پیام آذری

آخرين مطالب

گفتگوی شهر با دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است شهرداری تهران

پیشگیری از ارزبری مهم‌ترین هدف ساخت قطار ملی است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - شهر: به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی باید به سمت تولید انبوه قطارهای ملی گام برداشت.

کیارش محرمی، دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفت‌وگو با شهر ، ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه‌ سه جانبه «ساخت یک رام قطار ملی» میان شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی در تیر 1398، بیان کرد: باتوجه به اینکه شرکت مترو در زمینه قطارهای مترو به عنوان متولی بشمار می‌رود و در اتحادیه شرکت‌های قطارشهری کشور به عنوان پیشرو عمل می‌کند، مسئولیت اصلی ساخت یک رام قطار ملی براساس تشریفات مناقصه به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) محول شد. کارفرمای این پروژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازنده شهرداری تهران و مجری و متولی اصلی پروژه شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است.
او با بیان اینکه نخستین بار است که چنین پروژه‌ای در سطح کشور تعریف، طراحی و اجرا شده است، افزود: البته ناگفته نماند که در طول ادوار گذشته دوبار برای ساخت قطار ملی خیزش شد اما هیچ زمان به نتیجه مثبتی نرسید. در پروژه فعلی هدف این بود که عمق داخلی سازی به بیش از 75 درصد برسد که درحال حاضر به این مهم رسیده‌ایم.
محرمی با تأکید براینکه قطار مترو پیچیدگی‌های خاص ساخت خود را دارد، گفت: قطار مترو برخلاف قطارهای حومه‌ای، حدود هر یک کیلومتر باید ترمز کند و بایستد که از همین لحاظ، قطار فشار بسیاری را متحمل می‌شود. پیش از ساخت یک رام قطار ملی، قطعات ساده‌ای نظیر درب، ترمز، موتور محرکه و ... کاملاً وارداتی بود. در طول این چند سال بهره برداری از خطوط مترو همیشه از نمونه‌های خارجی و بیشتر چینی استفاده می‌شد. سه نسل از قطارهای چینی در مترو تهران فعالیت می‌کنند.
به گفته دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)؛ تمامی قطعات ساخته شده اعم از بوژی، سیستم ترمز، سیستم رانش و ... توسط شرکت واگن سازی تهران سرهم شده است. البته ساخت کابین قطار و طراحی داخلی واگن‌ها و همچنین ساخت سیستم تهویه داخلی توسط این شرکت انجام شده است.
او درباره سهم شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت یک رام قطار ملی، توضیح داد: تا حد بسیاری از هزینه‌های ساخت یک رام قطار ملی از طریق صندوق حمایت از سرمایه گذاری زیست فناوری و دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تقبل شده است. حدود 60 تا 70 درصد این سهم پرداخت مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
محرمی درباره بومی سازی قطعات و تجهیزات ناوگان مترو، گفت: ساخت یک رام قطار ملی با اتکا به سازندگان و صعنت گران داخلی، انجام شده است. ناگفته نماند که کارگروهی درون شرکت مترو تهران تحت عنوان «ساخت داخل» ایجاد شده بود که با شناسایی سازندگان داخلی و انتخاب توانمندان این عرصه، بسیاری از اقلام و تجهیزات ثابت و متحرک ناوگان مترو، بومی سازی می‌شود. استفاده از توان داخلی به کاهش ارزبری و بحران ارز کمک می‌کند.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ضمن اشاره به رونمایی از قطار ملی حداکثر تا دو هفته دیگر، گفت: درحال حاضر عمق داخلی سازی در یک رام قطار ملی به بیش از 75 درصد رسیده است که باید تلاش کرد که 20-30 درصد سهم باقی مانده از عمق داخلی سازی را هم بدست آورد. این کار نیازمند تلاش و هزینه‌های بیشتر است. در نمونه نخست یک رام قطار، ایمنی و بروز کمترین درصد خطا مهم بود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا جهاد دانشگاهی می‌تواند قطعات مورد نیاز را از تولید آزمایشگاهی به تولید انبوه برساند، بیان کرد: بستگی به این دارد که شرکت‌های سازنده دیگر هم همراه جهاد دانشگاهی شوند. جهاد دانشگاهی با دانش خود و صنعگران با صنعت ساخت باید در کنار هم بایستند. البته تولید انبوه نیازمند تأمین منابع مالی است که شهرداری تهران و معاونت فناوری و ریاست جمهوری آن را پیگیری می‌کنند.
محرمی با بیان اینکه می‌بایست برای جلوگیری از ارزبری و توسعه صنعت قطارسازی، به سمت تولید انبوه گام برداشت، گفت: حمل و نقل تنها وابسته به شهرداری نیست و همه دستگاه‌ها باید برای توسعه آن کمک کنند. توانایی تولید انبوه در زمینه بوژی، سیستم رانش و تکمیل و ساخت قطعات مختلف واگن و ... وجود دارد.
دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در پایان درباره قرارداد 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران، توضیح داد: همزمان با رونمایی از ساخت یک رام قطار ملی، قرداد ساخت 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی منعقد می‌شود. ساخت قطار ملی یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری پنجم و شورای اسلامی شهر تهران است که می تواند یادگار خوبی از این دوره برای شهروندان تهرانی باشد. 
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/338191/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستاورد بزرگ ایلان ماسک؛ بیمار معلول نورالینک ازطریق افکارش شطرنج بازی می‌کند

معجزه جدید هوش مصنوعی برای سلامتی زنان

چه چیزی موجب کُشنده‌شدن باکتری‌ها در بدن می‌شود؟

یافته جدید دانشمندان: بدن نوجوان‌ها بوی «بز» می‌دهد

شیوع یک نوع عفونت باکتریایی در ژاپن

دریافت‌کننده تراشه مغزی نورالینک با ذهنش توییت کرد

آمار جهانی کرونا؛ آمریکا رکورددار مبتلایان روزانه

تصویب تعرفه‌های پزشکی 1403/ ویزیت پزشکان چند برابر شد؟

روایت یک مقام سازمان نظام پزشکی از پشت پرده خودکشی دکتر پرستو بخشی

سوسک 4 سانتی‌ متری که در ریه یک هندی زندگی می‌کرد!

قمه‌کشی در ارومیه؛ عوامل نزاع شناسایی شدند

تحقیقات جدید دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه

واکنش تند پدر پیوند کبد به بازنشستگی اجباری دکتر ملک زاده؛ قدر زر زرگر شناسد

فقر احتمالاً می‌تواند سرعت پیرشدن مغز را افزایش دهد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

محققان: تنها دو شب کم‌خوابی می‌تواند باعث احساس پیری در شما شود

می‌توانیم اکسیر جوانی را از خرس‌های آبی قرض بگیریم!

کاهش خطر افسردگی در زنان متاهل با ورزش

ازسرگیری خرید و فروش غیرقانونی حواله خودرو!

ماجرای تولید اولین داروی ایدز در مدار زمین

شکست زوال عقل با بزرگ شدن مغز

وضعیت ارز تجهیزات پزشکی در سال 1403

خطر بالای سکته مغزی در جوانان مبتلا به میگرن

شناسایی ابتلای انسانی به ویروس آنفلوآنزای پرندگان در آمریکا

سن دیابت در ایران به بچه مدرسه‌ای‌ها رسید!

11 نکته در هنگام خرید لباس زیر مناسب که باید بدانید

بهبود زخم‌های دیابت با هیدروژل قاتل باکتری‌ها

ادعای ترسناک برخی متخصصان از شیوع یک نوع آنفلوآنزا

ابتلا به این سرطان تا سال 2040 دو برابر می‌شود

افزایش بیماری «آبله‌مرغان» و بروز «سرخک» در کشور

مرگ سالانه 50 هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات

رگ‌های مغز اصول متفاوت و بی‌سابقه‌ای دارند

8 راهکار طلایی برای مدیریت استرس شغلی

جلوگیری از عفونت ادراری مکرر با یک واکسن خوراکی

کاهش علائم پارکینسون با پیوند مدفوع

اعلام نرخ ویزیت پزشکان در سال 1403

هوش مصنوعی باکتری‌های خفته را هدف گیری می‌کند

شوک قریب‌الوقوع به دیابتی‌ها/ استرس کمبود دارو، حال این بیماران را بدتر می کند

ابزاری برای شناسایی فوری آلودگی باکتریایی در مواد غذایی

درمان صد در صد زگیل در خانه با محلول گیاهی

یک متخصص چشم: هزینه تا 300 میلیونی عمل تغییر رنگ چشم

جزییات تعرفه ویزیت پزشکان در سال 1403

حال پرستاران ایرانی، اصلا خوب نیست | پرونده‌سازی و تهدید برای پرستاران معترض

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را 12 سال زودتر پیش‌بینی کرد

ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند

مصرف هر نان غیرسالم معادل خوردن 11 قرص شیمیایی است

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها

آخرین وضعیت نرخ باروری در ایرانیان / خطر سالمندی را جدی بگیریم

آماری هولناک از حیوان گزیدگی در کشور

یکبار برای همیشه، همه چیز را در مورد انواع کامپوزیت دندان را بدانید!