پیام آذری

آخرين مطالب

چشم انتظاری مردم آذربایجان غربی برای تحقق وعده دولت سیزدهم / دریاچه نباید خاطره شود! مقالات

چشم انتظاری مردم آذربایجان غربی برای تحقق وعده دولت سیزدهم / دریاچه نباید خاطره شود!
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


آیت‌الله رئیسی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده‌هایی برای احیای دریاچه ارومیه به مردم آذربایجان غربی داد و امروز مردم این استان امیدوارند تا دیر نشده، دولت فکری جدی برای احیای دریاچه کند.
به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی در آسیای غربی و از مناطق دیدنی ارومیه و ایران است که آب آن که بسیار هم شور است، از 60 رودخانه نظیر زرینه‌رود، باراندوز، شهرچای، نازلو سیمینه‌رود، تلخه‌رود، گادر و زولا تامین می‌شود.
سیمینه رود و زرینه رود از بزرگ‌ترین رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه هستند که نقش بسزایی بر میزان آب دریاچه دارند. البته بارش برف و باران و چشمه‌های درون دریاچه نیز در تامین آب دریاچه موثر هستند. سرعت بالای تبخیر آب دریاچه و مشکلاتی که در بحث کم آبی وجود دارد موجب شده طی سال‌های گذشته، دریاچه ارومیه حال روز خوبی نداشته باشد و اقدامات مقطعی هم نتوانسته مشکلات دریاچه زیبای ارومیه را حل کند.
در اطراف دریاچه ارومیه مناطق زیبایی وجود داشت که متاسفانه خشک شدن دریاچه این مناطق را هم با مشکل مواجه کرده، برای مثال دو جزیره اشک و کبودان هم به‌شدت تحت‌تاثیر خشک‌شدن دریاچه ارومیه قرار گرفته و بسیاری از گونه‌های حیات‌وحش خود را از دست داده‌اند. این جزایر زمانی زیستگاه اصلی دو گونه مهم گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی بودند که به‌دلیل شرایط نامناسب دریاچه در سال‌های اخیر، در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

پیام آذری

وعده دولت سابق برای احیای دریاچه ارومیه که محقق نشد با همه این مسائل تلاش‌هایی برای نجات دریاچه ارومیه از سوی مسئولان صورت گرفت که در برخی مقاطع خوشحالی مردم و فعالان محیط زیست را در پی داشت، اما این تلاش‌های مقطعی نتوانست این دریاچه را نجات دهد. تا جایی که اخیرا از سوی ایستگاه فضایی چین عکسی از دریاچه ارومیه منتشر شده که نشان از کمبود شدید آب دریاچه و گسترش کشند قرمز در سطح دریاچه دارد.
بیشتر بخوانید:
تراز دریاچه ارومیه 62 سانتی متر کاهش یافت
اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه به یک دانشجو سپرده شد
یکی از شعار‌های دولت تدبیر و امید درباره مسائل محیط‌ زیستی و احیای دریاچه ارومیه بود، اما آخرین گزارش ستاد احیای دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که ارتفاع آب دریاچه هزار و ٢٧١متر از سطح دریا و حجم آب موجود در دریاچه 4 میلیارد و ٢5٠ میلیون است که برای رسیدن به تراز اکولوژیک به بیش از ١١ میلیارد متر مکعب آب بیشتر نیاز است! که این به معنای عدم تحقق وعده دولت سابق است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی هم خبر داده که بر اساس آخرین پایش‌های انجام شده سطح تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با یک سال گذشته 60 سانتیمتر کاهش یافته‌است.

پیام آذری

متاسفانه براساس برخی اخبار در هشت سال گذشته منابع مالی کلان و هم منابع آبی مهمی قربانی دریاچه ارومیه شد. فقط در یک نمونه، آبی را که هزاران سال به تالاب قره قشلاق می‌رفت، به سمت دریاچه ارومیه چرخاندند تا تراز آب ارومیه بیشتر شود.
دولت سابق قول داده‌ بود دریاچه را احیا کند، اما اکنون نه تنها دریاچه احیا نشده، بلکه برخی منابع و مناطق هم قربانی احیای دریاچه شد. یکی از مناطق تالاب قره قشلاق در شهر بناب است که به دلیل زیبایی و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی به عروس تالاب‌های شمال‌غرب کشور شهرت یافته‌است. این تالاب زیبا در مرز بین دو آذربایجان شرقی و غربی قرار گرفته‌است. تالاب قره قشلاق بزرگ‌ترین تالاب حوضه آبریز دریاچه ارومیه است و آب چندین رودخانه همانند مردق، لیلان چای، زرینه رود و صوفی چای به آن وارد می‌شود. این تالاب زیبا وسعتی معادل 22 هزار هکتار دارد و به دلیل آب و هوای معتدل و مطبوعش همه ساله پذیرای پرندگان مهاجر بسیاری از سایر کشور‌های جهان است. این منطقه در سال 1364 به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده و هم اکنون به عنوان پناهگاه حیات‌وحش شناخته می‌شود.

پیام آذری

عکس نگران کننده فضایی از دریاچه ارومیه
عکس ایستگاه فضایی چین از دریاچه ارومیه، این دریاچه را کاملاً به رنگ قرمز نشان می‌دهد. علت این قرمزی هم وجود کشند قرمز یا همان جلبک‌هایی است که در شرایط شوری زیاد و گرم شدن هوا رنگ قرمز تولید می‌کنند تا بتوانند در این شرایط مقاوم باشند.
در سال‌های اخیر بخشی از حق‌آبه دریاچه ارومیه از سد شهید کاظمی بوکان و سد نوروزلو میاندوآب و در مجموع از زرینه‌رود و سیمینه رود به‌دست آمده‌است.
پروژه انتقال آب از زاب به دریاچه هم منتقدان زیادی داشته‌است. بررسی‌های محققان دانشگاه تهران نشان داده‌ است که جریان رودخانه زاب در مدت سه دهه گذشته روند نزولی معناداری داشته‌است. در نتیجه با توجه به روند افزایشی درجه حرارت در منطقه، انتقال بی‌رویه آب از این حوضه به دریاچه ارومیه اثرات مخربی بر منابع آب سطحی و زیرزمینی حوزه زاب و محیط‌زیست منطقه خواهد گذاشت.
از نیمه پاییز 97 یکی از شدیدترین ترسالی‌های دهه اخیر در سراسر ایران رخ داد. آن ترسالی در پاییز 98 هم ادامه داشته‌است. حاصل این ترسالی‌های شدید آبگیری غالب تالاب‌ها و دریاچه‌های فصلی حتی در مناطق بیابانی ایران بوده‌است. بهترین آمار تراز دریاچه فقط مربوط به همین ترسالی‌هاست.

پیام آذری

بنا به گفته مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، هزینه احیای دریاچه ارومیه بیش از 15 هزار میلیارد تومان بوده‌است. اکنون این پرسش از مقامات سابق محیط‌زیست مطرح است که این همه بودجه و این همه تخریب و این همه اصرار به احیا برای چه بود؟
منصور سهرابی، اگرواکولوژیست (بوم‌شناسی کشاورزی) و استاد دانشگاه در سوئد، اخیراً در یکی از مقالات خود تأکید کرده که تنها کاری که می‌توان در شرایط فعلی انجام داد، کاهش سطح تبخیر با حفظ یک‌چهارم سطح دریاچه است. به عبارت دیگر، آب‌هایی که به دریاچه وارد می‌شوند در سطح هزارو5٠٠ کیلومتری حفظ و به سمت سطوح شکننده دریاچه هدایت شوند و برای بقیه سطح دریاچه که خشک است، چاره و فکر دیگر باید اندیشید.
تاثیر کاهش بارش‌ها در خشک شدن دریاچه
یکی از مسائلی که باعث مشکلاتی برای دریاچه ارومیه شد، کاهش بارش‌ها بود. امسال بارش‌ها در آذربایجان غربی کاهش 25 درصدی داشت و همین موضوع هم در بحث عدم احیای دریاچه ارومیه بی تاثیر نبود.

پیام آذری

یاسر رهبردین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان غربی در این باره می‌گوید: امسال 295.6 میلیمتر بارش در استان ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 395.6 میلیمتر بوده است. آمار مقایسه‌ای کاهش 25.3 درصدی بارش‌ها را نسبت به سال آبی گذشته و کاهش 17.2 درصدی را نسبت به دراز مدت نشان می‌دهد.
رهبردین با اشاره به حجم بارش‌ها در 3 حوضه آبریز استان نیز هم می‌گوید: مجموعا طی سال آبی جاری در حدود 1107 میلیمتر بارش در سه حوضه آبریز ارس، زاب و دریاچه ارومیه ثبت شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه میزان بارش ثبت شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 290.2 میلیمتر بوده است، تاکید کرده است: آمار مقایسه‌ای کاهش 22 درصدی بارش‌ها را نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته نشان می‌دهد.

پیام آذری

آیا دریاچه ارومیه خاطره می‌شود؟
بار روی کار آمدن دولت سیزدهم، وعده‌هایی داده شد تا احیای دریاچه ارومیه به صورت جدی و نه به صورت نمایشی در دستور کار دولت قرار گیرد. آیت الله رئیسی رئیس جمهور زمانی هم که نامزد ریاست جمهوری بود در گفتگوی تلویزیونی با مردم آذربایجان غربی درباره برنامه دولتش برای احیای دریاچه مطالبی را مطرح کرده بود.
آیت الله رییسی در این باره گفته بود که احیای کامل دریاچه ارومیه در دستور کارجدی دولت من است. این دریاچه باید همواره به عنوان دریاچه‌ای زنده در منطقه باقی بماند. البته هم اکنون با اینکه مدتی هم از آغاز کار به دولت سیزدهم گذشته هنوز هیچ اقدامی برای رهاسازی آب از سوی سد‌ها و اتمام پروژه‌های نیمه تمام دریاچه ارومیه آغاز نشده و مردم امیدوارند دولت تا دیر نشده فکری جدی برای احیای دریاچه کند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/423744/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

شکست خانگی پاس همدان برابر تهران یاسا

خرداد امسال 121 روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

افتتاح بخش آی.سی.یو و سی.آرم بیمارستان طالقانی تبریز

نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی 1403-1404

مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند