پیام آذری

آخرين مطالب

مدیریت آب؛ ضرورت حفظ 800 هزار هکتار زمین کشاورزی آذربایجان‌غربی اقتصادي

مدیریت آب؛ ضرورت حفظ 800 هزار هکتار زمین کشاورزی آذربایجان‌غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- مدیریت مصرف آب در 800 هزار هکتار زمین کشاورزی آذربایجان غربی، به یک ضرورت تبدیل شده زیرا در 10 سال گذشته با بروز و ظهور بحران‌های کم آبی، اهمیت آب و حفظ آن چند برابر شده که البته برای رسیدن به حداکثر بهره وری در این بخش، برنامه ریزی برای مصرف مناسب باید در دستور کار همگان قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، کشاورزی در اواخر دهه 1380 هجری شمسی، محور توسعه اقتصادی آذربایجان غربی قرار گرفت و بر همین اساس این بخش بدون ضابطه و غیرکارشناسی گسترش یافت؛ بر همین اساس افزایش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی بدون توجه به استفاده از شیوه های نوین و کم مصرف آبیاری، مصرف آب را در این حوزه به صورت غیر قابل پیش بینی افزایش داد.
چند سال خشکسالی و کاهش بارندگی از یک سو و توسعه بی رویه کشاورزی نیز از سوی دیگر موجب کاهش آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شد و روند خشک شدن دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان آغاز شد.
رشد بخش کشاورزی در حالی در آذربایجان غربی رقم خورد که رشد استفاده از فن آوری های نوین در این بخش مورد غفلت واقع شد و 90 درصد آب موجود در این خطه از کشوردر غفلت کارشناسان با بهره برداری غیر اصولی به هدر رفت.
به مرور زمان با آغاز روند بحران خشک شدن دریاچه ارومیه در کنار تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی و مصرف بی رویه، کم آبی یک دغدغه مهم و پیش روی تمام بخش ها از جمله کشاورزی استان قرار گرفت.
در این راستا دولت یازدهم و دوازدهم تلاش جدیدی را برای رفع این بحران هم در حوضه دریاچه ارومیه و هم در بخش معیشت مرزنشینان این خطه در دستور کار قرار داد.
همت دولت مردان برای چاره یابی این رخداد در قالب طرح های مصوب ستاد احیا و برخی طرح های ملی از جمله طرح ملی "شبکه فرعی ابیاری و زهکشی شمال غرب" شکل اجرایی به خود گرفت.
کارشناسان نیز استفاده از فن آوری های نوین کشاورزی و دانش های نوظهور و در کنار آن استفاده از ظرفیت آب های مرزی را در قالب طرح ملی شبکه آبیاری فرعی و زهکشی شمال غرب راه رفع این مشکل دانسته و آستین همت برای آن بالا زدند.
این اقدام در حالی صورت گرفت که بیش از 80 درصد منابع آب به دلیل استفاده نکردن از تکنولوژی های پیشرفته آبیاری و رعایت نکردن الگوی کشت صحیح در مناطق مختلف، در این بخش در حال نابودی بوده است.
البته علی رغم تلاش چندین ساله مسوولان حوزه آب و کشاورزی و هشدارهای محیط زیست در بسیاری از مناطق آذربایجان غربی همچنان کشاورزان از شیوه‌ های سنتی برای کشت و آبیاری محصول استفاده می ‌کنند و این روش ها بیشترین سهم مصرفی آب را به دنبال دارد.
استاندار: جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در تغییر الگوی کشت موفق نبوده است
اما آنچه بیشتر از کم آبی نگران کننده است، اظهارات استاندار آذربایجان غربی در زمینه سیاست های سازمان جهاد کشاورزی در راستای کاهش میزان آب مصرفی است .
وی معتقد است سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان در تغییر الگوی کشت و گسترش آبیاری های نوین کشاورزی در راستای کاهش آب مصرفی در این حوزه ناموفق بوده در حالی که تجهیز اراضی به سیستم های نوین آبیاری در این استان که در هشت سال گذشته هزینه فراوانی برروی دست دولت گذاشته است.
استاندار آذربایجان غربی در این زمینه معتقد است که متاسفانه از 400 هزار هکتار از زمین های کشاورزی آبی استان 60 هزار هکتار به تجهیزات نوین آبیاری مجهز شده اند و با وجود تامین مالی 85 درصدی متقاضیان استفاده از این تجهیزات توسط دولت، جهاد کشاورزی نتوانسته در تغییر الگوی کشت و استفاده از این تجهیزات توسط کشاورزان موفق عمل کند.
طبق اظهارات محمدمهدی شهریاری در حال حاضر میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی استان چهار برابر استانداردهای جهانی است و این در حالی است که میزان تولید محصولات کشاورزی در استان یک چهارم استاندارد است و این مساله قابل قبول نیست.
وی با اشاره به کاهش بارندگی های اخیر در کشور و به تبع آن در استان، گفت: با وجود کاهش در ذخایر آبی در پشت سدهای استان، اولویت اول در مدیریت منابع آبی در استان، تامین آب شرب است.
شهریاری افزود: کاهش بارندگی ها موجب کاهش ذخایر آبی در پشت سدهای استان شده است و در حال حاضر در منابع آبی استان با محدودیت هایی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: در کنار تامین آب شرب مردم ، با مدیریت و برنامه ریزی های لازم، منابع آبی مورد نیاز کشاورزی، حق آبی دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری دریاچه باید در نظر گرفته شود.
استاندار آذربایجان غربی افزود: در شرایطی که با کاهش منابع آبی مواجه هستیم کشاورزی طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه نباید توسعه یابد بلکه باید به سمت بهره وری بیشتر از وضعیت فعلی پیش رفت.
شهریاری با انتقاد از برخی مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در ممانعت از توسعه واحد های گلخانه ای در استان گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه در کنار اجرای طرح های احیای دریاچه، باید پیگیر استفاده از 300 میلیون متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه از رودخانه ارس باشد.

پیام آذری


16هزار هکتار اجرای آبیاری تحت فشار در مرحله طراحی و اجراست
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت توسعه سامانه های نوین آبیاری تحت فشار در سطح استان گفت: تاکنون 70 هزار هکتار سیستم های آبیاری تحت فشار خرده مالکی در استان اجرایی شده است و امسال نیز پیش بینی می شود چهار و 500 هکتار اجرا شده و به بهره برداری برسد.
وی با بیان اینکه از سال 1392 تاکنون بیش از 25 هزار و 153 هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده، افزود: این میزان معادل 36 درصد از اراضی کشاورزی است که با اجرایی شدن آن شاهد افزایش 40 درصدی راندمان آبیاری در بخش کشاورزی بوده ایم.
کرامتی صرفه جویی 308 میلیون متر مکعب در مصرف آب، متوسط پتانسیل افزایش عملکرد محصول بیش از 30 درصد و متوسط پتانسیل کاهش مصرف سم و کود شیمیایی 25 درصد، بهره مندی هشت هزار و 300 نفر بهره بردار و اشتغال 14 هزار نفر به صورت مستقیم و اشتغال غیرمستقیم 28 هزار نفر را از مهمترین مزایای اجرای این طرح اعلام کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال های اخیر اجرای طرح های نوین آبیاری با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته است، افزود: در حال حاضر در سطح 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبیاری تحت فشار از مرحله نقشه برداری، طراحی و در حال اجرا است.
بهره برداری از 9 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی آذربایجان غربی آغاز شد
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بهره برداری از 9 هزار هکتار از شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی شمال غرب کشور در استان به دستور رییس جمهوری در هفته گذشته آغاز شد.
اکبر کرامتی افزود: در هشتاد و دومین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، همزمان با افتتاح 585 طرح وزارت جهاد کشاورزی با دستور رییس جمهوری طرح های ابیاری در استان نیز از طریق ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید.
وی اضافه کرد: از مجموع 25 هزار هکتار از طرح های شبکه ای فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور بیش از 9 هزار هکتارمربوط به استان آذربایجان غربی است.
کرامتی بیان کرد: این پروژه هاشامل بخشی از شبکه های دشت نازک یک و 2 که توسط کشاورزان در حال بهره برداری می باشد و بخشی از شبکه پایین دست واقع در ماکو، سد قیقاج و شیبلو و همچنین بخشی نیز مربوط به شبکه های پیرانشهر یک و 2 شامل کرم آباد، جلدیان، بادین آباد در سطح 6 هزار هکتار است.
این پروژه در 10 استان اجرا شد و در سال 1393 بر اساس مصوبه هیات دولت و شورای عالی امنیت ملی مقرر شد در سطح 227 هزار هکتار از اراضی استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و گلستان و با هدف بهره برداری از آب‌های مناطق مرزی کشور به طور متناظر شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری ایجاد شود.

پیام آذری


اجرای طرح بهبود معیشیت مرزنشینان آذربایجان غربی
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در خصوص طرح تجهیز و نوسازی اراضی زیر سدها و شبکه های مدرن در استان گفت: این طرح در دشت زنگنه پلدشت به مساحت سه هزار و 750 هکتار اجرا شده و پیشرفت فیزیکی پروژه معادل 80 درصد است.
آرین با بیان اینکه بهبود وضع معیشت ساکنین منطقه و ارتقا درآمد و سطح زندگی مرزنشینان از مهمترین اهداف اجرای این طرح است، افزود: عملیات اجرا شده تاکنون شامل بخش اول احداث ایستگاه‌های پمپاژ یک و 2 و 3 است که به بهره برداری رسیده و بخش دوم به مساحت 600 هکتار در حال بهره برداری بوده بخش سوم و چهارم نیز به ترتیب به مساحت یکهزار و 600 و یکهزار و 500 هکتار در حال اجرا است.
وی در خصوص اجرای عملیات آب و خاک در عرصه تشکل های کشاورزی و احیا و توسعه کشاورزی، اظهار کرد: طرح احیا و توسعه کشاورزی در اراضی آراز سه به مساحت یک هزار و 520 هکتار در جوار روستای "قنبر کندی و حسن کندی" پلدشت با هدف تبدیل اراضی بایر به اراضی کشاورزی قابل کشت و ایجاد اشتغال و درآمد و اجرای روش های نوین آبیاری با پیشرفت 78.5 درصد در حال اجراست.
آرین بیان کرد: همچنین طرح دیگر اجرای عملیات آب و خاک در اراضی اوچ تپه میاندوآب به مساحت کل 2 هزار هکتار بوده که به صورت پایلوت در 160 هکتار اجرایی شده است و عملیات اجرایی شامل احداث پنج کیلومتر از اجرای آبیاری کم فشار و احداث ایستگاه پمپاژ نیز در حال اجراست.
831 رشته قنات در آذربایجان غربی وجود دارد
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در زمینه احیا و مرمت قنوات استان گفت: در استان آذربایجان غربی تعداد831 رشته قنات وجود دارد که در راستای سیاست بازسازی و احیای قناتها تاکنون تعداد 373 رشته قنات از ابتدای اجرای طرح تا کنون لایروبی و مرمت شده است.
وی یادآور شد: در سال جاری تعداد 12 رشته از محل اعتبارات ملی و 6 رشته از محل اعتبارات استانی با هدف افزایش راندمان آبیاری در دست اجراست.
آرین با اشاره به اقدامات نرم افزاری در مدیریت آب و خاک در استان بیان کرد: طرحهای شاخص شبکه فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، اعتبارات و عملکرد طرح تنظیم و مهار در استان آذربایجان غربی ، طرح مهار و تنظیم آب های مرزی و احداث شبکه های آبیاری و زهکشی فرعی از سال 1394 تا 1400 از مهمترین اقدامات در این حوزه است.
وی با بیان اینکه طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی آبهای مرزی استان آذربایجان غربی با هدف مطالعه و اجرای طرح شبکه های فرعی و به منظور توسعه و بهبود کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده است، افزود: این طرح در قالب 25 پروژه به مساخت 61 هزار و 570 هکتار با اعتباری بالغ بر 21 هزار میلیاردریال همچنان در حال اجراست.
آرین شبکه های فرعی آبیاری و آبیاری تحت فشار در حوضه ارس و زاب شامل شهرستانهای پلدشت، ماکو، شوط، چایپاره، خوی، چالدران و پیرانشهر را از مهمترین طرح های در دست اجرا در حوزه آبیاری تحت فشار اعلام کرد و افزود: این طرح ها در قالب 25 پروژه از سال 1394 شروع شده و تاکنون 14 هزار و 360 میلیارد ریال اعتبار تخصیص و هزینه شده است که با پیشرفت 96.5 درصد در حال اجراست و معادل 58 هزار هکتار از عملیات اجرایی آن خاتمه یافته است.

پیام آذری


عدم تامین اعتبار و آب مورد نیاز مهمترین مشکلات پیش روی طرح های آبیاری تحت فشار
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص مشکلات پیش روی طرح های اجرایی در حوزه آب و خاک افزود: مشکل پروژه ها در عدم اتمام شبکه اصلی توسط سازمان آب منطقه ای، تامین آب وعدم تامین اعتبار برای پرداخت مطالبات و تکمیل پروژه ها است و در حال حاضر نیز کل اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه ها و به بهره برداری رسیدن آنها هفت هزار میلیارد ریال است.
آرین تاکید کرد: عدم اتمام پروژه ها و بهربرداری از آنها موجب شده زمین های کشاورزی معطل مانده و موجب شده کشاورزان نتوانند نسبت به کشت محصولات اقدام کنند و این امر باعث نارضایتی کشاورزان را فرام کرده است .
وی یاد آور شد: اجرای طرح ها با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و بومی منطقه و بکارگیری نقشه های کاداستر به روز شده نسبت به ایجاد نظام های بهره برداری تشکل آب بران در جهت بالا بردن بهره وری کشاورزی در منطقه اقدام نموده که این مهم نیز به نوبه خود در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان و تثبیت جمعیت در مرزها و ایجاد اشتغال موثر بصورت مستقیم و غیر مستقیم نقش بسزائی را ایفا خواهد کرد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی با دارا بودن 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی سالانه 6.5 میلیون تن محصول باغای و زراعی تولید می کند.
120 هزار هکتار انواع باغ میوه و حدود 700 هزار هکتار زمین زراعی از ظرفیت های این استان است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی دولت یازدهم اراضی کشاورزی محمدمهدی شهریاری ستاد احیای دریاچه ارومیه

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/400029/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟