پیام آذری

آخرين مطالب

سخنگوی وزارت امور خارجه:

منعی برای آزمایش‌های موشکی ما و حتی موشک‌های بالستیک نیست سياسي

منعی برای آزمایش‌های موشکی ما و حتی موشک‌های بالستیک نیست
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما نگران اظهارات مداخله‌گرانه آمریکا نیستیم و منعی برای آزمایش های موشکی ما و حتی موشک‌های بالستیک نیست، مجداد لازم است که آنان نص صریح قطعنامه 2231 را مورد توجه قرار داده و آزمایش‌های موشکی متعارف ایران که در راستای توانمندی دفاعی خود انجام می‌دهد را با "آزمایش‌های موشکی نامتعارف" خلط نکنند و به تعهدات خود ذیل برجام برگردند.

سید عباس موسوی در اولین نشست خبری در تبریز، با بیان این‌که اولین کنفرانس مطبوعاتی خارج از تهران خود را در تبریز "شهر اولین ها" برگزار می کنم، افزود: یاد تمامی بزرگان این خطه از گذشته‌های دور، انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی گرفته تا امروز که برای خاک و وطن خود جانفشانی کردند را گرامی می‌داریم.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد مواضع نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد برنامه های موشکی ایران، گفت: آنچه که ما در برجام مذاکره کرده‌ایم صرف موضوع هسته ای بوده که با برخی اظهارات و مشکلات سعی کرده بودند که موضوع موشکی را هم به نوعی مطرح کنند، در حالی که صراحتا قطعنامه 2231 جمهوری اسلامی ایران را از هرگونه آزمایش های موشکی منع نکرده است.
وی در این خصوص افزود: آن‌ها به خوبی به این موضوع واقف هستند. ما اظهارات آنان را مداخله گرایانه می دانیم و رد می‌کنیم و احساس می‌کنیم با توجه به اتفاقاتی که بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام افتاد و عدم توانایی آنان در اجرای تعهداتشان، در حال فرافکنی هستند و موضوعات بی ربط و غیر مرتبط را مطرح می‌کنند.
موسوی با ابراز نگرانی از آزمایش موشکی اخیر ایالات متحده آمریکا، گفت: اعلام می کنیم که خروج این کشور از پیمان‌های روسیه و... و پس از آن نیز آزمایش‌های موشکی اخیر باعث بی ثباتی در جهان خواهد شد، از این رو آنان را به رعایت مقررات بین الملی و تعهداتی که داشتند، فرا می‌خوانیم. از نظر جمهوری اسلامی ایران، آزمایش‌های موشکی غیرمتعارف آنان نگران کننده است و برای ما قابل قبول نیست که هر روز شاهد افزایش تنش های موشکی و تسهیلاتی در جهان باشیم و این اقدام جدید دولت آمریکا را هم محکوم و هم ابراز نگرانی می کنیم.
وی در پاسخ به سوالی مربوط به توسعه روابط با کشورهای همسایه، اظهار کرد: سیاست خارجی دولت فعال و متوازن بوده و ضمن اینکه موضوعات و اولویت‌های مختلفی در برهه‌های مختلف سیاست خارجی ما را درگیر کرده اما سیاست‌های خارجی را بطور متوازن پیگیری کرده‌ایم.
وی با بیان این‌که همسایگان ایران اسلامی از اولویت های اصلی جمهوری اسلامی هستند، گفت: 15 کشور همسایه داریم که همه از درجه اهمیت بالایی برخوردارند اما برخی کشورها مثل کشورهای واقع در شمال و شمال غرب ایران جایگاه ویژه ای دارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که استان‌های مرزی ما به طور ویژه و خاص نقش محوری در گسترش روابط اقتصادی با سایر کشورها دارند، افزود: تبریز و در کل آذربایجان شرقی از یک موقعیت استراتژیک برخورار بوده و می‌توانند مانند یک قطب در مراودات با کشورهای همسایه چون جمهوری آذربایجان، ترکیه و.. مورد توجه قرار گیرند. دستورکارهای مختلفی را برای این استان درنظر گرفتند که یکی گسترش صادرات و واردات از کشورهای همسایه است که به خوبی در حال انجام است.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با رایزنی‌های صورت گرفته در مورد لغو روادید توسط جمهوری آذربایجان برای ایرانی‌ها، گفت: این موضوع از جمله مواردی است که در دستور کار و پیگیری دو دولت قرار دارد. جمهوری آذربایجان کشوری مهم در مبادلات منطقه ای ما بوده و مانند سایر کشورهای دوست‌ ماست و یکی از راه‌های گسترش روابط نیز کاهش موانع در سفر اتباع دو کشور به ویژه تجار و بازرگانان است که ما سعی کردیم این حسن نیت را از سمت خودمان نشان دهیم و روادید را نیز لغو کردیم اما رایزنی‌ها برای لغو روادید از طرف آذربایجان همچنان در حال انجام بوده و صرفا با لغو روادید برای جمهوری نخجوان انجام شده است و مذاکرات برای این‌که بطور کامل روادید لغو شود در حال انجام است.
وی در پاسخ به سوال دیگری نیز مبنی بر تحولات اخیر(روی کار آمدن حزب محافظه کار) در انگلستان و آینده برجام، گفت: دخالتی در امور داخلی کشورها نداریم و مهم‌ترین موضوع برای ما نیز تعهداتی است که دولت ها دارند؛ دولت ها روی کار می آیند و می روند اما روی تعهدات خود ماندنشان برای ما مهم است؛ با توجه به شرایط انگلیس و تعهدات این کشور ذیل برجام، همراه با اتحادیه اروپا و کشورهای باقی مانده دربرجام، انتظار داریم که بر تعهدات خود پایبند بمانند و هرچه زودتر اقدامات عملی مورد نیاز را برای بازگشت آنان به تعهداتشان انجام دهد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر سفر رییس جمهوری به ژاپن، گفت: امیدواریم هر گونه سفر خارجی که توسط دولت‌ها طراحی می شود، ثمربخش باشد و اگر احساس کنیم سفری ثمر ندارد قطعا طراحی نخواهد شد؛ سفر آینده رییس جمهوری کشورمان به ژاپن نیز در همین راستا هست.
وی افزود: ژاپن یکی از کشورهای مهم در شرق آسیا و ایران نیز یک کشور مهم در غرب آسیا هست و ما مراودات تاریخی و سنتی با این کشور داریم و از مشتریان عمده نفت ما بود که به خاطر برخی مسایل ایجاد شده توسط ایالات متحده مجبور به عدم خرید شدند، گرچه برای ما قابل قبول نیست اما ما نمی خواهیم در مراودات آنان با سایر کشورها دخالتی بکنیم و علاقه‌مند بودیم که کشورهای دوست که روابط دیرینه داشته‌ایم، قدری به گذشته روابط نگاه می‌کردند. برخی کشورها آینده نگری داشتند که امیدواریم این گونه کشورها این آینده نگری را هم داشته باشند.
وی با بیان این‌که ژاپن از کشورهای دوست ماست و احساس می کنیم که با حسن نیت پیشنهاداتی را ارایه می‌دهد، گفت: پیشنهاداتی هم برای کاهش تنش در منطقه با حسن نیت دارد و جمهوری اسلامی ایران از این حسن نیت استقبال کرده و می‌کند. امیدواریم در سفر آینده رییس جمهوری که زمینهسازی هایی شده، برخی اقدامات رو به جلو حرکت کرده و به نتیجه مطلوب برسد.
در حال تکمیل ...

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/176577/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟