پیام آذری

آخرين مطالب

رئیس اتحادیه تابلوفرش سردرود مطرح کرد

خاموشی چراغ تولید تابلوفرش سردرود با موانع مالیات و بیمه اقتصادي

خاموشی چراغ تولید تابلوفرش سردرود با موانع مالیات و بیمه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس اتحادیه تابلوفرش سردرود گفت: تابلوفرش سردرود در طول سال‌های گذشته، چراغ بازار فرش تبریز را روشن کرده اما اکنون مالیاتی که در این صنعت وضع می‌شود، در حال خاموش کردن چراغ صنف قالی بافی و تولید تابلوفرش سردرود است.همچنین بیمه نشدن قالی بافان، فعالان این حوزه را دلسرد می‌کند.

هادی ابری سردرودی، رئیس تنها اتحادیه تابلوفرش کشور، فعالیت خود در زمینه تولید تابلوفرش را از 14 سالگی (سال 79) آغاز کرده و پیش از آن نیز مشغول به کارگری قالی بافی بوده که در نهایت از سال 89 به خرید و فروش و کارآفرینی وارد شده است و اکنون نیز تنها از طریق کارگاه‌های قالی بافی وی، 2000 نفر شاغل هستند. او هم‌چنین اکنون جزو پیشران‌های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بوده و حاضر است در صورت حمایت، تمامی بیکاران کشور را شاغل کند.
وی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، با اشاره به پیشینه تولید تابلوفرش در سردرود، اظهار کرد: قبلا می‌گفتیم که این شهر به واسطه تابلوفرش به یک شهر بدون بیکار تبدیل شده که توانسته برای 10 برابر جمعیت خود یعنی تعدادی نزدیک به 350 هزار نفر در سطح کشور اشتغال زایی کند و به این تعداد بافنده داشته باشد اما متاسفانه اکنون این حوزه با غفلت مسئولان رو به رو شده و تعداد شاغلان آن در سطح کشور به زیر 100 هزار نفر رسیده است.
وی با اشاره به مشکل بیمه قالی بافان که طی چند سال گذشته هیچکدام از قالی بافان تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند، افزود: در حوزه قالی بافی، هر کسی که اقدام به اشتغالزایی حتی با یک نفر کند، به سرعت بیمه او را قطع می‌کنند و حتی امسال نیز قرار است بحث بیمه قالی بافی کلا منتفی شود.
کاهش تعداد گالری‌های تابلوفرش سردرود
ابری با اشاره به وجود 240 گالری تابلو فرش در سردرود طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: قبلا با رشد قابل توجه و خوبی در زمینه گالری داری در این حوزه رو به رو بودیم زیرا در آن زمان تولید معاف از مالیات بود اما اکنون اداره مالیات وارد عمل شده و بر روی تولید هر فرش مالیات وضع می‌کند که این امر در نهایت باعث شده تا صنعتی بودن هنر-صنعت قالی بافی از بین رفته و تعداد گالری‌های تابلوفرش سردرود به زیر 100 مورد برسد.
وی تصریح کرد: عنوان شعار سال که به گفته‌ی مقام معظم رهبری به مانع زدایی و پشتیبانی در بخش تولید اختصاص یافته است، تولیدکنندگان صنف قالی بافی را خوشحال کرده که رهبر انقلاب درد ما را دانسته و تنها راه نجات کشور را توجه به حیطه تولید بیان کرده است اما اکنون مالیات برای یک تولیدکننده یک مانع بزرگی است که متاسفانه به جای پشتیبانی از تولید، اقدام به سنگ اندازی در این مسیر می‌کند.
گرانی مواد اولیه و دستمزد قالی بافی/نیاز به سرمایه در گردش بیشتری است
وی متذکر شد: با توجه به گرانی‌ کالاهای مختلف در کشور، قیمت مواد اولیه قالی بافی و دستمزد کارگران نیز بالا رفته و این صنف نیاز به سرمایه در گردش بیشتری دارد اما حتی ریالی از آن حمایت نمی‌شود.
رئیس اتحادیه تابلوفرش سردرود با تاکید بر این‌که تابلوفرش سردرود به تنهایی توانایی جذب تمامی بیکاران کشور را دارد، گفت: اکنون در نقاط مختلف کشور هر کسی که خواهان کار با ما است و حتی کار با فرش را بلد نیست، به او آموزش‌های رایگان را ارائه می‌دهیم و سپس به هر تعداد که نیاز دارد، می‌تواند کار تابلوفرش از ما دریافت کند.
وی با تاکید بر این‌که هیچ محدودیت فردی برای کار با ما وجود ندارد، افزود: تنها در مجموعه تولیدی و فروشگاه بنده در صورت حمایت مسئولان، امکان اشتغال زایی برای 20 هزار نفر وجود دارد.
وی ادامه داد: برخی از بافندگان تابلوفرش سردرود مدرک لیسانس دارند و حتی تعدادی دیگر، دستمزدی مطابق با قانون کار دریافت می‌کنند. ما در سال‌های گذشته گفتیم که می‌توانیم برای چهار میلیون زن بی سرپرست، بدسرپرست و یا سرپرست خانوار در زمینه تابلوفرش شغل ایجاد کنیم تا از این طریق برای خود درآمدزایی کنند اما متاسفانه هیچ حمایتی از سوی مسئولان انجام نگرفت.
ابری با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور، متذکر شد: با وجود تعطیلی اغلب صنوف در دوران کرونا اما فرصت برای اشتغال در زمینه تابلوفرش ایجاد شد چرا که در این راستا قراردادهای بافت تابلوفرش در خانه که برخی حتی پنج ماهه بود، زودتر و طی یک ماه تمام شد. 
وی تصریح کرد: بافندگی هیچ آلودگی صوتی و محیط زیستی نداشته و بدون ایجاد سدمعبر و ضرر دیگری برای جامعه، ارزآوری بالایی برای کشور دارد.
مشکل خودتحریمی تاثیرگذار تر از تحریم خارجی
وی در خصوص دلیل اصلی ایجاد مشکلات در صنف تولید تابلوفرش، گفت: وجود تحریم‌های خارجی چندان بر صنف ما تاثیرگذار نیست زیرا کمر ما را تحریم‌های داخلی و همان خودتحریمی شکسته است. طبق آمار مرکز ملی فرش، دو میلیون نفر قالیباف به همراه خانواده‌ها و صنوف همگن و در مجموع هشت میلیون نفر در حوزه فرش و قالی بافی کشور مشغول هستند که با تحریم صنعت فرش از سوی آمریکا، این تعداد افراد وارد چالش می‌شوند ولی مسئولان داخلی به جای چاره اندیشی برای این وضعیت، همسو با سیاست تحریم خارجی، هیچ پشتیبانی از صنف فرش کشور ندارند.

پیام آذری


مشکلات صادرات فرش
رئیس اتحادیه تابلوفرش سردرود با اشاره به مشکل صادرات و زمان دریافت تعهد ارزی، اظهار کرد: برخی از فرش‌ها باید به مدت چند سال در نمایشگاه خارجی بمانند و سپس فروخته شوند تا ارز آن وارد کشور شود، اما اکنون برای دریافت تعهد ارزی، تنها یک سال زمان وجود دارد و در نهایت تجاری که فرش خود را صادر می‌کنند، نتوانسته‌اند ارز خود را بازگردانند و مجبور به تهیه از بازار آزاد شده‌اند که این امر باعث شده تا این تجار، بار دیگر اقدام به صادرات نکنند.
وی افزود: با اینگونه سختگیری‌ها، صادرات فرش را از دو میلیارد دلار در سال 74 به زیر 50 میلیون دلار رسانده‌ایم که این امر به معنای فاجعه و زنگ خطری برای قشر عظیم بیکار کشور است که به دست خودمان آن را ایجاد کرده‌ایم.
وی ادامه داد: اختلاف بین بانک مرکزی و گمرک در صادرات فرش و برگشت تعهد ارزی باعث شده تا آمار صادرات فرش ما که زمانی دنیا، ایران را با فرش و فرش را با ایران می‌شناختند، کاهش یابد و امروز این جایگاه پرافتخار کشور در بازارهای جهانی را کشورهای دیگری تصاحب کنند.
وضع مالیات بر مواد اولیه قالی بافی
ابری در خصوص مشکل مالیات بر واردات مواداولیه فرش، اظهار کرد: مثلا در زمان واردات نخ، هم تعرفه گمرکی و هم مالیات بر آن وضع می‌شود که باید تولیدکننده آن را بپردازد و در نتیجه قیمت جنس بالا می‌رود. سپس با وضع مالیات بر توزیع نخ نیز قیمت محصول بار دیگر افزایش می‌یابد و پس از بافت تابلوفرش و فروش آن به بازار تبریز و سپس بازار تهران در هر مرحله مالیات دیگری گرفته می‌شود که این وضعیت افزایش قیمت پلکانی باعث شده تا قیمت تمام شده فرش ایرانی به شدت بالا رود و در نهایت نتواند در بازارهای جهانی رقابت کند.
وی با اشاره به وضعیت مشابه وضع مالیات بر ابریشم، افزود: این روند افزایش قیمت که با اسم حمایت از تولید داخل انجام می‌گیرد، تنها کمر تولیدکنندگان را می‌شکند. 
وی با اشاره به طرح توسعه مشاغل خانگی، گفت: فعلا تنها حمایتی که از تولیدکنندگان و کارآفرینان حوزه فرش می‌تواند انجام بگیرد، تسهیلات مشاغل خانگی این طرح است که اگر این وام اجرایی نشود آینده صنعت فرش کشور را با دست خودمان تمام خواهیم کرد. 
رئیس اتحادیه تابلوفرش سردرود افزود: در میان مشاغل مختلف خانگی، تابلوفرش می‌تواند بهترین گزینه باشد. ما طرح مشاغل خانگی را دیر شروع کردیم و حتی اکنون چندان حمایتی از آن انجام نمی‌گیرد در حالی که کشور چین از سال 2000 میلادی وارد این حیطه شده و حتی اصلی ترین علتی که قیمت کالاها به خصوص اسباب بازی در این کشور را کاهش داده، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی است.
وی با بیان این‌که این طرح قطعا یک کار مثبتی در زمینه کاهش نرخ بیکاری است، ادامه داد: در آذربایجان شرقی هیچ مکانی برای ارائه صنایع دستی که هنر دست بانوان است، وجود ندارد. 
امضای تفاهم نامه برای احداث هایپرفرش سردرود
وی متذکر شد: در این راستا با اداره کل میراث فرهنگی استان تفاهم نامه‌ای را امضا کردیم تا یک هایپرفرشی در سردرود برای فروش آثار فرش دستبافت تاسیس کنیم که البته نیاز به حمایت دارد. ما حتی حاضر هستیم تا اولین بوم گردی این حوزه را هم راه اندازی کنیم ولی باید برای بحث امتیاز و مجوزها و تسهیلات آن کمک شود.
وجود نمایندگی تابلوفرش سردرود در 18 استان کشور
ابری با بیان این‌که در بیش از 18 استان کشور نماینده‌ای از سردرود در حوزه فرش وجود دارد، تصریح کرد: طبق آمار مرکز ملی فرش ایران، 85 درصد تولید تابلوفرش کشور توسط سردرود انجام می‌گیرد. 
وی در خصوص آخرین وضعیت ثبت جهانی تابلوفرش سردرود، تشریح کرد: تابلوفرش سردرود در سازمان جهانی مالکیت فکری wipo ثبت جهانی شده و نشان ملی جغرافیایی در کشور را کسب کرده است و اکنون نیز در حال طی مراحل ثبت سردرود به عنوان شهر ملی تابلوفرش و ثبت جهانی در یونسکو هستیم.
استقبال بالای چینی‌ها از تابلوفرش سردرود
وی با تاکید بر استقبال بالای چینی‌ها از تابلوفرش سردرود، گفت: اکنون در نقاط مختلف شهر می‌توان چینی‌هایی را مشاهده کرد که در مغازه‌های مختلف به صورت زنده اقدام به مزایده تابلوفرش می‌کنند. در نمایشگاه داخلی و خارجی نیز همواره این افراد مشتاق به هنر تابلوفرش در غرفه‌های سردرپد حضور دارند.
رئیس اتحادیه تابلوفرش سردرود با بیان این‌که اکنون به طور مستقیم و غیرمستقیم بیش از 20 هزار نفر در زمینه تابلوفرش سردرود فعال هستند، گفت: به تازگی کارگاه بافندگی را در خطه خراسان با اشتغال زایی برای 200 نفر تجهیز کردیم. گام بعدی ما برای احداث کارگاه‌های دیگر در مناطق محروم استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان خواهد بود.. 
وی در خاتمه دلیل موفقیت سردرود در زمینه تبلوفرش، اظهار کرد: تابلوفرش در سردرود قدمتی 80 ساله دارد که دلیل ماندگاری و موفقیت آن را می‌توان استقبال مردم این دیار به انتقال فوت کوزه گری بافندگی از نسلی به نسل دیگر دانست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/400523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

تکذیب خبر جلسه اضطراری شورای‌عالی امنیت ملی

ببینید | اولین تصاویر از تبریز پس از ادعای حمله به تاسیسات انرژی

شلیک پدافند منشا صدای انفجار در تبریز

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!

فیلم/ آرامش کامل در آسمان تبریز

تبریز در امنیت و آرامش کامل

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آرامش کامل در آسمان تبریز

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه