پلیاستیشن برای رویارویی با گیم پس میتواند با نتفلیکس همکاری کند
علمي
بزرگنمايي:
پیام آذری - گیم فا / چندی پیش بود که نتفلیکس با خبر اضافه شدن بازیهای ویدیویی به سرویس استریم خود، دنیای سرگرمی را تا حد زیادی شوکه کرد. با توجه به تاثیر انکارناپذیر سرویسهای استریم بر دنیای سینما و تلویزیون، نقشههای این غول استریم قطعا در آیندهی بازیهای ویدیویی تاثیرگذار خواهد بود. اگر تصاویر و دادههای لو رفته از نرمافزار IOS نتفلیکس حقیقت داشته باشند، به نظر میرسد که همکاری با پلیاستیشن یکی از گزینههای این شرکت است. در این مقاله قصد داریم به این مهم بپردازیم که چرا چنین شراکتی میتواند برای سونی و پلیاستیشن عالی باشد.
پس از سرمایهگذاری بر روی Gaikai در سال 2012، سونی سعی داشته تا در دههی اخیر پلتفرم استریم بازی خود یعنی Playstation Now را گسترش دهد. علیرغم پیشگام بودن در این زمینه، تعداد مشترکین این سرویس تا به امروز به نسبت پایین بوده است. در مقابل سرویس مشابه Xbox Game Pass از سوی مایکروسافت را داریم که با وجود آغاز به کار بسیار دیرتر نسبت به Playstation Now، به یکی از محبوبترین سرویسهای بازار تبدیل شده است. Xbox Game Pass به نوعی بخشی جداییناپذیر از ایکسباکس است. اگر شایعات حقیقت داشته باشند و سونی و نتفلیکس واقعا به فکر همکاری باشند، شاید پلیاستیشن بالاخره بتواند با Xbox Game Pass به صورت جدی رقابت کند.
سهم بازار نتفلیکس
کنسولهای پلیاستیشن هرگز در فروش مشکلی نداشتهاند. در واقع تنها کنسولی که موفق به عبور از مرز 100 میلیون دستگاه فروش نشده، پلیاستیشن 3 است. البته پلیاستیشن 5 هم هنوز موفق به دریافت این عنوان نشده، اما خب یک سال هم از عرضهی این کنسول نگذشته است. با این حال وقتی صحبت از سرویسهای استریم و Playstation Now میشود، قضیه برای سونی کاملا فرق دارد. مایکروسافت در 4 سال توانسته تعداد مشترکین سرویس Xbox Game Pass را به بیش از 23 میلیون نفر برساند. این در حالی است که سرویس مشابه سونی با وجود قدمت بیشتر تنها 3٫2 میلیون مشترک دارد.
شاید عدم رغبت سونی به عرضهی بازیهای انحصاری پلیاستیشن بر روی رایانههای شخصی نشانهی بدی باشد. اما خبر خوب این است که اکثر مردم به بیش از یک دستگاه با قابلیت اجرای نتفلیکس دسترسی دارند.
در چنین شرایطی است که همکاری با نتفلیکس میتواند به نفع سونی تمام شود. نتفلیکس در حال حاضر در جهان 207 میلیون کاربر دارد. فارغ از نوع همکاری این دو، سونی به مخاطبانی دسترسی خواهد داشت که هرگز به تنهایی توانایی ساخت آن را نخواهد داشت. ارزش بالای Xbox Game Pass برای همیشه صنعت بازیهای ویدیویی را تغییر داده است. این سرویس به خوبی نشاندهندهی موفقیت استراتژیهای مختلف سه غول دنیای بازیهای ویدیویی در کنار یکدیگر است. اما از دیدگاه سونی، شرایط ممکن است در آینده به نفع مایکروسافت تغییر کند. همکاری با نتفلیکس از نظر مالی هم منطقی است. سونی بخشی از سود خود را باید با نتفلیکس به اشتراک بگذارد. اما در عوض نیازی به سرمایهگذاری بیشتر بر روی Playstation Now نیست.
محتوای گستردهی پلیاستیشن
راستش را بخواهید این اولین باری نخواهد بود که پلیاستیشن و نتفلیکس با یکدیگر همکاری خواهند کرد. همین امسال بود که این دو شرکت اعلام کردند که فیلمهای سونی پس از گذراندن دورهی سینمایی، به پلتفرم نتفلیکس اضافه خواهند شد. با توجه به ارتباطات نتفلیکس در حوزهی سینما و تلویزیون، سونی میتواند یک برتری مهم نسبت به Xbox Game Pass داشته باشد. چرا که Game Pass صرفا بر روی بازیهای ویدیویی تمرکز دارد. طی سالیان اخیر، سونی تمرکز زیادی بر روی پلیاستیشن و آیپیهای اریجینال این شرکت داشته است.
در حال حاضر پروژههای سینمایی و تلویزیونی متعددی با محوریت فرنچایزهای پلیاستیشن در دست ساخت قرار دارند. این پروژهها شامل اقتباس The Last of Us، Twisted Metal و Ghost of Tsushima میشوند. همکاری با نتفلیکس میتواند فرصتی مناسب برای سرمایهگذاری بیشتر بر روی چنین اقتباسهایی هم باشد. خود نتفلیکس هم پیش از این در ساخت اقتباسهایی بر اساس بازیهای ویدیویی مثل Castlevania و Resident Evil نقش داشته است. از این رو این شرکت هم احتمالا به همکاری با سونی تمایل خواهد داشت.
بعید است که پیدا شدن یک پوستر رسمی از Ghost of Tsushima در دادههای نرمافزار IOS نتفلیکس تصادفی باشد.
پتانسیل و تنوع وسیع محتوا در این همکاری فرضی، حقیقتا بیشتر از توان Xbox Game Pass است. با توجه به نامگذاری عمدی مایکروسافت و تمرکز بیشتر بر روی توسعهی بازیهای انحصاری، به نظر میرسد این آن شرکت علاقهی چندانی به ورود به حوزهی سینما ندارد. البته سال آینده قرار است بالاخره شاهد عرضهی سریال Halo باشیم. اما حتی آن سریال هم توسط پارامونت (Paramount) تولید و پخش خواهد شد. داشتن ترکیبی از بازی، سریال و فیلم در یک سرویس استریم میتواند به یک پکیج کامل برای سونی تبدیل شود.
پتانسیل بازیهای نتفلیکس
یکی از حرکات محبوب و هوشمندانهی مایکروسافت در قبال Xbox Game Pass، توانایی دسترسی به آن بر روی رایانههای شخصی، کنسولهای ایکسباکس و تلفنهای هوشمند است. با این حال وعدهی نتفلیکس در مورد در دسترس بودن بازیهای آینده برای تمام مشترکین، بدون نیاز به هزینهی اضافه، میتواند در نهایت به سود سونی باشد. بسیاری همین حالا از یک اشتراک نتفلیکس استفاده میکنند. عدم نیاز به پرداخت پول بیشتر برای دسترسی به محتوای پلیاستیشن، پیشنهادی است که رد کردن آن برای بسیاری دشوار خواهد بود. البته طبق شایعات منتشر شده در فضای مجازی، برای بازی کردن نیاز به یک کنترلر دوالسنس خواهید داشت. این یکی ممکن است به این شراکت صدمه بزند. اما باز هم یک هزینهی هفتاد دلاری اولیه، در بلندمدت یک هزینهی منطقی است.
با توجه به بیشتر شدن محتوای انحصاری مایکروسافت، بازیهای Third-Party متنوع Xbox Game Pass و دسترسی به EA Play، سونی باید پکیجی جذاب را برای رقابت ارائه دهد.
البته با همهی این اوصاف باید گفت که فعلا مشخص نیست نتفلیکس چه برنامههایی برای آیندهی خود در دنیای بازیهای ویدیویی دارد. به نظر میرسد که پای نوعی محتوای موبایلی در میان خواهد بود. اینکه سونی چه نقشی در این برنامهها خواهد داشت هم مشخص نیست. البته اگر اصلا خبری از یک همکاری باشد. در صورت اضافه شدن بازیهای پلیاستیشن به نتفلیکس، شاهد افزوده شدن بیش از 800 بازی پلیاستیشن 2، پلیاستیشن 3 و پلیاستیشن 4 که در حال حاضر بر روی Playstation Now هستند خواهیم بود. آیا این همکاری به حقیقت خواهد پیوست؟ باید منتظر ماند و دید.
نظر شما چیست؟ آیا شراکت نتفلیکس و پلیاستیشن حرکتی منطقی است؟
-
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸:۰۹
-
۳۰ بازديد
-
-
پیام آذری
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/404253/