پیام آذری

آخرين مطالب

راه‌های روستایی در استان اردبیل نیازمند توجه بیشتر مقالات

راه‌های روستایی در استان اردبیل نیازمند توجه بیشتر
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - روستاها در استان اردبیل بعنوان یکی از محورهای اساسی توسعه اقتصاد استان وضعیت چندان مطلوبی نداشته و هنوز مهاجرت از آنها بعنوان معضلی اساسی مشاهده می‌شود و در این میان راه روستایی یکی از مهمترین مقوله‌هایی است که می‌بایست برای رفع مشکلات مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

راه در استان اردبیل هنوز که هنوز است بعنوان یک مشکل مهم خودنمایی می‌کند و علیرغم تلاش‌های زیاد در سال‌های گذشته، فاصله این استان با دیگر استانهای کشور فاصله‌ای قابل تامل است.
به گفته مسئولان استان اردبیل، این استان در زمینه داشتن راه‌های استاندارد از جمله بزرگراه از دیگر استانهای کشور عقب است و در زمینه راه‌های روستایی نیز می‌بایست گام‌های بزرگی برای اصلاح امور برداشته شود. 
بسیاری از روستاییان استان اردبیل بویژه در مناطق محروم از اینکه پس از سال ها از داشتن راه مناسب روستایی بهره‌مند نیستند گلایه‌مند بوده و در فضای مجازی نیز فیلم‌های بسیاری بویژه در شرایط جوی نامساعد از وضعیت نامساعد و غیر قابل تردد جاده های روستایی به اشتراک گذاشته می‌شود. 
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل، مجموع راه‌های روستایی استان پنج هزار و 27 کیلومتر است که از این مقدار 2 هزار و 772 آسفالت، هزار و 35 کیلومتر شوسه و هزار و 220 کیلومتر نیز خاکی است و میانگین برخورداری راه‌های روستایی استان از آسفالت مناسب هم 55 درصد می باشد.
سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تازگی در بازدید از راههای روستایی استان در اردبیل گفت که 58 درصد راههای روستایی استان اردبیل آسفالت هستند.

پیام آذری


در این میان وضعیت برخی شهرستانها از نظر راه روستایی نامطلوب بوده و نیاز به سرمایه‌گذای بیشتر در آنها می‌باشد.
سید غنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با بیان اینکه شاخص راه‌های روستایی آسفالته شهرستان خلخال پایین‌تر از دیگر شهرستان‌ها است گفت: در حالی که افزایش امکانات رفاهی و زیربنایی از جمله آسفالت راه‌ها می‌تواند موجب ماندگاری جمعیت در روستا و افزایش جمعیت آن شود ولی بی‌توجهی به این امر می‌تواند عواقب نامطلوبی از جمله مهاجرت از روستاها بدنبال داشته باشد .
به گفته وی ، راه‌های ارتباطی روستایی خلخال نیازمند نگاه ویژه مسئولان است و تزریق اعتبار برای اجرای عملیات ترمیم ، بازسازی و آسفالت راه‌های خاکی است . هنوز شاخص بهره‌مندی اهالی روستاهای خلخال از راه آسفالت 45 درصد است که این میزان در مقایسه با میانگین استان اردبیل 38 درصد پایین‌تر است .
وی بیان‌کرد: در حال حاضر از مجموع 750 کیلومتر راه روستایی این شهرستان 300 کیلومتر آسفالت بوده و این در حالی است که پروژه‌های نیمه‌کاره در این زمینه وجود دارد که عملیات اجرایی آن سال‌هاست که به سرانجام نرسیده است .
او با اشاره به وجود 142 روستای دارای سکنه در خلخال گفت : در حالی که افزایش امکانات رفاهی و زیربنایی از جمله آسفالت راه‌ها می‌تواند موجب ماندگاری جمعیت در روستا و افزایش جمعیت آن شود ولی بی‌توجهی به این امر می‌تواند عواقب نامطلوبی از جمله مهاجرت از روستاها بدنبال داشته باشد .
وی همچنین با اشاره به محدودیت زمانی اجرای پروژه‌های عمرانی این شهرستان به لحاظ قرار گرفتن در یک منطقه سردسیر بر لزوم تلاش مسوولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در تامین اعتبار و همچنین تلاش مضاعف مسئولیت اداره کل راهداری استان در جذب بموقع اعتبارات و تسریع در اجرای پروژه‌های بهسازی و یا راه‌سازی منطقه تاکید کرد . فاصله چشمگیر شهرستان خلخال با شاخص آسفالت کشوری در راه‌های روستایی قابل قبول نیست ، طوری که راه روستای 227 خانواری تیل در بخش شاهرود و روستای میانرودان با 220 خانوار هنوز آسفالت ندارد .
نظری افزود : فاصله زیاد شاخص راه آسفالته روستایی شهرستان خلخال با شاخص آسفالت استانی و کشوری قابل تحمل مردم منطقه و افکار عمومی نیست و اعتبارات راه روستایی باید عادلانه و بر اساس جمعیت مناطق توزیع شود .
مناسب نبودن وضعیت راههای روستایی در این استان باعث شده است تا میزان تصادفات رانندگی در این جاده ها نیز بیشتر باشد و به گفته فرماندهان پلیس راه استان اردبیل 42 درصد تصادفات جاده‌ای این استان در راه‌های فرعی و روستایی رخ می‌دهد.
به گفته سرهنگ سید حجت فتاحی رئیس پلیس راه استان اردبیل، 70 درصد راههای این استان را جاده های روستایی و فرعی تشکیل می‌دهد و توجه به این جاده‌ها می بایست بیشتر از این باشد تا از میزان تصادفات و تلفات آن نیز کاسته شود. 
با وجود محرومیت استان اردبیل در زمینه راه بویژه در حوزه روستایی تلاش‌های زیادی از سال‌های گذشته در رفع این محرومیت آغاز شده و همچنان در حال اجرا می باشد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته قرار است در مجموع 200 کیلومتر راه روستایی در این استان در قالب طرح ابرار یک و 2 آسفالت شود که از این مقدار راه روستایی تاکنون 40 کیلومتر بهسازی، ، مرمت، شن‌ریزی و آسفالت شده است.
کلیم الله وثوقی بهسازی، مرمت، شن‌ریزی و آسفالت راه‌های روستایی را از اولویت‌های اداره کل راهداری برشمرد و اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته راه روستاهای بالای 50 و 20 خانوار در استان اردبیل مرمت و آسفالت خواهد شد.
وی با بیان اینکه اجرای طرح ابرار در استان تاثیر قابل‌توجهی در ارتقای ایمنی، کاهش تلفات رانندگی و تسهیل جابجایی بار و مسافر روستایی خواهد داشت، افزود: ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها از جمله بازسازی، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی موجب تسهیل در داد و ستد و افزایش درآمد روستاییان شده و مانع مهاجرت آنها به شهرها می‌شود.

پیام آذری


مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اولویت نخست این اداره کل را ارتقای سطح ایمنی راه‌های این استان ذکر کرد و افزود: علاوه بر ارتقای سطح ایمنی راه ها، احداث و توسعه راه های روستایی و استفاده بهینه از منابع و نیروی انسانی موجود از دیگر اولویت های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل است.
وی با بیان اینکه زیر ساخت ها و حمل و نقل یکی از شاخص های مهم توسعه هر جامعه است، اظهار داشت: استان اردبیل در مجموع 6 هزار و 374 کیلو متر انواع راه ها مانند بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که ارزش ریالی امروز آنها بیش از 100 هزار میلیارد ریال می باشد که سرمایه عظیم و ارزشمندی بوده و حفاظت و نگهداری آنها بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه 89 پروژه راهداری در حوزه راه‌های روستایی به طول 614 کیلومتر در استان اردبیل در حال انجام است، افزود: این پروژه ها 614 کیلومتر راه روستایی را شامل می شود که بخشی انجام و بخشی نیز در حال اجرا می باشد.
وثوقی به آسفالت دو هزار و 800 کیلومتر راه‌ روستایی استان اشاره کرد و گفت: عمر برخی از این جاده ها بیش از 15 تا 20 سال است که در جهت تعمیر و روکش آسفالت این مسیرها به رغم محدودیت منابع مالی تلاشی جدی انجام می‌شود تا ما بتوانیم رضایت روستاییان را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: در برخی از روستاها به رغم جمعیت بالای 50 خانوار تاکنون آسفالت‌ریزی انجام نشده که در این زمینه نیز 2 شهرستان خلخال و پارس‌آباد با بیشترین روستاهای با جمعیت بالای 50 خانوار در اولویت اصلی هستند.
شعبانعلی خاوری سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم گفت: در اجرای طرح ملی ابرار 120 کیلومتر راه روستایی استان اردبیل بهسازی و آسفالت شده است.
به گفته وی ، در قالب طرح ملی یک و 2 ابرار 240 کیلومتر پروژه برای استان اردبیل در نظر گرفته شده بود که با تلاش راهداران 50 درصد این پروژه‌ها اجرا شده است.
استاندار اردبیل هم از انعقاد تفاهم نامه مشارکت در اجرای پروژه های راهداری بالغ بر 300میلیارد تومان بین استانداری اردبیل و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور خبر داد و گفت: این تفاهم نامه برای شروع عملیات اجرایی پروژه های اولویت دار راهداری استان در سال جاری منعقد شده است.
وی با بیان اینکه پروژه های روکش آسفالت در راه های مواصلاتی به طول 100کیلومتر اجرا می شود، افزود: روکش آسفالت در راه های شریانی و فرعی، اصلاح نقاط حادثه خیز، ایمن سازی راه های شریانی استان و خرید و بازسازی ماشین آلات سنگین و سبک راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال جاری انجام می شود.
استاندار اردبیل تصریح کرد: در این تفاهم نامه 40درصد اعتبار لازم از سوی استانداری و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان و از محل منابع استانی در قالب موافقت نامه طرح های تملک استانی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ابلاغ و از این طریق تامین می شود.
بهنام جو ادامه داد: 60 درصد دیگر نیز از محل منابع ملی در سال1400 از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به اداره کل استان ابلاغ می شود.
وی با بیان اینکه انجام مطالعات تکمیلی بلافاصله باید بعد از تبادل این تفاهم نامه پیگیری شود، افزود: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل بعد از ابلاغ، پیگیری های لازم را انجام دهد و همه اقدامات خود را در سال جاری تا پایان آبان ماه انجام دهد و اعتبارات لازم برای راه های روستایی از محل استانی تامین می شود.
به گفته استاندار اردبیل ، پروژه های خوبی از سوی راهداری استان تعریف شده است که از جمله این پروژه ها تکمیل بهسازی محور هشتجین تا مزرعه، تکمیل پروژه محور کریق_ آرموداق در شهرستان نیر، تکمیل پروژه بیله سوار، احداث پل عنبرلو و 20 کیلومتر روشنایی در جاده های شمال استان از جمله طرح های در دست اجراست که با ابلاغ این تفاهم نامه انجام می شود.

پیام آذری


بهنام جو ادامه داد: همچنین رفع نقاط حادثه خیز که 10 نقطه با تایید و ابلاغ سازمان انجام می شود و ایمن سازی محورهای شریانی و 100میلیارد تومان برای روکش آسفالت راه های شریانی و فرعی استان با تایید و ابلاغ سازمان هزینه می شود.
وی با بیان اینکه توسعه و بهسازی ماشین آلات و ساختمان های راهداری از دیگر اولویت های این تفاهم نامه است، افزود: برای بهسازی و بازسازی ناوگان راهداری و ساختمان های این اداره کل بالغ بر 45میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
استاندار اردبیل اظهار کرد: تکمیل پروژه تقاطع غیر همسطح نمین، روشنایی خروجی اردبیل به خلخال، گردنه کجل، محور اردبیل به مغان، آسفالت راه فرعی کورائیم به خلفلو از دیگر پروژه هایی است که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند.
به گزارش ایرنا، از مجموع 6 هزار و 625 کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل 180 کیلومتر بزرگراه، 716 کیلومتر راه اصلی، 702 کیلومتر راه فرعی و پنج هزار و 27 کیلومتر راه روستایی است.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.
هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.
بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و 248 هزار و 610 نفر جمعیت استان اردبیل 448 هزار و 554 نفر در هزار و 696 روستا سکونت دارند که از این تعداد هزار و 24 روستا بالای 20 خانوار هستند.
استان اردبیل 11 شهرستان، 30 بخش، 73 دهستان، 29 شهر و در مجموع هزار و 863 روستا و آبادی دارد.
برچسب‌ها
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل تردد جاده ای

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/397490/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از 15 هزار قطعه فلامینگو بود

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان هوراند و کلیبر

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

اختصاص 80 هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده

بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده

طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیلزده زرآباد آغاز شد

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

261 هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه

ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا

آبیاری 80 درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

نصب 25 کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر