پیام آذری

آخرين مطالب

با مسیر ریلی تبریز آذربایجان، مرکز هاب لجستیکی منطقه بیشتر آشنا شویم سياسي

با مسیر ریلی تبریز آذربایجان، مرکز هاب لجستیکی منطقه بیشتر آشنا شویم
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تین نیوز
کریدور یا راه گذار بین المللی شمال – جنوب، نام پروژه بزرگ حمل و نقل است که در پی توافق سه کشور هند، ایران و روسیه در سال 1379 (2000 میلادی)، کلید خورد. کریدور شمال – جنوب، به عنوان یک پل ارتباطی مهم بین کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیج فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا شناخته می شود و از مسیرهای راهبردی در نیم کره شرقی جهان است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، ایران در یک موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک قرار گرفته و موقعیت مناسب ریلی و جاده ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای مکران «عمان» و سواحل دریای «خزر» از گذشته مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است. موقعیت جغرافیایی ویژه ایران و دسترسی راحت به دریا و کشورهای دیگر، این کشور را به یکی از شاهراه های تجارت بین المللی تبدیل کرده است.
ایران از سمت غرب و شمال به قاره اروپا، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر راه دارد. از جنوب نیز به علت دسترسی به دریای عمان، خلیج فارس، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای شرقی از موقعیت خوبی برای تجارت کالا برخوردار است. از کریدورهای بین المللی عبوری از ایران می توان به کریدور تراسیکا، کریدور شرق به غرب (جاده قدیم ابریشم) کریدور جنوبی آسیا و کریدور آلتید اشاره کرد.
مسیر کریدور شمال – جنوب، مهم ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است. درصورت رونق این مسیر، مسافت 16 هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز که مسیری طولانی و پرهزینه است جای خود را به مسیر 7 هزار کیلومتری می دهد و کریدور شمال – جنوب، در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان تر است. همچنین مسیر شرقی این راه گذر یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و قادر است چین و آسیای مرکزی را به دریاهای آزاد جنوب خاورمیانه وصل کند.
مسیر غربی این کریدور نیز دروازه ورود ایران به اروپاست و می تواند کالاهای هند و جنوب شرقی آسیا (به عنوان یکی از پرجمعیت ترین کانون های زیستی جهان) و کشورهای حاشیه خلیج فارس را به روسیه، اتحادیه اروپا و کشورهای اسکاندیناوی رسانده و متقابل کالاها از مسیر شمالی به مناطق جنوبی منتقل کند.
راه اندازی و رونق این کریدور، در حوزه اشتغال و ثروت آفرینی تاثیرات بسیار مثبتی برای کشور دارد. حمل هر 100 تن بار 10 شغل مستقیم و حدود 50 شغل غیرمستقیم ایجاد می کند. این امر موجب کاهش فقر و کاهش مشکلات اجتماعی در کشورهای این مسیر خواهد شد.
تبریز – جلفا – آغ بند به محور کلیدی مسیر غربی کریدور شمال-جنوب تبدیل شود
عدم تکمیل خط آهن رشت – آستارا در شمال ایران، حلقه مفقوده راه گذر شمال – جنوب و یکی از علل فعال نشدن این کریدور است.
ایران با توجه به کمبود نقدینگی، شروع به جذب سرمایه گذاری خارجی، برای تکمیل این پروژه کرد. در سال 2017، جمهوری آذربایجان موافقت کرد 500 میلیون یورو وام برای این پروژه پول تخصیص دهد که تقریبا نیمی از کل هزینه ی مورد نیاز را پوشش می داد، اما در سال 2018، پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم های جدید علیه تهران، باکو در تصمیمش تجدیدنظر کرد.
روسیه شدیدا به مسیرهای حمل و نقل جایگزین نیاز دارد، زیرا پس از تهاجم به اوکراین، مسیرهای سنتی غربی قطع شده است. با توجه به تحریم هایی که علیه روسیه وضع شده، مسر حمل و نقل از طریق ایران امن ترین گزینه به نظر می رسد. تکمیل این کریدور و بهره مندی از آن در کنار درآمدهای مختلفی که در کشور وجود دارد می تواند درآمد خوبی از ترانزیت را نصیب جمهوری اسلامی ایران کند که این موضوع مدنظر تصمیم گیران و تصمیم سازان است. بنابراین به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیای کشور این فرصت ها نباید از دست برود.
متاسفانه با وجود حاضر بودن مسیر ریلی تهران – تبریز – جلفا و تهران – تبریز – سلماس – رازی، زیرساخت ارتباط با دو منطقه قفقاز و کشور ترکیه به عنوان دروازه ورود به قفقاز و روسیه و اروپا، در سال های گذشته مسیر ریلی رشت – آستارا مطرح شده و این مسیر نیز به دلیل مشکلات موجود به سرانجام نرسیده است. به نظر می رسد با توجه به حل مناقشه قره باغ و بازگشت این سرزمین ها به خاک آذربایجان، فرصتی تاریخی برای فعال کردن کریدور شمال – جنوب از مسیر تبریز و آذربایجان فراهم شده است.
با توجه به مطرح شدن کریدور زنگه زور، و توافق های اخیر صورت گرفته بین ایران و جمهوری آذربایجان، می توان از سرمایه گذاران خارجی برای راه اندازی مسیر 100 کیلومتری جلفا – آغ بند سود جست تا کریدور شمال – جنوب فعال شود. با راه اندازی خط آهن جلفا – آغ بند، شاخه ی غربی راهگذر ریلی شمال – جنوب تکمیل می شود.
در صورت احداث این قطعه ی ریلی (که مسیری کوتاه است) همزمان پازل کریدور شمال – جنوب و کریدور شرق – غرب تکمیل شده و تبریز و آذربایجان به عنوان هاب لجستیک منطقه و در کانون چهارراه کریدورهای شمال – جنوب و شرق-غرب قرار می گیرد. با این اتفاق، می توان گفت که بندر بمبئی در هند تا هلسینکی فنلاند، به طول 13 هزار کیلومتر، با اتصال مستقیم ریلی و با عبور از خاک ایران به یکدیگر متصل خواهند شد. بدین ترتیب حتی مسیر ریلی جلفا – آغبند، حتی به راهگذر «شرق- غرب» نیز معنا می بخشد و قطار کانتینری شانگهای – تهران را می توان از مسیر ریلی تهران – تبریز – جلفا – آغ بند -تفلیس و یا مسیر ریلی تهران – تبریز – جلفا – نخجوان – قارص یا مسیر ریلی تهران – تبریز – سلماس – رازی – ترکیه، یا مسیر جاده ای تبریز – بازرگان – ترکیه، راهی اروپا کرد.
با ایجاد این مسیر ریلی و جاده ای می توان شاهد افزایش تجارت بین المللی، منطقه ای و ترانزیت کالا و مسافر میان ایران و کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه باشیم و کشورهایی مثل آذربایجان و روسیه می توانند از کوتاه ترین مسیر به خلیج فارس و آب های آزاد متصل شوند و در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنند.
هم اکنون از هندوستان و کشورهای اروپایی، میلیون ها تن کالا در مدت 60 روز به حوزه قفقاز ترانزیت می شود که با تکمیل راهگذر شمال – جنوب این مدت به 10 تا 14 روز کاهش می یابد.
این کریدور، می تواند دیپلماسی سیاسی – اقتصادی ایران در قفقاز را بیش از پیش فعال و نقش آفرین کند.
تکمیل کریدور شمال – جنوب، علاوه بر توسعه ی ترانزیت بین المللی و استفاده از ظرفیت های سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است. پیش بینی می شود با عملیاتی شدن این کریدور، ایران سالانه حدود 20میلیارد دلار درآمد از این مسیر ترانزیتی کسب کند که می تواند تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.
امتیاز بزرگی که می توان از این پروژه به دست آورد، برتری ژئوپولیتیک و افزایش قدرت و نفوذ منطقه ای ایران است. با راه اندازی راه گذر و ترانزیت از این مسیر، ایران به کشوری تبدیل خواهد شد که بخش مهمی از جریان ترانزیت جهان را از خود عبور خواهد داد. حفظ و تضمین امنیت تجارت جهانی، منفعتی بسیار مهم تر از منفعت مالی راه گذر است. در هر حال، زمانی که بتوان قلب تجارت اوراسیا را در دست داشت، خواه ناخواه تولید ثروت شکل خواهد گرفت.
بعد از جنگ اوکراین و ناآرامی های منطقه شامات و هجوم رژیم اشغالگر قدس به منطقه غزه، اهمیت این راه گذر برای ما دوچندان شده است. هر خط ریلی که در ایران ساخته می شود، باید به مرز برسد یا به بنادر ختم شود. ریلی که به بن بست برسد، فایده ای برای کشور ندارد. نمونه آن را در گسترش خطوط ریلی به کرمانشاه و همدان شاهدیم و اید از ظرفیت های ریلی منطقه ی شمال غرب نهایت استفاده را بکنیم و راه آهن جلفا را به مسیر یلی نخجوان و جمهوری آذربایجان وصل کنیم.
مسیر ترانزیتی شمال- جنوب برای انتقال کالا، محوری ترین کریدور کشور است که بخش ریلی آن می تواند با تکنیل مسیر 100کیلومتری جلفا – آغ بند تکمیل شود و دیگر نیازی به تکمیل 160 کیلومتر خط آهن از رشت تا آستارا با تمامی مشکلاتش نباشد. با تکمیل این 100کیلومتر، ریل به صورت مستقیم از بندرعباس در جنوب به مرزهای جمهوری آذربایجان متصل می شود و با توجه به هزینه ی پایین حمل و نقل ریلی و امکان حمل یکسره کالا از جنوب تا شمال و بالعکس، بخش ریلی کریدور شمال – جنوب اهمیت ویژه ای در برنامه ی ترانزیتی کشور پیدا می کند.
همچنین این کریدور را می توان مهم ترین حلقه تجارت بین جنوب، جنوب شرق آسیا و اروپا دانست؛ چرا که امکان حمل انواع کالا را در کم ترین زمان و با حداقل هزینه نسبت به مسیرهای عبوری از سایر کشورها و راه گذرها دارد.
لذا به نظر می رسد با توجه به کوتاه تر بودن مسیر ناقص ریلی جلفا – آغ بند و وجود زیرساخت های مناسب ریلی و جاده ای در منطقه آذربایجان، می توان از ظرفیت ای گمرکی و ترانزیتی تبریز، سهلان و منطقه آزاد ارس استفاده کرد و این منطقه را به هاب لجستیکی منطقه و کانون چهارراه کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب تبدیل کرد.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/672583/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست صمیمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان

دغدغه خانواده شهدا هرمز با احداث گلزار شهدا رفع خواهد شد

موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان

یک تراکتوری، آخرین گلزن استقلال در تبریز!

کشف محموله لوازم خانگی قاچاق در مراغه

نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه های همکاری است

نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه است

امداد رسانی به نوجوان قطع عضو شده

تمامی بازماندگان از تحصیل آذربایجان‌غربی شناسایی شده‌اند

تصویب اجرای 10 طرح سرمایه گذاری، بهره برداری و بهینه سازی زیر ساخت های مدیریت تعاون روستائی

تلاش 6 ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به فوتی ارتفاعات شیخ حمزه لو پلدشت

جسد جوان پلدختری در ساحل سیمیره پیدا شد

واژگونی اتوبوس در اتوبان قزوین - زنجان حادثه آفرید

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه یازدهم اردیبهشت

نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است

(ویدئو) لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز

اراذل و اوباش سابقه‌دار در اهر دستگیر شدند

ثبت بیش از 49 میلیون تردد در ورودی و خروجی‌ های آذربایجان ‌غربی

550 هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی یازدهم اردیبهشت

پرداخت 12 هزارمیلیارد ریال عوارض ارزش افزوده در آذربایجان غربی

تصادف شدید نیسان با پژو در پارس آباد / 4 نفر جان باختند

عزم دولت برای تأمین مسکن جدی است

گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در پیرانشهر

برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی

برپایی جشن ازدواج 23 پاسدار در سردشت

سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه

مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد

احداث 1050 واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در خوی

ستاره بارسلونا: به جدایی فکر نمی‌کنم

2732 مورد بازرسی کالا، فنی و نشت‌یابی از سوی واحد بازرسی شرکت گاز آذربایجان‌غربی

بررسی مسائل و مشکلات روستا‌های پیرانشهر با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی

جزئیات جدید از مسمومیت الکلی 29 پزشک در شیراز

مشاوران املاک فاقد پروانه در اردبیل پلمب می شوند

عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است

بازدید علمی دانش آموزان از تصفیه خانه آب ارومیه

حدود 100 درصد مطالبات کارگران در مهاباد بروز است

باتری‌دزد ارومیه به آخر خط رسید

تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس

دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان

شتاب اجرای طرح ملی نهضت مسکن در خوی با مشارکت انبوه سازان

تجلیل از معلمین فرزندان شهدا و بسیجی بمناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و هفته معلم

آمادگی مشترک پلیس راه، هلال احمر، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و اورژانس شهرستان تکاب برای مقابله با حوادث غیر مترقبه

خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند

امواج بارشی آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

500 برنامه فرهنگی در هفته معلم در آذربایجان غربی برگزار می شود

بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه

بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دو واحد تولیدی در ارومیه

ویزیت رایگان بیماران خوی توسط گروه‌های جهادی + تصاویر

باکو، میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها