پیام آذری

آخرين مطالب

چه خبر از زوم اپتیکال هواوی P50 پرو پلاس علمي

چه خبر از زوم اپتیکال هواوی P50 پرو پلاس
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مجله دیجی کالا / با توجه به خبرهای منتشر شده پیرامون برنامه‌ی هواوی برای عرضه‌ی گوشی‌های جدیدش می‌دانیم که شرکت چینی قصد دارد پرچم‌داران سری P50 خود را در تاریخ 29 جولای (7 مرداد) رونمایی کند. در همین راستا امروز خبرهای جذابی پیرامون قدرتمندترین مدل آن یعنی هواوی P50 پرو پلاس منتشر شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
همانطور که می‌دانید، حدودا دو سال است که از تحریم نرم‌افزاری گوگل علیه هواوی می‌گذرد. از حدودا ماه سپتامبر سال 2019 بود که گوشی‌های جدید هواوی نتوانستند به صورت رسمی از سیستم‌عامل گوگل و خدمات و اپلیکیشن‌های این شرکت آمریکایی نظیر جیمیل، یوتیوب، کروم و … بهره‌مند شوند. اما وقتی تحریم نرم‌افزاری نتوانست هواوی را از مسیر موفقیت باز دارد، دولت آمریکا به بهانه‌ی مشابه (همکاری هواوی با دولت کمونیست چین)، شرکت چینی را از دریافت تراشه‌های 5G قدرتمند محروم کرد.
هواوی اگرچه بعد از تاثیرگذاری این تحریم‌ها یک سقوط آزاد را از رتبه‌ی نخست به هفتم تجربه کرد اما خب قصد دارد امسال هم همچنان به تولید گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار با اندک تراشه‌های باقی‌مانده از سری کرین 9000 موجود و همچنین تراشه‌های 4G اما فوق‌العاده قدرتمند اسنپدراگون 888 ادامه دهد. بنابراین باید منتظر باشیم باز هم پرچم‌داران قدرتمندی با برند هواوی راهی بازار شوند اما اینبار نه در شرایطی که دوست داشتیم اتفاق بیفتد.
گوشی‌های جدید هواوی از پرچم‌داران سری P50 هستند؛ محصولات قدرتمندی که دلیل نام‌گذاری اینچنینی آن‌ها عملکرد بی‌نظیرشان در زمینه‌ی عکاسی است (حرف P برگرفته از کلمه‌ی Photography به معنای عکاسی است). ریچارد یو، مدیرعامل این شرکت هم اخیرا در صحبت‌های خود که توسط گوگل ترنسلیت هم ترجمه شده است گفته بود سری هواوی P50 انقلابی دوباره در زمینه‌ی عکاسی ایجاد خواهد کرد و شاهد عصر جدیدی در این زمینه خواهیم بود. خب این خبر اصلا غافلگیرکننده نبود چون همیشه چنین انتظاری از هواوی می‌رفت؛ اما قطعا این هیجان‌انگیزترین خبری بود که می‌توانستیم در رابطه با پرچم‌داران جدید شرکت دریافت کنیم.
قبل از اینکه بپردازیم به آنچه که خبرهای جدید پیرامون پرچم‌داران سری P50 هواوی گفته‌اند، بهتر است نگاهی داشته باشیم به گوشی‌های قدرتمند هواوی در زمینه‌ی عکاسی تا ببینیم شرکت چینی از زمانی که به خاطر عملکرد خوبش در این بخش مطرح شد تاکنون چه پیشرفتی داشت و چه فناوری‌های جدیدی را به دنیا معرفی کرد.
شاید با خود بگویید خب چه کسی اهمیت می‌دهد هواوی چه فناوری‌هایی را معرفی کرد؟ با نگاهی به جدول زیر به طور کامل پاسخ این پرسش بسیار مهم اما به ظاهر کم اهمیت را دریافت خواهید کرد و اینکه هواوی چه لطفی به صنعت عکاسی با گوشی هوشمند کرد.
البته این فقط خدماتی است که هواوی در زمینه‌ی دوربین به صنعت گوشی‌های هوشمند کرد چون اگر بخواهیم بخش‌های دیگر را هم بگوییم، قطعا لیست طولانی‌تری می‌داشتیم. قابلیت‌هایی نظیر حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و فناوری شارژ معکوس، از قابلیت‌هایی بودند که در ابتدا هواوی آن‌ها را در محصولات خود پیاده کرد.
هدف از بیان این موارد این است که هواوی در زمینه‌ی عکاسی همیشه یک شرکت قدرتمند بوده و مسیر را برای سایرین هموار می‌کرد. اگرچه این روزها پیشرفت در تمامی بخش‌ها آنقدر سریع است که شرکت‌ها فاصله‌ی کمی با یکدیگر دارند اما خب هواوی همیشه با حضور خود، رقابت‌ها را حداقل در زمینه‌ی عکاسی به اوج خود می‌رساند.
به همین خاطر است که بسیار برای رونمایی از گوشی‌های سری هواوی P50، خصوصا هواوی P50 پرو پلاس که قرار است بهترین و قدرتمندترین گوشی این سری باشد هیجان‌زده هستیم.
هواوی P50 ،P50 پرو و P50 پرو پلاس؛ منظور از عصر جدید عکاسی موبایل چیست؟
بدیهی است دوربین، تمام اولویت هواوی در گوشی‌های پرچم‌دار سری P است. اما سوال اینجاست که دقیقا در رابطه با کدام بخش از دوربین صحبت می‌کنیم؟ یعنی در واقع پیشرفت گوشی‌های جدید در چه زمینه‌ای خواهد بود؟ آنچیزی که در حدس پاسخ این پرسش به کمک‌مان می‌آید، شایعات و خبرهایی است که تاکنون در رابطه با نماینده‌های جدید شرکت چینی منتشر شده و همچنین الگویی که در پرچم‌داران نسل گذشته‌ی شرکت شاهد بودیم. به عبارتی دیگر، سری پرچم‌دارهای P همیشه با چه نوآوری در زمینه‌ی دوربین رونمایی می‌شدند. با این حال نگاهی خواهیم داشت به پیشرفت پرچم‌داران هواوی از هر دو سری P و میت تا به نتیجه‌ی بهتر و دقیق‌تری برسیم.
پرچم‌داران سری هواوی P
تمرکز روی عکاسی در نور شب با قابلیت‌هایی نظیر حالت شب، آرایه‌ی رنگی RYYB، دریچه دیافراگم عریض و …)
زوم 3، 5، 10، 20، 30، 50 و 100 برابری به لطف دوربین تله‌فوتو، لنز پریسکوپی و …
سنسورهای بزرگ دوربین برای جذب نور بیشتر و ایجاد عمق بیشتر در تصاویر (بوکه)
پرچم‌داران سری هواوی میت
توانایی بالا در زمینه‌ی فیلم‌برداری، پشتیبانی از حالت پرتره در فیلم‌برداری، بهبود عملکرد لنزها در فیلم‌برداری در نور شب
معمولا تمام بهبودی‌های سری P در این پرچم‌داران نیز وجود داشت
مشخصات دوربین گوشی‌های هواوی P50 ،P50 پرو و P50 پرو پلاس

پیام آذری

نمونه تصویر ثبت شده توسط دوربین گوشی P50 که در صفحه‌ی رسمی هواوی در ویبو به اشتراک گذاشته شده بود
با توجه به خبرهایی که پیرامون پرچم‌داران جدید و البته مورد انتظار هواوی منتشر شده است، می‌توان گفت مشخصات دوربین این گوشی‌ها به شرح زیر است:
هواوی P50: سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی IMX 707 (با فناوری ترکیب پیکسلی 4 به 1) اندازه‌ی سنسور 1/1٫28 اینچ، گشودگی دیافراگم f/1٫7 برای دوربین اصلی، زوم 3 برابری اپتیکال به علاوه‌ی دوربین فوق عریض
هواوی P50 پرو: سنسور اصلی ساخت سونی تجت عنوان IMX800 با اندازه‌ی 1/1٫18 اینچ – دوربین اصلی یا فوق عریض به علاوه‌ی دوربین تله‌فوتو
هواوی P50 پرو پلاس: سنسور اصلی ساخت سونی تجت عنوان IMX800 با اندازه‌ی 1/1٫18 اینچ – دوربین اصلی یا فوق عریض به علاوه‌ی دوربین تله‌فوتو
نمی‌توان گفت اطلاعاتی که در این زمینه داریم به صورت 100 درصد درست هستند اما آنچه که می‌بینید با خبرها و شایعاتی که پیش‌تر در رابطه با گوشی‌های شرکت منتشر شده بود مطابقت دارد. البته در این خبر، استفاده از سنسور 707 سونی برای مدل استاندارد جدید بود، اما خبر استفاده از سنسور IMX800 برای دو پرچم‌دار دیگر را از سال 2020 تاکنون می‌شنویم. اما چیزی که باعث می‌شود خبر امروز بسیار خاص باشد، اطلاعاتی است که در زیر می‌خوانیم:
هیچ سنسور 1 اینچی در این گوشی‌ها وجود ندارد
به لطف بهره‌مندی از سنسور بسیار بزرگ که نور بیشتری را هم جذب می‌کند، احتمالا بهترین دوربین فوق عریض موجود درون یک گوشی هوشمند را در این پرچم‌دارها شاهد خواهیم بود
هواوی یک چیز خاص راجع به پرچم‌دارانش را پنهان کرده است
اگرچه سنسور IMX800 سونی بزرگ‌ترین سنسوری است که تاکنون در یک گوشی هوشمند خارج از ژاپن بکار گرفته شده اما 1 اینچی نیست. بنابراین هواوی نمی‌تواند ادعای رکوردشکنی در این زمینه داشته باشد چون این رکورد متعلق به گوشی شارپ Aquos R6 است. در حالی که با توجه به این خبر، شاهد سنسور 1 اینچی هم نخواهیم بود و تمام تمرکز هواوی روی بهبود دوربین فوق عریض است، پس صحبت‌های ریچارد یو در رابطه با عصر جدید عکاسی با موبایل چه معنایی داشت؟
علاقه‌ی زیاد هواوی به بزرگ‌نمایی
گوشی‌های سری P از پرچم‌داران هواوی همانطور که گفته شد به بزرگ‌نمایی عالی شهره هستند. از زوم اپتیکال 3 و 5 برابری گرفته تا 10 برابری در هواوی P40 پرو پلاس و همچنین توانایی بالا در زوم هیبریدی بدون از دست رفتن کیفیت در میزان بالاتر. بنابراین اگر خود هواوی رسما اعلام نکند منظور از عصر جدید عکاسی با موبایل چیست، بهترین حدسمان، «زوم» خواهد بود.
با توجه به تمام تصاویر و رندرهایی که از گوشی‌های سری هواوی P50 منتشر شده، بدیهی است که تمام آن‌ها به گوشی P50 پرو اشاره دارند. با نگاهی به پنل پشتی، می‌توان گفت حلقه‌ی پایینی که درون ماژول این گوشی تعبیه شده به اندازه‌ی حلقه‌ی بالایی که سه دوربین را هم درون خود جای داده بزرگ است؛ در حالی که درون حلقه‌ی بزرگ پایینی فقط یک دوربین وجود دارد. بنابراین می‌توان اینطور در نظر گرفت که این دوربین در واقع همان دوربین پریسکوپی است که قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال 5 برابری را به P50 پرو می‌آورد. این خبری است که حتی تیزرهای رسمی هم آن را به نوعی تایید کرده‌اند.
در تیزرها آمده بود که گشودگی دریچه دیافراگم دوربین‌های این گوشی از فوق عریض گرفته تا تله‌فوتو به f/1.8 و f/3.4 می‌رسد و فاصله‌ی کانونی آن‌ها نیز از 16 تا 125 خواهد بود. توجه داشته باشید که این مشخصات شامل دوربین اصلی و دوربین زوم متوسط هم می‌شود اما متاسفانه از جزئیات پیرامون آن‌ها بی‌خبریم.
هواوی P50 پرو پلاس؛ عصر جدیدی در دنیای عکاسی با موبایل با زوم اپتیکال 20 برابری و 10 برابری پیوسته
همانطور که انتظار داریم، مدل استاندارد از این سری یعنی هواوی P50 به نسبت مدل پرو اندکی ضعیف‌تر خواهد بود. این چیزی است که همیشه وجود داشته و قطعا این‌بار هم شاهد چنین تفاوتی خواهیم بود. اما پر واضح است پرچم‌دار اصلی شرکت مدل پرو نیست، بلکه مدل پرو پلاس است که هواوی همیشه بهترین‌ها را برای آن نگه می‌دارد؛ مانند هواوی P40 پرو پلاس و میت 40 پرو پلاس.
بدیهی است هواوی اطلاعات پیرامون مدل پرو پلاس را بنا به دلایلی تاکنون از رسانه‌ها و افشاگران مخفی نگه داشته است چون شرکت چینی از دوربین آن به عنوان انقلابی در زمینه‌ی عکاسی یاد کرده است. بنابراین باید کاربران برای چنین چیزی هیجان‌زده باشند وگرنه اشتیاق خاصی برای تماشای رویداد معرفی از این گوشی‌ها وجود نخواهد داشت.
اما در رابطه با زوم پیوسته چطور؟ به نظر می‌رسد اندکی جاه‌طلبانه باشد اما خب شرکتی مثل هواوی که حتی در اوج تحریم‌ها هم راهی برای خودکفایی پیدا می‌کند و همیشه در زمینه‌ی دوربین جز اولین‌ها بوده، ترسی از جاه‌طلبی ندارد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که در حقیقت این سونی بود که برای اولین‌بار تقریبا چنین جاه‌طلبی را از خود به نمایش گذاشت.
در گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 3 شاهد عنصر اپتیکال بسیار منحصر بفردی هستیم که به صورت فیزیکی درون سیستم دوربین حرکت کرده و بین دو فاصله‌ی کانونی 70 و 105 میلی‌متر سوییچ می‌کند. به عبارتی ساده‌تر، زوم 3 و 4٫4 برابری اپتیکال در اکسپریا 1 مارک 3 با همین حرکت فیزیکی عنصر یاد شده ممکن شده است. با این کار، نیاز برای تعبیه‌ی دو دوربین تله‌فوتو از بین می‌رود اما خب باید توجه داشته باشید که این برخلاف آنچه که خیلی‌ها ممکن است تصور کنند، به معنای زوم پیوسته نیست.
البته این موضوع به یک دلیل بسیار مهم، پیچیدگی‌های خاص خود را هم دارد. در مشخصات مربوط به سونی اکسپریا 1 مارک 3 آمده که این محصول از یک عنصر محرک در دوربین تله‌فوتوی خود بهره می‌برد که مانند لنز پریسکوپی به آرامی حرکت می‌کند. اما اکسپریا 1 مارک 3 از زوم 3 به 4٫4 سوییچ می‌کند، درست مانند سایر گوشی‌های هوشمند. نمی‌دانیم سونی اینجا دقیقا چه کاری انجام داده اما به نظر می‌رسد شرکت ژاپنی قصد داشت قابلیت زوم پیوسته را به گوشی خود اضافه کند اما خب به هر دلیلی که بود این اتفاق رخ نداد.
حال سوال بزرگی که پیش می‌آید این است که زوم در گوشی هواوی P50 پرو پلاس چگونه خواهد بود؟ آیا مانند پرچم‌دار سونی است یا واقعا پیوسته است؟ فعلا در این رابطه چیزی نمی‌دانیم اما در رابطه با میزان این بزرگ‌نمایی باید بگوییم اخیرا پستی در ویبو به انتشار رسید که مدعی شده بود P50 پرو پلاس به دوربینی با قابلیت بزرگ‌نمایی 20 برابری اپتیکال و 200 برابری دیجیتال مجهز خواهد شد.
حال باید بپرسیم آیا این موضوع تایید می‌کند P50 پرو پلاس به دوربینی با قابلیت زوم پیوسته مجهز خواهد شد یا خیز؟ خبر دیگری که پیرامون این گوشی منتشر شده می‌گوید شاهد لنز مایع، دوربین فوق عریض Cine و دوربین تله‌فوتو با قابلیت زوم پیوسته‌ی 10 برابری خواهیم بود. اگرچه شاهد اشاره به زوم پیوسته هستیم اما خبری از میزان 20 برابری نیست. همچنین وجود لنز مایع هم باعث می‌شود گوشی بدون نیاز به دوربین ماکرو بتواند تصاویر ماکرو ثبت کند. البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که منبع این خبر خیلی با سابقه و موثق نیست و باید گفته‌هایش را در حد یک شایعه در نظر بگیریم.
یک نکته‌ی مهم دیگر هم که باید در نظر بگیریم این است که هواوی برای تعبیه‌ی تمام این فناوری‌ها از جمله زوم پیوسته به فضا نیاز دارد و بدنه‌ی کوچک یک گوشی هوشمند نمی‌تواند تمام این المان‌ها را در خود جای دهد و پاسخ‌گوی جاه‌طلبی‌های شرکت چینی باشد. با این حال باید به خاطر داشته باشیم در آن زمان که کسی تصورش را نمی‌کرد قابلیت زوم 5 و 10 برابری اپتیکال در یک گوشی بکار گرفته شود، هواوی گوشی‌هایش را مجهز به دوربین‌هایی با این قابلیت راهی بازار کرد. بنابراین نمی‌توان به توانایی‌های شرکت در این زمینه شک کرد.
به طور کلی حتی امکان به واقعیت تبدیل شدن امکان زوم 20 برابری پیوسته هم هیجان‌انگیز و جذاب به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد گوشی‌های هوشمند بیش از پیش به فناوری‌های جذاب دوربین‌های قدرتمند نزدیک شده‌اند. بنابراین بسیار مشتاقیم ببینیم آیا هواوی می‌تواند چنین ایده‌ی خوبی را عملی کند یا خیر.
در این بین شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، اپل و گوگل قطع به یقین منتظر این هستند که ببینند آیا هواوی می‌تواند چنین کاری را انجام دهد یا خیر. از طرفی خب اگر این اتفاق بیفتد و سامسونگ گوشی بعدی خود را باز هم با همان قابلیت‌های گلکسی S21 اولترا در امر بزرگ‌نمایی راهی بازار کند باعث ناامیدی کاربران خواهد شد. تنها شانسی که این شرکت‌ها دارند این است که هواوی دیگر رقیبی در بازار بین‌المللی برای آن‌ها به حساب نمی‌آید و هرچقدر هم که پیشرفته باشد، باز هم بدون خدمات و سرویس‌های گوگل و نسخه‌ی رسمی از اندروید، برای خیلی‌ها ارزش خرید ندارد.
با این حال بد نیست نگاهی داشته باشیم به شایعات و خبرها پیرامون نمایندگان مورد انتظار سه شرکت یاد شده در بالا تا ببینیم برنامه‌ی آن‌ها برای پرچم‌داران مورد انتظارشان چیست:
پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو: دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی،‌ دوربین پریسکوپی با قابلیت زوم 5 برابری، دوربین فوق عریض
آیفون 13 پرو مکس: دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتو با قابلیت زوم 2٫5 برابری، دوربین فوق عریض بهبود یافته
گلکسی S22 اولترا: دوربین اصلی 108 یا 200 مگاپیکسلی، دوربین پریسکوپی 10 برابری، دوربین فوق عریض بهبود یافته
حال باید دید آیا برنامه‌ی این شرکت‌ها به خاطر کاری که هواوی احتمالا انجام می‌دهد تغییر خواهد کرد یا خیر؟ پیش‌تر هم دیدیم که این اتفاق رخ دهد اما خب به نظر می‌رسد برای پیکسل 6 پرو و آیفون 13 پرو مکس همه چیز تمام شده باشد چرا که طی ماه‌های آینده باید شاهد رونمایی از آن‌ها باشیم اما برای سامسونگ همچنان فرصت باقی مانده تا منتظر هواوی باشد و سپس به انجام عملی مشابه اقدام کند. چون بعید به نظر می‌رسد حالا که هواوی از همه چیز محروم شده، سامسونگ تحمل این را داشته باشد که در بخشی ضعیف‌تر از این شرکت چینی ظاهر شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/401057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی دفعه اول باباش رو بدون ریش میبینه!

حمید مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد

واژگونی خودروی سواری پژو 405 در محور سلماس - تسوج

فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد

خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود

نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در آذربایجان غربی برگزار می شود

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

ایجاد پست برق 400 کیلو ولت در هشترود

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

کشف بیش از 44 کیلوگرم تریاک در مراغه

گفت‌وگوی کامالا هریسر با رئیس رژیم صهیونیستی

طبخ غذا‌های دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز عملیات اجرایی پروژه هتل پنج ستاره ملل مشگین‌شهر

تلاش برای ایجاد پست برق 400 کیلو ولت در هشترود

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

تخصیص 8 میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه

نوسازی 25 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور

4 تکنیک برای اینکه دیگران را راحت‌تر ببخشید

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند