پیام آذری

آخرين مطالب

آموزش ترکیبی؛ ابتکاری برای آغاز سال تحصیلی جدید در آذربایجان‌غربی فرهنگي

آموزش ترکیبی؛ ابتکاری برای آغاز سال تحصیلی جدید در آذربایجان‌غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری


به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا و فراز و فرود متفاوت این همه گیری در نقاط مختلف کشور موجب شده تا مسوولان نظام آموزشی در آذربایجان غربی به تبع وزارت آموزش و پرورش شیوه های متفاوتی را برای آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس در پیش بگیرند که امسال این شیوه ترکیبی بوده و آموزش حضوری را در کنار مجازی برای دانش آموزان ترسیم کرده که البته رویکرد اصلی، آموزش حضوری با تکیه بر نتایج امیدبخش واکسیناسیون عمومی است.
بر اساس بخشنامه "الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید 19"، برای سال تحصیلی 1401-1400، که از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان ها ابلاغ شده، مدیریت و راهبری بازگشت به آموزش های حضوری مدارس به‌صورت آرام و تدریجی و بهبود کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی و کاربرد اقتضایی روش‌های ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) در فرآیند یاددهی و یادگیری خواهد بود.
بر اساس اظهارات معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش پرورش تفویض اختیار به مدیران کل استانها نقش مهمی در تصمیم گیری برای حضور یا عدم حضور در مدارس می تواند داشته باشد و مدیران برحسب شرایط مناطق خود در این زمینه تصمیم گیری خواهند کرد و آذربایجان غربی هم از این شیوه تبعیت می کند.
البته نباید فراموش کرد که تمام این تصمیم گیری ها در حالی محقق می شود که دستورالعمل های ستاد ملی کرونا در مدارس کامل رعایت شود و از سویی همکاری والدین نیز در زمینه فرستادن دانش آموزان به مدارس وجود داشته باشد.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی آموزش و پرورش، آذربایجان غربی امسال با 646 هزار دانش آموز در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم به استقبال مهرماه می رود.
پنج هزار و 150 مدرسه در قالب بیش از 17 هزار کلاس درس برای آموزش های حضوری، ترکیبی و زیرساختهایی برای آموزش آنلاین در بستر شبکه شاد تدارک دیده شده است.
39 هزار نفر فرهنگی آذربایجان غربی نیز در اقصی نقاط استان برای آغاز سال تحصیلی با دریافت آموزش های ضمن خدمت در بخش های مختلف و نیز واکسیناسیون علیه بیماری کووید 19 منتظر شروعی تازه برای فصل تعلیم و تربیت هستند.
60 درصد مدارس کل استان در سه هزار روستای آذربایجان غربی واقع شده و تاکنون 95 درصد کتاب های مقطع ابتدایی، 85 درصد کتاب های مقطع متوسطه اول، 90 درصد کتاب های نظری و 74 درصد کتاب های دوره کاردانش ثبت سفارش شده است.
طبق گفته مسوولان تعلیم و تربیت استان در سال تحصیلی پیش رو 21 هزار دانش آموز بر تعداد محصلان و 618 کلاس برتعداد کلاسهای استان افزوده می شود.
آموزش و پرورش برای تمام شرایط کرونایی برنامه هفتگی دارد
براساس اظهارات معاون آموزشی و دبیر پروژه مهر یا همان طرح بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش آذربایجان غربی، تمام مدارس برای وضعیت های مختلف رنگی زرد، نارنجی و قرمز برنامه هفتگی تهیه کرده اند.
طبق اظهارات "بابک حشمت" در صورت تشکیل کلاس های تلفیقی 100 درصد مدارس آمادگی بازگشایی دارند و چهار هزار و 641 محتوای درسی به صورت بارگذاری در شبکه شاد و درسنامه تهیه و تولید شده است.
به گفته وی تا روز پنجشنبه هفته گذشته 576 هزار نفر دانش آموز ثبت نام شده اند که 356 هزار نفر در مقطع ابتدایی و بقیه در دوره متوسطه ثبت نام شدند.
آموزش در سال تحصیلی جدید ترکیبی است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ترکیب آموزش های حضوری و غیرحضوری برنامه آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید و برای بازگشایی مدارس است.
حشمت افزود: بازگشایی مدارس موضوعی مهم است که همه خانواده ها به نوعی با آن درگیر هستند و از این رو دارای اهمیت خاصی است.
وی اضافه کرد: در سال تحصیلی جدید 11 پروژه مرتبط با این موضوع برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته شده است که برمبنای آنها عمل خواهد شد.
وی براین عقیده است سلامت دانش آموزان و فرهنگیان اولویت اول این نهاد در بازگشایی مدارس است و اگر شرایط برای آموزش های حضوری مهیا باشد، از این فرصت نیز استفاده خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بیان کرد: پوشش 98 درصدی دانش آموزان آذربایجان غربی همزمان با بازگشایی مدارس مد نظر است و آموزش و پرورش در این راستا اهتمام ویژه ای از طریق مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد دارد.
وی ادامه داد: این نهاد با رویکرد بازگشایی مدارس فعالیت می کند ولی در اصل با توجه به دستورات اعلامی از سوی ستاد کرونا فعالیت های خود را برنامه ریزی و در مسیر پروژه مهر حرکت خواهد کرد.
اطلس دسترسی دانش آموزان آماده سازی شده است
دبیر پروژه مهر آذربایجان غربی با بیان اینکه اطلس دسترسی دانش آموزان استان آذربایجان غربی فرد به فرد با هدف جمعبندی اطلاعات آموزشی آنان و میزان دسترسی به ابزارهای آموزشی تهیه شده، افزود: با این اقدام میزان دسترسی یا عدم دسترسی دانش آموزان به شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته های یادگیری ارزیابی می شود.
حشمت ادامه داد: 100 درصد کلاس های استان در سال گذشته در شبکه شاد ثبت شد و 83.23 درصد دانش آموزان در این بستر آموزش های لازم را دریافت کردند.
وی با بیان اینکه حدود 69 درصد دانش آموزان از مدرسه تلویزیونی بهره مند بودند، گفت: 6 درصد در وضعیت های آبی و سفید به صورت حضوری درس خواندند.
براساس اظهارات وی 12.86 درصد دانش آموزان آذربایجان غربی از بسته های آموزشی و یادگیری استفاده کرده اند.
بکارگیری تمهیدات بهداشتی و عدالت محوری 2 رویکرد مهم آموزشی در آذربایجان غربی است
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در این زمینه معتقد است که ترکیب تمهیدات حفاظتی از جمله واکسیناسیون، ماسک زدن و بهداشت دست ها، رعایت موارد بهداشتی و ایمنی یادگیری حضوری را برای همه ایمن و ممکن می سازد.
"مهین منافی" مانند سایر صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت براین موضوع تاکید دارد که آموزش حضوری و در صورت ضرورت ترکیبی هیچ جایگزینی ندارد چرا که ارتباط متقابل معلم و شاگرد به یک یادگیری عمیق و تثبیت شده منجر می شود.
وی عدالت محوری در آموزش را مهمترین رویکرد این نهاد در آغاز شروع سال تحصیلی بیان کرد و افزود: دانش آموزان مناطق محروم، روستایی و عشایری استان هم باید از آموزشی با کیفیت برخوردار باشند و در این راستا این دانش آموزان زودتر از سایرین سال تحصیلی جدید را با مرور درسهای سال قبل شروع کرده اند.
منافی دایر کردن کلاسهای خلوت با کمتر از 10 دانش آموز را یکی از رویکردهای آموزش حضوری در مناطق روستایی استان بیان کرد و گفت: درسنامه و محتواهای آموزشی نیز برای دانش آموزان مناطق روستایی آماده سازی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با بیان اینکه 60 درصد مدارس استان به تعداد سه هزار و 24 مدرسه در مناطق روستایی قرار گرفته، افزود: شکل جغرافیایی و مرزی بودن از مهمترین علل محرومیت این استان در بخش آموزش و وضعیت نامطلوب فضای آموزشی است.
مرحله دوم واکسیناسیون فرهنگیان آذربایجان غربی در مراحل پایانی است
رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش اذربایجان غربی گفت: در راستای تامین سلامت فرهنگیان و آمادگی برای آموزش ترکیبی پوشش 96درصدی مرحله اول واکسیناسیون فرهنگیان علیه ویروس کرونا و پوشش 60 درصدی دُز دوم واکسن تا کنون در سطح استان انجام شده است.
رویا اسماعیل لو اظهار داشت: در قالب پروژه مهر امسال، خرید ملزومات بهداشتی مراقبان سلامت استان برای سال تحصیلی جدید و تجهیز اتاق بهداشت در مدارس مناطق با اولویت مدارس شبانه روزی در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به جذب تعداد 40 نفر مراقب سلامت جدید برای سال تحصیلی جدید ادامه داد: در مجموع آمار مراقبان سلامت استان به 160 نفر خواهد رسید.
وی بیان کرد: به منظور افزایش سطح سواد سلامت در پیشگیری از بیماری کووید 19، دوره کمک های اولیه برای فرهنگیان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دوره توانمندسازی فرهنگیان و مدیران مدارس و اولیای دانش آموزان در فضای مجازی برگزار شده است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 625 هزار دانش آموز است که در پنج هزار و 150 مدرسه تحصیل می کنند، این استان هم اکنون نیازمند پنج هزار کلاس درس است.
سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی 4.05 مترمربع به ازای هر دانش آموز است که پایین تر از میانگین کشوری به شمار می رود که البته این رقم در شهرستانی نظیر پیرانشهر، 1.7 مترمربع است، البته برخی شهرستانها از جمله سلماس و تکاب نیز دارای سرانه فضای بالای پنج متر مربع هستند.
سال تحصیلی گذشته و همچنین نیمی از سال تحصیلی پیش از آن، به علت شیوع پاندمی کرونا نظیر بسیاری از کشورهای جهان، آموزش دانش آموزان در ایران و آذربایجان غربی غیرحضوری بود که همین امر، مشکلاتی را در حوزه تعلیم و تربیت محصلان و ارتقای علمی دانش آموزان ایجاد کرده که باید بخشی از توان علمی معلمان در سال تحصیلی جدید، البته در صورت حضوری بودن به پرکردن این جای خالی بزرگ معطوف شود.
برچسب‌ها کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا آذربایجان غربی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بازگشایی مدارس فرهنگیان

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/424441/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی

برپایی 5 میز خدمت در نماز جمعه ارومیه

اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در60 هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی

خط کشی 250 کیلومتر از محورهای مواصلاتی شهرستان نقده

واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در آذربایجان شرقی

درگذشت پدر شهید سلطانی در مراغه

بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد

همسویی بی‌نظیر در توسعه اردبیل

2224 میلیارد اعتبار سفر رئیس جمهور به اردبیل تخصیص یافت

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

عملیات وعده صادق موجی از شادی را به ارمغان آورد

(تصویر) جدال هولناک زن 60 ساله و خرس در پیرانشهر

پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است

فوران آتش‌فشان در اندونزی/ 11 هزار نفر باید تخلیه شوند

بیکارتر از کیم کارداشیان، مرفه‌تر از ایلان ماسک!

آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در پلدشت

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»