پیام آذری

آخرين مطالب

وزیر فرهنگ:

باید از اربعین بیش ازگذشته بهره‌برداری معرفتی و اجتماعی کرد فرهنگي

باید از اربعین بیش ازگذشته بهره‌برداری معرفتی و اجتماعی کرد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تهران- وزیر فرهنگ و ازشاد اسلامی اربعین را مناسکی کم‌مانند و بی‌بدیل عنوان کرد وگفت: باید از اربعین و زنده نگه‌داشتن راهپیمایی آن بیش از گذشته بهره برداری معرفتی، روحی و اجتماعی شود.

سید عباس صالحی روز سه شنبه در آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی اربعین در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به جایگاه و ارزش ها و پیام فاخر اربعین ،گفت: امروز هیچ مناسک دینی را در قالب اربعین از نظر گستره تنوع افراد اعم از کودک و نوجوان، سالمندان، قومی و ملیتی نمی توان تبیین کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه دیگر ویژگی اربعین را فراطبقاتی بودن عنوان کرد و گفت: این مناسک فقط محدود به متمکنین نیست بلکه همه اقشار مردم اعم از دارا و فقیر و افراد عادی هم در آن حضور گسترده دارند.
به گفته صالحی مناسک اربعین از سویی نیز فراساختاری است؛ به نوعی که ا ز لحاظ زمان، حرکات، سکنات و دیگر اتفاقات پیرامون آن قابل مقایسه با دیگر مناسک نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ترکیب سازی ها را از دیگر ویژگی‌های اربعین دانست که هم مناسک دینی و هم سیاسی است. دو بال مناسک دینی و سیاسی اربعین در دهه های گذشته مکشوف شده و هپچنان ادامه دارد.
وزیر فرهنگ در مراسم اختتامیه جایزه جهانی اربعین اظهار داشت: از یک طرف عمق‌دهی و از طرف دیگر فرصتی برای نشان دادن اقتدار اسلام و شیعه است در حالی که سال‌های گذشته داعش بخش‌هایی از خاک عراق را در اختیار داشت اربعین فرصتی عظیم به وجود آورد که شاهد خداخواهی و انسان دوستی در این مناسک بودیم.
وی با بیان اینکه عشق به خدا و ائمه اطهار و امام حسین و اهل بیت (ع) ایشان در اربعین متبلور است، گفت: میهمان‌نوازی، مهرورزی، محبت، همگرایی، همدلی، همصدایی از ترکیب‌هایی است که در فضای اربعین و به ویژه در ایام راهپیمایی این مناسک بزرگ دینی و سیاسی به وضوح دیده می‌شود.
به گفته صالحی اربعین به مراسم‌ها و مناسک‌ها معنایی خاص می‌دهد. آنچه در اربعین مشاهده می‌کنیم طعم و رنگ اسلامی و شیعی است که آن را می‌توانیم با طعمی خاص تعریف کنیم. علاوه بر این‌ها دلالت معنایی اربعین هم فرصت خاصی است.
از اربعین با این ماهیت و قدرت تأثیرگذاری و توانایی درونی، معناسازی و اجتماع‌سازی می‌توان بیش از گذشته از نظر روحی، معرفتی و اجتماعی بهره برداری کرد. آنچه به عنوان جشنواره اربعین مشاهده می‌کنیم این است که چگونه می‌توانیم از ابزار هنر برای بازنمایی، تبیین و باز تعریف آن، با استفاده از همه ظرفیت ها و توانمندی‌ها در قالب فرهنگی و هنری ادامه یابد.
درادامه این مراسم از پوستر ششمین دوره جایزه جهانی اربعین با محوریت «جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی و جهانی» برای دوره ششم این رویداد بزرگ معنوی رونمایی و از هنرمندان برگزیده پنجمین دوره جایزه جهانی اربعین تجلیل شد.

آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی اربعین و افتتاحیه ششمین دور، روز سه شنبه با حضور اسحاق جهانگیری ، معاون اول رییس‌ جمهوری، سیدعباس صالحی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ا بوذر ابراهیمی‌ترکمان ، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت‌الله تسخیری ، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، غلامعلی حدادعادل ، رییس بنیاد سعدی و جمعی از مسئولان نهادهای مختلف، سفرای کشورهای شرکت‌کننده و دانشجویان و طلاب خارجی شاغل به تحصیل در حسینیه الزهرا (س) این سازمان، برگزار شد.
این جایزه به ابتکار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکنون در پنج دوره با رویکرد بین‌المللی و مشارکت نهادهای فعال در حوزه اربعین برگزار شد. اجرای فاطمه عبادی، هنرمند برگزیده برنامه عصر جدید با موضوع پیاده‌روی اربعین و رونمایی از پوستر ششمین دور جایزه جهانی اربعین و برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب این دوره و ادوار گذشته، از برنامه‌های جنبی آیین اختتامیه پنجمین جایزه جهانی اربعین بود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/165418/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خلاصه ای از تاریخ سلسله ساسانیان

با سلسله شوتروکی آشنا شوید

آشنایی با تاریخچه هفت سین

امپراتوری قدرتمند و طولانی ترابوزان

عصر برنز چه دورانی است؟

همه چیز درباره دوران پیشاکلمبی

پیچیدگی‌ها و رویاهای قدرت: دودمان آنتیگونی در تاریخ باستان

نبرد متاروس و نقش آن در تحول تاریخی جهانی

زندگینامه انوشیروان دادگر و شکوه و افتخار انوشیروان دادگر در تاریخ ایران

پرده برداری از گنج‌های ایران: سرنوشت افسانه‌ای ثروت‌های باستانی

کمبوجیه دوم و نقش او در امپراتوری هخامنشی

آریایی‌ها چه کسانی بودند؟/ نگاهی عمیق به مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران

سفر به عمق تاریخ: کاوش در زندگی و فرهنگ انسان‌های عصر سنگ

هیولاهایی که تهرانی های قدیم آنها را باور داشتند!!

علت خلع محمدعلی شاه قاجار از سلطنت + تصاویری از جوانی او

عجایب بارگاه خسرو پرویز !

دختران ایران باستان چگونه همسرانتخاب می‌کردند؟!

تصاویر کمتر دیده‌شده از جنگ ویتنام

زندگی رزم‌آرا از تولد تا ترور!

سروش و جشن سروشگان

10 خانواده قدرتمند در طول تاریخ (+عکس)

پوشیدن چادر در این دانشگاه ممنوع شد!!

دندانساز اتابک و دندانپزشک احمدشاه

بازگشت امام خمینی به میهن و آغاز دهه فجر

وضعیت اجتماعی زن در ایران باستان

اولین سفر ناصرالدین شاه به اروپا

تصویر کلید خانه خدا را دیده اید؟

سخنان امام خمینی (ره) در مورد پیروزی انقلاب اسلامی

بیوگرافی هیفا وهبی + تصاویر هیفا وهبی

بیوگرافی و عکس های محسن ابراهیم زاده

اشعار روز عرفه (3)

اولین خیابان‌های تهران کی ساخته شدند؟

بیوگرافی علی اصحابی

اشعار روز عاشورا

بیوگرافی کاوه آفاق خواننده راک به زبان فارسی و انگلیسی

هنر و صنایع دستی ایران (نخ ریسی)

اشعار ویژه محرم (4)

اشعار رحلت پیامبر اعظم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) -3

آشنایی با آواز افشاری

گلیم بافی در ایران

تیزر تبلیغاتی و عکاسی صنعتی

بیوگرافی علی جلالی + عکس

آموزش آنلاین موسیقی در آی نواز

طرح فرش سرمه ای و طوسی در طراحی دکوراسیون جدید

آشنایی با ساز جنبش: صدایی از گذشته تا امروز

آشنایی با جذابیت و اصول سریال‌های صابونی

گنجینه‌ای از اصطلاحات سینمایی: کلید باز کردن دروازه‌های هنر سینما