هیچگونه تعهدی به استانداری ندارد، اظهار داشت: گمرک باید بررسی کند که این شرکت به تعهدات خود در قراردادش پایبند بوده یا خیر.
سیوانی همچنین با ابراز بی اطلاعی از میزان قرارداد این شرکت در مرز تمرچین، بیان کرد: استانداری در این رابطه معمولا به جزئیات ورود نمی‌کند.
شرکت هیچ قراردادی با راهداری ندارد
" ارسلان شکری" مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اعلام اینکه این شرکت هیچ قراردادی با این دستگاه ندارد، گفت: تنها موافقت اصولی اولیه بر عهده ماست که در این رابطه نیز به دلیل ضرورت انتقال خدمات ارائه شده به پس کرانه تذکرات لازم داده شده است.
وی با بیان اینکه برای لغو یا تمدید قرارداد این شرکت در مرز تمرچین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌غربی هیچگونه مسوولیتی ندارد، اظهار داشت: گمرک می‌تواند در این راستا وارد عمل شود.
"شکری" با تاکید بر اینکه هیچ اصراری برای ماندن آن شرکت از سوی ما وجود ندارد، بیان کرد: موافقت اصول اولیه برای فعالیت این شرکت پنج ساله صادر شده و هم اکنون تقریبا به اتمام رسیده است؛ این اداره کل طبق قانون و دستورالعمل‌های موجود در رابطه با صدور موافقت اولیه اظهار نظر خواهد کرد.
اداره کل گمرک پاسخگو نشد!
با توجه به وظیفه گمرک در نظارت بر شرکت فعال در مرز تمرچین، خبرنگار ایرنا به سراغ "فرامرز محمدیان" سرپرست گمرک تمرچین پیرانشهر برود؛ " محمدیان در گفت و گویی کوتاه مدعی شد که گمرک هیچ قرارداد و وظیفه‌ای در این رابطه ندارد و فرماندار باید پاسخگو باشد.
البته تلاش برای ارتباط با "توحید آذربد" ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی نیز بی نتیجه ماند که در نهایت روابط عمومی این واحد طی تماس با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که حاضر به مصاحبه خبری در این رابطه نیست و اگر لازم بود به نهادهای بالادستی گزارش کار ارائه خواهد داد.
آغری بار چگونه به تمرچین آمد؟
البته به نظر می‌رسد نباید یک طرفه به قضاوت نشست؛ در همین راستا در تلاش برای یافتن شماره تماسی از شرکت "آغری بار" با "نور الدین صادقی‌نیا" مدیر این شرکت در تمرچین ارتباط گرفتیم؛ "صادقی‌نیا" در تشریح چگونگی آغاز به کار این شرکت در مرز تمرچین، گفت: قبل از سال 1390، بازارچه فرمانداری عملیات تخلیه و بارگیری را در مرز تمرچین در محیطی به اندازه یک هکتار را بر عهده داشت؛ استاندار وقت در آن دوره به دنبال جذب یک سرمایه گذار برای منطقه بود که شرکت آغری بار پس از رایزنی‌های مختلف و به دعوت استاندار وقت، فعالیت در این منطقه را قبول کرد.
وی افزود: در سال 1390 حدود پنج هکتار زمین از طریق امور اراضی در اختیار شرکت قرار گرفت تا در این محوطه اقدامات لازم زیرساختی انجام شود.
مدیر شرکت آغری بار در تمرچین با بیان اینکه بخشی از محوطه اختصاص یافته به این شرکت فقط یک دره بود که 424 هزار متر مکعب خاک به تعداد 53 هزار کامیون 10 چرخ مصالح در این دره ریخته شد تا مسطح شود، ادامه داد: بیش از 30 هزار متر مربع برای این محوطه بتن ریزی شده است که صفر تا 100 آن را شرکت متقبل شده است.
وی با اشاره به اخذ قرارداد با گمرگ جمهوری اسلامی ایران در سال 1391، بیان کرد: برای 2 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این منطقه اشتغال زایی شده است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی شرکت در این منطقه، گفت: دیوار بتنی به طول 530 متر و ارتفاع 2.7 متر، احداث خانه کارگر به متراژ 200 متر، احداث درب‌های ورودی گمرک به متراژ 40 متر مربع، احداث چهار باسکول 60 تنی، احداث ساختمان تجار به متراژ 250 متر مربع برای ارائه خدمات به پیله وران، احداث هشت چاه سرویس بهداشتی، احداث اتاق پایگاه بسیج و واگذاری آن به سپاه، احداث نماز خانه عمومی به متراژ 150 متر مربع با وضوع خانه مخصوص اهل سنت، احداث غداخوری به متراژ یک هزار 200 متر مربع در 2 طبقه و 11 واحد غذا خوری بخشی از خدمات صورت گرفته در این منطقه است.
صادقی نیا ادامه داد: احداث ساختمان اداری شامل دفتر مدیریت، سالن ارزیابان، ساختمان آی تی، اتاق مخصوص استراحتگاه رانندگان عراقی و مجهز کردن کل منطقه به فیبر نوری از دیگر اقدامات این شرکت در مرز تمرچین است.
وی همچنین به ایجاد یک جایگاه سوخت گازوئیل برای خودروهای عراقی در این منطقه از سوی شرکت اشاره کرد.
هیچ هزینه‌ای از کارگران دریافت نمی‌شود
مدیر شرکت آغری بار در تمرچین با تکذیب اظهارات نماینده مردم پیرانشهر و سردشت، گفت: نه تنها هیچ هزینه‌ای از کارگران دریافت نمی‌شود بلکه خدمات رایگان نیز به آنان در استفاده از محل‌های استراحتگاه و سرویس های بهداشتی ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه جرثقیل و لیفتراک مورد استفاده توسط شرکت از اهالی بومی منطقه اجاره می‌شود، اظهار داشت: هفت لیفتراک، هشت دستگاه جرثقیل، یک دستگاه لودر و12 واحد غرفه اغذیه فروشی به متراژ کلی 200 متر مربع به اهالی بومی مردم منطقه به اجاره واگذار شده است تا از این طریق نیز اشتغال زایی صورت گیرد.
شرکت ماهیانه 25 میلیون تومان فقط هزینه غذای کارکنان گمرک را پرداخت می‌کند
وی با بیان اینکه شرکت در این منطقه 30 پرسنل دارد که 6 نفر از آنان در اختیار گمرک با حقوق دریافتی از شرکت "آغری بار" فعالیت می‌کنند، گفت: شرکت ماهیانه 25 میلیون تومان برای غذای پرسنل گمرک و 6 میلیون تومان برای دیماند کارکنان گمرک و بیش از 6 میلیون نیز بابت هزینه ایاب و ذهاب این کارکنان هزینه پرداخت می‌کند.
شرکت "آغری بار" تاکنون چقدر در این منطقه هزینه کرده است؟
به گفته مدیر این شرکت در تمرچین در همان اوایل دهه 90 حدود 20 میلیارد تومان برای این منطقه هزینه شده است؛ وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه این 20 میلیارد در برابر درآمد این شرکت بسیار ناچیز است، بیان کرد: این میزان مبلغ در آن دوران هزینه شده و قیمت به روز آن بیش از 230 میلیارد تومان است!
وی افزود: هزینه‌های جاری شرکت آغری بار در تمرچین اعم از حقوق و بیمه پرسنل، هزینه برق، نگهداری از فیبر نوری، اجاره لودر، هزینه‌های مربوط به کارکنان گمرک و هزینه نگهداری از تجهیزات به طور میانگین ماهانه بیش از 350 میلیون تومان است.
"صادقی نیا" در پاسخ به این سوال که طبق ادعای نماینده پیرانشهر و سردشت میزان هزینه‌های این شرکت حتی نیم درصد از درآمدهای آن نیست، گفت: آقایان از هزینه‌های ما اطلاعی ندارند؛ میزان درآمد را نیز حاضریم در برابر یک سوم مبلغ ادعایی به همین آقایان تحویل بدهیم.
نماینده مجلس وقت ملاقات به ما نمی‌دهد!
"صادقی نیا" مدیر شرکت آغری بار در تمرچین همچنین مدعی شد که نماینده شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت وقت ملاقات و دیدار برای شفاف سازی را به آنان نمی‌دهد؛ وی همچنین اعلام کرد که آمادگی دارد تعدادی از اصحاب رسانه را برای بازدید از منطقه و اثبات ادعاهای خود به مرز تمرچین دعوت کند.
به گزارش ایرنا، آنطور که به نظر می‌رسد مرز تمرچین در اختلاف بین دولت و نهادهای حاکمیتی با بخش خصوصی دچار یک بحران توسعه شده است.
مرز تمرچین پیرانشهر که تنها مرز رسمی ایران با شمال عراق در آذربایجان غربی است، ظرفیتی کم نظیر برای توسعه تجارت بین المللی این استان است و می‌تواند میزان صادرات از این مرز به میلیارد دلار نیز برسد که البته برای رسیدن به این رقم، اقدامات اساسی و زیرساختی ضرورت دارد.
این مرز که از اوایل سال 1387 به عنوان مرز رسمی ایران با شمال عراق فعالیت خود را آغاز کرده و از حدود 6 سال پیش، این فعالیت شبانه روزی شده، در طول حدود 13 سال گذشته، با وجود فرازو نشیب های زیاد، به فعالیت خود ادامه داده و در حال حاضر یکی از مرزهای فعال تجاری کشور بوده که هم در صادرات و هم در واردات، رتبه های خوبی دارد.
تمرچین که در فاصله 133 کیلومتری و یک و نیم ساعته از ارومیه، مرکز آذربایجان غربی قرار دارد، در سال های اخیر امتحان خود را به خوبی پس داده و در برخی مواقع میزان صادرات از این مرز حتی به 600 میلیون دلار در سال نیز رسیده که رقم بسیار خوبی در این بخش به شمار می رود.
در نیمه نخست امسال نیز شاهد صادرات قابل توجه از این مرز بودیم به طوری که با وجود شیوع کرونا، میزان صادرات از این مرز به رقم خوبی 412 میلیون دلار رسید که در صورت تداوم همین روند، در پایان سال، حدود 800 میلیون دلار صادرات را از این مرز تجربه خواهیم کرد.
پایانه مرزی تمرچین در جنوب آذربایجان‌غربی یکی از پنج پایانه مرزی استان بوده که دروازه تجاری 2 کشور ایران و عراق قلمداد می‌شود و نقش کلیدی در توسعه جنوب استان دارد.
با توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعل مرز تمرچین پیرانشهر و همچنین اقدامات اساسی انجام شده در راستای بهبود وضعیت زیرساختی این مرز، انتظار می رود که تمرچین، در سال های آینده بسیار شکوفاتر از امروز شده و به یکی از مرزهای مهم استان و کشور در کنار مرز بازرگان تبدیل شود.
برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی مرز تمرچین آذربایجان غربی ارومیه پیرانشهر محمدمهدی شهریاری کردستان عراق

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/396955/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

ایجاد و تقویت مراکز نیکوکاری در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل

بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار + فیلم

جسد 3 مفقودشده در ارتفاعات مشگین‌شهر پیدا شد

گلبالیست‌های اردبیلی آماده حضور در پارالمپیک پاریس می‌شوند

شرکت 1400 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی اردبیل

176 گواهینامه انطباق استاندارد در اردبیل صادر شده است

کشف بیش از 21 کیلو تریاک در شهرستان پارس‌آباد

بانوی دارت‌باز اردبیلی به اردوی تیم ملی راه یافت

عملیات وعده صادق مطالبه ملی بود

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه + فیلم | جزیره‌های شمال‌غرب دریاچه غرق آب شدند

اشتغال‌زایی 2 هزار و 468 مددجوی بهزیستی در آذربایجان‌غربی

خسارت سرمای دیررس بهاره به محصولات زراعی اهر

فیلم/ حملهٔ هواداران تراکتور به بازیکنان در فرودگاه تبریز

جنجال در لهستان: بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اجرای 70 طرح بهداشتی و درمانی در آذربایجان‌ شرقی

سرمربی لیگ برتر انگلیس در راه تبریز | مربی سابق گرت بیل جایگزین خمس می‌شود

یک میلیارد و 542 میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی صادر شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

تغییر چهره بازیگر نوجوان نقش «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کُره

ساخت 3180 واحد مسکونی در شهرک شهیدخراسانی اردبیل

اجرای 87 پروژه گردشگری در استان اردبیل

تحویل 1000 واحد مسکونی به محرومان در اردبیل

افزایش 2 برابری اعتبارات عمرانی ورزش اردبیل

سالن تخصصی ورزش نابینایان و توان‌یابان تامین اعتبار می‌شود

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان اشنویه ای+فیلم

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

​آغاز طرح جهادی تلفیق آبزی‌پروری با فعالیت‌های کشاورزی در آذربایجان شرقی

حادثه رانندگی در آذربایجان شرقی یک نفر فوتی درپی داشت

تهاتر مالیاتی برای اجرای بیمارستان 1000 تختخوابی تبریز

صادرات یک و نیم میلیارد دلاری کالا از آذربایجان شرقی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دورهمی بهاری دو بازیگر زن خاطره‌انگیز

تهران گردی جالب «ستایش» در کنار خواهر و همسرش با تیپی بهاری

احداث 3180 واحد مسکونی در شهرک خراسان اردبیل

احداث سه هزار و 180 واحد مسکونی در شهرک شهید خراسانی اردبیل

87 پروژه گردشگری در استان اردبیل درحال اجرا است

کوهنوردان مفقودی دره جرمی ارومیه نجات یافتند

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف جاده اهر - مشگین شهر

یک کشته در برخورد خودرو با تیر برق در سردرود تبریز

بمب بزرگ تراکتوری‌ها ؛ سرمربی سابق گرت بیل در راه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

جان‌باختن 2 نفر بر اثر گازگرفتگی در مرند

تاوان سنگین تالار و رستوران متخلف در اردبیل

داروهای نهفته در دل طبیعت کوه سبلان شفابخش و روح افزا

نهضت تجلیل از معلمان فراگیر شود/عزم جمعی برای پاسداشت معلمان

جشنواره نمایش اسب اصیل ایرانی در اردبیل